Gå til innhold

Fjortis-ord.


Gjest Gjest_linda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linda_*

I den senere tid har jeg registrert at det har kommet en del nye ord og uttrykk som jeg ikke forstår meg helt på, og som jeg synes er ganske idiotiske. Disse ordene blir ofte brukt på sms og og pc, men også ellers. Dette er bl.a:

-"LOL" Vet det betyr "ler høyt", men synes det blir litt fjortis, på lik linje med følgende uttrykk:

-"Ruler"....hva er det?

-"Suger", brukes som et yttrykk på noe annet enn det det egentlig betyr. F.eks. "Den suger du dårlig", i sammenhenger der det på ingen måte suges, men der man driver med noe helt annet.

Osv, osv.......

Hvor i all verden kommer disse nye uttrykkene fra? Hører at til og med voksne folk av og til bruker disse dumme ordene. Har hørt flere slike ord, men kommer ikke på flere akkurat nå.

Jeg er selv i tredveårene, og synes ikke jeg er veldig gammel enda. Men disse nye uttrykkene henger jeg ikke helt med på altså...

Andre som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-"Ruler"....hva er det?

-"Suger", brukes som et yttrykk på noe annet enn det det egentlig betyr. F.eks. "Den suger du dårlig", i sammenhenger der det på ingen måte suges, men der man driver med noe helt annet.

Osv, osv.......

Ruler er jo en fornorskning av det engelske "to rule", og suger er vel også fra engelsk der man sier til noen "you suck".

Men jeg lurer på om noen vet hva "lættis" betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterkrampe? :)

LOL er jo bare SÅ last year, asså! ;)

Selv er jeg skyldig i å bruke både "rule" og "suge", men da som noe positivt ("Han ruler", om en musiker, f.eks.) og negativt ("Dette været suger"). Suge brukes av meg ikke i den sammenhengen du (ts) skriver. Faktisk har jeg aldri hørt det på den måten. :S

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_linda_*
Latterkrampe? :)

LOL er jo bare SÅ last year, asså! ;)

Selv er jeg skyldig i å bruke både "rule" og "suge", men da som noe positivt ("Han ruler", om en musiker, f.eks.) og negativt ("Dette været suger"). Suge brukes av meg ikke i den sammenhengen du (ts) skriver. Faktisk har jeg aldri hørt det på den måten. :S

Men jeg forbinder suge med å suge på sukkertøy, suge på sugerør, det suger i magen osv.

Hvordan er egentlig været når det suger?? Høres rart ut i mine ører i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lættis" er svært gammelt. Det brukte vi for ti år siden. Det betyr at man synes noe er veldig morsomt og er ekvivalent med "lol". Noen bruker også "totalt lættis".

Synes det er helt fint å si at noe suger. Feks, været suger ... suger på kreftene og humøret.

Andre ord som ikke allerede er nevnt er "leet", "1337" og "31337". 1337 leses "trettentrettisju" eller "entretresju". Som du ser, så er 1337 "leet" skrevet på tallform. Dette kommer fra elite og betyr rett og slett elite. :)

Ellers har du ordet fubar. Det er et akronym for "fucked up beyond all recognition". Det kommer faktisk fra amerikanske militærstyrker.

Synes ikke ordene er teite i det heletatt. Det er helt naturlig at språket utvikler seg, og jeg synes det er morsomt å høre halvvoksne mennesker snakke om at festen sugde og at filmen var totalt lættis. Det gjør språket vårt mer fargerikt etter min mening.

Vi husker også trenden med "bob, bob, bob" og "det e no bærre lækkert". De brukes den dag i dag, og alle gliser og nikker gjennkjennende når man sier det :)

Uansett, orker ikke skrive mer nå, tasteplata mi suger. :)

Endret av DingDong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha utforsket forumverden har jeg funnet ut at en del av ordene som gir meg helt fjortishetta blir brukt av godt voksne damer.

Særlig avarter av baby.

Beibi, bebis, beibis, babis, bejbi, etc... Jeg har alltid forbundet dette med fjorten år gamle jenter. Så feil kunne jeg ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha utforsket forumverden har jeg funnet ut at en del av ordene som gir meg helt fjortishetta blir brukt av godt voksne damer.

Særlig avarter av baby.

Beibi, bebis, beibis, babis, bejbi, etc... Jeg har alltid forbundet dette med fjorten år gamle jenter. Så feil kunne jeg ta!

For ikke å snakke om mødre og fedre som aldri korrigerer barnas språk når de vokser til.

Et eksempel på dette er bl.a. når jeg hører voksne personer fortsetter å kalle sine besteforeldre for mimmi, mommo, besse, bessa osv. Høres dumt ut, rett og slett. Det er nesten like ille som om voksne ville fortsette å si tut-tut om en bil eller vov-vov om en hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om mødre og fedre som aldri korrigerer barnas språk når de vokser til.

Et eksempel på dette er bl.a. når jeg hører voksne personer fortsetter å kalle sine besteforeldre for mimmi, mommo, besse, bessa osv. Høres dumt ut, rett og slett. Det er nesten like ille som om voksne ville fortsette å si tut-tut om en bil eller vov-vov om en hund!

Eller tenk på de som - skrekk og gru - sier mamma og pappa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lilly_*
Eller tenk på de som - skrekk og gru - sier mamma og pappa!

Det er forskjell på å si mamma og pappa, og det å kalle noen mommo, mimmi, bibbi, bobbo, og jeg vet ikke hva. Det er babyspråk, og babyspråk bør man legge av seg når man har begynt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å si mamma og pappa, og det å kalle noen mommo, mimmi, bibbi, bobbo, og jeg vet ikke hva. Det er babyspråk, og babyspråk bør man legge av seg når man har begynt på skolen.

Forskjellen på mamma og mommo er vel kun en vokal, og mamma er jo det første ordet babyer sier. Babyspråk, med andre ord. Hvis man må gå over fra å si mommo til å si mormor må man jo også gå over til å si mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på mamma og mommo er vel kun en vokal, og mamma er jo det første ordet babyer sier. Babyspråk, med andre ord. Hvis man må gå over fra å si mommo til å si mormor må man jo også gå over til å si mor.

Nå er vel forsåvidt mamma og pappa anerkjente ord som brukes i stedet for mor og far - ord som i dag oppleves som litt gammelmodige av mange, har jeg forstått. Jeg har selv bestandig sagt mor og far til mine foreldre, men kommer nok ikke til å videreføre det den dagen det blir aktuelt.

Men jeg reagerer også veldig negativt på mimmi, mommo, bibbi, bobbo, osv. Synes det er "klisse-ord" som høres merkelige ut når en voksen uttaler det. En venninne av meg har to barn. Da den eldste var lita, kalte hun sin mormor og morfar for "Mammei" og "Ba", fordi det var det hun klarte å uttale. Dette ble videreført av moren, fordi hun syntes det var "søtt", og begge ungene bruker nå disse uttrykkene.

I MINE ører høres det latterlig ut!! Men vi er forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ordene DingDong nevner, som leet og fubar, mener jeg er mer nerdeord enn fjortisord. Brukes av voksne personer på irc. :)

LOL er igrunnen også et nerdeord, men har spredd mer om seg. Jeg bruker det nå kun ironisk.

Ruler bruker jeg ikke, men vet godt hva det betyr.

Suger bruker jeg rett som det er, "Været suger" betyr at været er skikkelig dårlig.

Lættis har jeg aldri brukt, og vet omtrent ikke av noen som bruker det heller. Er det spesielt i nord-norge?

Hvorfor man skal forandre på kallenavn på besteforeldre skjønner jeg ingenting av, det er jo omtrent som klengenavn på andre personer. Jeg sier momo og mofa for mormor og morfar, fordi broren min ikke kunne si r som liten (de er begge døde nå, så det er ikke ofte i bruk da). Jeg kjenner også noen som sier beste, besten, mimi osv. Ser ikke noe galt i det.

Men jeg husker første gang som liten jeg hørte en voksen si mamma at det var veldig merkelig, mine foreldre sier far og mor, så jeg trodde bare barn sa det. Men språket forandrer seg, det må man nesten godta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL bruker jeg selv også, på nett. Men aldri muntlig. De to andre ordene nevnt her bruker jeg aldri, verken skriftlig eller muntlig. Et annet ord som kommer fra amerikansk som jeg misliker er "eid", da i betydningen av at noen har vunnet/er bedre enn andre i noe. '

(Hvis man taper i et spill så er man "eid" av den som vinner. Kommer fra det engelske "owned").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Suger, ruler og lættis ble brukt da jeg var 17-18(?), og jeg er vokst opp i Bærum. LOL bruker jeg på nett, men kunne ikke falle meg inn å bruke det muntlig. Ordene til Ding Dong har jeg ikke hørt om en gang. Nerdeord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lættis har jeg aldri brukt, og vet omtrent ikke av noen som bruker det heller. Er det spesielt i nord-norge?

Har aldri hørt eller sett ordet "lættis" bli brukt av nordlendinger, kun av østlendinger, så der faller den teorien sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på dette er bl.a. når jeg hører voksne personer fortsetter å kalle sine besteforeldre for mimmi, mommo, besse, bessa osv. Høres dumt ut, rett og slett. Det er nesten like ille som om voksne ville fortsette å si tut-tut om en bil eller vov-vov om en hund!

Det er faktisk mange foreldre som "bestemmer" hva barnet sitt skal kalle sine besteforeldre. Da blir det jo litt teit å endre det. Det blir det samme som om jeg skulle begynne å si noe annet enn mamma til mammaen min.

Grunnen til at folk også har navn som mimmi eller bessa er kanskje fordi besteforeldrene ikke er gift lenger og har funnet andre partnere. Slik har jeg det. Så jeg har 5 besteforeldre i stedet for 4, for jeg ser på ste faren til moren min som en besteforelder i og med at han alltid har vært i livet mitt. Så tenk da på de som da kanskje har 8 besteforeldre. Det blir jo litt teit å kalle flere for enten mormor + morfar/ farmor + farfar/ bestemor + bestefar ( det ble litt rotete, men du skjønner hva jeg mener). Jeg syns at folk kan kalle sine bestefoeldre for hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...