Gå til innhold

Hadde det blitt jul i huset uten din innsats?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tar meg av nesten alt av juleforberedelser, mannens innsats begrenser seg til enkelte oppgaver - som jeg gir ham beskjed om. ;) Om jeg skulle vært forhindret å ordne til jul, så hadde han nok klart å få jul i huset selv også. Men så lenge jeg makter kommer det nok til å være meg som styrer og steller med det. Og jeg kooooser meg med det.

(Og mannen koser seg med å slippe. Hehe.)

*signerer*

Ja!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niks. Jeg har kjøpt 90% av julegavene, pyntet hus, pyntet tre, pakket inn, bakt og gjort avtaler om besøk o.l. Han har hentet ned eskene med julepynt (jeg når ikke) og vasket opp etter jeg har bakt.

Men jul uten meg? Njæ. Hvis han hadde måttet, så hadde han nok greid det. Men så lenge han slipper er han såre fornøyd ;)

Signeres uten tvil :) :) Men, så er han engelskmann og litt unnskyldt da alt styret med jula i Norge ikke er helt likt hva han er vant til. Siden dette er bare hans andre jul i Norge så kan jeg ikke forvente at han har fått inn våre vaner enda, men om noen år så vet han nok hvordan og hva som skal gjøres hvis jeg klarer å "oppdra" han da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det ikke jul. jeg klagde fælt i fjor om alle juletingene vi ikke gjorde. feks bake kaker, handle julegaver sammen, sende julekort, juletre osv osv. trodde virkelig samboeren min forsto min frustrerte situasjon og skulle hjelpe til i år. jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke gadd å stå med alt alene. så da har vi ikke gjort noe som helst!! helt tragisk og jeg er lei meg og fortvilet over at samboeren min ikke har tatt tak i noe som helst. så nå sitter jeg her uten julestemning, uten kaker, uten juletre og syns julen er tragisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok blitt jul, men uten så mange "rekvisitter"... Det er jeg som pynter, vasker hus, stryker duker, sørger for at ungene har penklær, baker, kjøper inn mesteparten av gavene og julematen, lager julemiddag osv. Hadde samboeren vært alene hadde det nok blitt en mindre avansert jul :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fullt opp med eksamener før jul, så julevasken har han tatt. Jeg har planlagt all mat, drikke, fikset og ordnet alle julegaver, kaker, osv, og selvfølgelig handlet inn (altså det meste...). Pynte gjør vi sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er med på juleforberedelsene, og det hadde blitt en like fin jul om jeg ikke hadde vært syk. Han gjør sin del av arbeidet, og noe annet hadde vært uaktuelt.

Det høres helt fjernt ut å si at mannen i huset hjelper til, for han må da ta sin del av det som må gjøres. Eller hjelper damen til også? Eller er det helt naturlig at det er hennes jobb, og hun skal bare være glad til om mannen gidder hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jul hadde det så absolutt blitt, men det hadde vært sinnsykt fullt her!

(undertegnede har brukt dagen til å kaste alt mulig ræl for å få plass til årets gaver til liten og stor :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel blitt jul uten min innsats også, men huset hadde ikke vært såååå julepynta som det er nå. Elsker å knyte gullsløyfer rundt lysene og kjøpe vakre krukker til julestjernene sånne detaljer er typisk meg. Ellers så "tvang" jeg han til å bli med å pynte juletreet som forøvrig er norsk, og bake julekaker.

Han har stått for handlingen av matvarer og innkjøpet av juletreet. Jeg har vel vært "hjernen" bak hva han skal handle da.. :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er med på juleforberedelsene, og det hadde blitt en like fin jul om jeg ikke hadde vært syk. Han gjør sin del av arbeidet, og noe annet hadde vært uaktuelt.

Det høres helt fjernt ut å si at mannen i huset hjelper til, for han må da ta sin del av det som må gjøres. Eller hjelper damen til også? Eller er det helt naturlig at det er hennes jobb, og hun skal bare være glad til om mannen gidder hjelpe henne?

Kjenner du mange menn som på eget initiativ baker julekaker, handler familiens julegaver, vasker, pynter, pusser sølvtøy, lager dekorasjoner, lager risgrøt til riskrem, lager rød saus, legger pinnekjøttet i vann, sørger for at ungenes klær er rene og nystrøkne, osv? Det blir selvsagt jul uten alt dette - men for min del handler julen mye om tradisjoner som jeg har tatt med meg fra min familie og som jeg vil gi videre til mine barn .. Synes tradisjoner er viktig og selvom det kan være travelt så ville jeg ikke unnvære det. For meg er julen omtrent det eneste som er rikt på tradisjoner og arv som jeg ønsker å videreføre.

Jeg jobber full tid, mannen min jobber dobbelt så mye som meg .. da er det faktisk helt naturlig at det meste av julens sysler faller på meg .. Og så lenge jeg er den som har hovedoversikten og helt frivillig hvert år påtar meg hovedansvaret så er mannens bidrag redusert til "å hjelpe til" .. ikke fordi han er mann - men fordi han har en jobb som krever ham mye mer enn min jobb krever meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du mange menn som på eget initiativ baker julekaker, handler familiens julegaver, vasker, pynter, pusser sølvtøy, lager dekorasjoner, lager risgrøt til riskrem, lager rød saus, legger pinnekjøttet i vann, sørger for at ungenes klær er rene og nystrøkne, osv? Det blir selvsagt jul uten alt dette - men for min del handler julen mye om tradisjoner som jeg har tatt med meg fra min familie og som jeg vil gi videre til mine barn .. Synes tradisjoner er viktig og selvom det kan være travelt så ville jeg ikke unnvære det. For meg er julen omtrent det eneste som er rikt på tradisjoner og arv som jeg ønsker å videreføre.

Jeg jobber full tid, mannen min jobber dobbelt så mye som meg .. da er det faktisk helt naturlig at det meste av julens sysler faller på meg .. Og så lenge jeg er den som har hovedoversikten og helt frivillig hvert år påtar meg hovedansvaret så er mannens bidrag redusert til "å hjelpe til" .. ikke fordi han er mann - men fordi han har en jobb som krever ham mye mer enn min jobb krever meg.

Da er det du som bestemmer hvordan julen skal være hjemme hos dere, og det er du som bestemmer tradisjonene deres barn skal få med seg. Og da er det også en selvfølgelighet at det er du som styrer det meste når det gjelder julen, siden det er du som bestemmer hva som skal gjøres. Og så lenge dere er enig i dette, er det da ikke noe problem. Problemene begynner når damen mener at ting skal være som hun vil, mannen får lov til å hjelpe til, men damen blir sur fordi mannen ikke hjelper til mer enn det han gjør.

Hos oss har vi blitt enig i de tradisjonene vi ønsker at barna skal få med seg, der vi diskuterte frem og tilbake til vi kom til enighet. Derfor er det også veldig kjekt når begge tar ansvar, og jeg vet at ting hadde blitt gjort selv om jeg ble syk.

Og jeg kjenner en god del menn som er som min mann, der de tar sin del av ansvaret. Det er ikke dermed sagt at de gjør alt det du ramset opp, men så er ikke det en tradisjon i alle hjemmene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Stjernedryss
Inspirert av en annen tråd her som omhandler menn og husarbeid, så spør jeg:

Hvordan er det med tanke på juleforberedelser? Hvordan er arbeidet fordelt, gjør du det meste av forberedelsene? Og sist men ikke minst hadde det blitt jul i heimen uten din innsats? :)

Nei, hvis jeg ikke gjør en innsats blir det ikke jul i leiligheten min, sånn er det når man bor alene.

Selve julaften feirer jeg med familien og både mamma og pappa gjør en innsats der. Mamma baker julekaker, vasker, lager julemiddag osv. Pappa måker snø, kjøper/hogger juletre, pynter utejuletreet med stige, skaffer ved. Alt i alt kan man vel si at alles innsats må til for at det skal bli jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg ikke hadde ordnet til jul, så hadde vel det eneste som hadde blitt ordnet til jul her i huset vært fem kasser julebrus :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset forbereder vi jula sammen og vi koser oss med førjulstida. Det er nok jeg som er drivkraften kanskje, og jeg gjør mer ut av det med baking, konfektlaging og hjemmelagde julekort. Men handlinga til jul gjør vi sammen, vi pynter sammen og kjøper juletreet sammen. Og vasker gjør vi også begge to. Jeg er glad det er sånn, for det er en koselig tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg gjør det meste av juleforbredelsene. Og jeg trives med det. Får hjelp av sambo om jeg spør og sier hva han skal gjøre.

Sånn er det her også. Jeg kjøper også alle julegavene og pakker de inn. Jeg stortrives med det. Men mannen er flink å hjelpe til når jeg spør og han får konkrete oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Tone_*
Inspirert av en annen tråd her som omhandler menn og husarbeid, så spør jeg:

Hvordan er det med tanke på juleforberedelser? Hvordan er arbeidet fordelt, gjør du det meste av forberedelsene? Og sist men ikke minst hadde det blitt jul i heimen uten din innsats? :)

Får sjeldent\aldri hjelp fra min samboer, så jul blir det nok kun fordi jeg styrer med det... Kjedelig å være totalt utslitt når januar mnd kommer, men..sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her hadde det blitt jul uten meg. Vi stresser ikke med nedvasking av hus og 14 sorter kake. For oss er Julen det å være sammen, og har tid til hverandre.

Avsporing;

Nyttårsaften i år blir det oss fire, og det gleder jeg med til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå feirer jo både jeg og sambo jul hjemme, hos familiene våre, vi bor i en annen by nå i skoleåret. Så da er det jo generelt foreldrene våre som ordner. Men jeg hjelper gjerne til å pynte og vaske når jeg kommer hjem i juleferien :)

Hadde vi skulle ordnet jul her, hadde det vært jeg som hadde gjort mesteparten, men det er fordi at jeg synes det er kjempegøy! Sambo hadde nok vasket og sånt, det synes han er greit :) Når vi flytter inn i en "skikkelig" leilighet/hus, kommet vi til å lage egne tradisjoner, og da skal selvfølgelig begge ordne, vaske og bake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Det hadde ikke blitt pyntet i leiligheten,ingen julekalender,ingen kakebaking og lite jul tror jeg.

Feirer også jul sammen med familien,men jeg liker førjulstiden og dermed pynter jeg her i leiligheten og prøver å gjøre det koselig.

Men min samboer er ikke glad i jul noe særlig,og han hadde nok ikke gjort noe spesielt.

Dette er noe jeg syns er synd,for jeg er vant hjemmefra at alle er med og gjør sin del i julen.Mamma gjør vel kanskje den som vasker og baker,men pappa er med å pynter,handler og lager mat.Vi "ungene" er også med og hjelper med diverse,og julen er for meg familietid og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...