Meaty Skrevet 28. januar 2009 #141 Del Skrevet 28. januar 2009 Digger at du har linket til tråden i signaturen, Meaty! Den trengs tydelig vis Takk for det. Ja det trengs, men jeg håper ikke folk synes det er litt vel sært. Liker det nye navnet på tråden. Det passer kanskje litt bedre enn det gamle, selv om den ikke er så stor enda. Joda den er stor i kvalitet, kvantiteten får vi ta etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 28. januar 2009 #142 Del Skrevet 28. januar 2009 Syns egentlig hele tråden er latterlig jeg. er vel ikke noe farlig om det er noen skrivefeil her og der så lenge en skjønner hva som står der! Vet jeg har en del skrivefeil selv, bytter lett på bokstaver og glemmer meg og skriver teite feil som "altid" i stedet for "alltid". Det har ingenting med dumhet å gjøre eller at jeg vil irritere andre, men rett og slett fordi jeg har dysleksi! Jeg er sikker på at de som har problemer med å stave vet det jævlig godt selv, og at de ikke trenger å bli minnet på det heletiden av sånne som deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 28. januar 2009 #143 Del Skrevet 28. januar 2009 Syns egentlig hele tråden er latterlig jeg. er vel ikke noe farlig om det er noen skrivefeil her og der så lenge en skjønner hva som står der! Vet jeg har en del skrivefeil selv, bytter lett på bokstaver og glemmer meg og skriver teite feil som "altid" i stedet for "alltid". Det har ingenting med dumhet å gjøre eller at jeg vil irritere andre, men rett og slett fordi jeg har dysleksi! Jeg er sikker på at de som har problemer med å stave vet det jævlig godt selv, og at de ikke trenger å bli minnet på det heletiden av sånne som deg! Noen er interessert i språk, andre er interessert i mat, fotball, sminke etc. Kan ikke vi som er interessert i språk få ha språktråder til å skrive i, så kan de holde deg unna og skrive i de trådene som interesserer deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #144 Del Skrevet 28. januar 2009 Denne tråden er hovedsaklig laget for at de som ønsker å perfeksjonere rettskrivningen sin kan lære av hverandre. Dysleksi er ikke til å spøke med, og jeg håper virkelig ikke at noen føler seg tråkket på. Noen av de smarteste menneskene jeg kjenner, og flere av verdens mest kjente kunstnere og vitenskapsmenn er/var dyslektikere. Når det gjelder å bli "minnet på hele tiden", så er det vel bare å ikke lese tråden? Overskriften forteller ganske tydelig hva som står her Det virker dessverre som en umulig sak å diskutere rettskrivning uten å støte noen, derfor gjør vi det her. Så kan de som finner det latterlig styre unna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 28. januar 2009 #145 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Bryr meg egentlig ikke om folk skriver altid eller alldri. Men når de skriver SMS-språk (hallo! Vi har mer enn 160 tegn tilgjengelig i skriveruta!), eller dialekt som dette (se sitat under), så gidder jeg rett og slett ikke å lese hva som står der. Ihvertfall ikke hvis det er et langt innlegg. Man må jo nesten gjette hva som står der! E no ikje aille som bruke dein sabla bokmåln tel dagli heller da, syns de e sjarmeranes å ikje iriteranes å se dissan ordan æ.. Føle de ikje særli naturli å skrive bokmål heller i aille sammenhenga..e ikje i bokmålsform man tænke eller snakke...kunsti.. Irriterer meg også grenseløst når man ikke har mellomrom etter tegn som f.eks. komma eller punktum. Eksempel: Bryr meg egentlig ikke om folk skriver altid eller alldri.Men når de skriver SMS-språk (hallo! Vi har mer enn 160 tegn tilgjengelig i skriveruta!),eller dialekt som dette (se sitat under),så gidder jeg rett og slett ikke å lese hva som står der.Ihvertfall ikke hvis det er et langt innlegg.Man må jo nesten gjette hva som står der! TIPS: Til dere som bruker Firefox, så kan dere legge til norsk ordliste slik at det dere skriver blir sjekket for skrivefeil. Her er link til bokmål: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6868 - og her er nynorsk: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6869 Hvis den legger røde stiplede linjer under riktige ord, så høyreklikk inni tekstboksen, og endre "language" til rett ordliste. Endret 28. januar 2009 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 28. januar 2009 #146 Del Skrevet 28. januar 2009 Du har laget en kul signatur, Meaty. Kan jeg kopiere den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #147 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Syns egentlig hele tråden er latterlig jeg. er vel ikke noe farlig om det er noen skrivefeil her og der så lenge en skjønner hva som står der! Vet jeg har en del skrivefeil selv, bytter lett på bokstaver og glemmer meg og skriver teite feil som "altid" i stedet for "alltid". Det har ingenting med dumhet å gjøre eller at jeg vil irritere andre, men rett og slett fordi jeg har dysleksi! Jeg er sikker på at de som har problemer med å stave vet det jævlig godt selv, og at de ikke trenger å bli minnet på det heletiden av sånne som deg! Ro deg litt ned, Pialill. Det er da ikke ment som kritikk av deg eller noen andre. Det er faktisk mennesker som reagerer på diverse skrivefeil. Jeg kan diskutere grammatikk på fest, rett og slett fordi det interesserer meg. Det er ingen som sier at det nødvendigvis har noe med dumhet å gjøre! Alle skriver feil, noen oftere enn andre, og det er ikke alle som bryr seg heller. Hvis man prøver å si ifra til noen om at noe er skrevet feil e.l., så får man som oftest bare kjeft tilbake (som du jo demonsterer litt her). Som de andre sier: Hvis du ikke liker trådens innhold, så er det bare å holde seg unna. Jeg leser ikke tråder om sminke, Gaza, utdannelse, osv., rett og slett fordi jeg ikke interesserer meg for det. Og det kunne slettes ikke falle meg inn å hoppe inn i tråden for å skrive at det er latterlig at folk er så nøye på hvilken foundation de bruker. (Dette siste er bare et eksempel.) Liker du ikke tråden, så hold deg borte. Liker du ikke folk som reagerer på skrivefeil, så vær glad for denne tråden, for da slipper du folk som kommenterer innleggene i resten av forumet og sier at "det og det er skrevet feil". Det er ingen som skal henges ut eller noe som helst i denne tråden. Det er til og med skrevet flere ganger at det ikke er ment som kritikk av de med dysleksi, for det er jo faktisk en "gyldig" grunn til å ha skrivefeil. Men det unnskylder likevel ikke de som gir f... i alt som heter rettskriving, og som ikke en gang gidder å prøve, bare fordi de kan forsvare seg med "jeg har dysleksi". Det gjelder ikke deg, men det gjelder noen. Så vet du det. Ikke tolk dette feil, er du snill. Det var ikke ment på noen slags negativ måte, egentlig. >.< ------ Vet ikke om noen har nevnt "de" og "di"? Kan bli usikker selv innimellom. Endret 28. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #148 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det her riktig? Eller er det her riktig ? Jeg har alltid trodd det skulle være mellomrom før ? ! osv, men ser mange ikke bruker mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #149 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det skal være mellomrom etter spørsmålstegn, punktum, utropstegn, osv., men ikke før. Språkrådet: Det skal ikkje vere mellomrom framfor punktum, komma, utropsteikn, spørjeteikn, kolon og semikolon. Merk at det skal vere berre eitt mellomrom etter eit punktum som avsluttar ei setning. Det var ein gong tre prinsesser som budde i eit slott. Ein dag fekk dei besøk av ein prins. God dag! sa han. Du er vel trøytt, så du vil kvile? sa den eine prinsessa. Han sa: Det er vel så, det. Når ein bryt av ei framstilling med tre punktum, skal det vere eit mellomrom før dei tre punktuma dersom eit ord er utelate. Viss du ikkje er snill, så ... Er det meininga å gjere det slik, eller ...? Når bokstavar er utelatne, skal det ikkje vere mellomrom før det første punktumet. Svarte f...! Endret 28. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. januar 2009 #150 Del Skrevet 28. januar 2009 Vet ikke om noen har nevnt "de" og "di"? Kan bli usikker selv innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #151 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Vet ikke om noen har nevnt "de" og "di"? Kan bli usikker selv innimellom. "De" er personlig pronomen, 3. person flertall, nominativ. "Di" er eiendomspronomen, hunkjønn, entall. Ehm. Det var ikke det jeg mente, hvis det var for å opplyse meg (?). Det jeg mente var at mange skriver "de" der det skal være "di", og omvendt, men at det på et vis er lett å ta feil, fordi de to ordene høres like ut. Jeg skriver som oftest det riktige (håper jeg). Endret 28. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. januar 2009 #152 Del Skrevet 28. januar 2009 Du har laget en kul signatur, Meaty. Kan jeg kopiere den? Takk for det! Ja det er bare morsomt om flere vil bruke den. Og hvis noen kan lage en mer grafisk variant så bare kom igjen, for jeg er ikke noe flink med sånt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #153 Del Skrevet 28. januar 2009 For å pirke, så må man vel nevne at det skal være mellomrom før "For alle oss", og etter streken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. januar 2009 #154 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Ah, takk! Alt man lærer! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=536624 Her hopper VG med begge bena rett opp i salaten, og påstår at vakre kvinner blir oftere "ekspandert" i media. Det riktige er selvsagt "eksponert". Haha, dagens beste! Vakre kvinner utvider seg altså oftere i media. For å pirke, så må man vel nevne at det skal være mellomrom før "For alle oss", og etter streken? Skal det? Hehe, der kan du se, det er slett ikke trygt å ha sånt i signaturen sin. Gjett om alle mine skrivefeil blir kommentert fra nå av. Endring: Er det riktig nå? Jeg er usikker på om det bør være punktum der også, men det trengs kanskje ikke siden det nesten er for en overskrift å regne? Endret 28. januar 2009 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #155 Del Skrevet 28. januar 2009 Skal det? Hehe, der kan du se, det er slett ikke trygt å ha sånt i signaturen sin. Gjett om alle mine skrivefeil blir kommentert fra nå av. Det skal nok det i følge språkrådet. Tenkte bare jeg skulle si ifra siden du nesten ber om det når du skriver i denne tråden og har reklame for den i signaturen din. Det er jo selvsagt bare småpirk, da. Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. januar 2009 #156 Del Skrevet 28. januar 2009 Det skal nok det i følge språkrådet. Tenkte bare jeg skulle si ifra siden du nesten ber om det når du skriver i denne tråden og har reklame for den i signaturen din. Det er jo selvsagt bare småpirk, da. Hehe. Rett skal være rett. Takk for at du sa fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #157 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg joinet nettopp Facebook-gruppa "JA til Donor register i Norge!". Heldigvis var det et annet petimeter som hadde formodet admin om å rette opp gruppenavnet slik at det skulle virke seriøst. Det er bra det er fler av oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. januar 2009 #158 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg joinet nettopp Facebook-gruppa "JA til Donor register i Norge!". Heldigvis var det et annet petimeter som hadde formodet admin om å rette opp gruppenavnet slik at det skulle virke seriøst. Det er bra det er fler av oss! Du mener vel anmodet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #159 Del Skrevet 28. januar 2009 Naturligvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #160 Del Skrevet 30. januar 2009 Fra KG-magasinet: Daglidags (dagligdags er riktig) Jeg leser sjelden artikler fra magasinet, men i de få jeg leser er det alltid skrivefeil. Har de ikke tid til å bruke stavekontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå