Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

I dag skal jeg kjøre langkjøring, jogging. Kommer til å slite med å ikke pushe meg selv. Hadde ganske hard trening i går, skal kjøre styrke i morgen, hard løping fredag og langkjøring igjen på lørdag, så får det gå som det går på søndag. Noen ville sikkert sagt at jeg burde hvile på lørdag, men de som kjenner meg vet jo at sånt ikke er aktuelt likevel. :ler:

Rekker ikke styrke på beina denne uka. Det er litt synd, for det er alltid beina jeg ikke rekker å ta. Dermed blir de litt neglisjert. Men jeg får jo mye beintrening av løpinga og spinninga da, så ille er det kanskje ikke. Dessuten blir det jo nok tid til trening nå framover, etter denne uka her. Har bestemt meg for å melde meg på Oslo Maraton, så har jeg noe å trene mot. Det lønner seg å gjøre det før 30. april, etter det går prisen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b

:hakeslepp: Oi. Maraton da gitt. Det blir ikke jeg med på enda, det kan jeg love deg. Jeg skal heller sykle opp og ned et fjell :gjeiper: Har kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt.

Jeg tror det beste du gjør nå er å løpe, slik du har planlagt, frem mot søndagen. Selv om du vil trene lørdag så ta deg en rolig økt slik at du hvertfall ikke er gangsperra når du setter fart gjennom Oslos gater. Hvor skal vi forresten stå og heie på deg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Oi. Maraton da gitt. Det blir ikke jeg med på enda, det kan jeg love deg. Jeg skal heller sykle opp og ned et fjell :gjeiper: Har kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt.

Jeg tror det beste du gjør nå er å løpe, slik du har planlagt, frem mot søndagen. Selv om du vil trene lørdag så ta deg en rolig økt slik at du hvertfall ikke er gangsperra når du setter fart gjennom Oslos gater. Hvor skal vi forresten stå og heie på deg? ;)

Hehe, maraton ja ) Eller, halvmaraton da :) Skal løpe ja, bortsett fra i morgen, langkjøring igjen på lørdag som i dag, men på lørdag skal jeg passe på å ikke spise müsli med yoghurt og rosiner til 3 måltider først, glemme å gå på do, og drikke masse vann. Det satte nemlig en effektiv stopper for langkjøringa etter 56,5 minutter.:gjeiper: Vel, fram til da fungerte det i det minste greit og jeg løp 8,64 km på den tida. Holdt et veldig behagelig tempo, men herregud så kjedelig. Jeg får jo fnatt av å ikke kunne pushe meg selv.

Målte fettprosenten igjen i dag. Vekta heter Tabita. Resultatet var ikke veldig oppmuntrende, greit nok at mesteparten av vekttapet mitt var fett, men det utgjorde likevel bare en nedgang i fettprosent på 0,2%. Samtidig så kan man vel kanskje ikke forvente annet når man går ned i vekt. Det er jo logisk, men litt skuffende likevel. Får prøve å tenke positivt, jeg hadde jo gått ned i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt var styrke skuldre, rygg og triceps. 3 x 8-10. 15 min oppvarming på tredemølle, 60 min styrke.

Dagens resultater kg/reps med resultatene fra forrige gang med 3 x 8-10 i parentes:

Stående foroverbøyd roing: 27,7/10, 27,7/10, 27,7/10 (samme som forrige gang, går opp neste tror jeg)

Nedtrekk halvsmalt grep: 27,3/10, 29,6/10, 29,6/8 (27/10, 29,3/9, 29,3/8)

Sittende roing: 34,2/10, 34,2/10, 34,2/10 (29,6/10, 32/10, 34,3/9)

Skulderhev: 3/10, 4/10, 4/10 (2/10, 3/10, 3/10) Mellom hver sett av disse tok jeg:

Shrugs: 9/10, 9/10, 9/10 (7/10, 8/10, 8/10)

Tricepspress: 6/10, 6/19, 6/9 (6/10, 6/8, 6/7) etter hvert sett av disse går jeg rett over på:

Dips med bein på step: 6, 6, 6 (7, 6)

Stående enhånds roing: 9/10, 9/10, 9/10 (7/10, 8/10, 8/10) mellom hvert sett av disse tar jeg:

Firfotstående sidehev med rotasjon: 2/16, 2/16, 2/16 (2/10, 2/16, 2/16)

Hantelpress: 8,8/10, 8,8/9, 8,8/8 (8/10, 8,8/9, 8,8/8)

Rygghev med omv. flies: 3/10, 3/10 (2/12,2/10)

Jeg har altså økt på det meste. Sånn sett fornøyd, økta gikk "lett" i dag, det var enkelt å pushe seg, noe som nok betyr at jeg bør ha såpass lang pause mellom de to øktene på overkropp som jeg har hatt denne uka. Dermed er nytt ukesoppsett planlagt:

Mandag: Bryst, biceps, mage

Tirsdag: Spinning (active spinn 45 min hver 1. tirsdag i måneden, ellers enten 45 min activ spinn + 75 min extreme, eller 75 min extreme)

Onsdag: Langkjøring løping 60-70 min

Torsdag: Skuldre, rygg, triceps

Fredag: Løping, hard økt

Lørdag: Beinstyrke + mage

Søndag: Løping, langkjøring 60-70 min, eller 50 min sport spinn

Håper på at de setter opp langkjøring, spinning fast på søndager fra høsten av. Note to self: skrive opp det og legge i forslagskassen. Instruktøren på de langkjøringene de har nå skal jobbe for det, men det er jo bare fint om vi som liker timen også legger inn forslag.

Tror jeg har funnet deler av grunnen til at jeg går sånn ned i vekt, og at jeg mister muskelmasse også. I følge resultatene av målinga har jeg en BMR (basert på alder, høyde, vekt og kroppssammensetning denne gangen, i motsetning til alder, høyde og vekt som på mange av kalkulatorene på nett) på 1404.

Jeg ligger nå på mellom 1250 og 1550 kcal pr dag stort sett (har 1-2 dager hvor jeg spiser mer i uka), før trening ... Way to build muscles? Eller kanskje ikke :gjeiper: Det er i det minste ikke den mest effektive måten å gå ned i fettprosent på. Ettersom jeg mister muskelmasse på denne måten også. Skal øke proteininntaket + forsøke å ligge på minst 1400 kcal pr dag, hvis jeg klarer. Mentalt fikk jeg en vanvittig nedtur på det personlige plan i dag, er tilbake på samme utgangspunkt som for 5 uker siden, da vekta plutselig begynte å rase, så det kan holde hardt å skulle øke kaloriinntaket ... Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagens økt:

70 min jogging på tredemølle, brukte 57 min og 17 sek i dag på 10 km, totalt ble det 11,8 km. Begynte nedtrapping etter 58 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Hei :strix:

Så flott at du har økt på vektene de siste dagene. 4 kg på skulderhev, way to go!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :strix:

Så flott at du har økt på vektene de siste dagene. 4 kg på skulderhev, way to go!!!

Ja, jeg er kjempefornøyd med det :) Deilig å se at man får framgang!

Dagens treningsøkt var faktisk ganske grei. Syklet til og fra treningssenteret, 24 min tilsammen, også 70 min jogging, langkjøring. Totalt løp jeg 10,7 km, 10 km ble nådd etter 64 min og 25 sek, noe som ikke er så aller verst under en langkjøringsøkt. Nå blir det bare spennende å se i morgen om jeg kommer inn under timen når jeg løper ute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig imponert hver gang jeg våger meg innom her :) Maraton også nå! :danse: Ja, kanskje vi får lage en KG-heiagjeng? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Virker som om du har hatt en fin oppladningsdag til i morgen! Håper virkelig du koser deg i kveld.. Jeg har lyst på MASSE digg, men jeg har vært så flink og ikke gått agurk tidligere, så nå må jeg vel bare holde meg i skinnet.

Økten i dag gikk bra, men jeg bruker innmari lang tid på å komme gjennom programmet. Lurer nesten på om jeg skal lage det til en 3-splitt selv, bare for å føle at jeg faktisk kommer gjennom øvelsene og ikke føler at jeg må stresse for å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: Jeg klarte det! 59:03! Jeg som følte det gikk så utrolig dritt og var redd jeg skulle komme langt over :) Hovedmålet var under timen, og det gikk. Har jo aldri løpt et sånt løp før, så jeg har visst svært lite om hva det går ut på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært et par ting da ;) Først og fremst ta med drikkebeltet. Jeg droppet det, og det var dumt. Dessuten, ha med iPoden. Utrolig lite som motiverte meg mens jeg løp, har jeg musikk presser jeg meg selv bedre. Så under halvmaraton blir det drikkebelte og iPod, ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har tydeligvis blitt mye løping på meg den siste uka. Ned 800g denne uka her. Begynner å bli litt mer fornøyd med magen også nå. Til nå så har den lille kulen nederst på magen sett litt ut som en valk (føler jeg da), men nå begynner det å jevne seg ut. Har nådd målet mitt og vel så det, men kommer til å fortsette.

Da jeg satte målet mitt var jeg fryktelig negativ, og hadde liten tro på at jeg i det hele tatt skulle nå målet jeg hadde satt meg, så jeg satte et høyere mål enn jeg egentlig ønsket, bare for at det kanskje skulle være mulig å nå det. Så nå får vi se framover. Tviler på at jeg kommer til å gå så mye mer ned nå, kommer vel snart til et punkt der kroppen sier stopp. Det pleier å være sånn med meg. Kroppen finner en trivselsvekt, og der blir den. Uansett blir det mye løping framover. Må jo komme meg i form til Oslo Maraton :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hei du sporty spice :)

Så flink du har vært, dette må være veldig motiverende for deg og treningen fremover. Syns du løpet av tungt? Presset du deg selv på noe punkt?

Jeg håper på å få trent i dag, men jeg er hjemme fra jobben i dag (trenger en dag for meg selv etter hva som har skjedd) så vi får se om energien er tilstede. Hadde egentlig tenkt meg på Extreme Strength, men det blir det ikke noe av det er helt sikkert.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du sporty spice :)

Så flink du har vært, dette må være veldig motiverende for deg og treningen fremover. Syns du løpet av tungt? Presset du deg selv på noe punkt?

Jeg håper på å få trent i dag, men jeg er hjemme fra jobben i dag (trenger en dag for meg selv etter hva som har skjedd) så vi får se om energien er tilstede. Hadde egentlig tenkt meg på Extreme Strength, men det blir det ikke noe av det er helt sikkert.

:klem:

Løpet var tungt ja, absolutt. Kanskje særlig fordi jeg ikke hadde noe som motiverte meg. Musikk på ørene hadde kanskje tatt tankene litt vekk fra at det var tungt. Måtte hele tida presse meg sjøl til å holde et jevnt tempo og for all del ikke begynne å gå bare fordi det var litt tungt, eller fordi jeg hadde litt hold osv. I de sure bakkene prøvde jeg å løpe på litt ekstra, fordi det er lettere enn å jogge rolig. I tillegg pushet jeg meg så klart på slutten, måtte jo spurte opp oppløpet :ler: Begynte litt tidlig da, men jeg klarte nå å holde sånn noenlunde helt fram. Neste gang skal jeg også ha med drikke, eneste drikkestasjonen var ved 6 km, og det var litt i seineste laget. Skulle hatt drikke før det.

Skjønner godt at du holder deg hjemme fra jobb, og at du ikke orker noen Extreme Strength. :kose: Ikke så rart etter det du opplevde i går. Kan sikkert være greit å komme seg på en liten treningsøkt for å få tankene over på noe annet, men kanskje ta noe annet og litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...