Gå til innhold

Min tur!


Kirin

Anbefalte innlegg

Da har vi vært på UL! Jordmoren var veldig hyggelig og alt er akkurat som det skal være med både indre organer, lepper og armer og ben. :) Veksten er det heller ikke noe å si på, og jeg ble satt frem fire dager, og er altså 18+6 i dag. Det var en super opplevelse, kjempegøy å se så masse liv og sprell, gaping, smatting og veiving med armene. :hoppe:

Snoppen hadde sitt livs opplevelse tror jeg, og det toppet seg helt for ham da vi fikk vite at vi venter en liten gutt! :babygutt: Han var helt stille i bilen hjem, men med et stort smil, og vel hjemme løp han rett ned til sitt nye trommesett og spilte litt glajazz i ren glede. :fnise:

Nå er jeg så glad og lettet! :strix: Tenk, jeg har en liten gutt i magen! :rødme:

Å så HERLIG!! :strix: Kan ikke stå her i grine på jobb..skjerpings trinemor!! :skratte: Kan se for meg mannen der ja, stille, med et STOOORT smil om munnen! :rødme: Gudameg, lett å elske disse mannfolka. :rødme:

Har dere tenkt på noe navn ennå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med en gutt i magen :bolledeig:

Tenk, allerede er vi fire i nov/des som venter gutt :)

Så heldig du er som kjenner spark utenpå, jeg kjenner enda bare vage bevegelser inne i magen. Gleder meg til sambo får kjenne sparkene til lillegutten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gratulere her inne også med at alt står bra til og at dere venter på en liten gutt! :strix:

Og så koselig å kjenne spark utenpå! :rødme:

Jeg kjente faktisk også det i går etter jeg hadde lagt meg (drakk juice rett før). MYE sparking, og da kjente jeg det jammen meg utpå også. Synes derfor det var veldig overraskende at jeg i dag fikk beskjed om at morkaka ligger foran mot magen :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så HERLIG!! :strix: Kan ikke stå her i grine på jobb..skjerpings trinemor!! :skratte: Kan se for meg mannen der ja, stille, med et STOOORT smil om munnen! :rødme: Gudameg, lett å elske disse mannfolka. :rødme:

Har dere tenkt på noe navn ennå eller?

:fnise: Ja, det er så koselig! :rødme:

Vi har jo snakket litt om navn, men vi er nok ikke helt i mål enda nei. Kan jo tenkes vi må treffe lille gutten før vi klarer å bestemme oss helt også. :)

Og...og...HURRAAA for å kjenne spark på utsiden!!! :strix: :strix:

Ja! Det var en wowopplevelse altså! Gleder meg til Snoppen også kan kjenne det! :strix:

Gratulerer så mye med en gutt i magen :bolledeig:

Tenk, allerede er vi fire i nov/des som venter gutt :)

Så heldig du er som kjenner spark utenpå, jeg kjenner enda bare vage bevegelser inne i magen. Gleder meg til sambo får kjenne sparkene til lillegutten vår.

Takk takk! :) Ja, ser ut til å bli en fin guttegjeng. ;)

Ja, det er jo helt herlig, du kan glede deg! Tenker du kjenner det snart du også, jeg har merket at aktiviteten har økt voldsomt i det siste, og det blir jo bare mer og mer fremover. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig. :rødme: Gratulerer så masse med en liten gutt i magen! :strix:

Tusen takk! :)

Må gratulere her inne også med at alt står bra til og at dere venter på en liten gutt! :strix:

Og så koselig å kjenne spark utenpå! :rødme:

Jeg kjente faktisk også det i går etter jeg hadde lagt meg (drakk juice rett før). MYE sparking, og da kjente jeg det jammen meg utpå også. Synes derfor det var veldig overraskende at jeg i dag fikk beskjed om at morkaka ligger foran mot magen :forvirret:

Takk! :)

Ja, det er så stas! :strix: Her hadde jeg nettopp drukket cola da jeg kjente det første gangen (kjente det igjen i morges, uten å ha spist eller drukket noe), så noe søtt setter fart i sakene ja. Er jo flott at du kan kjenne det til tross for at livmoren ligger foran da. :jepp:

Gratulerer så mye med en liten guttebaby i magen :rødme: :hoppe:

Takketakk! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, da var jeg brått 19 uker på vei. :) Har visst juksa litt. :fnise:

Fra min-mave.dk:

Dit barn er i starten af ugen ca. 15 cm langt (målt fra hoved til hale) og kunne man strække barnets ben ud ville det ca. måle 22 cm (målt fra hoved til hæl) Dit barn vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 1-2 cm.

Dit barn vejer i starten af denne uge ca. 270 gram.

Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 4,3 cm.

Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 14,7 cm.

Dit barns lårben har nu en størrelse på ca. 2,8 cm og din søn eller datters fod måler er nu ca. 3 cm lang.

Dit barn udvikler sig

Indre organer mm :

Denne periode er meget vigtig for sansernes udvikling - smag, lugt, hørelse syn og følelse.

Nervecellerne som betjener den enkelte sans, bliver udviklet i hver sin del af hjernen. Forøgelsen af antal af nerveceller sker langsommere. De avancerede forbindelser der er nødvendige for at barnet kan tænke og huske er ved at blive dannet.

Hvis du venter en lille pige vil hun allerede på dette tidspunkt have ca. 2 millioner ægceller i hendes æggestokke. Når din lille pige bliver født vil de være halveret så der kun er ca. 1 million ægceller tilbage.

Krop :

Barnet kan strække alle sine lemmer og gør det meget da det sikkert godt kan lide at gøre det.

Sovnet på ettermiddagen i dag og sov til elleve, så er litt ute av sync. Nå skal jeg bestille flybilletter til London, og så skal jeg jobbe en times tid - må ta igjen litt siden jeg har brukt det meste av tiden på å fikse gulvet de siste dagene.

I morgen kommer Voffe hjem fra "ferie", og jeg skal en tur på jobb før jeg skal være arbeidsleder her hjemme - vi får nemlig hjelp til å løfte og bære en del møbler hit og dit. :)

God natt til alle natteravner og god onsdag til alle andre. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så fort det har gått, så langt på vei :sjenert: Syns du just ble gravid :fnise:

Ja, det synes jeg også. :fnise: Det gikk sakte i begynnelsen, men nå raser ukene av sted. :)

Nå har jeg fått gjort unna en del jobb og flybilletter er bestilt. En litt lang weekend i London, med avreise tidlig lørdag morgen og hjemreise tirsdag. Blir godt å komme seg bort en tur, blir litt lei av de fire veggene innimellom, særlig nå når vi pusser opp... Kanskje blir det litt babyshopping der også hvis vi rekker, har bestilt en koffert til innsjekking, så da må den jo fylles med noe? :sjenert:

Nå skal jeg reise og ta inn post for mor og far, og handle litt mat. Har kun knekkebrød og ost her, og er lei av det også. Så skal jeg en tur på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ein perfekt gut i magen. :roser: For ein herlig opplevelse det må ha vore. :rødme:

Og at følelsen min av kjønn var så riktig, då. :sjarmor::nigo:

God tur til London! Artig med ein skikkelig langweekend. Blir vel litt shopping, vil eg tru, særlig når de veit kva fargar de kan sjå etter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ein perfekt gut i magen. :roser: For ein herlig opplevelse det må ha vore. :rødme:

Og at følelsen min av kjønn var så riktig, då. :sjarmor::nigo:

God tur til London! Artig med ein skikkelig langweekend. Blir vel litt shopping, vil eg tru, særlig når de veit kva fargar de kan sjå etter. ;)

Takk. :) God til å gjette du da. ;)

Da tok jeg jammen feil ja. :) Gratulerer så mye med en liten velskapt gutt!

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre supre dager i London. Det ble en god del shopping, og dermed også mye(!) gåing og ståing. Godt man har puber til restitusjon mellom slagene. ;)

Siden det også ble sene kvelder og lite hvile, så har jeg brukt mesteparten av dagen i dag til å komme meg litt. Merker godt at jeg slikt tar ekstra på for tiden, selv om formen ellers er upåklagelig.

Skal prøve å komme igang igjen i morgen, og få gjort en del nødvendige ting, samt planlegge litt fremover, både med tanke på ferie og fremdrift på oppussing.

Har bare kjøpt en ting til lille i magen faktisk, en tynn dress/ sparkebukse uten ben (hva heter det da?) med tilhørende lue og påskriften 50% mama 50% papa. Den er hvit og beige, da jeg ikke er så superfan av lyseblått (eller rosa for den del).

Mammaklær ble det mer av, men mest kjedelige, praktiske ting, som tights, lange singleter og slikt. Supert, nå har jeg en brukbar basis for gravidgarderoben synes jeg. Ble litt annet også, bl.a. et skjørt med bred strikk i linningen og en skjorte.

Har vært på kontroll i dag. Hørte hjertelyden igjen, 155 slag/min. :rødme: og fikk målt magen for første gang. Målet er 20 cm, perfekt ifølge legen, selv om det havnet øverst på det grønne feltet på kurven.

Legen hadde en student med seg i dag, så jeg føler timen ble litt amputert da det ble mye fokus på opplæring, men det går greit. Var et par ting jeg ikke fikk spurt om, men får ta det senere. :)

Ble satt på jern, da jernlageret var på 44, og hb på 9,6. Håper det kan hjelpe litt på energinivået mitt, er fortsatt veldig trøtt, slapp og blir lett sliten.

Jeg er 20 uker i dag! :hoppe::strix::skya:

Masse liv og spark i magen, veldig koselig! :rødme:

Fra min-mave.dk:

Dit barn er i starten af ugen ca. 16 cm langt (målt fra hoved til hale) og kunne man strække barnets ben ud ville det ca. måle 24 cm (målt fra hoved til hæl) Dit barn vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 1-2 cm.

Dit barn vejer i starten af denne uge ca. 330 gram. Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 4,6 cm.

Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 15,9 cm.

Dit barns lårben har nu en størrelse på ca. 3,1 cm. og din søn eller datters fod er nu ca. 2,4-3,8 cm lang.

Dit barn udvikler sig

Indre organer mm :

Dit barns fordøjelsessystem er nu så udviklet at det kan opsuge væde fra fostervandet som barnet sluger. I løbet af 24 timer kan dit lille barn faktisk sluge helt op til 500 ml fostervand.

I den tidlige graviditet blev fostervandet produceret af moderkagen, men når barnets nyrer begynder at fungere - omkring 4. måneder inde i graviditeten - overtager de produktionen.

Selv om barnets nyrer fjerner nogle affaldsstoffer fra blodet og omdanner det til urin, er der ikke meget urin i barnets fostervand. De fleste affaldsstoffer bliver ledt gennem moderkagen til dit blod og filtreres gennem dine nyrer.

Barnets sanser udvikles fortsat. Der er nu dannet smagsløg på barnets tunge og barnets hjerne og nerveenderne er nu så udviklede at barnet kan føle en berøring.

Smaksløker du! Da tror jeg han skal få smake litt jordbær om en liten stund. :fnise: Så blir det vel litt House eller Weeds eller noe før jeg køyer. Gleeeder meg til å sove (nå igjen :ler: ).

Endret av Kirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: knuuuuse- :klemmer: for 20 uker!! :strix:

Høres ut som om du har hatt en fiiiin tur til London da! Jeg er misunnelig!! ;)

Masse shopping er alltid stas! ;)

*hjerteslag* :rødme:

Det er så utrolig spennende med det lille som vokser og lever i magen din. :rødme: Et lite menneske! Tenk at vi selv har vært sånn'a.. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi oi, nå er du halvvveis allerede, tida flyr jommen meg :strix:

Svarer på spørsmålet ditt her inne jeg. Fenomenet med brystvortene mine kalles "Raynauds fenomen" eller "hvite brystknopper", og er veeeldig smertefullt. Det er heldigvis litt bedre nå i varmen, men i vinter og vår har det vært slitsomt. Det som skjer er at man får krampe i de små blodårene og som da trekker seg sammen, brystvortene blir helt hvite og man får en intens brennende smerte.

Det står noe om det her.

Man kan være rammet i ulik grad, og de som rammes har generelt lett for å fryse på fingre og tær. Selv har jeg i perioder vært plaget med såkalte "likfingre", som er det samme, bare i fingrene. Håper ikke du blir så hardt rammet at det går utover ammingen. Sørg for å få god oppfølging på sykehuset, da det er ekstra viktig med godt sugetak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at turen ble bra, og at du har funnet gravidklær! :)

Ser på tickeren at vi er svært nært med termin, og så artig med alle novemberguttene da! :)

Håper du har det bra!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: knuuuuse- :klemmer: for 20 uker!! :strix:

Høres ut som om du har hatt en fiiiin tur til London da! Jeg er misunnelig!! ;)

Masse shopping er alltid stas! ;)

*hjerteslag* :rødme:

Det er så utrolig spennende med det lille som vokser og lever i magen din. :rødme: Et lite menneske! Tenk at vi selv har vært sånn'a.. :rødme:

Takk! :klemmer:

Ja, er det ikke rart? Synes fortsatt det er vanskelig å begripe at jeg har vært med på å skape et menneske som nå vokser inne i meg. :hakeslepp:

Oi oi, nå er du halvvveis allerede, tida flyr jommen meg :strix:

Svarer på spørsmålet ditt her inne jeg. Fenomenet med brystvortene mine kalles "Raynauds fenomen" eller "hvite brystknopper", og er veeeldig smertefullt. Det er heldigvis litt bedre nå i varmen, men i vinter og vår har det vært slitsomt. Det som skjer er at man får krampe i de små blodårene og som da trekker seg sammen, brystvortene blir helt hvite og man får en intens brennende smerte.

Det står noe om det her.

Man kan være rammet i ulik grad, og de som rammes har generelt lett for å fryse på fingre og tær. Selv har jeg i perioder vært plaget med såkalte "likfingre", som er det samme, bare i fingrene. Håper ikke du blir så hardt rammet at det går utover ammingen. Sørg for å få god oppfølging på sykehuset, da det er ekstra viktig med godt sugetak osv.

Tusen takk for oppklaring! :blomst:

Jeg er vanligvis veldig frøsen på fingre og tær ja. Har bare opplevd dette med brystvortene tre ganger, og alle gangene i forbindelse med at jeg har hatt på tynne klær nå i sommervarmen, og så har det blitt kveld og kaldt før jeg har rukket å kle på meg mer. Og fyttikatta så vondt det gjør! Er jo til å få tårer i øynene av. :kjefte: Håper ikke det viser seg å bli et problem mtp ammingen da...

Herlig at turen ble bra, og at du har funnet gravidklær! :)

Ser på tickeren at vi er svært nært med termin, og så artig med alle novemberguttene da! :)

Håper du har det bra!

:klemmer:

Ja, plutselig dro jeg litt innpå deg gitt. ;)

Har det helt superdupert! Lett sliten, og litt overveldet av at det skal være så strevsomt å pusse opp, men nå er det ferie om en uke, og det blir sååå deilig! :strix:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Mister alt som heter tiltakslyst i denne varmen. Det er deilig altså, men får jo ikke gjort noe. :forvirret:

Plan for dagen/morgendagen:

Vaske klær og sengetøy, flere runder

Tørke vask (ute?)

Handle campingseng/stol og evt. hengekøye

Jobbe en times tid

Handle

Lage iskaffe (må bare handle først)

Endret av Kirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...