Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #201 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Jeg mener bleieskift overhodet ikke hører hjemme på kaféer. Jeg synes det er ekkelt. Og jeg synes at man bør ta hensyn til at andre får ødelagt matlysten. Mer en det gidder jeg ikke si, siden enkelte her bare vil le av mine følelser. Endret 6. februar 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 6. februar 2009 #202 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg mener bleieskift overhodet ikke hører hjemme på kaféer. Jeg synes det er ekkelt. Og jeg synes at man bør ta hensyn til at andre får ødelagt matlysten. Ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. februar 2009 #203 Del Skrevet 6. februar 2009 Håper du ikke drar på kafe, finner på å amme i det offentlige rom (hva mener du er støtende med ammingen forresten?) eller i det hele tatt tøyer dine egne grenser og "reglr" etter at du får barn. Altså bare for din egen del, slik at du ikke risikerer å bli skuffet over deg selv. Du klarer det sikkert med 98% treffsikkerhet. Jeg mener ikke det er støtende med amming. Å gi barnet sitt mat, er da helt naturlig. Jeg bare nevnte det som et ledd i kategorien "ting som omhandler mor-baby". Jovisst kan det hende at jeg drar på kafe en gang eller to med barnt mitt. Dog skal jeg klare å komme meg til et stellerom/toalett for å få skiftet. Ikke noe problem det. Det du gjør nå, er jo å undervurdere mitt forhold til mine egne holdninger, ved å dra frem et heller lite nyansert argument som "vent til du selv får barn" er. Er dine holdninger mer valide siden du har født? Ikke alle endrer totalt sine egne holdninger, bare fordi en har født nemlig. Det er sågar flere mødre her inne som kan bekrefte at de ikke har skiftet, eller vurdert å skifte bleie på sine håpefulle på et sted hvor det serveres mat. Så å klare å la være å skifte bleie på steder hvor det serveres og oppbevares mat, det skal jeg da inderlig klare! Er det virkelig SÅ vanskelig? Ikke bare er det et spørsmål om å ta hensyn, men det er som mange har sagt, også et spørsmål om mathygiene. Vil du ha andre babyers e-coli i din kropp bare fordi en mor skiftet en drittbleie, uten å bruke denne berømmelige antibacen på hendene etter skiftingen? Har ikke kafeen toalett/stellerom, da velger man seg en annen kafe, eller et annet senter som egner seg bedre. Ikke skjønner jeg dere som gladelig ville skiftet drittbleie i vogna med det det innebærer av stumpevask og avfall, men som aldri i livet kunne gjort det på et håndkle på gulvet, eller vasken på et offentlig toalett. Hvorfor er det så grusomt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 6. februar 2009 #204 Del Skrevet 6. februar 2009 Nei, det er sikkert ikke vanlig. Spørsmålet var jo hvordan vi ville reagert hvis det skjedde. Oki... Bra det da Jeg ville antakelig mistet matlysten... Ikke så ofte jeg er ute for å kose meg på café heller... Ville nok ikke sagt noe til de det gjaldt, men det hadde garantert ødelagt opplevelsen. Er ikke sånn som sier ifra jeg... Må tøffe meg opp snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #205 Del Skrevet 6. februar 2009 Bleieskift gjør du på dass, selv om du tror du er diskret. Jeg kunne godt tenke meg å prompe på kafe, hvis jeg mener prompen min hadde luktet nystekt bolle. Men det kan jo tenkes at folk er vant til andre lukter enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 6. februar 2009 #206 Del Skrevet 6. februar 2009 Personlig mening: Bleieskrift, café og mat hører ikke sammen. Enkel og grei logikk. Gidder ikke krangle, men må bare si det jeg mener. Viste ikke at det fantes folk som syntes det var greit... :/ Ja,ja.. Synes enkelte her begynner å flisespikke mye, det er ganske tragisk igrunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 6. februar 2009 #207 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg synes faktisk det er litt uhygienisk å i det hele tatt skifte en bæsjebleie i vogna. Det gjør man annet steds, og gjerne med et håndkle som kun brukes til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 6. februar 2009 #208 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg synes faktisk det er litt uhygienisk å i det hele tatt skifte en bæsjebleie i vogna. Hva med tissebleie da? Siden ts ikke har nevnt noe om lukt, så er det kanskje nærliggende å tro at det var snakk om tissebleie i dette tilfellet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 6. februar 2009 #209 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hjelpe meg - for en utrolig tråd dette er blitt. Uansett hva noen nyblevne mødre her inne måtte synes - så er det faktisk ikke OK å skifte bleie på kafe. Urin og avføring SKAL ikke håndteres der det serveres mat til folk. Det er regler for slik - og det hjelper ikke hvor søt og fantastisk din baby er - den har tarmtbakterier akkurat som alle andre. Alle kafeer har toaletter - det må de ha tilgjengelig for å bli godkjent som serveringssted. Jeg synes det er helt utrolig at man kan heve seg over hensynet til andre mennesker på den måten noen hevder sin rett til her. Ta med en håndkle i stellebagen - da kan man legge baby på det og stelle der det passer seg slik. Nei, alle kafeer har ikke toaletter, jeg vet om flere som ikke har. Det skal sies at disse er inne på kjøpesentre og det selvsagt er toaletter der- men de er da et godt stykke unna kafeen. Det er ikke alle som husker å ta med seg et håndkle, iallfall ikke om man ikke vet at kafeen ikke har stellebord, spontane bleieskift er ikke alltid like enkelt. Og når det gjelder debatt-teknikken til noen her inne... Og - ja - jeg har også barn. To stykker. Hva er så vaskelig med å skifte på toalettet egentlig. Dersom det er liten plass kan man skifte på ungen på fanget på do eller at ungen henger over armen, mens man holden den over vasken. Det å legge ungen på et underlag på gulvet er helller ikke noe stort problem. Dersom gulvet er iskaldt kan man ha med seg en sånn lite sammenleggbart isoporunderlag. Det er ingen grunn til å bli helt evneveik selv om man få barn. Ved et spontant bleieskift har man gjerne ikke med seg alskens underlag å legge babyen på, er det ikke da bedre å ta bleieskiftet i vogna enn å legge babyen på et hardt og kaldt gulv, eller skifte på den over arma og få bæsj og urin på klærne sine? Det er mye skumlere i forhold til mat om gjestene har bæsj og urin på seg enn om man skifter bleie på babyen i vogna, og tørker seg på hendene etterpå. Bakterier sprer seg til andre steder enn hendene dine, skjønner du... Bakterier kan spres via luften. De kan derfor komme på andre ting enn bare deg. Bakteriene sprer seg på bosskorgen. og de som må tømme den, og forventer bare matavfall/papptallerkener eller whatnot, får dem på seg. Så med mindre du bruker antibac'en din på hele lokalet etterpå, vil bakteriene fra bleien også gå ut over de øvrige gjestene/personalet. Hvordan vet du at du ikke er blitt immun, om du ikke lukter tissebleier? JEG lukter tissebleier, uten å stikke nesen nedi dem. Ja og hva med de som er på do og ikke vasker seg på hendene etterpå? Eller alle de fæææle bakteriene som sprer seg via toalettet til kafeen når man åpner døra? Huffameg, så fælt! Det får være måte på å bli hysterisk ... Om du lukter tissebleier må jeg si meg imponert over luktesansen din ... Jeg har aldri hørt om noen som lukter tissebleier uten å stikke de opp i nesen ... Har mattilsynet regler om bleieskift nede i vogner på spiseplasser? Supert, da har de vel regler om nesepilling, rompekløing, tannpuss, dusj og nespussing i forbindelse med offentlige rom også. Jepp, vi kan like gjerne forby gjester på kafeer og spiseplasser- det er faaaarlig må vite! Jeg synes ikke dette er greit! Man betaler faktisk for mat og drikke og sitter der for å kose seg. Da er det ikke no særlig at noen går forbi deg med en stinkende bleie. Det er rett og slett ufyselig. Folk med babyer eier ikke verden og kan ikke gjøre som det passer dem hele tiden. Nei, jeg sier ikke det fordi jeg ikke liker folk med babyer, men noen tror virkelig de kan gjøre som de vil pga babyen. Det er ganske irriterende, Amming er greit nok, men ikke bleieskifting! Stinkende bleie? I TS sitt innlegg så står det at hun ikke merket det før ungen var ferdigskiftet, og det stod ikke noe om en stinkende bleie... Endret 6. februar 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 6. februar 2009 #210 Del Skrevet 6. februar 2009 Hva med tissebleie da? Siden ts ikke har nevnt noe om lukt, så er det kanskje nærliggende å tro at det var snakk om tissebleie i dette tilfellet? Jeg vet at det i ts tilfelle var snakk om en tissebleie. Det er lett å skifte en tissebleie uten at man kommer i kontakt med tepper og laken som ligger i vognen. Jeg siktet bare til de som i tråden har hevdet at bæsjebleieskifting i vognen er greit - også på kafé. Så vidt jeg husker er det bare en som har gjort det til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 6. februar 2009 #211 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg vet at det i ts tilfelle var snakk om en tissebleie. Det er lett å skifte en tissebleie uten at man kommer i kontakt med tepper og laken som ligger i vognen. Jeg siktet bare til de som i tråden har hevdet at bæsjebleieskifting i vognen er greit - også på kafé. Så vidt jeg husker er det bare en som har gjort det til nå. Ja, det er kun en - så da er det vel bedre at vi diskuterer det ts skrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. februar 2009 #212 Del Skrevet 6. februar 2009 Bare for å oppklare. Man får ikke godkjent lokaler til servering hvis det ikke er tilgjengelige toaletter. På kjøpesentre er det ofte toaletter i fellesarealet - og da er de godkjent. En kafe i et selvstendig lokale - f.eks. en bygård - må ha egne toaletter å tilby kundene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #213 Del Skrevet 6. februar 2009 Du klarer å gå de metrene bort til kjøpesenterdoen. For å få drive som spisested, skal det være toaletter tilgjengelig. De kan man bruke. Selv om man må gå noen meter. At noen gjør noe galt, betyr ikke at det er greit at andre også gjør noe galt. At noen kjører for fort betyr ikke at det er greit for meg å kjøre på rødt lys. Hva med å ha med seg stelleteppe uansett hvor du går? Det pleier venninnene mine med barn å gjøre. Og hva med noe enkelt som å sjekke toalettforholdene før du setter deg ned på kafeen? Om du ikke kan skifte bleie der, så gå et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marthes Skrevet 6. februar 2009 #214 Del Skrevet 6. februar 2009 håper virkelig de som ikke liker bleiskift inne på cafe begynner å si ifra, jeg er ikke redd for det. noen må få de småbarnsmødrene ut av tåka... det handler om respekt for mennesker rundt deg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 6. februar 2009 #215 Del Skrevet 6. februar 2009 Har ikke lest alle 16 siden, altså... Og jeg er barnløs, så jeg blir sikkert arrestert for å uttale meg snart. Kort sagt: å ikke vaske seg på henda etter å ha vært på do, onanert, skiftet bleie eller gravd i søpla er akkurat like ekkelt! Og når man ta i tillegg gjør det så andre ser det, og legger hendene sine på bord/stoler/glass etc, så er det bare uoppdragent... Lurer på et par ting: 1. SPONTANT bleieskift? Du VET jo at ungen din bæsjer og tisser når det faller han/hun for godt! Så du burde jo ALLTID ha med deg håndklær etc!? :klø: 2. Så at noen kommenterte at det var frekt å bli sur for å få bæsjebleier i kjøkkensøpla, fordi man da burde sagt ifra hvor man ønsket den!? Hallo!? Våre venner med babyer skifter på badet, legger tørre bleier (det hender jo), i badesøpla. Er det tiss eller bæsj, har de ALLTID bedt om en pose, og båret den ut i søpla selv, evt satt den i gangen/på trappa og kastet den ved avreise! UTEN å ha blitt bedt om det! De ser det tydeligvis som en selvfølge. Akkurat som jeg selv ville gjort... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 6. februar 2009 #216 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg har ikke lest alle seksten sidene, men jeg synes det er forskjell på å skifte en bæsjebleie midt i et lokale, så igen kan unngå å få med seg hva som skjer. Og å skifte en tissebleie nede i vogna så diskret man bare greier. Det siste har jeg gjort i krisetilfeller, og jeg tviler på at noen har fått med seg at jeg skifta bleien også mens jeg kledte på babyen. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. februar 2009 #217 Del Skrevet 6. februar 2009 Nei, alle kafeer har ikke toaletter, jeg vet om flere som ikke har. Det skal sies at disse er inne på kjøpesentre og det selvsagt er toaletter der- men de er da et godt stykke unna kafeen. Og da går det da an å trille bort til de toalettene -babyen tar da såvidt meg bekjent ikke skade av at det tar et par minutter til før bleien blir skiftet, så akutt er det sjelden. 1. SPONTANT bleieskift? Du VET jo at ungen din bæsjer og tisser når det faller han/hun for godt! Så du burde jo ALLTID ha med deg håndklær etc!? :klø: Det lurte jeg også på... Bæsjer babyen vanligvis til faste klokkeslett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbæret Skrevet 6. februar 2009 #218 Del Skrevet 6. februar 2009 Må bare takke for god underholdning. Jeg er vist like barnslig(?) som dere siden jeg synes at dette har vert ganske morsomt. Det er noen her som har sakt at det ikke er stellerom i nærheten av kafeer. Det har jeg opplevd selv også. Og når babyen da trenger en ny bleie må den jo nesten bare få det. Skal den stakkars babyen ligge med full bleie helt til man kommer seg hjem? Noe som kan ta lang tid for meg siden jeg ikke har lappen. Ikke alle babyer bæsjer etter klokka så man kan ikke alltid time slik at man er i nærheten av stellerom akkurat når bleien blir full. På toaletter uten stellebord og ikke plass til barnevogna unngår jeg. Jeg vil ikke legge babyen min ned på et gulv som mange har tråkket inn og ut av me skittne sko selv om jeg har et liggeunderlag til den. Jeg har heller ikke lyst å sitte på et offentlig toalettgulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 6. februar 2009 #219 Del Skrevet 6. februar 2009 Må bare takke for god underholdning. Jeg er vist like barnslig(?) som dere siden jeg synes at dette har vert ganske morsomt. Det er noen her som har sakt at det ikke er stellerom i nærheten av kafeer. Det har jeg opplevd selv også. Og når babyen da trenger en ny bleie må den jo nesten bare få det. Skal den stakkars babyen ligge med full bleie helt til man kommer seg hjem? Noe som kan ta lang tid for meg siden jeg ikke har lappen. Ikke alle babyer bæsjer etter klokka så man kan ikke alltid time slik at man er i nærheten av stellerom akkurat når bleien blir full. På toaletter uten stellebord og ikke plass til barnevogna unngår jeg. Jeg vil ikke legge babyen min ned på et gulv som mange har tråkket inn og ut av me skittne sko selv om jeg har et liggeunderlag til den. Jeg har heller ikke lyst å sitte på et offentlig toalettgulv. Men det må da gå an å i det minste trille litt unna området der folk sitter og spiser? Evt. unngå steder som ikke har stellerom/toalett lett tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #220 Del Skrevet 6. februar 2009 Må bare takke for god underholdning. Jeg er vist like barnslig(?) som dere siden jeg synes at dette har vert ganske morsomt. Det er noen her som har sakt at det ikke er stellerom i nærheten av kafeer. Det har jeg opplevd selv også. Og når babyen da trenger en ny bleie må den jo nesten bare få det. Skal den stakkars babyen ligge med full bleie helt til man kommer seg hjem? Noe som kan ta lang tid for meg siden jeg ikke har lappen. Ikke alle babyer bæsjer etter klokka så man kan ikke alltid time slik at man er i nærheten av stellerom akkurat når bleien blir full. På toaletter uten stellebord og ikke plass til barnevogna unngår jeg. Jeg vil ikke legge babyen min ned på et gulv som mange har tråkket inn og ut av me skittne sko selv om jeg har et liggeunderlag til den. Jeg har heller ikke lyst å sitte på et offentlig toalettgulv. Hvorfor kan du ikke unngå kafeene uten stellebord da? Hvorfor MÅ du gå på disse kafeene uten stellebord? Du mener det er ekkelt å legge babyen på et liggeunderlag på et gulv som andre har gått på. Du har ikke lyst til å sitte på et offentlig toalettgulv. Men du mener IKKE det er noe galt i å prakke hele bleieskiftet på mennesker som sitter og spiser? Du synes gulv som folk har gått på er eklere enn bleieskift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg