Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så gøy med helsesjekken!! Må være motiverende med slike resultater! :)

Veldig motiverende, problemet er jo bare at det ikke er så mye å forbedre. Klart jeg kan forsøke å presse ned fettprosenten litt, og kanskje bygge bittelitt mer muskler, men da må jeg helt klart få inn ernæringsfysiologen på treningssenteret, for jeg er ikke interessert i å øke vekta mi.

Så får jeg nå se om jeg orker å forsøke å forbedre O2-opptaket mitt. Det kunne jo vært litt gøy å ende på excellent. Men helt klart veldig deilig å få sånne resultater, det viser jo i det minste at jeg gjør mye riktig, og at jeg kan fortsette sånn jeg gjør nå. Veldig morsomt å se hvordan kroppen er satt sammen også. Må kikke litt mer på papirene når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive litt mer om helsesjekken jeg var gjennom i dag. Sjekken bestod altså av kroppsanalyse, kondisjonstest, samt blodprøver og måling av blodtrykk. Vi kunne ut fra kroppsanalyse og kondisjonstest få tilbud om treningsopplegg og kostholdsprogram

Blodprøver og blodtrykksmåling var fort unnagjort. Så var det tid for kroppsanalyse. Denne ble gjort av en Tanitavekt, der du står på vekta og holder i to håndtak. Måleapparatet sender små elektriske signaler gjennom kroppen. Disse leser så maskinen, og gir deretter en grundig og detaljert oversikt over kroppssammensetningen din. Testen er medisinsk godkjent, pålitelig og repeterbar. Den analyserer kroppens deler for seg (armer, ben og overkropp) og ser på blant annet:

• Muskelmasse i kg

• Fettmasse i kilo og prosent

• Hvileforbrenning i kcal

• Total vannmengde i kroppen

• Fordeling av muskelmasse (kroppsbalanse)

• Bukfett (visceralt fett)

Mine resultater, "normal"/gj.sn for kvinner i parentes:

Muskelmasse i kg: 42,35 kg (40,5 kg)

Fettmasse i kg og prosent: 11,5 kg (15,8 kg)20,5 % (27%)

Hvileforbrenning i kcal: 1338

Total vannmengde i kroppen: 57,1%

Fordeling av muskelmasse (kroppsbalanse):

- Overkropp: 24,95 kg

- Venstre arm: 1,95 kg

- Høyre arm: 1,95 kg

- Venstre bein: 6,7 kg

- Høyre bein: 6,8 kg

Denne har en viss feilmargin, så forskjellen på venstre og høyre bein kan være et utslag av feilmarginen, men uansett er jeg svært symmetrisk.

Visceralt fett (Skalaen går her fra 1 - 13 for hva som er sunt): 1

Deretter var det klart for Åstrands sykkeltest:

Åstrands test er en submaksimal kondisjonstest på sykkel som måler oksygenopptaket ditt, og den som er vanligst å bruke i Norden. Med submaksimal test menes at forholdet mellom utført arbeid og hjertefrekvens er lineært. Testen utføres ved at man øker belastningen på ergometersykkelen gradvis i 6 minutter, og registrerer pulsen hvert minutt. Testresultatene korrigeres for alder. Det bør helst ikke røykes eller drikkes kaffe rett før testen skal utføres. Går du på betablokkere kan ikke testen utføres.

Skalaen for kvinner i alderen 20 - 29:

Topp: > 47

Meget god: 47 - 40

God: 40 - 35

Moderat: 35 - 32

Dårlig: 32 - 26

Svært dårlig: < 26

Jeg scoret da altså 47! :bolledeig:

Deilig å faktisk få litt tall på at det står bra til med meg, og det er klart det booster selvtilliten min å se disse tallene. Også veldig morsomt at han som utførte testen kun foreslo at for å nå topp på Åstrandtesten så burde jeg legge inn intervalltrening, og kosthold ville han ikke engang gå inn på, for han var ikke ernæringsfysiolog. Men han var positiv til å ta kontakt med en ernæringsfysiolog for å se om jeg kunne øke muskelmassen mer uten å øke vekta nevneverdig (som en liten utfordring til meg til neste gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte resultater på helsesjekken! Merker at jeg har litt lyst å gjøre en sånn analyse selv, tror de gjør det på senteret mitt. Hvor ofte skal du inn til slik test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte resultater på helsesjekken! Merker at jeg har litt lyst å gjøre en sånn analyse selv, tror de gjør det på senteret mitt. Hvor ofte skal du inn til slik test?

Kondisjonstest og kroppsanalyse er hvert halvår :) Veldig godt fornøyd med det tilbudet gjennom jobb. Supermotiverende, rett og slett!

Det samme må sies om PT-timen min i dag. Vi løp først en liten runde, for å kjenne på formen og se på teknikken min. Jada, det finnes ting å pirke på, men F mente jeg hadde blitt veldig mye bedre, så bare jeg fortsatte sånn som nå skulle jeg ikke tenke så mye på å forbedre meg før halvmaraton, men heller fokusere på å holde meg der jeg er nå. Deilig å høre at jeg har fått bedre teknikk!

Etter den lille løpeturen tok hun en liten gjennomgang av styrketeknikk med meg. Vi plukket ut noen av øvelsene mine også terpet hun teknikk og pirket på meg. I tillegg ga hun meg tips til variasjon, hva som var viktig i forhold til løping osv. Har igjen 1 t med henne, og tenker å bruke den til å ta en styrketime, der vi går igjennom noen av øvelsene mine som et helkroppsprogram, også pirker hun på teknikken min.

Kommer nok også til å kjøpe 3 nye timer neste gang det er tilbud, og faktisk kjøre de 3 timene med F også, regner med det blir til våren og da kan vi terpe litt løpeteknikk og litt styrke igjen. Kjempefornøyd med dagens økt med F :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med utmerkede helsesjekkresultater!

Testen så bra ut da, en sånn kunne jeg og tenkt meg. Men aldri i verden om jeg får noe sånt av arbeidsgiveren min. :sukk:

Så teknikken var bra? Landa du på hælen og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med utmerkede helsesjekkresultater!

Testen så bra ut da, en sånn kunne jeg og tenkt meg. Men aldri i verden om jeg får noe sånt av arbeidsgiveren min. :sukk:

Så teknikken var bra? Landa du på hælen og?

:enig: Takk, takk :)

Teknikken var bra, selvfølgelig fortsatt mye å hente. Jeg spenner armene i blant, jeg må være enda flinkere til å rette meg opp, selv om jeg har blitt mye bedre, og jeg kan selvsagt bli enda flinkere til å lande på hælen og rulle på foten. Men jeg løper helt annerledes enn første gang, så hun så at jeg virkelig hadde jobbet med teknikken og at jeg faktisk tenkte på det mens jeg løp. Men jeg skal ikke tenke på føttene under halvmaraton. Det vil komme mer og mer etterhvert, og det viktigste da er å rette meg opp, passe på armene og se framover. Så i forhold til at dette var 2. timen vi terper teknikk, så var det veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å løpe i dag i stedet for å trene styrke. Været er jo så nydelig i dag, og formen føltes ganske bra. Gikk på en skikkelig smell på slutten, da var alt bare tungt, og jeg måtte kutte tvers gjennom Frognerparken i stedet for å løpe helt rundt som jeg pleier. Beina var blytunge, jeg lurte egentlig bare på hvordan jeg skulle komme meg hjem. Da er det godt å ha selvdisiplin nok til å ikke la sånne tanker ta over, men heller skyve dem unna og tenke at jeg har tross alt løpt rimelig langt, og det er lov å være sliten, nå skal jeg bare komme meg hjem også kan jeg ha god samvittighet.

Dagens løpetur:

1:22:24, 16,22 km. Gj.sn.fart 11,8 km/t igjen. Jeg kommer meg ikke over det. Utrolig irriterende, men forskjellen derfra og opp til litt over 12 km/t er såpass liten at jeg håper adrenalinet kicker inn neste søndag sånn at jeg kommer over.

Jeg trenger virkelig et par helt rolige økter + en hviledag til uka. Må bare innprente det F sa, at det jeg gjør denne uka her ikke har noe å si for utfallet likevel, så det er overhodet ikke noe poeng å legge ut på en skikkelig langtur, det er egentlig bare ødeleggende. Så til uka blir det 2 kortere turer, mandag og torsdag, tirsdag blir det nok morgenspinning, onsdag blir det rolig økt på ellipse og stretching. Fredag blir det også en eller annen rolig økt og lørdag blir det helt treningsfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig morsomt med den helsesjekken Enigma, og jeg ble så glad for å lese at du nå forstår selv at du 1) er i virkelig bra form 2) det vises! :nigo: Har veldig lyst på en sånn sjekk selv!

Bra løpetur i dag også! Har du med deg noe å spise, banan/protein-/energibar i tilfelle du blir helt tom, slik som i dag? Vi var på Sognsvann en tur, gutta løpte mens jeg plukket sopp (selvfølgelig). Tenkte å dra på senteret i dag før det stenger. :)

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig morsomt med den helsesjekken Enigma, og jeg ble så glad for å lese at du nå forstår selv at du 1) er i virkelig bra form 2) det vises! :nigo: Har veldig lyst på en sånn sjekk selv!

Bra løpetur i dag også! Har du med deg noe å spise, banan/protein-/energibar i tilfelle du blir helt tom, slik som i dag? Vi var på Sognsvann en tur, gutta løpte mens jeg plukket sopp (selvfølgelig). Tenkte å dra på senteret i dag før det stenger. :)

-misa

Har ikke med meg noe når jeg løper, og det hadde nok ikke hjulpet så mye å ha med noe å spise i dag i alle fall. Får ikke i meg noe særlig når jeg løper, men mulig jeg burde hatt med meg energidrikke, det kan kanskje være noe. :Nikke: Bare for å få ørlite grann påfyll hvis jeg møter veggen. Uansett, nytt forsøk i morgen. Får stikke innom en sportsbutikk etterpå og se om jeg får tak i sportsdrikke.

Høres ut som dere hadde en fin tur, været er jo i alle fall helt nydelig i dag! Det var hovedgrunnen til at jeg bare måtte ut og løpe i dag. Sov i 10,5 t igjen i natt, så tydelig at jeg trenger søvn, og våknet opp til strålende sol. Da var det ikke aktuelt å trene inne.

Håper du får en fin økt i dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Morsomt å lese om helsesjekken!! :5: Veldig veldig veldig glad på dine vegne!! :kose:

Det eneste jeg ikke forstår er hvordan du skal klare å øke i muskelmasse uten å øke i vekt. Det henger jo sammen, og så lenge du holder deg på samme fettprosent så burde det jo ikke gjøre noe å veie litt mer? Det er jo bare et tall på vekta. Men ja, jeg vet det er vanskelig å rive seg vekk fra det (har selv vært der) men det må jo bare vært kult å ha enda mer muskler? Eller tenker du at du vil droppe mer i fett% og dermed ikke gå opp i vekt? :) Forrige gang jeg sjekket hvor mye muskler jeg hadde i kroppen kom vi frem til 46kg. Jeg skulle gjerne sett at det var 50! Det er jo så utrolig kult!! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese om helsesjekken!! :5: Veldig veldig veldig glad på dine vegne!! :kose:

Det eneste jeg ikke forstår er hvordan du skal klare å øke i muskelmasse uten å øke i vekt. Det henger jo sammen, og så lenge du holder deg på samme fettprosent så burde det jo ikke gjøre noe å veie litt mer? Det er jo bare et tall på vekta. Men ja, jeg vet det er vanskelig å rive seg vekk fra det (har selv vært der) men det må jo bare vært kult å ha enda mer muskler? Eller tenker du at du vil droppe mer i fett% og dermed ikke gå opp i vekt? :) Forrige gang jeg sjekket hvor mye muskler jeg hadde i kroppen kom vi frem til 46kg. Jeg skulle gjerne sett at det var 50! Det er jo så utrolig kult!! :trene:

Det blir i så fall å droppe i fettprosent ja :Nikke: For all del, om jeg går opp 1 kg, så er det noe jeg kan leve med. Men jeg snakket med han som foretok testen, og han mente det kunne være mulig å øke enda mer i muskelmasse, og samtidig holde vekta, selv om det selvfølgelig ville være en utfordring. Han mente jo også at jeg fint kunne øke i vekt da, men det er jo ikke jeg så lysten på. Derfor har jeg veldig lyst til å snakke med ernæringsfysiologene som skal knyttes til senteret for å se om det er mulig å øke muskelmasse, gå ned i fettprosent og holde vekta eller til og med gå ned.

Jeg spurte også om det var noen helsemessige årsaker til ikke å gå lavere i fettprosent, siden jeg ligger i grenseland for hva som regnes for sunt, og han sa at så lenge det er fordi du har så mye muskelmasse og fordi du trener mye og spiser sunt så er det ingen grunn til ikke å gå lavere i fettprosent. Det er når du har lav fettprosent og lite muskelmasse fordi du ikke spiser at det er en helsemessig fare ved lav fettprosent. Dermed forsvant mine betenkeligheter med å gå ned i fettprosent. Jeg ser gjerne at den går under 20, aller helst ned i 18-19%. Det ser jeg for meg som ganske perfekt.

Så vi får se, det var jo bare for å ha et mål å jobbe med han foreslo at jeg kunne forsøke å øke muskelmassen. Tror det var mye fordi det rett og slett ikke var mye å jobbe med. Han sa jo selv at han ikke var vant med at det ikke var noe å si, så for at han skulle gi noen forslag så var det noe jeg kanskje kunne sette meg som mål, ettersom jeg sa jeg gjerne ville bli mer markert. Det var nemlig noe han spurte etter i forbindelse med gjennomgangen om jeg var fornøyd sånn jeg var nå, eller om jeg hadde lyst til å bli mer markert.

Veldig morsom fyr å snakke med. Bare så synd han ikke hadde flere tips å komme med. Første gang jeg er for "skilled" til å få tips :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk aldri kjøpe noe energidrikk i går, hadde det alt for hyggelig med Purple. :ler:

I dag ble det en kort løpetur. For første gang viste mobilen alvorlig feil distanse og beina føltes tunge, så jeg orket ikke løpe en lang løpetur. I stedet ble det en 46 min lang løpetur, 8,46 km, gj.sn.fart på 11,2 km/t.

Nå blir det alternativ trening fram til torsdag. Beina er tunge, jeg har vondt i leggene og er drittlei løping. I morgen tipper jeg det blir spinn intervall. Da håper jeg virkelig jeg ser Purple der! Tirsdag blir det nok morgenspinning, sånn at jeg har ettermiddagen fri. Det hadde vært deilig.

Onsdag blir det rolig ellipse eller tredemølle i 20 min før stretching, torsdag skal jeg ut og løpe igjen, fredag blir det vel sikkert spinning kanskje? Lørdag tar jeg meg muligens en gåtur, men generelt treningsfri og søndag er den store dagen. Det er sånn det ser ut foreløpig i det minste. Kan jo hende jeg føler meg veldig inspirert på tirsdag til å ta en løpetur i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Høres ut som en veldig riktig oppladingsuke. Husk å ikke presse deg til melkesyre på spinningen, er så dumt å bli tung i beina nå. Siste innspurt!!! :duskedame: Det blir spennende på søndaaaag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale på et av kontorene i dag, jeg var innom for å fikse en telefon:

E: Harru slanka deg eller? Er jo bare ei lita flis igjen av deg jo.

Jeg: Nja, ikke direkte slanka meg kanskje, men jeg har gått ned en del ja.

E: Åssen harru fått til det a? Harru bare eti kål eller? (Hvorfor tror folk egentlig at man bare må spise kjipt for å gå ned i vekt? :gjeiper:)

Jeg: Neh, jeg har begynt å løpe en del i tillegg, ikke bare trene vekter. Hjelper på litt å løpe 3-4 mil i uka veit du ;)

E: Eh, joa, det vil jeg tru, men trur kanskje jeg dropper den jeg.

Kanskje jeg skulle begynne å gi ut slanketips? :ler: Mange som har spurt meg i det siste hva jeg har gjort. Lurer jo også litt på hvorfor alle feiger ut når jeg nevner at jeg løper såpass. Er visst svært få som er særlig interessert i å henge seg på. :fnise: Jaja, jeg klarer meg fint aleine også jeg. Dessuten har jeg jo K som i blant henger seg på da, selv om vi ikke akkurat er så sosiale når vi løper.

Mye alternativ trening denne uka. Tror det blir bra. Kjenner det godt på framsida av leggene nå, er livredd for at det skal sette seg beinhinnebetennelse der igjen. Må være forsiktig fram til søndag nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt:

10 min AT: 1,3 km

10 min oppvarming på spinningsykkel

55 min Spinn intervall

Kunne ikke ta ut alt i dag, men fikk presset meg litt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det blir i så fall å droppe i fettprosent ja :Nikke: For all del, om jeg går opp 1 kg, så er det noe jeg kan leve med. Men jeg snakket med han som foretok testen, og han mente det kunne være mulig å øke enda mer i muskelmasse, og samtidig holde vekta, selv om det selvfølgelig ville være en utfordring. Han mente jo også at jeg fint kunne øke i vekt da, men det er jo ikke jeg så lysten på. Derfor har jeg veldig lyst til å snakke med ernæringsfysiologene som skal knyttes til senteret for å se om det er mulig å øke muskelmasse, gå ned i fettprosent og holde vekta eller til og med gå ned.

Hei, her er en veldig interessant tråd på akkurat det med å øke muskelmasse kontra å gå ned i fettprosent: Bygge muskler og fjerne fett samtidig.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er en veldig interessant tråd på akkurat det med å øke muskelmasse kontra å gå ned i fettprosent: Bygge muskler og fjerne fett samtidig.

-misa

Takk for link :) Absolutt en fin artikkel, tror vel jeg har lest den før. Teorien er for så vidt grei nok, problemet er å omsette den i praksis hvis du skjønner :) Altså jeg trenger et opplegg jeg kan følge for å oppnå det. La oss si at jeg skal oppnå en viss forandring over 10 uker. Da trenger jeg noe konkret som: i de 5 første ukene spiser du sånn og sånn og trener på den måten for å øke i muskelmasse, for så å gå over til å spise sånn og trene sånn de neste 5 for å gå ned i fettprosent (hvis man skal følge det han skriver i artikkelen, som jo er veldig fornuftig).

Jeg sa at det ikke er krise om jeg går opp i vekt. Det er en sannhet med modifikasjoner. Da må det være fordi jeg har økt muskelmassen betraktelig, og det vil jo uansett ta tid, lenger tid enn 6 måneder som er det jeg har på meg før neste test.

Er litt utålmodig i forhold til å komme i gang her, så håper virkelig MM kan svare meg snart. Sendte melding på dagen i går, og hun har ikke svart enda. Svarer hun ikke i løpet av dagen/kvelden så får jeg snakke med henne på stretchinga i morgen. Er lite lysten på å begynne å eksperimentere veldig på egenhånd med dette her. Har ikke lyst til å ødelegge et veldig godt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. :) Høres i alle fall ut som at du har et veldig fornuftig utgangspunkt med seks måneder, de bør absolutt klare å sy sammen et bra opplegg da. Jeg tok det litt omvendt jeg; gikk ned 4 kg i januar og kjørte helt lett kondisjonstrening, før jeg gikk over til å spise mer og bygge muskler. Har fungert utmerket for min del!

Håper du får svar fra MM, og at du får en fin dag! :klemmer:

Forresten, jeg er ikke sikker på om jeg rekker core + stretch i dag, er så sykt mye å gjøre på jobben helt plutselig. :( Skal i alle fall satse på det, hadde vært veldig koselig å se deg.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...