Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

DET HETER AUST-AGDER OG IKKE ØST-AGDER. SKULLE LIKT Å SE ANSIKTET DITT OM JEG BEGYNTE Å SI AUSTOLD.

Jeg bryr meg ikke om du foretrekker bokmål, dette er et egennavn som skal skrives SLIK DEN ER. Frustrasjon i lang mars.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lært meg å bruke apostrof. Hvordan gjør en det?

Jeg syns dette var en herlig tråd! Bortsett fra det vanlige, at folk ikke kan stave interessant (her er det mye rart; intrisang, intersant osv), så irriterer jeg meg over at mange ikke vet når de skal bruke "et" og "ett". Et hus, ett eneste spørsmål! Grr. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på igjennom og gjennom?

Igjennom er fysisk. Du kravler igjennom et rør. Men du kan bli kjent med noen gjennom andre.

Tror jeg, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har aldri lært meg å bruke apostrof. Hvordan gjør en det?

Jeg syns dette var en herlig tråd! Bortsett fra det vanlige, at folk ikke kan stave interessant (her er det mye rart; intrisang, intersant osv), så irriterer jeg meg over at mange ikke vet når de skal bruke "et" og "ett". Et hus, ett eneste spørsmål! Grr. :-)

Fra Korrekturavdelingen.no

Regler for bruk av apostrof

Mange vet ikke forskjell på apostrof og aksent. Tegnet apostrof får du skrevet ved å holde Alt-tasten nede mens du taster 0146 på det numeriske tastaturet (alt-m på Mac). Apostrof skal se ut som et hevet komma. apostrof frisianusNedenfor kan du lese om når du skal og ikke skal bruke apostrof.

De to aksentene på tasten mellom pluss og slettetasten skal ikke brukes som apostrof.

I enkelte tekstbehandlingsprogrammer, som for eksempel Word, blir tegnet for fot (som du finner på tasten med stjerne på, til høyre for æ) automatisk endret til riktig apostrof (0146). Tegnet for fot (') bør bare brukes som erstatning for apostrof i uformelle sammenhenger, i e-poster etc.

I norsk brukes i utgangspunktet ikke apostrof ved genitiv:

Kåres krøller (Kåre’s krøller er feil)

Elton Johns konserter, husets farge, Amazons kundeservice, Hitchcocks filmer, Bushs taler, Disneys filmer, politimannens kølle

Bruk av apostrof i slike eksempler skyldes antakeligvis påvirkning fra engelsk.

Unntak der apostrof skal brukes

Apostrof brukes ved genitiv i ord som ender på s, z og x (uttalen har ikke noe å si)

apostrof og genitiv Anders’ leilighet

Iain Pears’ romaner

Grete Waitz’ treningsprogram

Johannes’ åpenbaring

Alex’ dialekt

Tom Hanks’ filmer (ikke Hanks sine filmer (=garpegenitiv))

Men: Bushs, Bachs, dusjs, Kampuschs

Merk at Aftenposten bruker apostrof når ordet ender med en uttalt vislelyd (Bush’). Dette er ikke i tråd med Språkrådets anbefalinger.

Apostrof brukes i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum

Sp’s talskvinne

Aftenposten.no’s nyhetsprofil

Apostrof brukes etter enkeltbokstaver

bokstaven æ’s utbredelse

Apostrof brukes ved visse forkortelser og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv

en pc’s prosessor (men PCs, se nedenfor)

ordet sprute’s partisippform

Men når siste bokstav er en versal (stor bokstav), brukes ikke apostrof

Volvo PVs motor

RBKs gullhåp

PCs

NRKs

Ikke apostrof ved forkortelser som slutter med punktum

Finn Bergesen jr.s

Ikke apostrof ved romertall

Olav Vs flosshatt

Annen bruk av apostrof

Apostrof brukes i noen franske ord:

Jeanne d’Arc

chargé d’affaires (diplomat av lavere rang)

raison d’être (eksistensberettigelse)

Apostrof når bokstaver er fjernet

Vål’enga

’n Per

Kupper’n

rock’n’roll: Skrivemåten varierer. Slik det står her, med to apostrofer og uten mellomrom, har Dagbladet praktisert i «alle» år, og slik står det i Kunnskapsforlagets Rock-leksikon. The Chicago Manual of Style anbefaler mellomrom før den første apostrofen og etter den siste (rock ’n’ roll), og dette er i tråd med regelen om å sette apostrof der det er fjernet en bokstav. Varianter med én apostrof (rock ’n roll), med to apostrofer og med to bindestreker (rock-’n’-roll) ses også. Vil du unngå problemet, kan du skrive «rock and roll».

Apostrof er vanlig i en del egennavn

McDonald’s

Levi’s

Lloyd’s (forsikringsgiganten: hjemmeside)

Lloyd’s Register (hjemmeside)

Ballantine’s

Merk disse egennavnene der det ikke skal være apostrof

Diners Club

Guinness (Guinness World Records)

Guinness (ølmerke)

Hamleys

Harrods

Lloyds TSB Bank (hjemmeside)

Peppes pizza

Woolworths

Pass på at du ikke blander sammen apostrof med aksent! De to tegnene har i de fleste fonter helt forskjellig utforming. Apostrof skal se ut som et hevet komma. Det er det samme tegnet som vi anbefaler at du bruker til høyreanførselstegn ved sitat inni sitat (Alt+0146), jf. art. om anførselstegn.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette blir rett tråd men:

Å si at man kan ha det til gode på engelsk, sier man reign check, rein check, rain check re-check eller hva??

Blir gal :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Korrekturavdelingen.no

Regler for bruk av apostrof

Mange vet ikke forskjell på apostrof og aksent. Tegnet apostrof får du skrevet ved å holde Alt-tasten nede mens du taster 0146 på det numeriske tastaturet (alt-m på Mac). Apostrof skal se ut som et hevet komma. apostrof frisianusNedenfor kan du lese om når du skal og ikke skal bruke apostrof.

De to aksentene på tasten mellom pluss og slettetasten skal ikke brukes som apostrof.

I enkelte tekstbehandlingsprogrammer, som for eksempel Word, blir tegnet for fot (som du finner på tasten med stjerne på, til høyre for æ) automatisk endret til riktig apostrof (0146). Tegnet for fot (') bør bare brukes som erstatning for apostrof i uformelle sammenhenger, i e-poster etc.

Kåres krøller (Kåre’s krøller er feil)

Elton Johns konserter, husets farge, Amazons kundeservice, Hitchcocks filmer, Bushs taler, Disneys filmer, politimannens kølle

Bruk av apostrof i slike eksempler skyldes antakeligvis påvirkning fra engelsk.

Unntak der apostrof skal brukes

Apostrof brukes ved genitiv i ord som ender på s, z og x (uttalen har ikke noe å si)

apostrof og genitiv Anders’ leilighet

Iain Pears’ romaner

Grete Waitz’ treningsprogram

Johannes’ åpenbaring

Alex’ dialekt

Tom Hanks’ filmer (ikke Hanks sine filmer (=garpegenitiv))

Men: Bushs, Bachs, dusjs, Kampuschs

Merk at Aftenposten bruker apostrof når ordet ender med en uttalt vislelyd (Bush’). Dette er ikke i tråd med Språkrådets anbefalinger.

Apostrof brukes i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum

Sp’s talskvinne

Aftenposten.no’s nyhetsprofil

Apostrof brukes etter enkeltbokstaver

bokstaven æ’s utbredelse

Apostrof brukes ved visse forkortelser og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv

en pc’s prosessor (men PCs, se nedenfor)

ordet sprute’s partisippform

Men når siste bokstav er en versal (stor bokstav), brukes ikke apostrof

Volvo PVs motor

RBKs gullhåp

PCs

NRKs

Ikke apostrof ved forkortelser som slutter med punktum

Finn Bergesen jr.s

Ikke apostrof ved romertall

Olav Vs flosshatt

Annen bruk av apostrof

Apostrof brukes i noen franske ord:

Jeanne d’Arc

chargé d’affaires (diplomat av lavere rang)

raison d’être (eksistensberettigelse)

Apostrof når bokstaver er fjernet

Vål’enga

’n Per

Kupper’n

rock’n’roll: Skrivemåten varierer. Slik det står her, med to apostrofer og uten mellomrom, har Dagbladet praktisert i «alle» år, og slik står det i Kunnskapsforlagets Rock-leksikon. The Chicago Manual of Style anbefaler mellomrom før den første apostrofen og etter den siste (rock ’n’ roll), og dette er i tråd med regelen om å sette apostrof der det er fjernet en bokstav. Varianter med én apostrof (rock ’n roll), med to apostrofer og med to bindestreker (rock-’n’-roll) ses også. Vil du unngå problemet, kan du skrive «rock and roll».

Apostrof er vanlig i en del egennavn

McDonald’s

Levi’s

Lloyd’s (forsikringsgiganten: hjemmeside)

Lloyd’s Register (hjemmeside)

Ballantine’s

Merk disse egennavnene der det ikke skal være apostrof

Diners Club

Guinness (Guinness World Records)

Guinness (ølmerke)

Hamleys

Harrods

Lloyds TSB Bank (hjemmeside)

Peppes pizza

Woolworths

Pass på at du ikke blander sammen apostrof med aksent! De to tegnene har i de fleste fonter helt forskjellig utforming. Apostrof skal se ut som et hevet komma. Det er det samme tegnet som vi anbefaler at du bruker til høyreanførselstegn ved sitat inni sitat (Alt+0146), jf. art. om anførselstegn.

Takk til korrekturavdelingen, Arabella. Må bruke litt tid på å fordøye alt dette. Merker meg at apostrof ikke skal brukes etter romertall. Ergo er gatenavnet Haakon VII's gate helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg vet ikke om dette er riktig tråd å stille mitt spørsmål i, men jeg leser rett som er "å spør", "jeg må spør" osv. Det heter jo "å spørre". Er det spesielle landsdeler/steder man sier dette eller er det helt tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg vet ikke om dette er riktig tråd å stille mitt spørsmål i, men jeg leser rett som er "å spør", "jeg må spør" osv. Det heter jo "å spørre". Er det spesielle landsdeler/steder man sier dette eller er det helt tilfeldig?

Ja, det er i de områdene hvor man har apokope (Nord-Møre, Trøndelag og deler av Nord-Norge).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke det jeg spør om"

eller

"Det er ikke det jeg spørr om"

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det her er kanskje litt off-topic men når dere leser innleggene mine, kan dere kommentere om det er noen skrivefeil da?

Feil plassering av komma eller en setning som jeg kan skrive annerledes for å gjøre den mer lesbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...