Gå til innhold

Herpes

Gjest Gjest_stine_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som er viktig er at du sier fra til evt. ny partner før sex at du har herpes. Det er du meldepliktig til å gjøre. Hvis du ikke sier noe og du smitter noen, så kan du bli anmeldt for det. Ei jeg kjenner ble det. Men det må være bevis på at det var du som smittet osv. Noe som ikke er så lett å få bevist.

Men uansett, du er meldepliktig.

Dette er ikke sant. Man er ikke pliktig til å si fra om man har herpes.

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. jeg hadde noen uker tilbake en mistanke om herpes. Jeg skjekket meg hos både fastlegen og hos volvat, og begge steder fikk jeg beskjed om at de skulle ringe om prøvene var positive. Ingen ringte, men jeg følte for å få en ordentlig bekreftelse da jeg ikke ville evt. sende dette videre. Jeg har fått prøver i testen og jeg er negativ for herpes-virus. Men selv om jeg er fri for viruset føler jeg allikevel at det er en del av meg, grunnet at jeg har latt det gå veldig psykisk innpå meg. Er det noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få den tanken bort? og er det nødvendig at jeg nevner det for fremtidige partnere selv om jeg var negativ, kun fordi jeg hadde mistanke om det?

AnonymBruker
Skrevet

Hei. jeg hadde noen uker tilbake en mistanke om herpes. Jeg skjekket meg hos både fastlegen og hos volvat, og begge steder fikk jeg beskjed om at de skulle ringe om prøvene var positive. Ingen ringte, men jeg følte for å få en ordentlig bekreftelse da jeg ikke ville evt. sende dette videre. Jeg har fått prøver i testen og jeg er negativ for herpes-virus. Men selv om jeg er fri for viruset føler jeg allikevel at det er en del av meg, grunnet at jeg har latt det gå veldig psykisk innpå meg. Er det noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få den tanken bort? og er det nødvendig at jeg nevner det for fremtidige partnere selv om jeg var negativ, kun fordi jeg hadde mistanke om det?

Anonym poster: d947283b2c79c7d99f8ed38021ccf41c

• 1 måned senere...
Skrevet

Har hatt mitt første utbrudd av herpes nå. Har ikke fått bekrefta dette av legen, da jeg ikke kunne få time før om 3 uker (!!) Men har hatt alle symptom på det og et smertehelvete i nesten 2 uker nå, verken klart å gå på do eller vært på skolen. Har også følt meg helt forferdelig, har følt at hele livet er ødelagt.. Men det hjalp virkelig å lese alle innleggene her, vite at andre har det som meg og at livet faktisk ikke er ødelagt :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg tror jeg har fått HPV-2 altså drittherpes på kjønnet. Jeg har googlet litt og synes iallefall de sårene jeg har fått kan minne om noe ala det som ligger ute, dog er mine sår litt mindre og "penere"...

det gjør vondt noen ganger når jeg tisser, ellers klør det bare. Jeg ble litt desperat nå før jeg skulle legge meg, da jeg har forstått at det er viktig med renslighet, og jeg sådan ikke kan ligge og klø over natta, jeg søkte etter kjerringråd men fant ingen - så jeg prøvde meg på tigerbalsam.

først sved det litt (minimalt vil jeg si) og nå merker jeg ingenting! sårene har krympet og synes nesten ikke lengre heller! tror jeg skal prøve meg på en ny dose i morgen tidlig - kommer med tilbakemelding på hvordan dette kjerringrådet utarter seg.

jeg har søkt mye rundt på tigerbalsam og ser at det ikke skal brukes i åpne sår, på slimhinner osv. men jeg tar sjansen.. noen som vet og vil fortelle meg konsekvensene av denne uriktige bruken av tigerbalsam? konsekvensen er sikkert mildere enn å måtte leve med den sure svie etter intens kløe... =)

• 5 uker senere...
Gjest Jente27
Skrevet

Jeg fikk konstantert at jeg hadde fått herpes for to år siden.

Jeg trodde livet mitt gikk i grus i det øyeblikket. Følte meg skitten, ensom, det var så tabu.. hva med kjæreste i fremtiden, barn osv. Gikk på en skikkelig smell.

Jeg fikk symptomer på at noe var galt allerede en dag etter samleie og kontaktet lege for sjekk og fikk time to dager etter. Første utbrudd var også helt forferdelig. Fikk små blemmer og sår og jeg måtte bruke truseinnlegg og bytte disse hele tiden. Etter samtale med helsesøster på høgskolen før legetimen fikk jeg tips om å smøre på Xcylocain som er en smertestillende salve for overfladiske sår og brannskader/bitt. Denne hjalp meg så utroooolig mye! Jeg ble så satt på en kur, og siden det var relativt tidlig jeg fikk konstantert herpes og startet på behandlig, så varte første utbrud i kun ti dager. Da brukte jeg forøvrig løse klær, bomullstruser og på den værste dagen så satt jeg med rumpa i et kar med grønnsåpevann som jeg også tisset i, eller tisset i dusjen så det ikke gjorde så vondt. Det var veldig lindrende med grønnsåpebad.

I etterkant har jeg regelmessige utbrudd, en gang hver mnd/annen hver mnd. Er flink til å ta forebyggende medisiner nå, men er litt som p-piller, misser man noen dager så er jo sjansen for utbrudd der. Dessuten er jeg veldig følelsesmenneske, mye følelser i sving hele tiden som påvirker meg, stresser meg, nye situasjoner osv. Det fører til utbrudd.

Jeg kjenner godt når jeg får utbrudd, det kiler/prikker i underlivet og på rumpa i en dag, så har jeg utbrudd neste dag. Men jeg kan nesten aldri se utbruddene. Jeg kan kjenne det kun når jeg tørker meg etter å ha tisset. De gangene jeg kan se det, ser det ut som et lite papirkutt og føles likedan ut når jeg går på do. Så sånnsett er jeg ganske heldig.

Da jeg fant min utkårede fant jeg en anledning til å fortelle ham at jeg hadde herpes. Han var/er faktisk mer opprørt og sint på hvordan jeg klarte å pådra meg det (overgrep/utnyttet mens jeg var bevisstløs) og har innfunnet seg med at han sikkert en gang komemr til å bli smittet.

Jeg har funnet trøst i at det finnes værre ting å ha enn herpes. Jeg er glad jeg f.eks ikke har det i ansiktet, eller er blitt steril pga klamydia, glad for at jeg ikke alvorlige sykdommer og ellers er frisk og rask. Jeg kan leve med et lite papirkutt i mnd resten av livet og sammen med en mann som valgte å satse på meg til tross. Vi har hatt ubeskyttet sex i ett år (ikke når jeg har utbrud) og han har ikke fått noen symptomer sålangt, og virker ellers uberørt eller gir litt blanke i om han får det. Jeg var konsekvent på å bruke kondom i begynnelsen, men det var han som oppfordret til å slutte, så det er en riskio han føler han er klar for å ta.

Jeg har blant annet lest en del hisotrier omkvinner og menn godt oppi årene som har levd med sykdommen i over 30 år som har hatt partner like lenge uten å overføre smitte/at parner får utbrudd, såfremt de har forhåndsregler om å ikke ha ubeskyttet sex ved utbrudd. Dette hjalp meg til å se lysere på livet og tanken på en fremtid med kjæreste :)

Mange klememr til alle der ute som må leve med dette, det er ikke verdens undergang ;)

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Gammel tråd, men håper å få noen svar likevel:)

Fikk konstatert herpes i underlivet for ca 3 mnder siden. Vet ikke om det er type 1 eller 2, men tror det er type 2. Skal be om en blodprøve neste gang jeg skal til legen. Etter det første utbruddet gikk det ca en mnd uten noe utbrudd, litt svak kløe men ikke noe spesielt plagsomt. Etter det ble det mer og mer kløe. Har undersøkt underlivet ofte men fant ikke noe før ca 2 mnd etter første utbruddet. Det var en liten blemme på den ene kjønnsleppen. Brukte valtrex for dette. Siden det har jeg hatt kløe/smerter i underlivet og nedover benet hver dag. Har prøvd å ta valtrex som forebyggende i noen uker nå  (1 pille hver dag) uten at dette har hjulpet noe særlig. Fikk et nytt utbrudd for ca en uke siden. Dette var verre, med mange blemmer, men fra hva jeg kunne se var de bare lokalisert på rumpeballene. Føler meg trist, alene og redd. Har nesten konstant angst og klarer ikke fungere normalt. Er så redd for at jeg skal ha masse utbrudd hele tiden resten av livet/ i mange år. Siden jeg mest sannsynlig har type 2 føler jeg at det er veldig sannsynlig. Er det noen av dere som vet dere har type 2 som kan betrygge meg? Er det vanlig å ha så mye plager i starten. Blir det bedre etterhvert? Hvordan går det med alle dere som har skrevet i tråden? 

Anonymkode: 4aec6...eba

• Liker 2
  • 2 år senere...
Skrevet

Hvordan går det med dere, fikk dere nye utbrudd?

Hvor lenge varte deres første utbrudd?

Anonymkode: d3521...b88

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde mitt første utbrudd for 2 år siden. Det varte ca en uke og var helt j****. Har ikke hatt utbrudd siden, heldigvis! Har hørt at det første utbruddet er det verste.

Anonymkode: e6cf3...92b

Skrevet
På 30.12.2008 den 16.34, Gjest Gjest skrev:

Det er ikke så farlig som du tror. Stort sett så vil man kun ha ett eller to utbrudd i året, og etterhvert så vil det bli enda sjeldnere. Dersom man er mye plaget, så kan legen skrive ut en medisinkur med tabletter som man kan ta når man kjenner at et utbrudd er på vei. Det vil kunne forhindre at viruset bryter ut og skaper blemmer. Ellers kan man få en resept på tabletter som tas fast hele året, da unngår man å få noen utbrudd i det hele tatt. Ikke bekymre deg så mye, det kommer til å gå helt fint, og du kommer etterhvert til å glemme av hele herpesen. Dette viruset er ikke farlig å ha, og du kan leve helt som vanlig utenom utbrudd. Forkjølelse og influensa er mye mye verre å få.

Du skal høre mye altså, men jeg hadde definitivt valgt forkjølelse og influensa fremfor herpes. 🤣🤣🤣

Du må forholde deg til herpesinfeksjon resten av livet for å unngå og smitte andre. Det er realiteten. Du må unngå å bli som han/ hun som smittet deg. Regner med du ikke er spesielt imponert over vedkommende. Har du dras det opp med h*n? Utbruddene blir som oftes færre og mildere med årene. Vannkoppeviruset er også et herpesvirus som også ligger latent i kroppen og kan reaktiveres i form av herpes zoster eller helvetesild. Som navnet helvetesild indikerer kan dette være svært plagsomt (et helvete), men jeg kjente ingenting når jeg fikk dette. 

God bedring! Lykke til! 

Anonymkode: 58659...25d

• Liker 3
Skrevet

Ser nå at dette er en veeeeldig gammel tråd.....

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at dette er en veeeeldig gammel tråd.....

Men temaet er like aktuelt 

Anonymkode: 3ec47...89c

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men temaet er like aktuelt 

Anonymkode: 3ec47...89c

Ja! Og jeg takler ikke folk som bagatelliserer herpes.

Noen av oss som har blitt smittet av dette får faktisk enorme smerter og svært redusert livskvalitet ved utbrudd, og det er slettes ikke alle som er så «heldige» å slippe unna med førsteutbruddet!

Herpes er JÆVLIG og jeg skulle ønske de idiotene som ikke sier fra til andre om at de har det våkner opp en dag med min type utbrudd - i analen!!! Kanskje de skjønner hvor forbanna korttenkte de har vært da!

Anonymkode: 40b16...4e0

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mitt første utbrudd for 2 år siden. Det varte ca en uke og var helt j****. Har ikke hatt utbrudd siden, heldigvis! Har hørt at det første utbruddet er det verste.

Anonymkode: e6cf3...92b

En uke var svært kort for et førstegangsutbrudd. Mange har det i 4-6 Uker. 

Har lengden sammenheng med om man får det igjen eller ikke? Du hadde kort og fikk de ikke igjen...

• Liker 1
Skrevet

Sjekk deg for Hiv også 3 mnd etter sist mulig smittetidspunkt. En del med herpes har også fått Hiv. 

Anonymkode: fbc09...472

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Og jeg takler ikke folk som bagatelliserer herpes.

Noen av oss som har blitt smittet av dette får faktisk enorme smerter og svært redusert livskvalitet ved utbrudd, og det er slettes ikke alle som er så «heldige» å slippe unna med førsteutbruddet!

Herpes er JÆVLIG og jeg skulle ønske de idiotene som ikke sier fra til andre om at de har det våkner opp en dag med min type utbrudd - i analen!!! Kanskje de skjønner hvor forbanna korttenkte de har vært da!

Anonymkode: 40b16...4e0

Folk er glad i å bagatellisere herpes, samtidig som de tror de kan lure andre til å tro at alle lissom har kjønnsherpes lol. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk deg for Hiv også 3 mnd etter sist mulig smittetidspunkt. En del med herpes har også fått Hiv. 

Det er bare tull, 80% av folk i Norge har Herpes, men de færreste vet om det da de ikke har symptomer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...