Bomull Skrevet 15. januar 2009 #21 Skrevet 15. januar 2009 Når man skaffer seg dyr må man være klar over at de kan bli syke og at det koster penger. I mine øyne er det ingen unnskyldning at penger ikke vokser på trær. Det er dyreplageri å ikke ta den med til dyrlegen hvis den er syk. Har man ikke råd til utgiftene et dyr bringer med seg, skal man heller ikke anskaffe seg dyr!
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 15. januar 2009 #22 Skrevet 15. januar 2009 jeg blir overhodet ikke sur av kommentarer for all del! Og jeg skal selfølgelig ta dyrene med til vætrinær. Jeg ville egentlig bare får argumenter for hvorfor de dyre merkene er bedre enn dagligvareforet!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 15. januar 2009 #23 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har funnet ut at alt i alt så er det like dyrt, kanskje dyrere, å fore med "matbutikkmat" i forhold til veterinær/dyrebutikk-for, fordi du må gi mye mer av det for at hunden skal få det den trenger. Det er alt for mye i et matbutikk-fõr som bare kommer ut igjen. Som andre her har sagt så har jeg opplevd (de gangene vi har gått tom for fõr og måtte kjøpe i matbutikk) at det blir MYE mer avføring og pelsen blir ikke like bra som med et bedre for. Og det merker man ganske fort. Det samme har jeg opplevd med Labb, som vi foret den forrige hunden vår med da hun var ung. Hun ble så tynn at vi ble bekymret over helsen hennes, og da ga vi mye mer enn det vi skulle. Etter det har vi bare brukt pro plan, pluss at jeg nå bruker et for som heter sportmans pride på valpen min, men jeg skal gå over til pro plan etterhvert. Pro plan har jeg hatt veldig god erfaring med. Det er dyrt akkurat når du kjøper det, men det varer MYE lenger enn en sekk med mattbutikk-fõr, og du får både drøyt for og bedre helse for pengene. Jeg ser ikke bort fra at et fõr fra matbutikken kan være bra nok for en hund som ikke er aktiv og som ikke skal vises på utstilling f.eks. Men en hund i normal aktivitet synes jeg bør få et bedre fõr. Og jeg er student, og vet hva det vil si å ha dårlig råd, men akkurat det fõret tar jeg meg råd til fordi jeg vet det blir billigere i lengden. (dessuten er jeg nøye med å ha forsikring på hunden slik at jeg vet den får hjelp hvis det er noe virkelig galt...) Har også hørt at hunden får mer tannstein av de billige typene fõr, men jeg har aldri brukt den typen fõr så lenge at jeg har sett det. Men våre hunder har minimalt med tannstein, og de har brukt pro plan i alle år. Jeg vet ikke om det er dokumentert at dagligvarefor er dårligere, men jeg bare ser på hvordan virkningen er når jeg gir det til mine hunder. Labb har jo vunnet mange tester av hundefor, men jeg ville aldri gitt det til mine hunder etter den opplevelsen jeg hadde med en av mine hunder, og ting jeg har hørt av andre. Så jeg tror at mange slike tester kan lyve litt... Og jeg ville ikke kalle det snobbefor, bare ordentlig mat. Jeg tror at dagligvarefor er, som noen har nevnt, noe liknende hamburgere og pommes frittes for oss. Og det ville vi ikke spist hver dag...
Gjest Anne Grete Skrevet 15. januar 2009 #24 Skrevet 15. januar 2009 Når man skaffer seg dyr må man være klar over at de kan bli syke og at det koster penger. I mine øyne er det ingen unnskyldning at penger ikke vokser på trær. Det er dyreplageri å ikke ta den med til dyrlegen hvis den er syk. Har man ikke råd til utgiftene et dyr bringer med seg, skal man heller ikke anskaffe seg dyr! Jeg er fullstendig enig med deg i der du sier.
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #25 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Til TS: Har du ikke fått det da? Endret 15. januar 2009 av Aryia
Gjest Kashmir Skrevet 15. januar 2009 #26 Skrevet 15. januar 2009 jeg synes dagligvareforet er helt topp! Men er det dokumentert at dagligvarefor ikke er like bra som andre snobbefor? Jeg synes det blir litt feil å kalle det snobbefor. Vi kan ikke bruke dagligvarefòr. Hunden får tynnere og stygg pels (dette er en hund med mye og lang pels), går ned i vekt og får ofte løs mage av det. Vi har funnet et fòr som fungerer kjempefint for hunden vår på alle måter. Det koster en hundrelapp mer enn dagligvarefòret, men det varer lenger og fungerer optimalt for henne. Vi har endelig greid å få henne opp i normalvekt, og hun ligger ikke lenger og sløver hele dagen. Jeg ser ikke på det som snobberi. Hadde hun fungert bra på dagligvarefòr hadde jeg nøyd meg med det.
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 15. januar 2009 #27 Skrevet 15. januar 2009 Nå har jeg bestilt vætrinærskjekk til alle dyrene mine. Ble litt beskymret av alle innleggene, så nå skal jeg kjøpe ordentlig for til dyrene mine. Hadde ingen aning om hva som kunne skje ved å ikke gi riktig næringsinnhold!
Nilla Skrevet 15. januar 2009 #28 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg starta med "matbutikk"-for, gikk over til foret som veterinæren anbefalte da jeg var der og fikk sterilisert hannkatta vår, men så kom trangere tider, og jeg gikk tilbake til "matbutikk"-foret. OG jeg hadde tenkt å argumentere sterkt for at "matbutikk"-foret er mer enn bra nok. Men... nå har jeg lest hele tråden her, og jeg må si, dere har fått meg til å tenke litt. :klø: Ja, foret jeg kjøper i matbutikken er billigere, MEN den sekken med Friskies jeg kjøpte sist har IKKE vart lenge! Jeg har vært hjemme i noen dager med influensa, og når kattene får komme inn når de ønsker det (de er ute når vi er på jobb) så er matskåla tom konstant! Så da koster det kanskje en del allikevel. Ja, foret jeg kjøpte til veterinæren kostet langt mer, MEN det varte lenge, i tillegg til at jeg visste at det var et for som var tilpasset steriliserte hannkatter. Må si jeg seriøst vurderer å gå tilbake til det "dyre" foret. Endret 15. januar 2009 av Nilla
Gjest Skrevet 15. januar 2009 #29 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg kan ikke se at det virkelig argumentet har blitt sagt på en enkel måte. I for fra dagligvarebutikker er det masse tilleggstoffer og unødvendige ting som dyrene ikke trenger i foret sitt og katten/hunden må derfor spise mer av det foret for og bli mett på lik linje som de ville blitt med merkefor. En god måte og sjekke det på er og ta kiloprisen, se hvor lenge 15 kg fra matbutikken holder og så kjøpe en sekk med merkefor og så se hvor lenge den holder. Noen ganger holder det bare å se på kiloprisen på lappen i butikken og noen av de overstiger faktisk kiloprisen for merkeforene ved samme mengde. Selv kjøper jeg en 15 kg sekk til de tre kattene mine, kjøpte den i desember og den er langt fra halveis i sekken enda. Når det gjelder kattefor (jeg har ikke hund så har ikke sjekket så mye der) så inneholder matvarehandelforet veldig mye grønt. Noe katter faktisk ikke skal ha. Også en av grunnene til at katter ikke skal spise hundefor og andre veien. Hunder sal ha mye grønnsaker o.l. i tillegg til kjøtt, katter skal mer eller mindre kun ha kjøtt i foret sitt. Også er det jo det at det koster jo så mye mer, men gjør det faktisk det. En eske fra matbutikken er ikke mange kiloene, i forhold til en sekk på 10-15 kg. Og et godt tips som nevnt sjekk kiloprisen. Den er mer sann enn alt annet. Har man flere katter anbefaller jeg også det foret jeg begynte med i høst. Iams multi-cat heter det. Kjempegreit om man har flere forskjellige katter, på forskjellige stadier. Har selv sliti litt ettersom jeg har to korthår og en langhår og de vasker seg om hverandre og de har forskjellig bygning i kroppen og forskjellig alder. Endret 15. januar 2009 av Gjest
Nilla Skrevet 15. januar 2009 #30 Skrevet 15. januar 2009 Kjøpte en boks med bløtfor - type kylling- til kattene en dag her, sjekka ingrediensene nå, den inneholder 4 - FIRE - % kylling!!! Da hjelper det kanske ikke at boksen kosta 12,50...
Gjest Villemille Skrevet 15. januar 2009 #31 Skrevet 15. januar 2009 Kjøpte en boks med bløtfor - type kylling- til kattene en dag her, sjekka ingrediensene nå, den inneholder 4 - FIRE - % kylling!!! Da hjelper det kanske ikke at boksen kosta 12,50... Det var jo forferdelig dårlig må jeg si!! 4% ?
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #32 Skrevet 15. januar 2009 Kjøpte en boks med bløtfor - type kylling- til kattene en dag her, sjekka ingrediensene nå, den inneholder 4 - FIRE - % kylling!!! Da hjelper det kanske ikke at boksen kosta 12,50... Der er vel også grunnen til at det koster 12,50
Gjest Skrevet 15. januar 2009 #33 Skrevet 15. januar 2009 Kjøpte en boks med bløtfor - type kylling- til kattene en dag her, sjekka ingrediensene nå, den inneholder 4 - FIRE - % kylling!!! Da hjelper det kanske ikke at boksen kosta 12,50... Det er jo egentlig ikke noe sjokk. Er vel omtrent den % tørrforet også ligger på. Det er jo en grunn til at det foret blir sammenlignet med junkfood. Det er mettende der og da, men da er man sulten like etterpå.
Jade Skrevet 15. januar 2009 #34 Skrevet 15. januar 2009 Vi kjøper dyrefór på dyrebutikk. Hvis du kjøper store poser, og sammenligner dagsprisen, så blir prisen den samme +-. I tillegg blir katten vår overvektig og stygg i pelsen på dagligvare-fóret. Fóret på dyrebutikken er uansett sunnere for katten. Så hvis det hadde kostet mer, så hadde jeg likevel kjøpt det. Hvorfor skal jeg ikke unne katten sunnt fór når jeg unner meg selv sunn mat?
Nilla Skrevet 15. januar 2009 #35 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Fant denne testen for hundemat på forbrukerportalen.no Denne artikkelen hadde VG for noen år siden... Endret 15. januar 2009 av Nilla
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #36 Skrevet 15. januar 2009 Fant denne testen for hundemat på forbrukerportalen.no Jeg håper virkelig ikke at folk fortsatt tror på denne testen? Labb er ikke laget for eller testet på hunder, men mink. Denne testen har ikke tatt utgangspunkt i hvor bra hunder reagerer på fortypene, men hvor godt innholdet i foret stemmer med det som står på sekken.
Gjest Skrevet 15. januar 2009 #37 Skrevet 15. januar 2009 For ikke å glemme at den er fra 2006 og det skjer mye på to-tre år.
Gjest Villus Skrevet 15. januar 2009 #38 Skrevet 15. januar 2009 Jeg håper virkelig ikke at folk fortsatt tror på denne testen? Labb er ikke laget for eller testet på hunder, men mink. Denne testen har ikke tatt utgangspunkt i hvor bra hunder reagerer på fortypene, men hvor godt innholdet i foret stemmer med det som står på sekken. Men testen stemmer vel, eller?
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #39 Skrevet 15. januar 2009 Men testen stemmer vel, eller? Den stemmer nok ut fra det at innholdet i foret passer godt overens med hva som står på sekken, men det betyr jo ikke at foret er bra for hunden.
Kaffekoppen Skrevet 15. januar 2009 #40 Skrevet 15. januar 2009 Kjøpte en boks med bløtfor - type kylling- til kattene en dag her, sjekka ingrediensene nå, den inneholder 4 - FIRE - % kylling!!! Da hjelper det kanske ikke at boksen kosta 12,50... Det er i alle fall mer kylling enn det er i Toros Bali Kyllingsuppe, der er det bare 3 prosent. Interessant diskusjon, men jeg savner dokumentasjon. Er det noen som har linker til det? Ellers vil jeg bare nevne at det er lurt å lese listen med ingredienser før man bestemmer seg for hva man vil kjøpe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå