AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #41 Skrevet 21. oktober 2010 han hadde utført oralsex på meg (med en kjempeliten blemme på leppa) Hva i all verden tenkte du på?? Hvor naiv går det an å være??
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #42 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg er bare 16 år, og har kun hatt sex med en person. Og det for 1,5 mnd siden. Så det er han som har smittet meg. Han visste såklart ikke at han hadde dette Nei, det "visste han ikke" Naiviteten lenge leve.
Gjest Silje Skrevet 22. oktober 2010 #43 Skrevet 22. oktober 2010 Hva i all verden tenkte du på?? Hvor naiv går det an å være?? Hun skrev jo at hun ikke visste at det smittet begge veier da, så kan være derfor hun ikke beskymret seg for det da.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2010 #44 Skrevet 22. oktober 2010 Nei, det "visste han ikke" Naiviteten lenge leve. Ja, det kan være han visste det også. Men jeg vil ikke tro det, egentlig. Det var ikke noe one night-stand, for vi har holdt på siden den gang. Hvis han visste det, hva er poenget med å lyge? Og da kunne han jo bare sagt at vi sku bruke kondom liksom?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #45 Skrevet 22. oktober 2010 Er alle forkjølelsessår herpes? Jeg tror jeg i så fall har leppeherpes. Jeg har ikke hatt utbrudd på lenge nå, det var mer for noen år siden. Kan jeg smitte kjæresten min, når jeg ikke har utbrudd, med kyssing og sex? Jeg er livredd for at jeg skal gi henne min leppeherpes i underlivet, for jeg har hørt at man kan få begge typer i underlivet. plz hjelp...
Gjest Mjau Skrevet 24. oktober 2010 #46 Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det kan være han visste det også. Men jeg vil ikke tro det, egentlig. Det var ikke noe one night-stand, for vi har holdt på siden den gang. Hvis han visste det, hva er poenget med å lyge? Og da kunne han jo bare sagt at vi sku bruke kondom liksom? 80% av de som har herpes vet det faktisk ikke! Ca 20% av smittede får 0 symptomer, rundt 60% opplever milde symptomer som litt kløe, kanskje litt rødhet som ofte taes for noe annet. En 70 år gammel lege av eksen min (som smittet meg!) sa at han bare "reagerte på ny kvinne". Har du hørt noe så dumt? 20% av smittede får utbrudd, og er VELDIG klar over at de har det.
Gjest Mjau Skrevet 24. oktober 2010 #47 Skrevet 24. oktober 2010 Er alle forkjølelsessår herpes? Jeg tror jeg i så fall har leppeherpes. Jeg har ikke hatt utbrudd på lenge nå, det var mer for noen år siden. Kan jeg smitte kjæresten min, når jeg ikke har utbrudd, med kyssing og sex? Jeg er livredd for at jeg skal gi henne min leppeherpes i underlivet, for jeg har hørt at man kan få begge typer i underlivet. plz hjelp... Herpes har to typer, HSV typ 1 og HSV typ 2. Ja, alle forskjølelsessår eller er herpes. Som oftest type 1. Både type en og type to kan smitte til både munn og genitalier. HSV1 trives best i slimhinnene i munnen, HSV2 trives best i slimhinnene i genitaliene. Det betyr ikke at de ikke kan smitte over. Jeg anbefaler deg å ikke utføre oralsex på din kjæreste under et utbrudd, tiden før et utbrudd, når det klør og kilder,og et par dager etter at såret har leget. HSV2 står imidlertid for 80-90% av tilfellene ved genital herpes.
Gjest Mjau Skrevet 24. oktober 2010 #48 Skrevet 24. oktober 2010 Herpes har to typer, HSV typ 1 og HSV typ 2. Ja, alle forskjølelsessår eller er herpes. Som oftest type 1. Både type en og type to kan smitte til både munn og genitalier. HSV1 trives best i slimhinnene i munnen, HSV2 trives best i slimhinnene i genitaliene. Det betyr ikke at de ikke kan smitte over. Jeg anbefaler deg å ikke utføre oralsex på din kjæreste under et utbrudd, tiden før et utbrudd, når det klør og kilder,og et par dager etter at såret har leget. HSV2 står imidlertid for 80-90% av tilfellene ved genital herpes. Mener overfor klør og kiler. Men ikke vær redd for herpesen din, det er ganske vanlig å ha type 1. Faktisk er det mer uvantlig å ikke ha vært utsatt for viruset - 8 av 10 viser faktisk å ha bygget antistoffer mot viruset. Det betyr at de har det mer eller mindre latent i kroppen. ;-)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #49 Skrevet 24. oktober 2010 Hei! Jeg har leppeherpes, får det kanskje et par ganger i året. Er jeg meldepliktig til å si ifra dette til min nye partner enda jeg ikke har utbrudd? Hvordan skal jeg gjøre det? Aner ikke hvordan jeg skal peile meg inn på temaet uten at det blir pinlig og fælt og så må jeg vel si takk og farvel deretter... :-(
Gjest Mjau Skrevet 24. oktober 2010 #50 Skrevet 24. oktober 2010 Det første avsnittet er som om jeg skulle skrevet det selv! Og du har rett, det er sikkert ikke så ille som man tror. Jeg har roet meg en del nå. Enig i at det verste er å si det til en potensiell kjæreste. Har noe på gang med en fyr og han tok det helt med ro. Mulig det er han som har smittet meg, men da må han i såfall bare være smittebærer for han har ikke fått utbrudd - er det mulig? Jeg er enig med deg at man må si det. Kan ikke ta sjansen på å smitte noen som ikke vet om risikoen. Ellers vil jeg si tusen takk for innlegget ditt. At en person man ikke kjenner kan bry seg så mye og skrive så mye varmer godt. Takk for beroligende ord Ja, det er mulig. 20% av herpessmittede får aldri noen symptomer. Heldiggriser. På en måte. :-) Herpes er jævelig vondt for de som får utbrudd, og jeg tror jenter har det verre!
Gjest Mjau Skrevet 24. oktober 2010 #51 Skrevet 24. oktober 2010 En fantastisk, god og proff side der du får vite ALT du lurer på om herpes og som har hjulpet meg veldig på en masse områder heter herpes-coldsores.com. Takk Gud for denne siden, ellers så hadde jeg vært mye mer nervøs, engstelig, ensom, deppa, og ikke minst redd enn det jeg er nå. Anbefaler den! Er fremdeles litt av alt det, men det blir bedre med tiden. Jeg har mitt første utbrudd, traumatisk å bli diagnosert, har vært monogam med én fyr i fem år, og en fyr i to år før det. Så skulle jeg liksom være litt "fri" etter syv år med monogamt forhold, og litt som Samantha i Sex og Singelliv, ikke mange partnere, men sex som singel, med en fyr. Som heller ikke skulle ha andre partnere. Flørta litt med min første eks. Vi hadde flere samtaler om å ha testet seg for alt, og han overtalte meg til å begynne på p-pillen, så jeg gjorde det, og vi hadde det litt "gøy" tre ganger. Så.. noen .. bitt?.. nedentil? Hva i all verden!? Herpes?! Hyyyyl! Jeg som aldri har hatt et fnugg av noe! Skulle liksom ikke skje meg! Som sagt er jeg på mitt første utbrudd. Men det kommer nye sår hele tiden! Er på min tredje "sår-bølge" nå, snart tre uker etter de første blemmene. Selv om de er mye mindre enn de aller første, gjør de jo vondt. Er dette vanlig? Eller gjør jeg noe galt med tanke på stell av sårene? Har vasket med grønnsåpe, vært forsiktig, men jeg har en jobb hvor jeg går mye i fem timer per gang. Føler meg verre etterpå, men det er bare tre ganger uken. Har skole og da. Er det vanlig å få flere sår etter den første bølgen?
Gjest Mai Skrevet 26. oktober 2010 #52 Skrevet 26. oktober 2010 Dytter denne.... For nesten 25 år siden (jeg var under 20 år) fikk jeg "ubehageligheter" i underlivet og gikk til lege. Han sa det var herpes og jeg fikk helt panikk. Trodde nesten livet mitt var over. Hadde da kjæreste og hadde ikke hatt sex med andre enn han. Han var ikke plaget. Legen sa også at utbruddene ville være ofte i begynnelsen og så ville de avta for deretter å "brenne ut". Vi var sammen i nesten 10 år etter det og jeg hadde aldri utbrudd igjen, heller ikke han. Jeg ble gift og verken jeg eller min mann gjennom nesten 15 år hadde noengang noe som liknet herpessår. Før nu... eller, jeg vet ikke om det er herpes og lurer på om noen kan hjelpe meg. Har hatt en stressende tid siste året pga samlivsbrudd og imunforsvaret har ikke vært på topp. Vært mye syk, mistet hår etc. Og nå har jeg fått problem nedentil også. Kan ikke se noen blemmer, men det svir når jeg tisser og det "kiler" i underlivet. Ser ut som om hudet et sted er "etset" bort, det er som sagt ikke noe blemme, men huden er borte slik at kjøttet under "glinser" (vanskelig å forklare). Finnes det noe reseptfritt man kan kjøpe for å få det til å gå bort raskere eller for å lindre litt? Ikke allverdens med ubehag, men likevel. Takknemlig for svar!
Gjest Silje Skrevet 26. oktober 2010 #53 Skrevet 26. oktober 2010 Uff, nei ikke vet jeg om han som smittet meg visste eller ikke visste det. Men det spiller igrunn lite, for det er ikke noe å legge seg opp i nå. Jeg er heldigvis ferdig med mitt første utbrudd! 5 dager på sykehus. Deilig å leve normalt igjen (: Jeg håper virkelig ikke at jeg får flere utbrudd altså. Men jeg bare lurer på om jeg har forstått det rett: Man smitter ikke andre når man ikke har utbrudd? Men kan smitte helt fra det beg. å utarte seg til noen dager etter? Så man bør være forsiktig uansett liksom. Ooog kan jeg og han som smittet meg ha sex uten kondom? For vi har jo begge viruset i kroppen sant, selv om han ikke har hatt noen utbrudd. Vi har såklart ikke sex hvis jeg hadde utbrudd.
Gjest Gjest Tomsing Skrevet 8. desember 2010 #54 Skrevet 8. desember 2010 Ser noen her trasher folk som ikke sier fra om Herpes.. Nå har jeg hatt herpes i ti år.. og de første to årene var det utbrudd ganske ofte og smertefullt. Og nå går det år i mellom hver gang jeg får utbrudd. Det går faktisk rett og slett i glemmeboken. Med ny partner gikk det en stund vi hadde sex 3-4 ganger, før jeg en dag etter en hyrdestund, oppdagde tre blemmer der nede.. Jeg freeka ut og det gikk nesten 2 uker før jeg klarte å si noe.. For meg er det kommet på et nivå der jeg ikke tenker over det lenger og ja jeg skulle sagt noe før vi begynte og ja jeg føler meg råtten.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #55 Skrevet 5. januar 2011 hei. tenkte jeg skulle fortelle min nylig oppdagelse av herpes. Har akkurat funnet ut jeg har fått herpes, usikker hvilken type da jeg ikke har vært hos legen og testet meg. Det hendte for første gang for 8 måneder siden, jeg hadde mye sex med en vennine, som jeg hadde hatt sex med i flerne måneder før også, men aldri så hyppigt som i sommer. Jeg viste ikke hva som hendte siden jeg aldri før har hatt en kjønnsykdom eller sopp. Jeg gikk til legen og fikk beskjed det sikkert var sopp siden det bare var en blemme og jeg hadde hat "plutselig hyppig sex". Jeg snakket med hun jeg hadde hatt sex med, men hun hadde ikke hatt noe sår, det eneste var en gang for 2 år siden. Dette mente hun var sopp og sikkert det jeg hadde fått. Etter ett halvt år med mye stress og usunn leve still hendte det igjen på samme sted og jeg gikk til legen (en annen), svaret kom etter 10 sekunder, herpes. Fikk noen tabletter og det forsvant nesten helt på 2 uker. Bare et lite rødt merke gjenstod. Etter 2 uker, hvor det var et minimalt merke kom det plutselig et utbrudd igjen etter sex (brukte kondom!). Kjøpte tabeletter og utbruddet ble minimalt. Sitter igjen med tanken om at det kommer til å forsette slikt resten av livet OG DET STRESSER MER VEELDIG! nesten litt deprimerende. Har bestemt meg for å fortelle neste partner om dette men sitter igjen med tanken at dette vil bli motatt med avsky... de av dere som har vært borti dette og hatt "samtalen", hvordan ble det motatt?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #56 Skrevet 1. april 2011 Til alle som har problemer med tissing: drikk mye vann! Det å drikke mye vann vil utvanne de stoffene i urinen din som svir; altså det som gjør tisset gult.Klart tiss svir nesten ikke. Så gjør det motsatte av hva instinktene dine forteller deg! Selv turte jeg ikke drikke vann på fire dager under mitt aller første utbrudd, men når jeg fikk høre at jeg burde drikke masse hjalp det når jeg skulle på do. Samtidig trenger kroppen mye vann for å skylle ut avfallstoffer og dermed styrke immunforsvaret! Double win!
Gjest herpesen Skrevet 8. oktober 2011 #57 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg fikk konstantert herpes i går, og jeg har aldri hatt det vondere! Jeg nekter nærmest å spise, og det eneste jeg drikker er når jeg skal ta smertestillende. For jeg klarer virkelig ikke å gå på do, det er akkurat som om huden min etser opp, og det er en skikkelig brennende følelse! Å tenke på at jeg skal leve med dette resten av livet er helt forferdelig, jeg vet jo enda ikke hvor hyppige utbruddene blir og hvor vonde. Blir de like vonde som dette utbruddet vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Ingenting hjelper! Jeg klarer så vidt å gå, kan bare ligge på magen, selv om det også er grusomt vondt. Jeg aner ikke hvem som har smittet meg heller, det er det verste. Tror ikke jeg har noen sjanse til å finne det ut heller. Det føles som om hele livet mitt raser sammen! Jeg har hest og er aktiv konkurranserytter. Men det er jo helt umulig å ri med disse utbruddene. Dette ødelegger så mye av livet mitt! Og jeg tørr ikke engang fortelle foreldrene mine det. Føler meg så hjelpesløs! Min eneste trøst akkurat nå er dere i samme situasjon. Så tusen takk for at dere deler info!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #58 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har hatt herpes i noen år, og utbruddene varierer i insenitet. Et utbrudd var kraftig og det gjorde litt vondt når jeg tisset, men jeg er ikke den som blir redd smerter når jeg vet årsaken til smertene. Regel nummer en er å slappe av og ikke binde seg og knyte musklene. Da kjenner man bare litt svie som går over med det samme.
Gjest Per Skrevet 8. oktober 2011 #59 Skrevet 8. oktober 2011 Gutt her Har hatt Herpes i 15 år. Første utbruddet var absolutt det verste. Fytti h"#¤% det var vondt. Tisse var vondt pga. forhuden var så hoven at jeg ikke kunne trekke den tilbake. Det som hjalp for meg var grønnsåpebad. Det lindret jævelskapen litt. Husker den ene uken som en skikkelig smertefull uke hvor jeg gikk kalvbeint. Etter dette hadde jeg noen få små utbrudd som på langt nær ikke var så ille. Nå har jeg ikke hatt utbrudd på mange-mange år, så lenge siden at jeg ikke husker det. Noen ganger kan det virke som at det kommer utbrudd men det er bare etter perioder med mye sex. Jeg har funnet ut av at det ikke er utbrudd men heller slitasje etter mye xxx Så dere folkens som har fått diagnosen Herpes. Det er kjipt! Men etter en stund så merker man ikke til det ikke noe mer(gjelder sikkert ikke for alle da). Snakk allikevel med ny partner før dere har dere Ville bare dele noen av mine erfaringer rundt det med Herpes. Nå tenker jeg ikke på det engang, plages ikke og har det helt supert
Gjest jente24 Skrevet 11. oktober 2011 #60 Skrevet 11. oktober 2011 Hei! Jeg har fått herpes genitalis.. Og det er vel noe av det verste jeg har opplevd. Jeg som alltid har vært så forsiktig og ansvarsfull. Det er godt å lese andres historier og erfaringer her, noe som får meg til å tenke at det er kanskje ikke verdens fullstendige undergang. Det finnes verre Jeg sitter likevel igjen med noen spm.. Kan jeg under noen omstendighet klare å smitte meg selv til munnen?? Det er kanskje et teit spm.. Men jeg må likevel bare spørre.. ¨ Hva med sex, kan man aldri mer ha sex uten å måtte smitte andre? Hva om jeg ønsker barn en gang???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå