Gå til innhold

DAGLIGVARE FOR BRA NOK


Gjest Gjest_Mina_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å fore dyra sine på for fra dagligvarebutikk er som om vi skulle spise alle våre måltider på McD, BurgerKing og Peppes. Maten er jo veldig god, og vi kunne sikkert spist oss gode og mette på den i ukesvis. Ikke alle legger på seg av den maten heller, endel mennesker lever jo omtrent på junkfood, og lever enda godt på det. Helt til de får høyt blodtrykk, høyt kolesterol og etterhvert hjerteinfarkt.....

Som flere andre her har skrevet, så koster dette såkaldte snobbeforet heller ikke mer enn vanlig butikkfor når man ser på hvor mye dyret faktisk spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter alle påstander om at dagligvarefor er et dårligere for enn for som kjøpes hos veterinær og dyrehandler, det er blitt forsket på og bevist mange ganger.

Selv forer jeg mine katter med Royal Canin eller Hills, både tørrfor og bløtmat, men også innen merkevarene kan kvaliteten variere veldig på foret.

Men en ting man kanskje kan huske på, er at om man kjøper små poser (2 kg) med merkefor, blir dette svindyrt i forhold til dagligvarefor.

For at det skal lønne seg økonomisk, så bør en kjøpe 10 kg sekker.

Husk at RC har smaksgaranti på foret sitt, så skuller det vise seg at katten ikke liker foret, så får man pengene tilbake om man leverer tilbake sekken (må selvfølgelig ikke være nesten tom)

Det er også greit når man skal introdusere nytt for og blande 50-50 mengde med nytt og gammelt for, og gradvis gå over til det nye foret.

Når det gjelder merkevareforet, finnes mange merker. De to forene som ligger jevnest i toppen er Hills og Royal Canin.

En katt bør f.eks ikke bare få tørrfor, men også våtfor for å stabilisere kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke dyrere å bruke veterinærfor i 2 kg sekker enn å bruke dagligvarebutikkfor. Je ghar regnet ut dette for min mor, og hun ble nesten sur på meg fordi jeg så hardnakket påsto dette. Kjøper man en 2 kg sekk Hills cd til sin kastrerte hannkatt og forer etter anbefalingene på posen kommer du ut så godt som likt i pris. Kjøper man en 10 kg sekk blir Hills en god del billigere, men har man bare en katt holder ikke foret seg så godt. Man kan jo også kjøpe 5 kg sekker, så havner man litt mitt i mellom i pris.

Og nei, katter trenger slett ikke våtfor for å stabilisere kosten sin, det er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, katter trenger slett ikke våtfor for å stabilisere kosten sin, det er bare tull.

Jo, faktisk...selv om halvparten av Forum-Norge sier nei til dette.

Det er ikke bra for katten å kun spise tørrfor.

Det beste hadde vært å gi den naturlig føde (BARF) men det er kun for spesielt interesserte, som orker å tilberede maten på denne måten, som forer på denne måten.

Men en katt kan få problemer med nyrer og diverse av kun å spise tørrfor.

Hvorfor tror du at f.eks rasekatter ikkelever så lenge som de gjorde før, da kosten var annerledes?

Tviler på at det finnes så veldig mange andre europeiske land enn "oss" som kun forer kattene sine med tørrfor.

Du kan jo f.eks prøve deg på den debatten på Svenska katters forum

(http://kattforum.se/index.php)

Lykke til med det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt irritert over når folk hele tiden klager over dagligvareforene. Jeg har to hunder og forer begge med dagligvarefor. Skader disse forene hunden på noen som helst måte egentlig?

Hundene mine elsker foret og spiser flere skåler for dagen i tilegg til griseøret fra dagligvarebutikk. Katten min får også for herfra!

Hvorfor betale 500-600 kr for dyre snobbemerker? Trenger argumenter.

Den maten du gir hundene dine er sprayet med buljong slik at den LUKTER mer for hunden. Fra tørrfòr til tørrfòr er det veldig liten variasjon i selve smaken, uansett om du betaler 20kr for en sekk eller 500kr.

Maten du kjøper hos dyrlegen eller i dyrebutikker er det brukt mer penger på å utvikle, den er ikke sprayet med billig buljong for å få hunden til å gafle den i seg, og ikke minst trenger hundene MINDRE av denne maten enn de gjør av dagligvaremerkene. Det er litt som loff vs grovbrød. Du må spise sabla mye loff for å klare å få i deg den næringen to skiver med grovbrød gir deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg jobber på dyreklinikk, har både hund og katt, og jeg mener at butikkfor blir som å spise mc`donalds/burger king mat, mens dyrebutikk/klinikkfor blir som å spise sunn husmannskost.

Jeg skulle gjerne hatt noen tall og vise til, men det har jeg desverre ikke, men det er veldig mange hunder som kommer inn med tørr hud og pels, samt kløe, og tror hunden har allergi, og det viser seg at godt over halvparten av disse hundene går på butikkfor (her går spesielt Labb-foret igjen mye....) har prøvd labb på hunden min tidligere selv, og nå vil jeg ikke putte det i hundeskåla om jeg hadde fått betalt for det engang...

Hvis man skal ha en hund som skal være i god fysisk form, ikke overvektig, kunne bygge muskulatur, ha gode klør, sunn hud og pels er det viktig at den får i seg riktig næring.

Det er jo også en del forskjell mellom disse ulike typene "snobbefor" (velger å kale det kvalitetsfor istedet jeg da) jeg har prøvd flere ulike typer kvalitetsfor på hunden min og har nå funnet det som funker perfekt på min hund. Han får halvt om halvt med sportsmans pride energifor og Hills C/D, og hunden er i superform.

kattene får specific FCD + Hills R/D våtfor.

Både hund og Katter får i tillegg fiskeolje og plaqueoff i foret.

(hunden får også litt matrester i ny og ne...;))

mulig dette bli litt mye babling, men klokka er nesten 3 på natta, men jeg klarer ikke helt å legge fra meg pc`n ennå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det foret som selges i dagligvaren er å sammenligne med junkfood. inneholder mye salt, farge og tilsetningsstoffer og smaksforsterkninger. Det er dette som gjør at dyra liker det så godt.

Men det inneholder ikke de vitaminene og næringsstoffene dyra trenger.

Dyra treger det på lik linje som oss mennesker.

Hvordan føler vi mennesker oss fysisk og psykisk etter et par uker kun med mac donalds mat (minus grønnsakene)..

Dyr trenger næringsrik og skikkelig mat akkurat sånn som oss mennesker, og salt er enda mer usunt for dem som for oss. Rema-1000 kattematen er stappfull av salt.

Katters nyrer er dårlige til å omsette salt, så butikkmaten sliter dem ut etter noen år. Nyresvikt på katter er en veldig vanlig sykdom hos katter etter de fyller 10 år - da greier ikke nyrene deres filtrere gjennom mer salt og de må gi tapt. De som er kastrert tåler saltet enda dårligere oggir tapt før.

De sunne alternativene til hunde og kattemat - er ikke dyrere enn rema-maten. Faktisk billigere! Jeg kjøper i store sekker og har de stående i fortønner.

Det finnes et norsk firma hvor du kan bestille på nettet og de kjører det til inngangsdøren din fraktfritt om du handle for mere enn 400 kr. De har sunn og næringsrik mat, samt det meste du trenger til dyret ditt.

I tillegg til at dyret ditt får sunn og næringsrik mat (og faktisk økologisk), får du et mer tilfreds dyr med mer balansert energi.

Firmaet heter www.handlers.no

Sjekk det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er fortsatt skeptisk for hver gang kattene mine får større mengde våtfor enn normalt så må de skrape tennene hos vetrinæren. Så jeg ville nok ikke gitt bare våtfor.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobber på dyreklinikk
Jo, faktisk...selv om halvparten av Forum-Norge sier nei til dette.

Det er ikke bra for katten å kun spise tørrfor.

Det beste hadde vært å gi den naturlig føde (BARF) men det er kun for spesielt interesserte, som orker å tilberede maten på denne måten, som forer på denne måten.

Men en katt kan få problemer med nyrer og diverse av kun å spise tørrfor.

Hvorfor tror du at f.eks rasekatter ikkelever så lenge som de gjorde før, da kosten var annerledes?

Tviler på at det finnes så veldig mange andre europeiske land enn "oss" som kun forer kattene sine med tørrfor.

Du kan jo f.eks prøve deg på den debatten på Svenska katters forum

(http://kattforum.se/index.php)

Lykke til med det;)

Jeg har aldri sett seriøs forskning som viser at katter tar noen som helst skade av å kun spise tørrfor, jeg har derimot sett mye dokumentasjon som viser at katter får masse tannproblemer av kun å spise våtfor. Jeg har også sett uttallige eksempler på katter med grumsomt stygge tenner, som har gått rundt i månedsvis med store smerter i munnen pga tannstein og tannkjøttbetennelse. Til dags dato har jeg aldri sett en katt som kun er foret med tørrfor som har vært i nærheten av å ha så mye tannstein og andre tannproblemer som katter foret på tørrfor. At de skulle få nyreproblemer av kun å spise tørrfor er en merkelig påstand, da den eneste forskjellen på tørrfor og våtfor stort sett er vanninnholdet. Så lenge katten får i seg nok vann i tillegg til tørrforet, så kan jeg overhodet ikke se at det skulle være noe problem.

Hva mer eller mindre fanatiske kattemennesker i Sverige mener om den saken bryr jeg meg faktisk overhodet ikke om:) Gå inn på pubmed og søk etter artikler på "feline nutrition", så kan du lese mye interessant, basert på seriøs forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix

Pusen min får litt problemer med tannsten og stinkebæsj når hun spiser butikkfór.

Derfor får hun Hill/RC. Har ikke noe i mot mat fra butikk, men det passer ikke til min pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusen min spiser stort sett royal kanin tørrfòr for steriliserte katter. Jeg kjøper 10 kg av gangen og den holder LENGE. Jeg har prøvd andre merker fra butikken men han vill ikke ha det. Har prøvd mange andre billige merker med både våt og tørrfòr og min kjære pus bare velter matskåla si i protest. :)

Han har så utrolig fin og blank pels og har fin vekt og bra bæsj. (ikke for hard og ikke rennende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis dere MÅTTE velge et butikkfôr, hvilket ville dere si er det beste?

Det som fungerte best på hundene mine. Altså som gav minst røyting og minst løs bæsj... Noe butikkmat er sikkert mindre ille enn de andre, hehe.. men vil aldri nå opp til dyrlege/dyrebutikktørrfòret hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, hvis dere MÅTTE velge et butikkfôr, hvilket ville dere si er det beste?

Da ville jeg faktisk vært sær nok og heller kjøpt kjøtt/våtfor til katten min. Evt blandet tørrfor med kjøtt.

Jeg lever ikke på junkfood hver dag, da syntes jeg ikke kattene mine fortjener det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får bare Doggy- fungerer helt fint. Den har tidligere fått vetrinærfor, men merker ingen forskjell annet enn på lommeboka.

Et godt for som er utrolig billig er Britt.

Det er vanskelig å lage noen bevis for at det ene er bedre enn det andre, når alle vetrinærfora har feil på innholdsdeklerasjonen sin..

Men at vetrinæren anbefaler et for, betyr jo ikke at det er bra. Det betyr at han vil tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får bare Doggy- fungerer helt fint. Den har tidligere fått vetrinærfor, men merker ingen forskjell annet enn på lommeboka.

Men at vetrinæren anbefaler et for, betyr jo ikke at det er bra. Det betyr at han vil tjene penger.

Det tror jeg varrierer veldig for jeg måtte betale mye mer når kattene spiste butikkfor. De spiste nemlig uhorvelig større mengder enn det de gjør med dyrebutikkfor. Når kiloprisen ligger på ca det samme, og katten da spiser mye mer av det som er 2-3 kr billigere pr kg så sier det seg selv for meg.

Og jeg fikk anbefalt kastrat fôr og hårball fôr av vetrinæren min, men vetrinæren har ingen av de, så jeg vet ikke om min er ute etter å tjene penger hvertfall. Har faktisk hittil ikke opplevd noen vetrinærer som har vanlig for, bare for f.eks hunder/katter som skal legge på seg/gå ned i vekt, har diverse andre problemer o.s.v. Jeg slet nemlig i en periode med å få tak i foret kattene mine har, vet vetrinæren min fører det merket, men hun hadde ikke de typene jeg skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Zanetti

Jeg har tidligere blandet tørrfôr fra dagligvarebutikk med mat fra dyrebutikk, for min katt er ikke så veldig glad i den fra dyrebutikken. Men fikk nylig høre at når jeg blandet disse mistet den "dyre" maten effekten sin, er det noen som vet om dette stemmer?? Jeg spurte i dyrebutikken om det var noe jeg kunne gjøre for at katten ikke skulle røyte så mye, og han mente at å blande "dyr" og "billig" mat gjorde at effekten av den dyre forsvant. Jeg er litt usikker på hvorvidt jeg tror på dette.. Hvis du spiser gulrøtter og saus blir jo ikke gulrøttene mindre sunne?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...