Gå til innhold

Herpes

Gjest Gjest_stine_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Jeg har akkurat fått vite at jeg har herpes og når jeg leser på nettet nå blir jeg ganske skremt. Et virus som man kommer til å ha resten av livet og aldri blir kvitt????? Nå har jeg fått Zovirax og når behandlingen er ferdig kommer viruset fremdeles til å være i kroppen og det kan komme tilbake og blusse opp igjen?? Hvordan går det an å leve med herpes?? Det er sikkert ikke så ille som jeg tror, men akkurat nå har jeg fått litt panikk!!! Jeg er singel og har ikke tenkt å leve i sølibat, men kommer jeg til å smitte evt partnere?? Hvordan merker jeg at det blusser opp igjen, gjør det like vondt som nå?? Har flere blemmer og klarer nesten ikke gå eller sitte. Har også masse utflod så må bytte truse tre-fire ganger daglig enda jeg bruker truseinnlegg. Kan noen som har herpes være så snill å fortelle meg litt om dette for nå følte jeg meg stemplet for livet og ser for meg alle problemer og vanskeligheter dette fører med seg... Er ikke akkurat morsomt å måtte fortelle en eventuell kjæreste at man har herpes heller da.. Huff dette var jo en fin julegave :(

(jada jeg har hatt ubeskyttet sex og kan sikkert takke meg selv for den dumheten, men setter pris på råd og ikke at dere dømmer meg akkurat nå...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Bippe_*
Skrevet

Helt riktig, det er ikke så ille som du tror!!

Utbruddene blir sjeldnere og sjeldnere, og ikke minst mindre vonde!

Blir en vane!

Men vanskelig å si det til en ny partner. Slem som j var så sa jeg det ikke med en gang selv, gikk ca 1/2 år... Men da j sa det var det helt greit. Han sa at det ikke gjorde no, at han kunne leve med det.. Så riktig fyr, så går det bra!

Burde si det med engang, men det er vanskelig!

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Hvor ofte får man utbrudd? Det hørtes veldig slitsomt ut. Denne uken har jo vært et helv***... Så hvis man skal ha det sånn etter hver gang man har sex.. Det må jo være håpløst!!

Og smitter man garantert alle andre?? Leste et sted at kondom kun er 50% sikkert så...

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Lurer også på når denne første kuren skal gjøre meg frisk? Har gått på Zovirax i tre dager nå og har kun en dag igjen - kun fire dager kur??

Og smører Zovirax salve på blemmene men de har ikke forandret seg noe på tre dager så begynner å lure på om de noen gang blir borte??

Skrevet

Det er ikke så farlig som du tror. Stort sett så vil man kun ha ett eller to utbrudd i året, og etterhvert så vil det bli enda sjeldnere. Dersom man er mye plaget, så kan legen skrive ut en medisinkur med tabletter som man kan ta når man kjenner at et utbrudd er på vei. Det vil kunne forhindre at viruset bryter ut og skaper blemmer. Ellers kan man få en resept på tabletter som tas fast hele året, da unngår man å få noen utbrudd i det hele tatt. Ikke bekymre deg så mye, det kommer til å gå helt fint, og du kommer etterhvert til å glemme av hele herpesen. Dette viruset er ikke farlig å ha, og du kan leve helt som vanlig utenom utbrudd. Forkjølelse og influensa er mye mye verre å få.

Skrevet (endret)

Det trenger ikke å bli i den graden som er skrevet her heller. :) Noen har så vondt at de ikke klarer å gå, og får utbrudd ofte, mens andre får kanskje bare ett utbrudd, som ikke er så kraftig at man blir sengeliggende av det.

Men du kan be legen om respept på sånne tabeletter. Husker ikke hva de het. De skal man ta med en gang man kjenner kløe/ubehag der nede, da kan man faktsik unngå utbrudd, men de hjelper ikke når sårene først har oppstått.

Endret av Teriyaki
Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Takk for langt og informativt svar! Jeg er nervøs for vet jo ikke hvor hyppig eller om jeg kommer til å få det igjen, men uansett er det kjedelig å vite at man har herpes og kan smitte andre. Uansett takk for svar :)

Gjest Frustreert
Skrevet

Jeg hadde nettopp fått meg ny type da mitt første herpes utbrudd rammet meg- Det var så ille at det innebar 4 kvelder på legevakta (de slet med å finne ut hva det var, ble feildiagnostisert flere ganger)samt at jeg ble innlagt på gyn.post på sykehuset i 3 dager og fikk intravenøs behandling..jeg ble behandlet som brannskade pasient, akkurat som om noen hadde stumpet sigaretter i hele underlivet mitt.

Det er det verste jeg har vært med på i hele mitt liv.. :(

De første 7 månedene hadde jeg utbrudd hele tiden,sårene rakk akkurat å gro før nye blemmer dukket opp. Og jeg gikk da på Aciclovir som forebyggende kur.

Dette var litt over et år siden, og nå tar jeg bare tabl hvis jeg kjenner at et utbrudd er på vei. Jeg er mindre plaget nå og får alltid utbrudd hvis jeg blir veldig opprørt, sover dårlig noen dager eller på andre måter er syk eller i ubalanse.

Den da nye typen min viste derimot ingen skepsis til å ha sex med meg, noe jeg syntes var veldig merkelig og nesten litt skummelt. Typen er ikke smittet, det er mulig jeg ble smittet av en veninne av meg etter at vi delte håndkle (vi var på tur) under hennes første utbrudd.

Jeg hadde nesten ikke hørt om herpes før jeg selv fikk det, etter det smertehelvete og de påfølgende måneder med plager og ødelagt sexliv synes jeg at det blir informert i altfor liten grad om herpes og hva smitte innebærer.

Ikke meningen å skremme noen, men jeg synes det er viktig at folk blir klar over hva herpesviruset gjør. Mitt tilfelle er nok mer ekstremt enn det som er vanlig, da jeg ble svært hardt rammet, men første-utbruddet er alltid ille.

I dag har jeg arrvev i underlivet som følge av blemmer og sår, og jeg tar vare på helsa mi og er bevisst kroppen min for å slippe unna flest mulig utbrudd.

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Oj! Det hørtes jo helt j*velig ut! Mitt gikk over på en uke når jeg først fikk medisiner. Trodde først det var sopp så begynte på Canesten men så fikk jeg blemmer og måtte på legevakten. Klarte nesten ikke å gå og å sitte var veldig vondt, men langt i fra så ille som du hadde det! Synes synd på deg. Håper ingen av oss får det igjen. Nå håper jeg bare at det ikke blusser opp igjen og hvis det gjør det - så må det være mildere! Jeg er enig med deg at det er for lite informasjon. Da jeg var på legevakten fikk jeg heller ikke mye informasjon så måtte søke på nettet og snakke med legen min i etterkant. At jeg faktisk har dette viruset for alltid og kan smitte andre får meg til å føle meg litt "stemplet" - med engang jeg hadde fått det kunne det like gjerne vært HIV - så ille følte jeg at det var. Har skjønt at det ikke er så ille, men uansett burde man informere mer om det i forkant + til pasienter som blir "rammet".

Gjest Angelique
Skrevet

Hei vennen:)

Ja, skittau så fikk du herpes.

Det er som å høre meg selv de første to ukene iløpet av mitt førstegangsutbrudd. Panikk, frykt, skam, sorg, dårlig selvtillit, du er deppa deppa ogsåvidere ogsåvidere.. Du har sikkert grått masse og forestilt deg et forferdelig liv uten hverken kjærester eller sex. Og munnsex? Neineinei, man kan jo få leppeherpes av d! God forbid! Du tenker nok hvordan du skal kunne være den samme gamle gode jenta du alltid har vært med denne forferdelige sykdommen. Ja, for det er det vi stemples med i panna; sykdommen.Du er sikkert kjempenervøs for nye utbrudd og føler et sterkt behov for å bare fortelle noen "Hei, jeg har herpes, hva mener du om det?" Du sitter sikkert på nettet og leser masse artikler og forum herpes, og blir mer og mer fortvilet da "hele" norges befolkning uten herpes ikke kan forstå hvor horete du er som har klart å pådratt deg herpes. Ja, for du er litt av ei hore! Og sånn fortsetter det..

Jeg vet, jeg vet.. Det er et helvette.

MEN (There's always a but)

Herpes er a PEICE OF CAKE!!

For å svare deg på alle disse mytene, ja for det er nettopp det det er, starter jeg fra toppen.. dette blir nok et langt innlegg:)

Alle følelsene du sitter med i starten en helt normalt. Du vet jo ingenting om hva dette er og sannsynligvis har du tenkt at du aldri kan få herpes.. nei, det er ikke mulig. Men jo det er det. 1 av 3 nordmenn har herpes. 80% vet ikke at de har det. Smitterisikoen er jo der, den kommer vi ikke unna. Men hvis du bruker kondom (som er lurt uansett med tanke på khlamydia, gonore, HIV, syfilis, kjønnsvorter..u name it) så er det nesten umulig å smitte noen som helst-sett at du ikke har utbrudd. Vil du gjerne ha ubeskyttet sex kan du ta aciclovir en dag før, og VIPS- problem solved!:)

leppeherpes kan man jo få hvis man utfører oralsex på deg. Men her er smitterisikoen også minimal- tilnermet 0 dersom du ikke har utbrudd.

Du må huske det, at et menneskeliv er fylt av smerter, lidelser, plager og sykdom. Noen har kreft, noen har kols, prolaps, fibromyalgi, HIV osv osv osv osv.. Alle har bagasje. Du har herpes. Men du er da frisk! Du er ikke syk! Slik er livet. Dette blir på en måte din bagasje. Tenk på de som får store kjøttsår på leppene og kinnene med leppeherpes! Ingen får noen gang vite at du har utbrudd i vagina..No one can see it!:) Men leppeherpes er heller ikke noe å stresse med. That's life! Ja, det suger, jeg innrømmer det. Hadde det kommet en vaksine som fjerner viruset hadde du nok sett meg fremst i køa med sovepose og termos;) Men enda har man ikke funnet noe som kan fjerne viruset for godt.

Det verste er egentlig hvordan man skal forholde seg til en potensiell kjæreste? Skal man si det eller ikke?

SI DET! jeg unner ingen å få herpes.. Jeg tror nok gutten vil stole mer på deg og beundre deg for at du bryr deg såpass om han at du faktisk forteller han hva "greia" er og lar han få vurdere hva han vil gjøre med situasjonen. Ingen vil nok dumpe deg for det. Og hvis han mot formodning gjør det er han ikke verdt å samle på uansett.. Hvor mye støtte ville han ha vært ellers i livet?

Jeg vet en god del om dette temaet da min mor er lege med gynekologisk spesialisering. Jeg kan spørre henne om alt. Du kan spørre meg hvis du vil, så skal jeg viderebringe dine spm til mamma dersom jeg ikke kan svare på de på sparket:) Jeg kan komme innom denne siden for din del dersom du har spm.

Du er akkurat den samme fine jenta du alltid har vært. Det er en vanesak. Ikke la dette ta over tankene dine totalt. Glem det! Det er en forbigående tilstand. Det er heller ikke sikkert at du blir smittbærer resten av livet;) Tenk positivt! Ja, det er en evig klisje. men tro det eller ei så fungerer det faktisk. Og vips skal du se at dette her egentlig ikke er store greiene allikevel.

Stor klem fra meg:)

• Liker 1
Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Det første avsnittet er som om jeg skulle skrevet det selv!

Og du har rett, det er sikkert ikke så ille som man tror. Jeg har roet meg en del nå. Enig i at det verste er å si det til en potensiell kjæreste. Har noe på gang med en fyr og han tok det helt med ro. Mulig det er han som har smittet meg, men da må han i såfall bare være smittebærer for han har ikke fått utbrudd - er det mulig?

Jeg er enig med deg at man må si det. Kan ikke ta sjansen på å smitte noen som ikke vet om risikoen.

Ellers vil jeg si tusen takk for innlegget ditt. At en person man ikke kjenner kan bry seg så mye og skrive så mye varmer godt. Takk for beroligende ord :)

Gjest Angelique
Skrevet

Det er godt å høre at d går bedre med deg. Det skal ikke være enkelt! hehe..

Det som er litt kinkig i forhold til hvem som kunne ha smittet deg er at herpes kan ligge latent i kroppen opptil 10 år før det gir utbrudd. Og som du nevner, er noen smittebærere uten å få sår. (de 80% jeg snakket om i det forrige innlegget) Også kalt shedding. Det er godt mulig at han har kunnet smittet deg. Jeg vil anbefale at du foreslår at han tar en blodprøve og får bekreftet om han har det eller ikke. Så slipper dere å lure. Det kan jo være lurt uansett for hans egen del og.

Det er godt å høre at han tar d med ro. Det er tydelig at han bryr seg om andre ting enn akkurat det å ha sex. Det kan jo derimot hende at han allerede vet at han har herpes men er redd for å fortelle deg det i tilfelle du skulle blitt sur dersom du fikk vite at han var den som sannsynligvis smittet deg.. Men der ser du..dilemma dilemma..

Jeg personlig ville blitt pisst dersom noen hadde hatt sex med meg og fortalt i ettekant; "du..by the way. Jeg har herpes jeg.." Men ville ALDRI dumpet noen på grunn av herpes alene..

Hold meg oppdatert da! Jeg har mine tunge dager jeg og, så det er stor trøst å dele erfaringer synes jeg, for min del ihvertfall. Vi blir liksom vårt eget fellowship;)

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Ja jeg leste noe om at det kan ligge latent i kroppen, så det kan jo hende det plutselig har brutt ut, men er det vanlig da?

Jeg spurte legen om det er mulig å få testet seg og vite om det har ligget latent eller om han kan teste seg for å vite om han kan smitte andre, men da fikk jeg beskjed om at det ikke gikk an?? Han ville gjerne teste seg men siden han ikke hadde noen sår eller symptomer gikk det ikke fikk vi beskjed om fra legevakta. Men det kan vises ved å ta en blodprøve? Begynner jo å tvile på legene her...

Ja jeg ble veldig beroliget da han ikke freaka ut for det gjorde jeg.. Skal ha dette for alltid! Smitte andre.. Ja alle tankene som kom.. Men han sa bare at det er vel ikke det verste som kan skje osv. Veldig glad for det ja :) Hvis han hadde hatt det fra før tror jeg jeg hadde visst det for det er en god venn, men man vet jo aldri...

Enig med deg igjen. Ville blitt forbanna hvis noen hadde fortalt med det i etterkant, men hvis noen du har noe på gang med forteller deg det først ville jeg nok tenkt meg godt om, men tror ikke det hadde stoppet meg hvis jeg følte det vi hadde var riktig..

Før jeg fikk dette visste jeg ikke at det var så mange som hadde det, langt mindre visste jeg at det var så lett å få. Er kanskje naivt siden kjønnssykdommer har vært i fokus, men som jeg skrev over her så synes jeg også at det er for lite informasjon om dette. Bare tenk på hva fastlegen og legevakten ikke fortalte meg.. Fikk liksom ikke noe informasjon derfra.

Gjest angelique
Skrevet

For noe tull.. d er faen meg så mange nolduser av no leger ute å gå. Jeg har swelv tatt blodprøve for å finne ut om det var HSV1 eller HSV2. Jeg hadde HSV2. Jeg blir så forbanna av å høre at leger bare dytter vekk problemet..akkurat som de ikke gidder å ta seg til til å virkelig hjelpe.. På legevakta er det bare tosker. der er d kun hjelp å få dersom du må sy et eller annet. no shit. Selv fikk jeg resept på sterke smertestillende av den første legen jeg var til. Dette var ikke herpes fikk jeg beskjed om. hadde han diagnosert meg riktig hadde jeg sluppet det smertehelvette jeg var i..menneida.. gud så provosrt jg ble nå:P

Ja, det kan bryte ut når som helst etter man er smittet.. 2 år, 3 år, 7 år.. det er en lumsk liten virusjævel..

Ja, er synd at vi har fått det her.. Hvorfor brukte vi ikke kondom?? det spørsmålet plager meg mest. 10 minutters knulling, som uansett ikke erm store greia (finnes g-punktet?) for et liv med dritten her? Ikke akkurat..men ikke noe poeng i å være etterpåklok heller..

Frustrerende at man ikke får god nok info fra fastlege eller noen som helst egentlig. Er svært glad som har begge foreldre med peiling på akkurat dette. Man slipper alle tankene selv.

Har du fortalt det til noen? Venner, familie etc?Hva sier de? Har du hatt sex i ettertid?Det har ikke jeg..er litt nervøs for at d blir vondt.. funker det greit for deg?

Skrevet

Hei!

Jeg har også genital herpes. Har hatt et par små utbrudd i ettertid, og jeg har haatt herpes siden November 2008 nå. Det som plager meg mest er kløe! Konstant kløe..har prøvd med soppmedisin, uten effekt. Er det noen som har erfaring med dette? Vil det gå over? Råd?

Skrevet

Hei.

Kjenner meg igjen her jeg og...

Alle tankene etter å ha fått denne beskjeden fra legen.. Helt jævlig.

Men det blir bedre har jeg fått beskjed om..

Har mitt 2-3 utbrudd nå og jeg opplever også MYE kløe... Aner ikke hvorfor, men ingen ting hjelper..

Legen min er en skikkelig dott som sier "jaja du får føle litt på det"... Seriøst for en kjerring... Hun skulle bare visst hvor plagsomt det er ...

Har legetime igjen i morgen for å faktisk be hu fikse meg i den grad hun kan (vet jo at hun ikke får fikset meg tilbake i tid å bedt meg bruke kondom) men hun bryr seg seriøst lite og har kun skrevet ut en salve til meg som ikke hjalp en gang å ba meg om å bruke kondom ved hvert samleie selvom jeg har fast følge og det er jo det dummeste jeg har hørt i allefall..

Noen med gode kjerringråd??

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Ja, skjønner ikke..d er nok fordi sårene gror.. d er jo ganske følsomt der nede:/ Jeg sliter generelt med mye kløe der nede fra før av, så er mersom svært vant til det.. etter samleie liksom.

Jeg har hørt at tranebærtabletter funker.. det er flere forskere som mener tranebær kan være kuren for herpes..google it!

Jeg prøver det nå. Holder meg positiv. Det blir nok ikke slik for alltid:) Men sikkert mye med det at jeg nettopp har hatt utbrudd og kroppen jobber febrilsk for å for å danne antistoffer.. Det kommer lettere liksom.

Hvordan går det med deg? Får du mange prikker? jeg får bare en enkelt..like ved klitoris..samme plassen. utolig at noe så lite kan være så irriterende kløende!

• 1 måned senere...
Gjest kubbelyset
Skrevet

Hei! :)

Jeg trenger litt hjelp! Noen av dere snakker om blodprøve - vet dere hvor lang tid det må gå etter det første utbruddet før man kan ta blodprøve?

Jeg fikk et utbrudd, og gikk rett og testet meg. Legene sa det så ut som herpes, og tror nok de fikk en god prøve siden jeg hadde blemmer osv. Etter de hadde prøvd å dyrke den viste den derimot ingenting :/ Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg skal ha fått dette, siden jeg har vært så utrolig forsiktig og vært helt nazi på å bruke kondom... har forstått det slik at "smitten" kan sitte lenger oppe av og til, men er det ikke da litt rart i og med at menn oftest får utbrudd på selve penis?

Det er vel herpes som passer best, men det er typisk meg å få ett eller annet som er så utrolig sjeldent at legene avskriver det "på grunn av at det er usannsynlig".

Tilbake til spm - når kan jeg ta blodprøve for å bekrefte eller avkrefte dette? Og noen som har en idé om hva ellers det kan være?

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

ANGELIQUE:

Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. Ja, et er utrolig provoserende at legen ikke kunne ta prøve, men hun ba meg komme tilbake hvis jeg skulle få det på nytt. Det har imidlertid ikke skjedd! Jeg har tydeligvis vært heldig (hittil, bank i bordet!) og ikke hatt mer plager. Da jeg fikk herpes var jeg i en vanskelig periode privat så immunforsvaret mitt var minimalt. Det tror jeg gjorde at dette brøyt ut, så dermed kan det hende jeg har hatt det liggende i meg, men at immunforsvaret normalt er sterkt, men ikke var det på det tidspunktet. Jeg aner ikke om det er noen sammenheng med immunforsvar og herpes, men i mitt hode virker det logisk.

Jeg kan godt angre på at jeg ikke brukte kondom, men sannheten er at det ikke var et tema da vi skulle ha sex. Ingen av oss liker det, så vi satset på at det gikk bra uten så det problemet irriterer ikke meg så mye da jeg tross alt hadde valget. Det var ikke et engangstilfelle i fylla liksom.. Men det er jo også fordi jeg føler at det kanskje har ligget i meg, og først bryti ut pga dårlig immunforsvar.

Jeg har ikke fortalt det noen andre enn kjæresten min. Det er jo faktisk han som kan ha smittet meg selv om jeg tror det kom fra meg selv.. Så han er klar over det og tar det hele med stor ro. Jeg var jo egentlig singel da vi hadde sex, men så har vi blitt sammen i etterkant. Da sier det seg vel selv at jeg har hatt sex i etterkant også ;) Det gjør ikke vondt, jeg klør ikke og merker ingen plager i det hele tatt. Jeg har faktisk aldri hatt det bedre hehe, men jeg hadde jo en mye mildere plage enn deg, så skjønner du er skeptisk. Hvis han hadde valgt å gå så hadde jeg nok også kviet meg mye mer på å ha sex igjen, men siden det nå er oss to så går det helt fint :)

Hvordan går det med deg nå da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...