Gå til innhold

DAGLIGVARE FOR BRA NOK

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke mindre sunt nei, men om du spiser kjøtt og gulerøtter så får du antakeligvis mindre gulerøtter i deg ;)

• 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagligvarefor inneholder faktisk ikke alle de viktige fettsyrene som dyrene trenger, som "snobbeforet" gjør, på lik linje med oss trenger også dyr alle vitaminer og næringsstoffer(ikke akkurat noen bombe...). I tillegg inneholder det foret for mye salt(som i likhet med salt for mennesker heller ikke er bra...Ingen bombe det heller akkurat...)

Vil du ha dokumentasjon får du ta fatt i litt bøker og tillegne deg litt kunnskap, og så sjekke næringsinnholdet på pakkene for å sammenlikne. Så lenge du kan lese TS(som jeg innbiller meg du kan...) så er det ikke verre enn det!

Gjest Gjest*
Skrevet
jeg synes dagligvareforet er helt topp! Men er det dokumentert at dagligvarefor ikke er like bra som andre snobbefor?

Snobbefòr? Å bruke 300 kr på skikkelig mat til bikkja pr mnd er da slettes ikke snobberi, det er fornuftig. Fòret som blir solgt i dagligvare inneholder ofte alt for mye karbohydrater og lite protein (hvilket ikke er ideelt for rovdyr som katt og hund), masse salt og diverse andre smaksforsterkere. Nyrestein er ofte et problem man ser hos dyr som spiser slikt fòr. Invester i dyrene dine og kjøp et skikkelig fòr med høy ernæringsmessig verdi, jeg anbefaler Royal Canin både til hund og katt. Og ta den stakkars katta di med til dyrlegen, makan.

Skrevet

Dyrene deres er faktisk kjøttspisere. Les på innholdsfortegnelsen på dagligvareforet, det som står øverst er det det er mest av. Der står det, korn, ris, grønnsaker, mais osv.. Helt nederst står det 2-4 % kjøtt.

Dyrebutikkfor inneholder 40 % kjøtt. Derfor trenger de også mindre av det foret for å bli mett.

Iløpet av et år sparer man ca 500 kr på å kjøpe for i dyrebutikk eller hos dyrlege.

Skrevet

jeg forer med Norwegian Polar. Det er dampkokt kjøtt og kjøttavfall (innmat, lunger, lever osv) tilsatt vitaminer og mineraler. knallbra. Og jeg bruker 180 kr mnd til en hund på 16 kg. Så butikkfor er absolutt ikke mye billig.

Skrevet

Vi fikk beskjed av dyrlegen at marsvinene plukker i gnagerblandingen man får kjøpt på matvarebutikk - de spiser altså ikke alt, og at pellets var bedre.

Gjest negasjon
Skrevet

Jeg hører også at polar er det beste på markedet, av folk som driver aktivt både med hunder. Selv har jeg brukt Labb, men har ikke merket noe til hudproblemer eller annet. En stund brukte jeg en type fôr som var litt dyrere enn Labb, men merket ingen forskjell. Noen som vet hvorfor Labb har rykte for å være dårlig, hva det inneholder f.eks? Kan det være noe enkelte hunder reagerer allergisk på?

Gjest Gjest_T.k_*
Skrevet

Jeg kjøper bare hundemat på dagligvarebutikker, hunden min liker det og den får ingen bivirkninger av den.

Syns det er bortkastet penger å kjøpe kjempedyrt for i dyrebutikker....

Skrevet
Jeg kjøper bare hundemat på dagligvarebutikker, hunden min liker det og den får ingen bivirkninger av den.

Hvis det er for å spare penger du kjøper butikkfor er det bortkastet. Det lønner seg økonomisk sett å kjøpe for "ordentlig" for

Skrevet

"Spiser flere skåler dagen"

<- Det skal den ikke gjøre.

Skrevet

Da foreslår jeg at du legger om kostholdet ditt til McDonalds hver dag til alle måltider sånn at dere kan få det samme "gode" kostholdet begge to.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

og når bikkja får lever /nyre problemer...hva da? nei kutt ut drittmaten til pelsen og gi den riktig og sund mat..

Skrevet

skal man ha dyr bør man ikke være så gjerrig på kvalitets mat

Skrevet

hundene mine, spes border collien blir veldig feit av mat fra dagligvare. dvs, firstprice ogl.

bruker hills eller, og dette fungerer bra.

for oss har det blitt billigere å kjøpe "dyrt" for enn billig, de spiser mindre og bæsjer mindre med kvalitets for.

Skrevet

Min(e) hund(er) får kun "snobbefor"(som jeg absolutt ikke vil kalle for "snobbefor, men okey).

Da jeg til min første hund brukte butikkefor(pedigree), for så å gå over på ordentig for, merka jeg stooor forskjell!

Hunden hadde bedre, "sunnere" og mer regelmessig avføring, ble ennå finere og blankere i pelsen, og var liksom ikke riktig så "oppblåst" lenger.

Vår hund idag spiser ca 300-400 g "snobbefor" om dagen(de dagene hun ikke får elgkjøtt), har vi kjøpt butikkfor har det vært opptil 1 kg om dagen, mattere pels, og ikke minst driting heeele dagen!!

Det sier seg selv at sekken vi kjøper for ca 500,- på 25-30 kg, varer lengre og er billigere enn 10-15kg, til nesten 100,-!

Siste gangen vi kjøpte for(skal egentlig være en slik; ` over O`en, beklager så mye) , var vel for 3-4 mnd siden..

Butikkforet er for veldig mange hunder kjempegodt, men det er mye fordi bl.a at det er mye salt og tilsetningstoffer i den mate, i motsetning til ordentlig mat. I skikkelig mat får også de fleste hunder det de trenger av næringsstoffer, osv

Forresten, ser ikke at det er nevnt noen plasser her; Idag, tror det gjaldt fra 1.1.10, MÅ du ha resept for å få ormekur! Men det er enkelt å få tak i, og koster ikke stort mer enn det tidligere har gjort, det er bare å ta en tlf til din dyrlege så vil de fakse den til apoteket på null komma niks:)

Ormekur bør tas 1-2 ganger pr. år, på alle dyrene samtidig!

Skrevet

Ormekur ble reseptbelagt 1.7.09. Så det har vært en stund.

Skrevet

Og hunden skal ha positivt utslag på avføringsprøve før man får resept på ormkur.

Skrevet
Og hunden skal ha positivt utslag på avføringsprøve før man får resept på ormkur.

Hvis det i det hele tatt er det loven sier så er det jævlig mange dyrleger som overhode ikke følger den.

Skrevet

Beklager, skulle kanskje sjekket denne heeelt sikekr før jeg la ut, men sa jo og "tror":):) Det viktigste er jo og å få fram at det faktisk er reseptbelagt, noe jeg synes er fjollete. Men det er en helt annen diskusjon!! hehe:)

Når det gjelder at det skal være positivt utslag før man får resept. Så har jeg hørt noe om det der, men forstod det slik at det var kun forslag. Ikke lovpålagt.

Gjest gjest_mjau
Skrevet

Jeg har anskaffet en kattunge gjennom dyrebeskyttelsen og den kunne jeg ikke tenke meg å fore med dagligvarebutikkfor. Hun får kattungefor fra Royal Canin og jeg var så heldig at rundt jul ga de fleste dyrebutikkene i mitt område ut 400grams prøver på kattemat. Jeg har mye tørrfor igjen så jeg brukte pengene på porsjonsposer til 12 kroner stykke isteden, havfisken til Hills var en skikkelig slager, jeg skal kjøpe mer av den.

Jeg vet jeg antagelig skjemmer bort katta, men jeg ønsker å gi henne den beste starten på livet, etter at hun levde som villkatt de første ukene.

- Jeg kan ikke tenke meg å knipe penger på maten til katten, spesielt ikke i en vokseperiode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...