Gå til innhold

Hadde det blitt jul i huset uten din innsats?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her som omhandler menn og husarbeid, så spør jeg:

Hvordan er det med tanke på juleforberedelser? Hvordan er arbeidet fordelt, gjør du det meste av forberedelsene? Og sist men ikke minst hadde det blitt jul i heimen uten din innsats? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar meg av nesten alt av juleforberedelser, mannens innsats begrenser seg til enkelte oppgaver - som jeg gir ham beskjed om. ;) Om jeg skulle vært forhindret å ordne til jul, så hadde han nok klart å få jul i huset selv også. Men så lenge jeg makter kommer det nok til å være meg som styrer og steller med det. Og jeg kooooser meg med det.

(Og mannen koser seg med å slippe. Hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok blitt jul, men ikke i samme grad. Men i år har han vært ganske flink til å delta. Vi har bakt julekaker sammen til og med, og han har kvitret og vært så fornøyd med å være med på juleforberedelsene. Men så har jeg også servert han en del rødvinsgløgg på kveldene i år. Uten gløggen hadde han nok ikke hatt samme iveren nei. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg blitt syk så hadde det nok blitt jul likevel, selv om innsatsen ikke er imponerende fra mannens side når jeg er frisk. Må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil :)

Det hadde nok ikke blitt en lik jul, men det hadde blitt en like koselig julefeiring!

Både mann og barn er veldig glade i julen, og de gjør mye for å få den julen de ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt og greit.. NEI!

Tror ikke mannen her har kjøpt gave til meg en gang!

(hvorfor jeg gidder å kjøpe til han kan man jo under seg over..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er julen avhengig av både mamma og pappa. Vi ungene er med på å bære varer og hjelpe til :)

Så uten mamma hadde ikke huset blitt vasket, maten hadde ikke blitt lagd.. Uten pappa hadde ikke noe blitt handlet inn til julematen, treet hadde ikke blitt kjøpt inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig med julen .. jeg gleder meg alltid stort i begynnelsen av desember .. og tror at alt skal gå som en drøm. I år har jeg tatt meg fri slik at jeg riktig skulle få kose meg med forberedelsene her hjemme .. :)

.. jammen tok jeg feil - det er akkurat det samme stresset som tidligere år. Igår kjørte jeg rundt og fikk gjort masse ærender slik at jeg idag bare skulle kose meg hjemme .. Treet pyntet jeg også igår .. og det var jo der stresset startet. Vet ikke hvor mange ganger treet løsnet fra foten - jeg måtte støvsuge to ganger for å få bort alt. Kom meg i seng kl. 2 steintrøtt og halvsyk. Etter en natt med hosting og snyting hvert 10. minutt så våknet jeg med feber og hals som føltes som et sagbruk. Stod opp, tente i peisen og siden jeg er den eneste som er hjemme og som har "all verdens tid til å gjøre klar til jul" så satte jeg igang med å lage 3 digre brett smørbrød, vasket og støvsuget huset, bar opp 2 ekstra bord til stuen, la på duker, laget fruktfat, vasket alt penservice, skåler og glass som skal brukes når gjestene kommer i morgen, pakket inn noen gaver som skal overleveres idag. Jeg var så sliten at jeg begynte å grine og ringte og kjeftet på mannen som er på jobb .. hehe .. han bad meg slappe av for han skulle gjøre alt når han kommer hjem - jaja - jammen sa jeg "gjøre alt" - det kan jo være en fordel å komme seg hjem fra jobb til vanlig tid, ihvertfall .. Nå har jeg tatt meg en pust i bakken før jeg begynner å forberede julens hovedmiddag og pusser sølvtøyet. Før jeg legger meg i kveld skal jeg ha dekket bord, lagt pinnekjøtt i vann, vært på kirkegården og tatt en tur til den delen av familien som vi ikke skal være med imorgen :Gjesp:

Husker med glede tilbake på den tiden da mine foreldre gjorde istand til jul og hvor vi kunne slappe av og kose oss lille julaften og julaften formiddag - og bare vente til vi skulle sette oss i bilen og kjøre ut ..

Jeg vet at det hadde blitt jul om mannen og sønnene skulle stelle istand - sikkert helt fin jul. Men de har en lei tendens til å ta livet veldig med ro og tenke at de har all verdens tid til å gjøre alt .. så de hadde ikke rukket å gjøre alt som jeg gjør .. men jul hadde det blitt - om detalj- og kontrollfriken (meg) skulle finne på å stikke av :ler: Både mann og barn elsker julen og er veldig flinke til å kjøpe gaver til alle .. Iår gleder de seg ihjel til å se meg åpne gavene de har kjøpt - gleder meg jeg og for julen er jo deilig når julefreden først senker seg over huset.

Stresser også litt med maten - passe på at alt er varmt og ferdig til rett tid - men, men - jeg har greid det hvert år de siste 8 årene så det skal nok gå fint :) God jul alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kjipt å ha så hjelpesløse menn da. Hadde følt meg som en slave om jeg var alene med juleforberedelsene. Her deler vi alt likt. Vel nesten, han har bakt fire slag, og jeg bare tre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kjipt å ha så hjelpesløse menn da. Hadde følt meg som en slave om jeg var alene med juleforberedelsene. Her deler vi alt likt. Vel nesten, han har bakt fire slag, og jeg bare tre :ler:

Har slett ikke en hjelpeløs mann - men en mann som driver for seg selv i en bransje som ikke tar hensyn til om det er jul eller påske. Det er noen som må holde Norge i gang slik at andre kan ta fri. Og da er det klart at det blir mer arbeid på resten av familien.

Det er ikke alle som jobber 8-16 på kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slett ikke en hjelpeløs mann - men en mann som driver for seg selv i en bransje som ikke tar hensyn til om det er jul eller påske. Det er noen som må holde Norge i gang slik at andre kan ta fri. Og da er det klart at det blir mer arbeid på resten av familien.

Det er ikke alle som jobber 8-16 på kontor.

Det er vel selvsagt at ikke alle jobber 8-16. Leste ikke innlegget ditt ovenfor, men jeg sikter altså ikke til de som må jobbe i julestria, men til den type mann som sitter i stua og ser på tv og tar for gitt at kona styrer og steller og som bare bidrar når han blir spurt og da helst vil se på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niks. Jeg har kjøpt 90% av julegavene, pyntet hus, pyntet tre, pakket inn, bakt og gjort avtaler om besøk o.l. Han har hentet ned eskene med julepynt (jeg når ikke) og vasket opp etter jeg har bakt.

Han har riktignok ikke sittet og sett på tv mens jeg har stellet og styrt, han har tatt seg av sønnen vår som liker å gå i beina mine, og han har tatt sin del av husvasken. Men jul uten meg? Njæ. Hvis han hadde måttet, så hadde han nok greid det. Men så lenge han slipper er han såre fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tvivlar lite på att min man hade fått till ribben, men det skulle han säkert fixa om han var tvungen.

men annars är det nog han som har fixat mer än mig. Kanske?

Jag har kört en raid med julegaver till de barn som ska få, han har fixat till sina föräldrar och min mor, och till mig.

Jag har packat in gaverna och han som är ledig vissa vardagar har varit på posten och hämtat paketen.

Maten handlade "han", jag och barnen var bara med i butiken, jag tror det var mitt kort som betalade men han plockade, packade och ordnade.

Det hade nog blivit jul även om jag inte hade gjort något. Fast jag har kanske inte så höga ambitioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det hadde det helt sikkert blitt. Vi har bare juletre, julestjerne, kjegle og pepperkakehus som pynt, da.

Men hadde vi skulle feiret jul sammen med ribbe og sånt, så hadde han garrantert stått for matlagingen, mens jeg hadde vasket og gjort ting klart og hjulpet han.

Er ikke så flink som han er på kjøkkenet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt jul i huset, men for meg er en del av julen det å vaske, rydde og pynte opp.

Mannen hjelper gjerne til, heldigvis synes han det er greit å gjøre de tingene som må gjøres om det er jul eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er fordi jeg bor hjemme, og mamma er den som tar seg av matlagning (dessuten har hun tradisjon med bestefar at de baker julekaker sammen hver år). Pappa er forøvrig den som ordner med mer praktiske ting til jula, som juletreet og alt det der. Nå har jeg i tillegg vært mye borte, da jeg har vært på besøk hos kjæresten min de siste ukene, og har derfor heller ikke fått hjulpet mye til. Vanligvis pleier jeg å pynte juletreet, bake kaker osv jeg og, det har bare ikke blitt til det dessverre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...