Gå til innhold

"Norske" navn på norske barn

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest SmallTalk

Mulig jeg er rar, men jeg kan definitivt se fordelen med å kalle ungen for Theodor og Christopher fremfor Teodor og Kristoffer. Grunnen er enkel: Vi blir mer og mer internasjonale og vi reiser mer og mer. Og å måtte stave navnet sitt i hytt og pine fordi andre ikke skjønner hva du heter er definitivt ikke gøy.

Jeg har et typisk dansk navn. Hvorfor foreldrene mine endte opp med navnet mitt aner jeg ikke, ettersom jeg ikke har danske aner i det hele tatt og det alternative guttenavnet dersom jeg hadde vært gutt er erkenorsk. Jeg blir stadig vekk spurt om jeg er halvt dansk eller liknende pga navnet mitt, og når jeg er i utlandet så har jeg et sinnsykt problem når jeg skal presentere meg. Ene grunnen er at det ikke finnes noen god "engelskversjon" av navnet mitt, den andre grunnen er at folk ikke klarer å uttale det dersom jeg skriver det ned på papiret. Og navnet mitt innholder under 6 bokstaver!

Jeg skjønner veldig godt at enkelte velger å kalle ungen sin for Paul (uttales Pål) fremfor Pål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk
Men er det ikke litt moro også å ha et "spesielt" navn når man kommer til utlandet? Hadde jo vært kjedelig om alle het Elisabeth og Christopher?

Nei, egentlig ikke. Det er egentlig bare slitsom å prøve å presentere seg med en forståelig engselskversjon av navnet mitt slik at ikke-skandinaviske personer i det hele tatt skal kunne komme i nærheten av en forståelig uttale. Å uttale navnet mitt på norsk i utlandet er håpløst, og det er bare en brøkdel som klarer å uttale det.

Theodor og Christopher var bare eksempler. Det kunne like gjerne vært Thor, Christine, Caroline osv. Samme uttale på norsk, men mye enklere å forstå internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal det bli slik etterhvert at om noen generasjoner bruker flesteparten av mennesker verden over slike internasjonale (les: engelske) navn? Da vil jo en stor del av kulturarven til de enkelte landa gå tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med navn er jo veldig subjektivt, og jeg er enig med den som skrev at man assosierer til dem man har kjent med det navnet. Jan er et navn jeg aldri kunne brukt på egne barn, jeg har til og med problemer om jeg treffer noen som heter det. Bare pga en jeg kjente som barn.

Jeg holder med dem som sier at man bør slippe å stave navnet i alle situasjoner, og at det bør komme klart fram om det er jente eller guttenavn. Jeg liker heller ikke de unødvendige c-er, h-er og z-er. Men det er jo min smak.

Jeg syns det tar litt tid å like et nytt navn! En slektning bor utenlands. Hans eldste fikk et navn som uttales litt annerledes enn i Norge, fordi de likte det best. Det var rart de første ukene, etter litt tid høres den norske måten rar ut...

En annen slektning kalte sin datter Veronica. Det syntes jeg hørtes ut som en sykdom! Etter noen uker ble jeg jo vant, og nå høres det helt greit ut.

Jeg liker enkle navn. Bjørg, Sigrid, Are, Arild, Mats, Johan, Turid, Julie.

Jeg ville ikke kalt en unge for: Gerhardt, Konrad, Leif, Ragnhild, Karly, Sigfrid. De navnene er liksom for gamle.. Eller hva med å bruke forjentete guttenavn? Pauline, Johanne, Henriette, Hansine, Karla... Urgh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeanette er helt vanlig og overhodet ikke harry.

Jeanette er harry og unorsk.

Anette derimot, er mer norsk, samtidig internasjonalt og tidløst (Anett på engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjæres, og mitt sitt barn skal ha et norskt, og et utenlandsk mellomnavn, men det er fordi min kjære er utenlandsk, da.

Da er det "godtatt"? Ehm...

Syns folk skal få velge selv. Og syns de som velger selv, skal drite i om andre syns det er harry!

Endret av TipsyTopsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for øvrig i et blad en gang om noen som hadde en unge som het så mye som "Constanse Alexandria Victoria" :roll: Med helt vanlig norsk etternavn, og foreldrene hadde hvert sitt enkle, vanlige fornavn... Det var i alle fall et eksempel på noen som tydeligvis prøvde å jåle seg på ungens vegne.

oh yes>!

jeg sitte også igjen med den følelsen...

...men man kan jo tenke seg at noen velger å kalle barnet sitt med flere navn nettopp fordi man har et så kort og stusselig ett selv.

Jeg for min del har et dobbelnavn og bruker begge. Jeg kommer ikke til å "utsette" (forstå meg rett!) barnet mitt for det samme, for jeg liker det ikke og har alltid vært misunnelig på de som har ett enkelt navn eller bare bruker ett av de!

Endret av annipanni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen...

Her har dere guttenavn fra 1801 som var litt sjeldne (kan man si....)!!

Theis har jeg hørt brukt i Danmark og Gjest har vi jo kjennskap til fra Gjest Baardsen. Men ellers, det er bare å gi seg ende over.

Addias (3)

Apollonius (1)

Baruch (3)

Bellest (7)

Blostrup (6)

Bønne (6)

Corfits (2)

Eggert (3)

Emmich (4)

Fordel (34)

Gaaslev (2)

Giødde (5)

Gjest (4)

Honoratus (3)

Korsmus (2)

Lødden (3)

Lyth (3)

Malthe (3)

Nub (19)

Offer (7)

Palme (28)

Qvive (17)

Sejer (4)

Sigismund (5)

Silur (8)

Solan (9)

Theis (7)

Thorn (3)

Tille (4)

Uff (6)

Wexel (4)

Wittus (8)

Øyuf (9)

"Bønne" og "Uff"

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er viktigst at fornavnet passer til etternavnet.

Synes egentlig det verste er å "pynte" på vanlige navn med å bytte ut s med z, stappe inn masse h'er osv. Vet om en gutt som heter Matz... :sukk: At det går an...

yess! matzzz...får assosiasjoner til litt sånn vepzzzzze-lyd på slutten der...!

:sjenert:

Jeg ser heller ikke poenget selv om jeg liker navn som skiller seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå engang at det er greit at for- og etternavn er sånn noenlunde i "samme gate".

Colin René Pettersen Olsen eller Inez Ailén Oppigardstuggun blir for underlig for meg.

Når det gjelder fornorskninger eller ikke er jeg litt delt. Det ser merkelig ut når Jeannette blir skrevet Sjannett (eller når Eileen skrives Ailén, eller enda verre Ailèn), men synes likevel det er unødvendig å skrive Leah, Sarah og Hannah når en kan skrive Lea, Sara og Hanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men må bare nevne det i denne sammenhengen da vi først snakker om navn. I Honduras er det en indianerstamme som heter Miskitos, de lever hovedsaklig langt inne i jungelen, og det går ikke veier inn til områdene de bor i, kan vel reise inn med båt, ellers blir det kun fly. Disse har da hatt relativt lite kontakt med den vestlige verden, og når de først fikk det, synes de det var så mye spanske og engelske ord som var så nydelige så de kalte barna sine alt de kom over av rare ord som hørtes fine ut. Har vært borte i ei jente som het menstruasjon (på spansk) og en som het Pepto Bismol (medisin mot magebesvær). Ikke akkurat heldig om de en dag bestemmer seg for å reise ut i den store, vide verdenen... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nå engang at det er greit at for- og etternavn er sånn noenlunde i "samme gate".

Colin René Pettersen Olsen eller Inez Ailén Oppigardstuggun blir for underlig for meg.

Når det gjelder fornorskninger eller ikke er jeg litt delt. Det ser merkelig ut når Jeannette blir skrevet Sjannett (eller når Eileen skrives Ailén, eller enda verre Ailèn), men synes likevel det er unødvendig å skrive Leah, Sarah og Hannah når en kan skrive Lea, Sara og Hanna.

Enig i det. For- og etternavn bør i alle fall passe greit sammen. Og fornorskede stavemåter er i hovedsak greiest, i alle fall med navn der man kan bytte ut C/Ch med K, kutte ut en h på slutten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men må bare nevne det i denne sammenhengen da vi først snakker om navn. I Honduras er det en indianerstamme som heter Miskitos, de lever hovedsaklig langt inne i jungelen, og det går ikke veier inn til områdene de bor i, kan vel reise inn med båt, ellers blir det kun fly. Disse har da hatt relativt lite kontakt med den vestlige verden, og når de først fikk det, synes de det var så mye spanske og engelske ord som var så nydelige så de kalte barna sine alt de kom over av rare ord som hørtes fine ut. Har vært borte i ei jente som het menstruasjon (på spansk) og en som het Pepto Bismol (medisin mot magebesvær). Ikke akkurat heldig om de en dag bestemmer seg for å reise ut i den store, vide verdenen... :fnise:

:ler:

Slik var det vel litt her i landet også i gamle dager - har lest i gamle dokumenter og kommet over en "Hermetikka" feks ;)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Liiiiiise

Hovedkriteriet for meg er at fornavn og etternavn er en enhet som skal klinge godt sammen. Så slik sett bør det kunne gå greit med enkelte mer fremmedartede navn på norske unger.

Imidlertid skal jeg innrømme at jeg har en del fordommer. Og det forundrer meg til stadighet at mange synes å velge navn basert på hva som passer til en søt rakkerunge, uten tanke for at ungen en dag kanskje skal presentere seg som forsker, advokat, lege, eller moren til xxx for den sakens skyld. Jeg hadde i dag som noenogtredveårig mor til to, og med en relativt ansvarsfulljobb IKKE ønsket å presentere meg som Destiny Chantalle Christensen for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller Isabell Desirèe (ja, aksenten vender den veien) Huatorp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedkriteriet for meg er at fornavn og etternavn er en enhet som skal klinge godt sammen. Så slik sett bør det kunne gå greit med enkelte mer fremmedartede navn på norske unger.

Imidlertid skal jeg innrømme at jeg har en del fordommer. Og det forundrer meg til stadighet at mange synes å velge navn basert på hva som passer til en søt rakkerunge, uten tanke for at ungen en dag kanskje skal presentere seg som forsker, advokat, lege, eller moren til xxx for den sakens skyld. Jeg hadde i dag som noenogtredveårig mor til to, og med en relativt ansvarsfulljobb IKKE ønsket å presentere meg som Destiny Chantalle Christensen for å si det slik...

Haha, godt poeng!

Det er ikke sikkert Destiny Chantalle blir mobbet som barn, faktisk kan det godt være et søtt navn på en liten tulle (selv om noen sikkert vil tenke sitt om pretensiøse foreldre). Men hun skal jo bli voksen en dag, og da er det kanskje ikke så søtt å ha et strippernavn lengre.

I stedet for å sutre over at det finnes fordommer knyttet til navn så burde folk kanskje ta til seg at de faktisk er der, og at det kan være smart å tenke litt over når man blar i navneboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, godt poeng!

Det er ikke sikkert Destiny Chantalle blir mobbet som barn, faktisk kan det godt være et søtt navn på en liten tulle (selv om noen sikkert vil tenke sitt om pretensiøse foreldre). Men hun skal jo bli voksen en dag, og da er det kanskje ikke så søtt å ha et strippernavn lengre.

I stedet for å sutre over at det finnes fordommer knyttet til navn så burde folk kanskje ta til seg at de faktisk er der, og at det kan være smart å tenke litt over når man blar i navneboka.

Et strippenavn ja.

Visste du at Miley Cyrus sitt egentlige navn er Destiny Hope Cyrus?

Så kanskje ikke barna nå kan høre på Hannah Montana, hun har jo et "strippenavn".

Å, hun er jo amerikansk, da er det vel ikke noe problem? Kun når det gjelder nordmenn eller?

Jeg hater fordommer. De ødelegger og de skaper ofte mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...