Gå til innhold

Jeg leser, derfor er jeg.


Bokalven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stykket jeg så i går var bra. Vil ikke si hvilket det var for da er det lett å skjønne hvor jeg befinner meg geografisk. ;)

Ei av bøkene jeg leser for tiden er Meg eier ingen av Åsa Linderborg. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om den. Hm... Man får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansjoni

Så bra du koste deg på teater! :) Viktig å kunne gjøre sånne ting alene. Det er ikke jeg så flink på enda, men jeg kommer meg stadig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg brukt mye tid på å sove. Har ikke følt meg helt i form. Ikke fikk jeg vasket klær heller - det er noe galt med slangen som fører vann til vaskemaskina... Skal ta den med meg og se om jeg kan få fatt i en ny eller få noen tips i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer gjerne at jeg lenge har hatt en greie for det som kalles "gothic bellydance". Såpass at jeg nå vurderer å finne fram myntbeltene mine og starte med dansen igjen. Noe som antakelig er en god idé, faktisk. Kroppen min ville hatt veldig godt av dansen!

Et eksempel på Gothic Bellydance: Den fantastiske Rachel Brice (pass på og velg "watch this in high quality" hvis du ikke allerede har det!)

Endret av Bokalven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min Chana Masala-oppskrift:

Ingredienser:

1 boks hermetiske kikerter (ca 500 g)

4 ss smør

2-3 cm stykke med fersk ingefær

1 løk

1 fersk chili

2-3 tomater

1 ts garam masala

1 ts salt

1 ss sitronjuice

Hakkede, friske korianderblader.

Slik gjør du:

Hell av væsken av kikertene over i en kopp el. l., og la det renne god av. Ta vare på væsken, da denne skal brukes senere. Skrell løken og ingefæren og fjærn frøene fra chilien, og kjør disse i en foodprossessor. Smelt smøret i en gryte. Ha i de hakkede grønnsakene og la det småkoke i 3 minutter. Skjær opp tomatene ha de i gryta.Kok opp, og ha i garam masala og salt. Småkokes i ett minutt. Ha i de avrente kikertene, rør godt, og la det koke på medium varme i 2-3 minutter. Tilsett så vannet fra kikertene, og la dette koke under lokk i 25 minutter. Ha i frisk koriander og sitronjuice på slutten av koketiden.

Serveres med ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discworld? Også på engelsk? En dagbok etter min smak. :klem:

Vil bare si hei og gratulerer med dagbok. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discworld? Også på engelsk? En dagbok etter min smak. :klem:

Vil bare si hei og gratulerer med dagbok. :vinke:

Hei hei! :hallo:

Ja, Pratchett bør leses på engelsk. Spesielt når man leser om de små blå, ellers mister man jo halve moroa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Egentlig så bør det være obligatorisk å høre Pratchett, og da spesielt bøkene med de små blå på lydbok. Hører opp igjen "A hat full of sky" nå, og den er bare så utrolig bra :jepp:

Ellers egner det meste av litteratur seg best på orginalspråket da, selv om det naturligvis er kjempebra at literatur blir oversatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk viktig at det blir oversatt. Selvsagt bør man selv få velge hvordan man vil lese boka, men for de som sliter med å lese norsk skal man ikke gjøre det verre ved å tvinge dem til å lese engelsk. F. eks. folk med store lesevansker. Det skal ikke bli sånn at folk mister gleden av å lese.

Kan tenke med bøkene om de små blå er gøyale på lydbok, men biblioteket mitt har ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NRK funker ikke antioksidanter på boks. "Ikke stol på reklamen" anbefales det.

- De fleste kosttilskuddene er ikke studert godt nok til at vi kan slå fast om de gjør mer gagn enn skade, sier Blomhoff og legger til at en ikke bør stole på reklamen som lover fantastiske helsebringende effekter.

(...)

Ifølge Blomhoff blir det hver eneste dag publisert 40 vitenskaplige studier som handler om antioksidantenes betydning og virkning. Problemet er bare at mange av dem er såpass små og begrensede at en ikke kan trekke bastante konklusjoner.

Det er først når det foreligger mange og store nok studier, at han mener det er mulig å si noe sikkert.

NRK går også krasst ut mot VitaePro-reklamen som sendes på TV.

Hilde Gjermundshaug Pedersen og andre idrettsutøvere reklamerer for VitaePro på tv, men ekspert mener reklamen er misvisende og at folk blir lurt.

(...)

Norges fremste forsker på antioksidanter, Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo er rystet over den aggressive markedsføringen.

Han mener påstandene er misvisende og at folk blir lurt til å kjøpe et produkt som ingen vet virkningen av.

– VitaeLab som produserer VitaePro har ingen kliniske studier på at kosttilskuddet har den effekten de påstår.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan skjønne meg på folk som lar seg lure. Jeg husker første kangen jeg så reklamen, og tenkte "Yeah, right! Det der MÅ da være sprøyt." Og jammenmeg hadde jeg rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det er faktisk viktig at det blir oversatt. Selvsagt bør man selv få velge hvordan man vil lese boka, men for de som sliter med å lese norsk skal man ikke gjøre det verre ved å tvinge dem til å lese engelsk. F. eks. folk med store lesevansker. Det skal ikke bli sånn at folk mister gleden av å lese.

Kan tenke med bøkene om de små blå er gøyale på lydbok, men biblioteket mitt har ikke det...

Det var selvfølgelig det jeg også mente, kommer jo bort i mange av de som aldri kommer til å kunne nok engelsk til å lese hele bøker i jobben. Ser at jeg kanskje ikke uttrykte meg helt sterkt nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke sendt deg bilder på PM. Funker ikke får bare feilmelding - har sikkert noe mer serveskiftet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvfølgelig det jeg også mente, kommer jo bort i mange av de som aldri kommer til å kunne nok engelsk til å lese hele bøker i jobben. Ser at jeg kanskje ikke uttrykte meg helt sterkt nok ;)

Jeg skjønte det, jeg bare sa meg enig. ;)

Får ikke sendt deg bilder på PM. Funker ikke får bare feilmelding - har sikkert noe mer serveskiftet å gjøre.

Dumme servere! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal lage meg en slags BoS-blogg her inne... Så lenge det er gratis, da, men det er det vel? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BoS-blogg høres fint ut. Det er gratis å lage blogg og man kan velge om man vil dele med noen, alle eller ingen - veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

BoS blogg ja, den tanken hadde jeg ikke tenkt en gang. Men det er jo ikke så dumt, spesielt ikke siden man kan velge hvem man vil gi tilgang til som Nòtt sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...