ilcrappo Skrevet 18. januar 2009 #81 Del Skrevet 18. januar 2009 Mener du at det ligger en vesentlig forskjell i å si at vi stammer fra en utdødd apeart, og at vi stammer fra apene? Alle apene vi eventuelt måtte stamme fra, ville vel uansett ha vært døde i flere millioner år, etter deres tidsrekning? Zzzzzz... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 18. januar 2009 #82 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg vil gjerne stille deg et direkte spørsmål, KR-Øst: (med fare for å gjenta meg selv litt, men det får så være) Hvis en person som debatterte med deg om Bibelen og om kristendommen hevdet at Bibelen sier at Josef og Maria var de første menneskene på jorden og at dette representerer et forklaringsproblem i forhold til at Abraham, Moses og Samuel beviselig levde lenge før disse to; ville du da ansett denne personen for å være en verdig diskusjonspartner? Antakelig ikke. Akkurat slik er det også med deg og evolusjonsteorien. Jeg vil anbfale deg å sette deg inn i hva den går ut på før du kritiserer den. Akkurat det å skulle kjenne til og vite hva man snakker om før man kritiserer det er vel også en gyllen livsregel, er det ikke? Jeg forstår at du ikke kan svare på mine enkle spørsmål. Hvorfor ikke innrømme at du ikke kan forklare dine påstander, framfor å komme med stadig nye spørsmål til meg , som ikke har noen som helst mening? Jeg skal ikke forvente at du svarer på dette heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 18. januar 2009 #83 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvis en som ikke kan noe om hjernekirurgi kritiserer en spesifikk prosedyre av hjernekirurgi til en hjernekirurg, tror du han vil ta den meningen alvorlig? Selv om den personen ved et eller annet mirakel klarte å si noe vettugt, så kommer det fra en kilde uten noen tyngde. Jeg finner det helt utrolig at man oppriktig mener at det er positivt å uttale seg om noe man ikke forstår, og som man feilrepresenterer. Jeg tror du misforstår meg en smule. Jeg prøver å formidle en beskjed om at dere som har revet kunnskapens nøkkel til dere, ligner veldig på presteskapet, før Bibelen ble allemannseie, som gikk rundt og slo folk i hodet med den, fordi de ikke kunne lese latin og derfor heller ikke kunne svare for seg. Presten derimot, kunne fortelle folk omtrent hva han ville, da han var så belest og kunnskapsrik. Vokt dere for den arrogansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #84 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg tror du misforstår meg en smule. Jeg prøver å formidle en beskjed om at dere som har revet kunnskapens nøkkel til dere, ligner veldig på presteskapet, før Bibelen ble allemannseie, som gikk rundt og slo folk i hodet med den, fordi de ikke kunne lese latin og derfor heller ikke kunne svare for seg. Presten derimot, kunne fortelle folk omtrent hva han ville, da han var så belest og kunnskapsrik. Vokt dere for den arrogansen. Der undergravde du deg selv fullstendig som diskusjonspartner. Du forsøker altså å si at kunnskap er av det onde, og at kunnskapsrike mennesker ikke er til å stole på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 18. januar 2009 #85 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg tror du misforstår meg en smule. Jeg prøver å formidle en beskjed om at dere som har revet kunnskapens nøkkel til dere, ligner veldig på presteskapet, før Bibelen ble allemannseie, som gikk rundt og slo folk i hodet med den, fordi de ikke kunne lese latin og derfor heller ikke kunne svare for seg. Presten derimot, kunne fortelle folk omtrent hva han ville, da han var så belest og kunnskapsrik. Vokt dere for den arrogansen. Ok, jeg forstår hvor du kommer fra nå. Forskjellen er at i disse dager er det ingenting som hindrer noen i å lese og forstå disse teoriene og komme med argumenter imot dem basert på kunnskap og logisk tenkning, og ikke bare spekulasjon. Jeg mener ikke å si at de som ikke vet noe om det de diskuterer skal slutte å diskutere det helt, bare at de burde sette seg inn i det før de uttaler seg. Se for deg at du og en annen diskuterer hvem som har rett, og noen utenforstående som går forbi stopper opp, peker på en av dere og sier "Hun har rett". Det er sånn det føles når man diskuterer uten å sette seg inn i det, man ødelegger en ellers god diskusjon om nyanser ved å ikke forstå det som diskuteres. Man ønsker ikke å stenge debatten helt, bare at man ikke må stoppe debatten for å forklare de enkleste, mest banale delene av det man diskuterer. Man kan gjerne mene at det Israel gjør mot Palestina er galt (eller riktig), men hvis du ikke vet hvorfor Israel finnes eller historien til religionene og folkeslagene i konflikten så blir det litt absurd å bryte inn i en diskusjon blant folk som kjenner til situasjonen og diskuterer nyansene/perspektivene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 18. januar 2009 #86 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg lurer virkelig noen ganger.... Om jeg har en oppfatning angående hjernekirurgi så må jeg holde kjeft, så lenge jeg ikke kan redegjøre fullstendig for prosessen? Hvis du kommer med påstander angående teorier eller praksis innen hjernekirugien så sier det seg selv at du helst bør ha en viss kjennskap til nevrologi. Dette er selvfølgelig under antagelsen at du ønsker å bli tatt seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 18. januar 2009 #87 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg forstår at du ikke kan svare på mine enkle spørsmål. Hvorfor ikke innrømme at du ikke kan forklare dine påstander, framfor å komme med stadig nye spørsmål til meg , som ikke har noen som helst mening? Jeg skal ikke forvente at du svarer på dette heller. Jeg har da svart på disse spørsmålene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 18. januar 2009 #88 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg har da svart på disse spørsmålene dine. Men dette skrev jeg da ikke til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #89 Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, jeg forstår deg så godt, og jeg unnskylder deg gjerne. Det er selvfølgelig lettere å si sin mening, enn å svare på et spørsmål en ikke vet svaret på. Jeg forstår deg også veldig godt - det er tydeligvis veldig vanskelig på å svare på mitt spørsmål. Nå skal jeg bla meg tilbake i tråden og se hva det er du mener at jeg ikke har svart på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #90 Del Skrevet 18. januar 2009 Men dette skrev jeg da ikke til deg. Jeg har enda ikke bladd meg tilbake til disse spørsmålene dine, men jeg ville jo tro at hovedsaken ville være å få ting forklart, og ikke hvem som svarer??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 18. januar 2009 #91 Del Skrevet 18. januar 2009 Men dette skrev jeg da ikke til deg. Så du var med andre ord ikke interessert i å vite svaret på spørsmålene dine? Du var bare ute etter å kverulere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #92 Del Skrevet 18. januar 2009 @KR-øst: Jeg personlig har ikke samlet inn bevis for at vi i likhet med andre aper stammer fra en nå utdødd forhistorisk ape. Det finnes imidlertid tallrike arkeologer og biologer som har det. Det er et etablert faktum innenfor vitenskapen, akkurat slik gravitasjon og elektromagnetisme er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 18. januar 2009 #93 Del Skrevet 18. januar 2009 Så du var med andre ord ikke interessert i å vite svaret på spørsmålene dine? Du var bare ute etter å kverulere? Jeg var kun ute etter å få svar fra den som kom med påstanden. Men du får ha takk for dine svar. Det er igrunnen sjelden at noen svarer seriøst, uten å komme med en eller annen form for sleiv også. Men det går også bra, for jeg har god sans for humor, men jeg synes lite om de som bare skal kjekke seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 18. januar 2009 #94 Del Skrevet 18. januar 2009 @KR-øst: Jeg personlig har ikke samlet inn bevis for at vi i likhet med andre aper stammer fra en nå utdødd forhistorisk ape. Det finnes imidlertid tallrike arkeologer og biologer som har det. Det er et etablert faktum innenfor vitenskapen, akkurat slik gravitasjon og elektromagnetisme er det. Ok, takk for en hyggelig kveld/natt. Nå må jeg legge meg, så du får ha en riktig god natt, og sov søtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #95 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg var kun ute etter å få svar fra den som kom med påstanden. Men du får ha takk for dine svar. Det er igrunnen sjelden at noen svarer seriøst, uten å komme med en eller annen form for sleiv også. Men det går også bra, for jeg har god sans for humor, men jeg synes lite om de som bare skal kjekke seg. Du mener tydeligvis at det er jeg som kom med påstanden. Dette dreier seg imidlertid på ingen måte om min personlige påstand, men snarere om en etablert sannhet innenfor vitenskapen. Om andre kommer med innspill for å forklare deg ting, spiller derfor ingen rolle. For hovedproblemet her er jo at du fullstendig mangler innsikt i de temaene du diskuterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 18. januar 2009 #96 Del Skrevet 18. januar 2009 Ok, jeg forstår hvor du kommer fra nå. Forskjellen er at i disse dager er det ingenting som hindrer noen i å lese og forstå disse teoriene og komme med argumenter imot dem basert på kunnskap og logisk tenkning, og ikke bare spekulasjon. Jeg mener ikke å si at de som ikke vet noe om det de diskuterer skal slutte å diskutere det helt, bare at de burde sette seg inn i det før de uttaler seg. Ja! Og i den forbindelse ønsker jeg og takke deg og alle andre, for pga dere har jeg måttet lese meg kraftig opp på DNA, arvestoff, kromosomer, mutasjon, micro og macro-evolusjon, arkeologi, dateringsmetoder, eukaryoter, prokaryoter, centrom og plasmider. Men fortsatt finner jeg svakheter ved denne teorien!!! En mutasjon er dødelig eller i fører til misdannelser, fordi den ødelegger basene i kromosomene. Og da har du et forklaringsproblem, fordi du synes at nettopp mutasjon er forklaringen på hvordan en ny art kan oppstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #97 Del Skrevet 18. januar 2009 Ok, takk for en hyggelig kveld/natt. Nå må jeg legge meg, så du får ha en riktig god natt, og sov søtt. Aner jeg en lettere nedlatende holdning her? Vel, uansett, jeg har merket meg at du på ingen måte er i stand til å imøtegå motargumentene du får. Sov søtt du også, KR-øst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 18. januar 2009 #98 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvis du kommer med påstander angående teorier eller praksis innen hjernekirugien så sier det seg selv at du helst bør ha en viss kjennskap til nevrologi. Dette er selvfølgelig under antagelsen at du ønsker å bli tatt seriøst. Og takk til deg også, for at du modererer det til å "ha en viss kjennskap" heller enn å ha mastergrad i alt og ingenting. For; en viss kjennskap, er langt mer innkluderende og åpner for at alle kan få si noe, dersom man har en oppfatning. Og dersom du har lest mine siste innlegg, vil du se at jeg ikke er så helt "borte" hva evolusjonsteorien angår heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. januar 2009 #99 Del Skrevet 18. januar 2009 Og takk til deg også, for at du modererer det til å "ha en viss kjennskap" heller enn å ha mastergrad i alt og ingenting. For; en viss kjennskap, er langt mer innkluderende og åpner for at alle kan få si noe, dersom man har en oppfatning. Og dersom du har lest mine siste innlegg, vil du se at jeg ikke er så helt "borte" hva evolusjonsteorien angår heller. Unnskyld, men: Beklager at jeg ikke klarer å være mer seriøs akkurat nå, men dette var virkelig helt utrolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 18. januar 2009 #100 Del Skrevet 18. januar 2009 Unnskyld, men: Beklager at jeg ikke klarer å være mer seriøs akkurat nå, men dette var virkelig helt utrolig. Er latterlig gjøring det beste du klarer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg