Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Skal vi forresten prøve å time noe trening neste uke? Lenge siden vi har trent sammen.. Så lenge jeg ikke blir totalt knekt av helgen som venter (masse undervisning på NIH) starter jeg opp igjen med programmet mitt på mandag.

Det hadde vært kjempekoselig! Så lenge skulderen min oppfører seg pent tar jeg gjerne en styrkeøkt med deg til uka. :)

Jeg trener styrke mandag, tirsdag og lørdag i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b
Jeg trener styrke mandag, tirsdag og lørdag i så fall.

Da blir det mandag eller tirsdag i såfall :) Mandag er rygg/biceps, tirsdag bryst/triceps for min del. Håper jeg har energi til å starte på'n igjen neste uke! Akkurat nå jobber jeg stølheten ut av brystmuskulaturen, jeg tror jeg har vært hard der siden jeg startet opp i midten av september med dette programmet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det mandag eller tirsdag i såfall :) Mandag er rygg/biceps, tirsdag bryst/triceps for min del. Håper jeg har energi til å starte på'n igjen neste uke! Akkurat nå jobber jeg stølheten ut av brystmuskulaturen, jeg tror jeg har vært hard der siden jeg startet opp i midten av september med dette programmet :ler:

Mandag er bein og armer for min del, tirsdag rygg og skuldre, så det burde gå an å samkjøre littegrann da. Greit å få litt spotting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens "treningsøkt":

60 min gåtur til og fra senteret.

30 min stretching

Koselig å se Icere og Purple på senteret i dag! :)

I morgen skal jeg prøve å orke spinningøkt på morgenen. Det hadde vært deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg har et par tips til deg med manglende matlyst (har slitt med det selv i perioder)

Å drikke et glass juice litt før det er tid for å spise har hjulpet matlyst.

Spise ananas (faktisk)

B-vit tilskudd

I tillegg kan energitett mat være lurt, f.eks. tørket frukt, spesielt om man sliter med følelsen av at maten "vokser i munnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morgen skal jeg prøve å orke spinningøkt på morgenen. Det hadde vært deilig.

Er usikker på om "deilig" er det rette ordet her, men... Hver sin lyst! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par tips til deg med manglende matlyst (har slitt med det selv i perioder)

Å drikke et glass juice litt før det er tid for å spise har hjulpet matlyst.

Spise ananas (faktisk)

B-vit tilskudd

I tillegg kan energitett mat være lurt, f.eks. tørket frukt, spesielt om man sliter med følelsen av at maten "vokser i munnen".

Er det nå jeg skal være vanskelig? ;) Nå føler jeg meg slem når du er så søt og gir meg tips, for jeg er ikke så glad i juice, kan ikke fordra tørket frukt og b-vitamintilskudd tar jeg allerede :fnise: Jeg spiser nøtter og mandler som mellommåltid i blant da, og det funker, men jeg blir litt lei.

Problemet er i grunnen størst på jobb. Til middag er jeg som regel sulten, og på kvelden er jeg sulten etter trening. Det er de 3 måltidene på jobb som er hovedproblemet.

Blir ikke ananas litt tørr hvis jeg deler den opp i biter før jeg drar hjemmefra? :klø: Hvis ikke så er jo kanskje ikke det så dumt for jeg elsker ananas, selv om jeg da mest sannsynlig ender opp med å ha det som mellommåltid i stedet. Skal jo ikke ha de store måltidene mellom frokost og lunsj, og lunsj og middag. Får lett blemmer av ananas hvis jeg spiser mye av det også :( Finnes det noen måte å unngå det på?

Er usikker på om "deilig" er det rette ordet her, men... Hver sin lyst! :fnise:

Deilig måte å våkne på, faktisk. Det er også forsket på det, at det er den desidert beste morgentreningen. Man trener i halvmørk sal, kan sitte i sin egen verden, og våkne sakte, men sikkert. Nå liker jeg tirsdagstimene best, synes instruktøren da er flinkere, dessuten er de sporttimer, og de er lenger. Etter jul skal visst torsdagstimene også bli sporttimer, og det er positivt! Sånt liker vi. Da kan det hende at jeg legger inn både tirsdagstimene og torsdagstimene som en del av min faste treningsrutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt, men har du vurdert å bare spise mer på eksisterende måltider? Feks på de to tidene du nevner der du faktisk er ganske sulten.

Veldig koselig å treffe deg i dag! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt, men har du vurdert å bare spise mer på eksisterende måltider? Feks på de to tidene du nevner der du faktisk er ganske sulten.

Veldig koselig å treffe deg i dag! :hug:

Nå var det det jeg ikke skulle gjøre da. Jeg skal ha inn 2 ekstra måltider fordi det går for lang tid mellom frokost og lunsj og lunsj og middag (ca 5 og 6-6,5 t). Det er heller ikke aktuelt å spise mer til middag og kvelds, da middagen allerede er riktig porsjon og jeg er ikke sulten nok til å kunne spise mer enn jeg allerede gjør da, det samme gjelder kvelden i tillegg til at det ikke er særlig behagelig å spise så mye før man legger seg.

Kutter jeg ned på enkelte måltider for å bli litt mer sulten til mellommåltidene blir det plutselig for lite kcal igjen. Hele poenget med dette opplegget er å få i meg mer mat/kcal, enda jevnere måltider, unngå å bli trøtt på slutten av dagen aka holde blodsukkeret jevnt gjennom hele dagen.

Veldig hyggelig å se deg i dag også, du ser så fresh og flott ut om dagen! :klem: Må si jeg synes timen med S var bedre enn med MM. Vi må prøve å få påvirket så timene blir litt lenger bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Hehe... Ananas blir faktisk ikke tørr når du deler den opp, tar man og skjærer opp og legger i lukket boks, vil den faktisk avgi litt væske i boksen som vil holde den fuktig og god hvis man bare vender alt rundt kjapt før man skal spise. Akkurat det med blemmene er jeg litt usikker på... Kommer vel en del an på mengdene man spiser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det det jeg ikke skulle gjøre da. Jeg skal ha inn 2 ekstra måltider fordi det går for lang tid mellom frokost og lunsj og lunsj og middag (ca 5 og 6-6,5 t). Det er heller ikke aktuelt å spise mer til middag og kvelds, da middagen allerede er riktig porsjon og jeg er ikke sulten nok til å kunne spise mer enn jeg allerede gjør da, det samme gjelder kvelden i tillegg til at det ikke er særlig behagelig å spise så mye før man legger seg.

Kutter jeg ned på enkelte måltider for å bli litt mer sulten til mellommåltidene blir det plutselig for lite kcal igjen. Hele poenget med dette opplegget er å få i meg mer mat/kcal, enda jevnere måltider, unngå å bli trøtt på slutten av dagen aka holde blodsukkeret jevnt gjennom hele dagen.

Veldig hyggelig å se deg i dag også, du ser så fresh og flott ut om dagen! :klem: Må si jeg synes timen med S var bedre enn med MM. Vi må prøve å få påvirket så timene blir litt lenger bare.

Takk for det, du er nå bra søt! :rødme:

Grunnen til at jeg spurte om måltidsfrekvens, var fordi jeg ble inspirert av en tråd til å sjekke dette opp nøyere. Denne. Interessant lesning de artiklene/trådene jeg linker til der! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ananas blir faktisk ikke tørr når du deler den opp, tar man og skjærer opp og legger i lukket boks, vil den faktisk avgi litt væske i boksen som vil holde den fuktig og god hvis man bare vender alt rundt kjapt før man skal spise. Akkurat det med blemmene er jeg litt usikker på... Kommer vel en del an på mengdene man spiser også.

Da skal jeg kjøpe ananas neste gang jeg er på butikken og teste det. Ananas er noe av det beste jeg vet! Kan jo teste om det blir litt bedre i forhold til blemmene hvis jeg dypper den i yoghurt. Da får jeg samtidig i meg litt mer mat. Ananasbiter evt. andre fruktbiter dyppet i vaniljeyoghurt :sikle: Om ikke annet så er det fristende for hjernen. Er jeg riktig heldig så funker ananastrikset generelt på matlysten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, du er nå bra søt! :rødme:

Grunnen til at jeg spurte om måltidsfrekvens, var fordi jeg ble inspirert av en tråd til å sjekke dette opp nøyere. Denne. Interessant lesning de artiklene/trådene jeg linker til der! :Nikke:

Jupp absolutt, men jeg bruker ikke hyppig måltidsfrekvens for vektnedgang eller fettforbrenning, men for å holde blodsukkeret jevnt. Jeg blir jo også dødssulten hvis jeg ikke spiser f.eks mellom lunsj og middag, noe som fører til at jeg blir stappmett etter bare bittelitt middag, får vondt i magen osv. Mellom frokost og lunsj har det i grunnen gått greit, men jeg blir jo sliten, irritabel og ukonsentrert når det går såpass lang tid mellom måltidene. Jeg må fylle på med masse kaffe osv. det er faktisk en positiv effekt av måten jeg spiser på nå, jeg trenger mindre kaffe.

Nå er jeg grinete fordi jeg blir mett og mister matlysten til alle måltider og blir sint på meg selv fordi ting ikke funker. Jepp, jeg er alt, alt for utålmodig. Det har gått veldig kort tid, og forhåpentligvis så vil kroppen min regulere sultfølelsen etterhvert, bare jeg blir vant med det. Ernæringsfysiologen advarte også mot det, at det ikke kom til å bli enkelt, og at det kunne hende det ble vanskelig å få i seg mat så ofte. Skal sjekke ut smoothietips hun ga meg, kanskje enklere med flytende "mat"?

Tipper en del sitter i hodet også, det med å fokusere på det positive i stedet for det negative. Det bare er vanskelig når man føler at man har mat til langt oppe i halsen.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig, spesielt med tanke på at du så lenge har fokusert på mindre mat og å gå ned i vekt. Synes du er veldig flink som prøver jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig, spesielt med tanke på at du så lenge har fokusert på mindre mat og å gå ned i vekt. Synes du er veldig flink som prøver jeg. :)

Det er jo også en greie, det er rart å plutselig skulle gjøre stikk motsatt av hva jeg har gjort i flere år. :Nikke: Får tenke at dette er noe jeg skal fokusere på fram til jul, og hvis jeg da fortsatt føler at det går dritt, så kan jeg jo bare kutte ned på måltidene. Jeg ikke på død og liv bygge mer muskelmasse. Jeg bare har lyst, men ikke på bekostning av psykisk og fysisk velvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående blemmer og ananas. Jeg merker forskjell på modenhetsgraden på ananasen. Det er en ganske skarp frukt selv om den er søt. Jeg får noen ganger sår tunge av skarp frukt. Har noe med syrene å gjøre, tenker jeg. Hvis den er ganske moden, går det fint, hvis den er ganske grønn i skallet, tåler jeg den mindre. Har du merket noen forskjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående blemmer og ananas. Jeg merker forskjell på modenhetsgraden på ananasen. Det er en ganske skarp frukt selv om den er søt. Jeg får noen ganger sår tunge av skarp frukt. Har noe med syrene å gjøre, tenker jeg. Hvis den er ganske moden, går det fint, hvis den er ganske grønn i skallet, tåler jeg den mindre. Har du merket noen forskjell der?

Ikke som jeg har tenkt over, men det er vel syrene som gir blemmer så vidt jeg vet, så det kan være logisk. :Nikke: Verdt å forske på i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne jo forresten bare drite i hele spinninga i dag. Jeg våkna halv sju, og har garantert slumra på mobilen uten å tenke over det. Jaja. Da blir det løping i ettermiddag i stedet. Det funker vel det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...