Gå til innhold

Hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet
He he huff av meg da.La meg svare alle som peser her på meg:Hvis jeg ringer barnevernet, som jeg har gjort utallige ganger på en familie som jeg VET at en part røyker hasj hver dag eller en som røyker en gang i mnd,selv om ikke det er faren til barnet eller ei,den mannen bor uansett under samme tak og har de bodd sammen så og så lenge, så må han forsørge det barnet og da mener jeg at da kan man se på han som en stefar el farsfigur.Hovedsaken er jo at de bor under samme tak.Ja over til poenget her..Barnevernet må da innen så mange dager, fra de får bekymringstlf ta tak i problemet og sjekket hjemmet!!Og da risikerer denne mannen å må gå på pisseprøver opptil lengre tid,og det som er så greit med hasjen er jo at den sitter i kroppen i mnd,kun verdien som går ned om man ikke røyker.Og går ikke verdien ned, så har ikke dette barnet overhode noe under samme tak som denne mannen å gjøre!!Og når ikke detta barnet og mora er nok, for at denne mannen skal slutte å røyke så bryr han seg kun om seg selv!Sier ikke at barnev.henter barna pga en tlf men den tlf gjør til at enten må han slutte, og være med barna ellers må mor komme seg vekk med barna,hvis ikke så tar de barna vekk fra narkoheimen!!Så som jeg sier,ikke bli min nabo om dere bruker, for jeg kan nr utenatt og jeg har sett nok unger som er øddlagte for livet,pga egoistiske foreldre som må kose seg litt,så blir det mere og mere;så ikke få barn før dere er klare til å ta hånd om de er min mening!!Drikk og rus dere hver dag om dere ikke har unger, men så fort dere tar valget om å få ett barn, er barnet alt som betyr noe er min mening ;-))

Huff av deg, enig.

I folkeopplysningens navn:

1:

Om du kan nr.et som du trenger for å ringe barnevernet utenat, så sier det mer om deg. Når noen møter nesten bare gale mennesker som gjør sjokkerende ting så ligger problemet sørgelig(men logisk, statistisk sett) ofte hos personen selv.

2:

Hvor lenge THC(virkestoffet i cannabis) kan påvises i kroppen er svært avhengig av personen sitt forbruk. Hos en tung bruker kan det ta månedsvis, hos en førstegangsbruker eller sporadisk bruker noen ganger bare 2 uker. Men det er avhengig av en rekke andre faktorer, feks personens egne ''kjemi''.

Det er i blodet. I håret kan det vises så lenge du har det samme hårstrået, så om du har langt hår så går du litt sleivete sagt rundt med hele straffehistorien din på hodet ;)

3:

Fordi om THC kan påvises i kroppen betyr det ikke at man er ruset. Rusen varer den dagen man røyker, maks!

4:

Jeg bryter nok loven hver dag ,uten at det er narkorelatert. Det gjør sikkert du og, i alle fall oftere enn en gang i måneden.

5.

Man kan i aller høyeste grad bli avhengig av hasj, på samme måte som man egentlig kan bli avhengig av alt mulig, men det blir man ikke av å røyke en gang i måneden. Om samboeren din klarer å gjøre det vet dere best selv. Cannabisavhengighet er stort sett psykisk, men tunge brukere opplever ofte fysiske abstinenssymptomer, men de er ikke farlige.

6:

Han får tak i hasjen sin ett eller annet sted. Det vil ofte si at han har kontakt med litt mer seriøse kriminelle, kjøp og salg av hasj i store kvanta er en 'skumlere' forbrytelse. De som selger hasj selger også gjerne amfetamin og/eller kokain.

Du må derimot tenke på om du vil være i et forhold med en mann som setter rusvanene sine så høyt at han risikerer å miste deg og barnet. I tillegg må du vurdere om du ønsker å leve sammen med en avhengig. Avhengighet er ekle greier, no matter what's your toxin. Kanskje han ikke er avhengig, men jeg kunne nok ikke 'tvunget' min kjære til å slutte med noe som ikke skadet han bare fordi jeg ble urolig av det...

Oi, ble langt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jo,det ville jeg og jeg hadde ikke skilt barnet fra foreldrene for jeg er 100% sikker på at mor, hadde da tatt barnet med seg og flytta en annen plass.Og da fått barnet vekk fra narkoen.For regner med mor elsker detta barnet over alt på jord, så det hadde ikke vært noe problem.Man kan ikke satse på å få barn med en som har røykt i årevis, og som ikke er villig til å slutte!!Elsker ikke denne mannen denne mora nok til å legge det på hylla,så nei ingenting å samle på spør du meg ;-))

Om det gjelder hasj, tobakk, alkohol osv.. er det ingen som ville sluttet med dette dersom man på et stadie hvor de ennå ikke befinner seg på det nivået hvor man selv oppfatter dette som skadelig, el med en neg. effekt.

Ta f.eks røykelutt. Sånne ting må ofte bearbeides og det er forskjellige prosesser man ofte bør gjennom før man kommer til det skrittet at man slutter.

Å være så bastant som du overfor en person som ikke ser skadevirkningen av dette, vil bare ha motsatt effekt. Hvor mange ganger har man ikke hørt fra røykere at det ikke er skadelig å røyke. Det betyr ikke at de virkelig mener det, men ting må ofte komme innenfra hos personen selv, og ikke påtvinges, det blir helt feil. Bare for å trekke inn litt psykologi her;)

Det at han ikke er villig til å slutte på dette tidspunktet, betyr ikke at det forblir sånn. Men noen ting tar tid før man kommer til det tidspunktet at man ser flere negative sider ved dette enn motsatt.

Man kan heller ikke alltid kritisere andre fordi de ikke har samme mening/holdning overfor noe..

Meninger bygger ofte på tidligere erfaringer, oppdragelse, holdninger fra andre, litteratur osv osv.. Mao ikke nødvendigvis en fasit.. (tenker mye her, men gidder ikke forklare nærmere;)

Ts: snakk med han om dette. Ikke kritiser han for det han gjør, for øyeblikket ser han nok flere positive sider ved dette enn motsatt. Bearbeid han litt og fortell din side av saken uten at du kritiserer det han gjør, da blir han kanskje mere villig til å høre på deg også.

Lykke til!:)

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Ikke nok ang det du skrev!!Har ikke noe å si,er du klar over hvor syk man blir av den røykinga??Det kan du overhode ikke vite når du sier sånn.Du blir psykisk sjuk av det,full av nerver.Tenk på de du kjenner som har røyka over lengre tid og prega de er ? Og hvor like de er med mange ting.Kan ikke se det på mannen i gata men på de du kjenner kan man se er helt øddlagte og hvem vil ha ungene sine i sånne hjem.De tremger ikke gjøre annet enn å beg å prate så hører du at de røyker med en gang,så da hjelper det ikke om du røyker hos naboen ;-))

Langt i fra alle som røyker hasj blir skrudde og fulle av nerver. Det er mange som har røyka i mange år som du aldri ville sett det på. Ikke alle blir prega.

Skrevet

Jeg mener at når man får barn og etablerer familie er man kommet til en fase i livet hvor man må legge hasjbruk bak seg.

Gjest Bølle bob
Skrevet

Ikke nok ang det du skrev!!Har ikke noe å si,er du klar over hvor syk man blir av den røykinga??Det kan du overhode ikke vite når du sier sånn.Du blir psykisk sjuk av det,full av nerver.Tenk på de du kjenner som har røyka over lengre tid og prega de er ? Og hvor like de er med mange ting.Kan ikke se det på mannen i gata men på de du kjenner kan man se er helt øddlagte og hvem vil ha ungene sine i sånne hjem.De tremger ikke gjøre annet enn å beg å prate så hører du at de røyker med en gang,så da hjelper det ikke om du røyker hos naboen ;-))

[/quot

Noen tåler å drikke og noen ikke . det samme gjelder hasj . Du tåler d sikkert ikke , men d gjør jeg :)

Fulle folk driver vold og faenskap

Hasj røykere er mer diskre og beviste over sin handling

Hasj røykere blir ofte tatt under samme kam som mer hardnarkomane

Det er urettferdig vil eg si

Skrevet

Sier det nok en gang.. jeg jober innenfor rus. Og du kan ikke dra all misbruk av hasj innenfor det du skriver her.

Jeg kjenner også folk som røyker av og til. Og NEI, du kan ikke se det på dem annet enn når de er rusa..

Skrevet
Langt i fra alle som røyker hasj blir skrudde og fulle av nerver. Det er mange som har røyka i mange år som du aldri ville sett det på. Ikke alle blir prega.

Jau, det gjør de,snakk med de som har slutta, de er vel de eneste som er enige i det ;-))

Skrevet
Jau, det gjør de,snakk med de som har slutta, de er vel de eneste som er enige i det ;-))

Her må du igjen ta bruken med i betraktning...

Du kan hos noen alkoholikere se at de drikker også.. Men du kan ikke se at jeg tar meg en dram i ny og ne;)

Skrevet

Nei,dere får diskutere videre,jeg har sagt mitt.For alle dere som mener det ikke er farlig har aldri sett hvordan det er i de hjemma og hvordan det påvirker unger når de kommer i skolalder og videre i tenårene.Syntes det er helt grusomt at det går utover uskyldige barn som ikke har bedt om å komme til verden engang.Tenk på dere selv og mye man kan huske fra barndommen som de voksene ikke trodde mi sjønnte!Og ja jeg kommer til å forsett å ring om jeg vet folk har barn å bruker stoff,og ja jeg bryter loven hver dag men det går kun ut over meg selv ;-))

Skrevet

Jeg ville ikke godtatt det. Egentlig bryr jeg meg ikke spesielt mye om at "andre" folk røyker hasj eller ikke, men som mange sier - det er et lovbrudd. Foreldre skal gå foran som forbilder og alt det der, og det blir vanskeligere å forklare for datteren din hvorfor hun ikke kan prøve hasj hvis hun finner ut at samboeren din gjør det. Dette er vel også en diskusjon som kommer til å dukket opp i framtiden hvis/når dere får felles barn også, ettersom du sier at han valgte å ikke holde løftet om ikke røyke. Det vil fortsette å være ditt prinsipp mot hans prinsipp - så det spørs hvor hardt du vil stå på ditt (jeg ville stått temmelig hardt på mitt.)

Men hvis man snur det litt på hodet (og bruker forutsetningen at hasj er totalt ufarlig - lik eller mindre skadende som/enn alkohol): jeg liker å gå ut og nyte alkohol i ny og ne, og jeg ville sannsyneligvis ikke kunne levd sammen med - og hatt barn med - en som var totalt avholds. Spesielt ikke hvis vedkommende mente at alkohol (selv små mengder) ikke hører hjemme rundt barn, og at også jeg derfor må vente med å drikke til de har flyttet ut. (Nei, jeg snakker ikke om å komme hjem full, og prøver ikke å lage en ny diskusjon om dette.)

Mao. er det for meg mer en prinsippsak og tanker rundt hvilke verdier jeg ville bygd et hjem på, enn hvorvidt hasj er farligere enn alkohol. (Jeg vil forresten heller aldri fremstille fartsbøter ol. som "greit" hjemme.) Når ungen begynner å bli voksen så gjør den selv en vurdering av hva som er "viktige regler å overholde" og ikke - og jeg ser helst at mine barn ikke begynner med hasj. Og vil da helst ikke få i fleisen at "men <samboersnavn> bruker jo det!".

Skrevet
Nei,dere får diskutere videre,jeg har sagt mitt.For alle dere som mener det ikke er farlig har aldri sett hvordan det er i de hjemma og hvordan det påvirker unger når de kommer i skolalder og videre i tenårene.Syntes det er helt grusomt at det går utover uskyldige barn som ikke har bedt om å komme til verden engang.Tenk på dere selv og mye man kan huske fra barndommen som de voksene ikke trodde mi sjønnte!Og ja jeg kommer til å forsett å ring om jeg vet folk har barn å bruker stoff,og ja jeg bryter loven hver dag men det går kun ut over meg selv ;-))

Problemet med å diskutere med folk som har så bastante meninger om en sak som du er at vi kan forstå deg, men du kan aldri forstå oss..

Ingen her sier at hasj, uansett mengde er ok med 0 skadevirkning.

Men her prater vi om ts sin kjæreste som røyker en gang i mnd. Vi er flere som har et litt mere liberalt syn på dette en deg, hvor vi mener at slik bruk ikke finnes skadelig.

Selv er jeg glad min mann ikke røyker og hadde ikke likt det om han hadde startet. Men her prater vi om ts sitt tilfelle og tråden skled ut til å handle om hvor farlig det er.. og du trakk inn barnevernet, noe jeg personlig ikke mener hører hjemme i denne tråden.

Jeg jobber innenfor rusomsorg og har selv hatt en kjæreste som var narkoman. Så jeg vil ikke si jeg tar lett på dette. Men jeg forstår også at ts sin kjæreste ikke ser problemet med sitt bruk.. Regner med han må bearbeides før han evt slutter..

Skrevet
Jeg ville ikke godtatt det. Egentlig bryr jeg meg ikke spesielt mye om at "andre" folk røyker hasj eller ikke, men som mange sier - det er et lovbrudd. Foreldre skal gå foran som forbilder og alt det der, og det blir vanskeligere å forklare for datteren din hvorfor hun ikke kan prøve hasj hvis hun finner ut at samboeren din gjør det. Dette er vel også en diskusjon som kommer til å dukket opp i framtiden hvis/når dere får felles barn også, ettersom du sier at han valgte å ikke holde løftet om ikke røyke. Det vil fortsette å være ditt prinsipp mot hans prinsipp - så det spørs hvor hardt du vil stå på ditt (jeg ville stått temmelig hardt på mitt.)

Men hvis man snur det litt på hodet (og bruker forutsetningen at hasj er totalt ufarlig - lik eller mindre skadende som/enn alkohol): jeg liker å gå ut og nyte alkohol i ny og ne, og jeg ville sannsyneligvis ikke kunne levd sammen med - og hatt barn med - en som var totalt avholds. Spesielt ikke hvis vedkommende mente at alkohol (selv små mengder) ikke hører hjemme rundt barn, og at også jeg derfor må vente med å drikke til de har flyttet ut. (Nei, jeg snakker ikke om å komme hjem full, og prøver ikke å lage en ny diskusjon om dette.)

Mao. er det for meg mer en prinsippsak og tanker rundt hvilke verdier jeg ville bygd et hjem på, enn hvorvidt hasj er farligere enn alkohol. (Jeg vil forresten heller aldri fremstille fartsbøter ol. som "greit" hjemme.) Når ungen begynner å bli voksen så gjør den selv en vurdering av hva som er "viktige regler å overholde" og ikke - og jeg ser helst at mine barn ikke begynner med hasj. Og vil da helst ikke få i fleisen at "men <samboersnavn> bruker jo det!".

veldig enig med deg her:)

Det handler nok mye om hvilke prinsipper man ønsker å bygge på rundt sine barn også. Hva andre gjør kunne jeg ikke brydd meg om i hele tatt. Men selvfølgelig, hadde jeg sett daglig røyking, el røyking rundt barna, ville det nok varslet en lampe i hodet mitt..

Skrevet

Om han ikke hører på deg når du sier til han at forholdet kan ryke om han røyker hadde jeg begynt å tenke litt. Kjæresten min røyka før, men hadde vært nykter et år når vi blei sammen, og da holdt jeg på med hasj, og litt smått innimellom. Han sa til meg det at om jeg ville videre med dette forholdet måtte jeg slutte, for han takla det bare ikke. Jeg slutta på dagen.

Jeg syntes du bør prate med han ordentlig, og si ifra en gang for alle hva du syntes om røykinga hans.

Skrevet
og ja jeg bryter loven hver dag men det går kun ut over meg selv ;-))

Vel, det kommer nå helt an på hva slags lov du bryter.

De fleste lover går mer eller mindre ut over andre om de brytes, noen mer enn andre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Til opplysning:

Jeg røyker hasj jevnlig, og det gjør ikke noe negativt med meg. Jeg jobber, går skole og trener 5 dager i uken. Ingen som ikke kjenner meg som merker noe til dette. Jeg har røyka hasj jevnt og trutt i 14 år og har ikke noen som helst problemer på grunn av det, annet enn at jeg er litt for glad i å røyke kanskje... Og det kan bli dyrt.. Jeg har mange streite venner som ikke har en anelse om at jeg driver med dette, de tror jeg er like snill og ordentlig som dem. Og det er jeg jo i og for seg også, bare denne hasjen som noen kan dømme meg for da. Har også en del venner som har drevet med det samme like lenge som meg, de jobber, går skole og trener jevnt de også. Vi er rett og slett noen friskuser!! Så hasj tar man ikke skade av hvis man røyker en gang i blandt.. Så det så!!

Gjest Mikkel Rev
Skrevet

De som blir "skrudd i hue" av å røyke hasj har i utgangspunktet problemer, og ville sannsynligvis fått det uansett. Men har man ting liggende latent er det nok liten tvil om at hasj _kan_ fremprovosere det. Har det noen gang slått deg at de som begynner å ruse seg mye ofte allerede har problemer. Vær seg alkohol eller andre rusmidler. Selvfølgelig er de som har slutta stort sett enige. Ellers hadde de vel neppe slutta. Det samme gjelder ofte alkoholikere og folk som slutter å røyke sigaretter. De som har sluttet er enige om at å være avhengig av det DE har sluttet med er noe dritt. Hadde de ikke ment det hadde de neppe sluttet.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg har selv slutta så da kan jeg bare snakke med meg selv da ;)

Skrevet

jeg har hatt slike foreldre selv. (dog at den ene var verre da....).

og det er ikke uten grunn at jeg ikke godtar dette, selv ikke i liten grad, hos nære venner og kjæreste.

faktisk sa jeg til min kjæreste(som kun hadde prøvd det et par ganger) at dersom han ikke kunne velge det bort, så kunne ikke vi være sammen heller.

det hadde noe med at jeg selv har slitt med så mange ettervirkninger av foreldres rusmisbruk at jeg ikke kan risikere å påføre meg selv eller mine fremtidige barn dette.

men nå er jo ikke denne personen helt på det nivået - og i slike tilfeller mener jeg personlig at det jo bare ikke er noe poeng i å drive med det når man ønsker et voksenliv.

jeg mener, at dersom man ikke kan la være å bruke et rusmiddel, så har man en viss grad av avhengighet til det.

jeg synes heller ikke det hører til i det jeg oppfatter som et voksenliv - selv om jeg vet det er flere som velger å benytte det i perioder gjennom hele livet.

jeg har også kuttet enkelte venner når jeg var i tenårene som har drev med det, fordi jeg synes de ble mer og mer likegyldige - droppet avtaler osv.

og så kjenner jeg jo enda flere som har kuttet det ut når de har fått seg barn/seriøst forhold og slikt - nettopp fordi de selv ikke synes det er riktig, og fordi det for noen har fått flere konsekvenser for psyken enn de hadde trodd på forhånd.

Skrevet
det hadde noe med at jeg selv har slitt med så mange ettervirkninger av foreldres rusmisbruk at jeg ikke kan risikere å påføre meg selv eller mine fremtidige barn dette.

Det er trist å høre at du har hatt forelde som var rusmisbrukere. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det må være svært vanskelig. Men jeg vil bare si at det er forskjell på bruk og misbruk.

Skrevet
Det er trist å høre at du har hatt forelde som var rusmisbrukere. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det må være svært vanskelig. Men jeg vil bare si at det er forskjell på bruk og misbruk.

det er helt sant. men det er en veldig fin linje på den overgangen der.

så er det også en forskjell på avhengighet og misbruk.

man være rusavhengig - men ikke misbruker.

det kan sammenliknes med eks sosial avhengighet til eks alkohol(eller hasj for den saks skyld): "jeg må drikke når jeg er i sosialt selskap" eller "jeg må røyke for å roe meg ned" - da er det faktisk en avhengighet - men ikke nødvendigvis blitt til et misbruk enda.

den forskjellen der er det mange som ikke forstår dybden og alvoret i.

det er alltid et faresignal om noen nekter å gi opp et rusmiddel, uansett om det er alkohol eller andre rusmidler.

jeg kan ikke forstå at et rusmiddel, uansett hva det er(eller materielle goder for den saks skyld) skal komme foran et menneske du er glad i hvis dette er årsaken til konflikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...