Gå til innhold

Å si at vi stammer fra aper er bare en stor fornærmelse!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva mener du skal til for at det skal være hold i påstanden om at vi forstår fusjonsprosessen? Hva med en liten demonstrasjon? Er
tilstrekkelig?

Og hvor lenge kan denne holde det gående uten å slokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting jeg undrer meg på, når det gjelder denne læren:

I hvilke stadie i utviklingen er det at sjelen kommer inn i det legemet som utvikles til menneske?

For det er jo ikke sjel i alt som har utviklet seg.

Skjønt noen tror visstnok at trærne har sjel også.

Det finnes ikke noen sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noen sjel.

Men kan du si meg hvor i kroppen din at nettopp denne troen din på dette sitter? Og som altså bør være påviselig.

Kan en ha tanker uten en sjel?

Og hva kaller du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du si meg hvor i kroppen din at nettopp denne troen din på dette sitter? Og som altså bør være påviselig.

Og hva kaller du dette?

Det er du som tror på utenomkroppslige sjeler, jeg tror ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som tror på utenomkroppslige sjeler, jeg tror ikke på det.

Jeg har da ikke nevnt utenomkroppslige sjeler.

Og jeg fikk ikke noe svar, som vanlig.

Det er så greit å komme med påstander, men å underbygge dem, det er nok verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at man ikke trenger noen formell kompetanse for å uttale seg om "bibelsk kosmologi", men det er ikke det han gjør her. Jeg har vanskelig for å se hvordan noen kan klare å sette seg inn i intrikate detaljer i vitenskapelig kosmologi og kritisere disse uten å ha ganske god kjennskap til generell relativitetsteori. Dette er tross alt verktøyet som brukes for å utforme teoriene og utlede empiriske konsekvenser av disse. Ut i fra foredraget hans har han knapt nok kjennskap til elementær skolefysikk, langt mindre generell relativitetsteori. Konklusjonen er enkel: Fyren er en nisse! Jeg burde kanskje ekstrahere snutten fra foredraget der han snakker om mangel på sentrum i Universet og legge denne ut på youtube. Tror det er mange som ville fått seg en god latter.

Vil gjerne be deg om å dissektere en annen nisse om du har tid, denne videoen er på 45 minutt og delt i 4 deler. Den handler om vannflommen og kommer fra nettsiden anseweringenesis som du sikkert vet om.

Og så er jeg mer enn villig til å ta imot en lignende video om -millioner av år-evolusjon som kan være opplysende for meg.

Her er linken til videoene.

http://www.answersingenesis.org/media/vide...ashing-away-moy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva kaller du dette?

Tror du virkelig at du tenker med sjelen din?

Og man teller ikke stjerner, man tar en liten del av et område og ser hvor stor fordelingen av massen som er stjerner, planeter, gasser og støv. Deretter finner man massen på et større område, f eks en galakse, og regner ut sånn ca hvor mange stjerner det er i den galaksen.

Det er helt utrolig hvor banale spørsmålene dine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva kaller du dette?

Det er et helt stort felt av forskning som viser en veldig tett sammenheng mellom aktiviteten i nervesystemet og kroppen forøvrig, og personens tanker. Og det finnes store mengder bevis for at når dette nevrologiske systemet endres, f.eks som følge av skader, så endres også tenke-evnen, og sågar personligheten.

Man trenger ikke å postulere en ekstern entitet (sjelen) for å forklare evnen til å tenke. Hvis det var slik at det er sjelen som tenker og sjelen som husker, så skulle ikke individets evne til å lære være avhengig av aktiviteten i bestemte nervestrukturer i hjernen. Men slik er det faktisk: Uten en fungerende hippocampus (slå det opp, hvis du vil) fungerer ikke din evne til å lære noe nytt.

Og det finnes mye forskning som viser sammenheng mellom uvanlig fungering i bestemte områder av hjernen, og bestemte trekk ved tenkeevnen. Og vi vet at alt som får hjernen til å slutte å fungere, også stopper tankene våre.

Så: Vi vet strengt tatt ikke om vi har en sjel, men vi vet at vi har en hjerne, og vi vet at det er der tenkingen foregår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hjerne? :klø:

Hjernen er bare en biologisk masse i seg sjøl. Hvordan oppstod det liv i denne massen, som kunne frambringe tanker, minner, planlegging, sorg, glede osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at du tenker med sjelen din?

Og man teller ikke stjerner, man tar en liten del av et område og ser hvor stor fordelingen av massen som er stjerner, planeter, gasser og støv. Deretter finner man massen på et større område, f eks en galakse, og regner ut sånn ca hvor mange stjerner det er i den galaksen.

Det er helt utrolig hvor banale spørsmålene dine er.

Det var ikke spørsmål om hvor mange stjerner det finnes, men om hvor mange nye stjerner som blir til, til enhver tid.

Dette må da være vanskeligere å holde rede på, da en må sitte å telle de etterhvert som de kommer, ellers blir de jo bare borte i mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke spørsmål om hvor mange stjerner det finnes, men om hvor mange nye stjerner som blir til, til enhver tid.

Dette må da være vanskeligere å holde rede på, da en må sitte å telle de etterhvert som de kommer, ellers blir de jo bare borte i mengden.

Vel, se ovenfor, og tenk deg om. Dannelse av nye stjerner, er en funksjon av livssyklusen til de eksisterende stjernene. En stjerne har en viss levetid avhengig av hva slag og hvor stor den er. Når den brenner ut, vil den enten eksplodere, eller støte av de ytre lagene av gass. Og det skaper store mengder av støv og interstellar materie. Som igjen danner grunnlaget for nye stjerner. Siden det er en viss lovmessighet i dette, kan man gjøre beregninger.

Man trenger ikke, og kan heller ikke, telle hver enkelt stjerne etter hvert som de dannes. Man kan anslå innen visse rammer, hvor mange nye stjerner som dannes i et gitt volum av rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helt stort felt av forskning som viser en veldig tett sammenheng mellom aktiviteten i nervesystemet og kroppen forøvrig, og personens tanker. Og det finnes store mengder bevis for at når dette nevrologiske systemet endres, f.eks som følge av skader, så endres også tenke-evnen, og sågar personligheten.

Man trenger ikke å postulere en ekstern entitet (sjelen) for å forklare evnen til å tenke. Hvis det var slik at det er sjelen som tenker og sjelen som husker, så skulle ikke individets evne til å lære være avhengig av aktiviteten i bestemte nervestrukturer i hjernen. Men slik er det faktisk: Uten en fungerende hippocampus (slå det opp, hvis du vil) fungerer ikke din evne til å lære noe nytt.

Og det finnes mye forskning som viser sammenheng mellom uvanlig fungering i bestemte områder av hjernen, og bestemte trekk ved tenkeevnen. Og vi vet at alt som får hjernen til å slutte å fungere, også stopper tankene våre.

Så: Vi vet strengt tatt ikke om vi har en sjel, men vi vet at vi har en hjerne, og vi vet at det er der tenkingen foregår..

Mitt spørsmål var vel mer rettet mot om ev.teorien sier noe om når i prosessen av utviklingen at sjelen, eller sjelslivet, så som følelser, tanker, hukommelse også videre, kom inn i legemet.

Det kunne vel ikke være så mye av dette i den spede begynnelse, da vi bare var en liten klump et sted i havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjernen er bare en biologisk masse i seg sjøl. Hvordan oppstod det liv i denne massen, som kunne frambringe tanker, minner, planlegging, sorg, glede osv?

Alt som lever, er, vel, levende. Så hva i all verden er det egentlig du spør om? Alle høyere dyreraser har emosjoner, planlagt atferd, helt klart hukommelse og evne til læring, etc. Og hjernen har vi fått av vår gode venn, evolusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, se ovenfor, og tenk deg om. Dannelse av nye stjerner, er en funksjon av livssyklusen til de eksisterende stjernene. En stjerne har en viss levetid avhengig av hva slag og hvor stor den er. Når den brenner ut, vil den enten eksplodere, eller støte av de ytre lagene av gass. Og det skaper store mengder av støv og interstellar materie. Som igjen danner grunnlaget for nye stjerner. Siden det er en viss lovmessighet i dette, kan man gjøre beregninger.

Man trenger ikke, og kan heller ikke, telle hver enkelt stjerne etter hvert som de dannes. Man kan anslå innen visse rammer, hvor mange nye stjerner som dannes i et gitt volum av rom.

Brenner ut, sier du?

Lyser de ikke på samme viset som månen, av refleks fra sola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål var vel mer rettet mot om ev.teorien sier noe om når i prosessen av utviklingen at sjelen, eller sjelslivet, så som følelser, tanker, hukommelse også videre, kom inn i legemet.

Det kunne vel ikke være så mye av dette i den spede begynnelse, da vi bare var en liten klump et sted i havet?

Det var det sikkert ikke. Men jeg tror ikke at det er så veldig relevant å fundere over våre kognitive evner i lys av livet i havet flere hundre millioner år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brenner ut, sier du?

Lyser de ikke på samme viset som månen, av refleks fra sola?

Det høres for meg ut som om du blander sammen stjerner og planeter i hodet ditt. Du burde lese en bok om temaet, om det er sånn at du gjerne vil diskutere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det sikkert ikke. Men jeg tror ikke at det er så veldig relevant å fundere over våre kognitive evner i lys av livet i havet flere hundre millioner år siden.

Og jeg som trodde at det var nettopp dette evolusjonsteorien dreide seg om.

Og ikke et ferdig produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for meg ut som om du blander sammen stjerner og planeter i hodet ditt. Du burde lese en bok om temaet, om det er sånn at du gjerne vil diskutere det.

Nå går det vel an å spørre også, om det en ikke vet?

Dette var et spørsmål av ren nysgjerrighet, fordi jeg alltid har trodd at alt lys på himmelen kom fra sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det vel an å spørre også, om det en ikke vet?

Dette var et spørsmål av ren nysgjerrighet, fordi jeg alltid har trodd at alt lys på himmelen kom fra sola.

Vel, alle stjerner er som solen, og solen er en stjerne. Hvordan kan du unngå å vite slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...