Gå til innhold

Å dø i barselseng..


Involvert

Anbefalte innlegg

Jeg vet om en som fikk hjerneslag under fødselen og ble sittende i rullestol. Hun døde noen måneder etterpå. Sønnen klarte seg helt fint. Vet ikke hvorfor hun fikk hjerneslag..jeg tror det hadde noe med svangerskapsforgiftning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Caroline_*

Dødsårsak under fødsel/barsel:

- blodpropp i hjerte, hjerne eller lunge

- akutt svangerskapsforgiftning

- blødning

- komplikasjoner under/etter keisersnitt

- allergisk reaksjon på medisiner

- sepsis (blodforgiftning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte nå satt morkaken fast og måtte opereres ut.

De sa dette var en veldig vanlig dødsårsak for fødende kvinner i gamle dager.. :frown:

Ellers kjenner jeg ei som nesten døde nå i høst pga blodforgiftning i forbinnelse med keisersnitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - jeg vet om to som døde under fødsel - som er slekt av venner. Det ene var svangerskapsforgiftning, og det andre vet jeg ikke - er vanskelig å snakke om for det er veldig nært i tid.

Heldigvis er det svært sjelden, og ikke noe man bør bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff... Flott tråd, jeg hadde ikke nok å engste meg for fra før av... :tristbla:

Hvis du planlegger å få barn eller er gravid, så bør du kanskje ta innover deg at det å HA BARN er et evig langt prosjekt i engstelse! Det er ikke ufarlig å leve, og mye rart kan skje. Klarer du ikke å leve med det, så, vel, får du pakke deg selv inn i bomull og aldri gjøre noenting!

Du kan dø i barsel, du kan bli påkjørt av en buss, du kan få et tre i hodet. Det nytter ikke å ta alle sorger på forskudd på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du planlegger å få barn eller er gravid, så bør du kanskje ta innover deg at det å HA BARN er et evig langt prosjekt i engstelse! Det er ikke ufarlig å leve, og mye rart kan skje. Klarer du ikke å leve med det, så, vel, får du pakke deg selv inn i bomull og aldri gjøre noenting!

Du kan dø i barsel, du kan bli påkjørt av en buss, du kan få et tre i hodet. Det nytter ikke å ta alle sorger på forskudd på den måten.

Skjønner at det ikke skal mye til før man blir kvesta her inne... Jeg skjønner godt hva hun mener, og syntes selv det er altfor mye fokus på det negative og det bekymringsverdig ift til fødsel og graviditet.. Ja, selvfølgelig skal man også kunne legge ut bekymringer her også... Men er jo listet opp, og satt mer fokus på hva man kan dø av i barsel, enn sansynligheten for at det skjer! Hvir er alle innleggene om hvor fantastisk det er å gå gravid, og alle de gode opplevelsene og historiene om fødsel??? Skjønner at mange gruer seg, etter å ha vært inne på slike nettsteder å lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er redd for å føde, bør man kanskje ikke gå inn på tråder som heter "å dø i barselseng"... Bare et lite tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke skal mye til før man blir kvesta her inne... Jeg skjønner godt hva hun mener, og syntes selv det er altfor mye fokus på det negative og det bekymringsverdig ift til fødsel og graviditet.. Ja, selvfølgelig skal man også kunne legge ut bekymringer her også... Men er jo listet opp, og satt mer fokus på hva man kan dø av i barsel, enn sansynligheten for at det skjer! Hvir er alle innleggene om hvor fantastisk det er å gå gravid, og alle de gode opplevelsene og historiene om fødsel??? Skjønner at mange gruer seg, etter å ha vært inne på slike nettsteder å lest...

Dette er ingen offentlig informasjonstjeneste som sørger for å balansere informasjonen som gis ut. Dette er internett med brukergenerert innhold.

Jeg kvestet henne ikke, jeg sa fra - jeg liker ikke at folk sitter og leser her inne og blir overnervøse av det. Av grunnene listet over må de SELV filtrere og balansere. Klarer de ikke det, må de holde seg borte... Folk spør her om ting de lurer på, det er ofte "hva kan gå galt" "hva har gått galt". Dette er 1 tråd om barseldød, og det sto i flere innlegg sannsynlighet for at det skjer - det er ca 1 kvinne i året i Norge som dør i barsel. Så du ikke dette, eller hoppet du bare over?

Det fantastiske ved å være gravid deler man kanskje i hverdagen med kjæreste, familie og venner, mens det man lurer på kan man spørre om her. Andre kvinners erfaringer i forskjellige situasjoner. Kjæresten vet jo gjerne ikke noe mer enn kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verdensbasis er det blødning som er den vanligste årsaken til at KVINNER dør etter en fødsel. Det kalles atoni blødning. Dette skjer fordi livmoren ikke trekker seg godt nok sammen etter at barnet er født. En årsak kan være at morkaken ikke kommer av seg selv (da hindrer denne livmoren i å trekke seg sammen). Langvarig fødsel kan og være en årsak ("sliten livmor") Når livmoren trekker seg sammen, stopper dette blødning.

I norge og andre vestlige land har vi behandling for dette. Dette har de ikke alltid i f.eks fattige afrika. Der dør kvinner pga at de mangler medisiner!

Ser man i Norge at en kvinne blør mer enn normalt etter en fødsel gir jordmor et medikament som gis i sprøyte enten intramuskulært eller i veneflon for de som har det. Denne medisinen fremmer kontraksjon av livmoren. Hjelper ikke dette fortsetter tiltakslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Blir litt overasket over at dere kun snakker om hvordan de døde i "gamle dager", hver dag dør det jo kvinner i andre deler av verden av de samme årsakene...Heldigvis har vi i Norge et godt helsetilbud og mye informasjon, selv om all informasjonen noen ganger kan skremme vettet av oss og gi mange en del angst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen offentlig informasjonstjeneste som sørger for å balansere informasjonen som gis ut. Dette er internett med brukergenerert innhold.

Jeg kvestet henne ikke, jeg sa fra - jeg liker ikke at folk sitter og leser her inne og blir overnervøse av det. Av grunnene listet over må de SELV filtrere og balansere. Klarer de ikke det, må de holde seg borte... Folk spør her om ting de lurer på, det er ofte "hva kan gå galt" "hva har gått galt". Dette er 1 tråd om barseldød, og det sto i flere innlegg sannsynlighet for at det skjer - det er ca 1 kvinne i året i Norge som dør i barsel. Så du ikke dette, eller hoppet du bare over?

Det fantastiske ved å være gravid deler man kanskje i hverdagen med kjæreste, familie og venner, mens det man lurer på kan man spørre om her. Andre kvinners erfaringer i forskjellige situasjoner. Kjæresten vet jo gjerne ikke noe mer enn kvinnen.

Jo, jeg forstår hva du sier.. Men hvis du leser gjennom innlegget ditt, så er det lite saklig begrunnet, at det du sier bare blir provoserende enn at det blir tatt seriøst! Selvfølgelig må man filtrere og balansere dette selv, men det er utrolig mange førstegangsfødene som ikke vet hva de går til, og lurer på alt mellom himmel og jord, og derfor oppsøker slike sider... Jeg mener fortsatt at det er altfor mye fokus på det skumle og negative ift det å gå gravid og føde, at mange forbinder det med nettopp dette... Men skjønner også hva du mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, jeg forstår hva du sier.. Men hvis du leser gjennom innlegget ditt, så er det lite saklig begrunnet, at det du sier bare blir provoserende enn at det blir tatt seriøst! Selvfølgelig må man filtrere og balansere dette selv, men det er utrolig mange førstegangsfødene som ikke vet hva de går til, og lurer på alt mellom himmel og jord, og derfor oppsøker slike sider... Jeg mener fortsatt at det er altfor mye fokus på det skumle og negative ift det å gå gravid og føde, at mange forbinder det med nettopp dette... Men skjønner også hva du mener!

Jeg ser ikke hvor innlegget mitt er lite saklig begrunnet, det er basert på mine meninger.. meninger er pr def ikke saklig begrunnet. Om du finner mine meninger provoserende - vel vel. Kanskje jeg tror litt provokasjon på akkurat dette er hva som trengs.

Jeg er også førstegangsfødende og lurer på mye rart. Det kunne da ikke falle meg inn å bli provosert over mangelen på tråder med positiv spinn for det, det blir bare for dumt. Skal folk slutte å spørre om det de faktisk lurer på, og heller være politisk korrekte og kun spørre om ting de er sikre på andre ikke kan finne litt skremmende? Hvis man er så fintfølende/naiv, så foreslår jeg at man tar opp en bok og begynner å lese litt om temaet, for å triangulere med mer sikre kilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff - jeg vet om to som døde under fødsel - som er slekt av venner. Det ene var svangerskapsforgiftning, og det andre vet jeg ikke - er vanskelig å snakke om for det er veldig nært i tid.

Heldigvis er det svært sjelden, og ikke noe man bør bekymre seg for.

Netopp, det er ekstremt skjeldent i norge, og takk for det :)

Huff... Flott tråd, jeg hadde ikke nok å engste meg for fra før av... :tristbla:

Trenger ikke engste deg. Sannsynligheten for at noe sånt skal skje er svært svært liten. :)

Skjønner at det ikke skal mye til før man blir kvesta her inne... Jeg skjønner godt hva hun mener, og syntes selv det er altfor mye fokus på det negative og det bekymringsverdig ift til fødsel og graviditet.. Ja, selvfølgelig skal man også kunne legge ut bekymringer her også... Men er jo listet opp, og satt mer fokus på hva man kan dø av i barsel, enn sansynligheten for at det skjer! Hvir er alle innleggene om hvor fantastisk det er å gå gravid, og alle de gode opplevelsene og historiene om fødsel??? Skjønner at mange gruer seg, etter å ha vært inne på slike nettsteder å lest...

Vel, det handlet egentlig ikke så mye om hva som er negativt og bekymringsverdig. Det handlet om å samle informasjon. Det er faktisk ikke sånn at alt går bra hele tiden. Det må man bare innse. Dette handler ikke om å spre negativitet fra min side, men rett og slett nyskjerrighet rundt barnefødsler.

Du spør om hvor alle innleggene om hvor det står om hvor fantastisk det er å være gravid er? Vel, de er over alt. Trenger ikke lete lenge :)

Og om folk velger å grue seg til å føde når de har blitt opplyst om at fatale ting -KAN- skje, så får det være opp til dem. Det hadde ikke jeg giddet, når jeg vet hvor små sjangsene er når vi bor i et så bra land som vi gjør.

Jeg er også førstegangsfødende og lurer på mye rart. Det kunne da ikke falle meg inn å bli provosert over mangelen på tråder med positiv spinn for det, det blir bare for dumt. Skal folk slutte å spørre om det de faktisk lurer på, og heller være politisk korrekte og kun spørre om ting de er sikre på andre ikke kan finne litt skremmende? Hvis man er så fintfølende/naiv, så foreslår jeg at man tar opp en bok og begynner å lese litt om temaet, for å triangulere med mer sikre kilder...

Takk!

Signerer dennne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det vel 2 stykker som døde.

Bør vel egentlig ikke synse, men vil tro disse hadde sykdom eller lignende som tilsa større fare for komplikasjoner under fødsel. Mtp på alle fødsler som går helt fint, er Norge et av de beste landene å føde i.

Den største faren i Norge i dag, er preeklampsi som kan føre til eklampsi. Derfor måles blodtrykk ofte hos gravide kvinner, og de med høyt blodtrykk blir fulgt opp ekstra nøye.

Edit: Må også legge til at selv om det finnes en del tilfeller av preeklampsi, er det svært sjelden med eklampsi. Man skal altså ikke være redd om man får preeklampsi også, men det er så klart viktig at man blir observert nøye. En jordmor som hadde forelesninger hos oss, hadde kun vært borte i ett eneste tilfelle i de 30 årene hun hadde arbeidet som jordmor.

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg vet om ei så døde i fjor sommer.

Hun kontaktet sykehuse et par uker før fødsel, for hun følte seg så dårlig. Kvalm og oppkast osv.. Men ble bare sendt hjem igjen.

En time etter fødselen, kolapset moren helt, og havnet i koma. Familien og legene hadde håp lenge om at hun skulle vakne. Men det viste seg etter en uke i koma, at flere organ hadde kolapsa, og alt var helt dødt inni kroppen.

Hun fikk tilbringe en liten time ilag med baby jenta si, så tok alt slutt! Forferdeli trist for familie å venner, som først fekk en telefon fra den nybakte moren om den glade nyheten, og deretter en ny telefon etterpå som var forferdeli.

De fant ut senere at hun rett å slett ikke ville tåle en normal fødsel, hva grunnen var vet jeg ikke, men legene klødde seg i hodet å forsto ikke hvordan dette kunne skje.. De trudde først det var en svangerskapsforgiftning, men eg trur det viste seg senere at det ikke var det alikevell.

Tilbake sitter en stakkars mann, som bærer mye skyldfølelse for det som skjedde, og hadde lenge probleme med å klare å knytte seg til sitt nyfødte barn.

Slik kan skje, men jeg trur det er veldig sjelden. Men det setter litt skrekk i deg. I vertfall når det er en du vet om som har opplevd dette. Hun var bare 25 år og frisk som en fisk.. Kjempe trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnslapp døden med en hårsbredd sist jeg fødte.

Hadde uppdaget svangerskapsforgifting (manglet et symptom for at de skulle kunne diagnostisere, da må du nemlig ha minst to av tre symptomer). Uka før fødselen slo den ut for fullt, og utviklet seg til HELLP-syndrom. Da jeg ankom sykehuset for å føde var situasjonen svært kritisk. Hadde så lavt blodplatetall at de ikke engang tok sjansen på å sette epidural i fare for at jeg ikke skulle slutte å blø. Jeg hadde i nærmere en uke hatt kraftige smerter, som jeg siden fant ut var leveren som holdt på å svikte. Litt før barnet kom ble min mann tatt til side av en lege, som informerte om at dersom ikke situasjonen endret seg snarest måtte han forberede seg på å miste en eller begge av oss.

Det gikk bra! Masse oppstyr - og tre jordmødre, fødselslege, barnelege og anestesilege gikk rundt seg selv, men når situasjonen var kommet så langt kunne de ikke gjøre noe særlig annet enn å krysse fingrene. Et livskraftig barn ble født til termin, men kun 2 kilo tung.

I dag har vi det begge bra. Det tok lang tid før jeg fikk kontroll over blodtrykk og leververdier, jeg må fortsette å kontrollere blodtrykk med jevne mellomrom resten av livet. Jeg kan aldri ta østrogenprodukter. Og om jeg skulle bli gravid igjen har jeg en "oppskrift" så lang som et vondt år på hva som skal foregå. Det skjer ikke!!

Jeg forklarer ikke dette for å skremme noen, men for meg var det et sjokk at det kunne være så farlig å føde i Norge i dag! HELLP var tydeligvis ikke godt nok kjent blant mine leger. Om jeg hadde visst mer om det selv kunne jeg ha stått på krava!

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=19437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...