Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Stavekontroller er ikke verdens mest nøyaktige retteprogram. I alle fall hvis de bruker noe som er "standard". Ja til å få tilbake den gode, gamle korrekturleseren, sier nå jeg.

Jeg elsker reklamer som er oversatt fra et annet språk (jeg regner med det er det som er "problemet"):

"Elsker du ham? Ta vårt moro og enkelt quiz og finn ut hvordan du virkelig føler."

Det burde vel være noe slikt: "Elsker du ham? Ta vår underholdende og enkle quiz, og finn ut hva du egentlig føler."?

Endret av Wind
Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

"Legge ut våres ukemenyer-tråden"

*grøss*

Det heter vår, ikke våres.

Våres brukes kun om at det er i ferd med å bli vår (det våres).

Gjest Eurodice
Skrevet

Fra en brosjyre fra Helseklubben: Våres unike abbonementsystem ...

Gjest antigartner
Skrevet
Fra en brosjyre fra Helseklubben: Våres unike abbonementsystem ...

Hele nettsiden til Helseklubben var et funn for de av oss som klør i rødblyanten når vi ser skrivefeil.

Siterer:

Har du noen spørsmål angående bestillinger, nettsiden eller Helseklubben generellt? Gå på kontakt oss siden og send oss en melding.

Skrevet

Hvis jeg ser posetiv en gang til på nettet, så går jeg i taket.

Det heter positiv, positiv, positiv.

Gjest antigartner
Skrevet
Hvis jeg ser posetiv en gang til på nettet, så går jeg i taket.

Det heter positiv, positiv, positiv.

Så enig så enig!

Det er en tråd her som spør etter "noen som har posetive erfaring med personlig couch" :fnise:

Det er ikke pent å være spydig, men en kunne kanskje foreslått at hun heller prioriterte noen timer med en engelsklærer framfor coaching. Det rådet kan hun få helt gratis!

Skrevet

Hva ville du jort

kjeden i seksualitet-forumet. Det heter skjeden!!!!!!! Kjede er noe helt annet

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Så enig så enig!

Det er en tråd her som spør etter "noen som har posetive erfaring med personlig couch" :fnise:

Det er ikke pent å være spydig, men en kunne kanskje foreslått at hun heller prioriterte noen timer med en engelsklærer framfor coaching. Det rådet kan hun få helt gratis!

Jeg har hatt mange positive erfaringer med couchen min, haha ;-).

Endret av Belladonna
Skrevet
Hva ville du jort

kjeden i seksualitet-forumet. Det heter skjeden!!!!!!! Kjede er noe helt annet

:Nikke:

Så også "sjede" tidligere i dag.

Skrevet

Jeg sitter og spiser en skive med Spesial Salami nå...

Skrevet

Hva med folk som både sier og skriver LEGIMITASJON? eller INFULENSA? Grøss og gru. :kjefte:

Det heter Legitimasjon. Og det heter Influensa.

Skrevet

Den store rettskrivningstråden, Kom og belær oss!

Her skal det være punktum, ikke komma.

Jeg er også blant dem som mener vi bør anstrenge oss for å vedlikeholde skriftspråket.

Av skrivefeil jeg kan huske fra nær fortid, kan jeg nevne noen.

Hjelm er riktig, hjælm er feil.

Sagt er riktig, sakt er feil.

Nervøs er riktig, nærvøs, nerrvøs og nervøsen er feil.

Norge er riktig, norge er feil.

Mange er riktig, mangen er feil.

januar er riktig, Januar er feil inni en setning.

Nysgjerrig er riktig, nyskjærrig er feil.

Jeg tror ikke vi bare kan skylde på raske tastetrykk og dysleksi.

Jeg tror at det å prøve å skrive korrekt handler mye om holdninger.

Jeg kjenenr folk med dysleksi som skriver mye mer korrekt enn personer uten denne diagnosen, men da tar det selvsagt tid.

De som ikke synes rettskrivning er viktig, har fått god hjelp av skolen. Ingenting skal jo korrigeres. Alt er fint og flott.

Jeg ble litt forskrekket da min 15 årige niese fikk "Godt jobba" som kommentar på en stil som var nærmest uforståelig. Det var ikke en eneste stor bokstav, og hun hadde klart å presse både to og tre skrivefeil inn i enkelte ord.

Skrevet (endret)

Kommaet er der fordi KG har et standardoppsett. Hovedtittelen kommer først, deretter kommer et komma, og så kommer "undertittelen" (hvis man kan kalle det det). Hadde FSL skrevet:

"Den store rettskrivingstråden.

Kom og belær oss!",

så hadde det blitt slik når du er inne i tråden: "Den store rettskrivingstråden., Kom og belær oss!".

Endret av Wind
Skrevet

"Smørret" ...

Det er da "smøret", med en r, som er det riktige. Vil kanskje tro det kommer fra dialekt, der man uttaler det som om det er to r-er, men det er vel ingen unnskyldning uansett.

Skrevet

Her skal det være punktum, ikke komma.

Som Wind sier, er den automatisk generert. Men du har selvsagt helt rett!

Jeg ser at flere sliter med når man skal skrive tall og når man bruker bokstaver. Jeg har hørt at men skal bruke bokstaver fra en til og med ti, og deretter tall. Slik:

- Vi har fire hunder

- Naboen har 12 hunder

- Jenta er sju år gammel

- Mannen er 41 år gammel

Jeg har ikke lest regelen på lenge, så det er fint om noen korrigerer meg hvis dette er feil!

Ellers har jeg møtt på noen fine på KG i dag også:

Skult (skjult)

Bikka (bikkja)

Skrevet
Som Wind sier, er den automatisk generert. Men du har selvsagt helt rett!

Jeg ser at flere sliter med når man skal skrive tall og når man bruker bokstaver. Jeg har hørt at men skal bruke bokstaver fra en til og med ti, og deretter tall. Slik:

- Vi har fire hunder

- Naboen har 12 hunder

- Jenta er sju år gammel

- Mannen er 41 år gammel

Jeg har ikke lest regelen på lenge, så det er fint om noen korrigerer meg hvis dette er feil!

Ellers har jeg møtt på noen fine på KG i dag også:

Skult (skjult)

Bikka (bikkja)

Jeg husker å ha lært at det var fra en til tyve og 21 til 1000000000. :ler: Kan hende jeg tar feil her da... :klø:

Skrevet

- en, to tre fire, etc

- 12, 13, 14 etc.

- hundre

- 244

- tusen

- 2544

- 1 million

- 1 milliard

Skrevet (endret)

Språkrådet:

Små tall

Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små.

Fem brød og to fisker

Ti manns styrke og tolv manns vett

Innenfor samme setning eller samme avsnitt bør vi lage konsekvens og velge enten siffer eller bokstaver.

Tre jenter – tolv, femten og atten år gamle

De var 3, 17 og 23 år gamle.

I tekster med mye tall – der tallene er hovedsaken – bør vi vanligvis skrive alle tall med siffer, f.eks. i tabeller, matematiske utgreiinger o.l.

:) Endret av Wind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...