Gå til innhold

Blir dere lykkelige av jula og alt den innebærer


Gjest *smak*

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor alle blir så lykkelige nå når det går mot jul. Jeg føler meg verken lykkeligere eller ulykkeligere enn resten av året? Så jeg lurer på om det er meg det er noe galt med? Alle er så romantisk skrevet her på forumet. Det er ikke måte på hvor kjekt dere har det. Altså poenget mitt er hva har jeg gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvorfor alle blir så lykkelige nå når det går mot jul. Jeg føler meg verken lykkeligere eller ulykkeligere enn resten av året? Så jeg lurer på om det er meg det er noe galt med? Alle er så romantisk skrevet her på forumet. Det er ikke måte på hvor kjekt dere har det. Altså poenget mitt er hva har jeg gått glipp av?

For min del er jula masete. Familien bor langt unna og er spredt utover alt, og fordi man skal rekke og besøke alle, så blir det aldri noe avslapping. MEN, det som er hyggelig med jula er at man føler tilhørligheten, og jeg blir ALDRI for gammel for å ligge i pysjen på sofaen og se på tegnefilmer og askepott :)

I år skal jeg dog være dønn alene heeele jula og nyttårshelga, og det gruer jeg meg egentlig litt til. Men det går nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på spørsmålet ditt *smask*

Hvilke familiesituasjon er du i?

Hvor gammel er du?

Sikkert fler enn meg som trenger litt mer informasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Mange får vel en helt spesiell stemning i seg når julen nærmere seg?

Jeg blir ikke mer eller mindre lykkelig. Jeg liker førjulstiden, den synes jeg er koselig.

Jula er mest mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*

Jeg er ikke av typen som forbereder julen i ukevis - innkjøp av julegaver utsetter jeg til siste dager før jul.

For meg er julen en tid hvor vi har tid med familien, pynter huset og oss selv, lager tradisjonell julemat som for oss betyr pinnekjøtt med alt tilbehør. Vi har så travle hverdager at det å samles rundt samme bordet i flere timer er noe som tilhører sjeldenhetene - og julen er en av disse sjeldne gangene.

Denne julen blir veldig spesiell - både på godt og vondt. Det gode er at jeg skal ha 2 uker fri fra jobb og ser fram til å koble helt fullstendig av disse dagene. Jeg skal trene, se masse filmer, lese, brenne i peisen, ligge på sofaen, spise masse god mat, gå turer, osv ... og førtidskosen består av å telle ned til disse dagene uten altfor mye stress og mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*
Jeg er ikke av typen som forbereder julen i ukevis - innkjøp av julegaver utsetter jeg til siste dager før jul.

For meg er julen en tid hvor vi har tid med familien, pynter huset og oss selv, lager tradisjonell julemat som for oss betyr pinnekjøtt med alt tilbehør. Vi har så travle hverdager at det å samles rundt samme bordet i flere timer er noe som tilhører sjeldenhetene - og julen er en av disse sjeldne gangene.

Denne julen blir veldig spesiell - både på godt og vondt. Det gode er at jeg skal ha 2 uker fri fra jobb og ser fram til å koble helt fullstendig av disse dagene. Jeg skal trene, se masse filmer, lese, brenne i peisen, ligge på sofaen, spise masse god mat, gå turer, osv ... og førtidskosen består av å telle ned til disse dagene uten altfor mye stress og mas.

Mente selvsagt førjulskosen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av dem som blir litt salig av pepperkakelukt, julemusikk, pynting og høytidsfølelse...

Mye går jo på det at barna gleder seg så veldig. Ikke bare til gavene, men de setter så pris på både juleaktiviteter og de små tradisjonene vi har.

Desember er jo et stress uten like, med en kvart million avslutninger, konserter, oppvisninger, det er Luciafrokoster og nissefester og generelt et voldsomt tidspress. Det gjør at jeg legger lista ganske lavt når det gjelder pynting, baking og vasking. Jeg gjør det jo rent og fint til jul, men å ha nypussede vinduer og støvfrie overskap er ikke noen prioritet, rett og slett fordi jeg vil unngå å bli sliten og sur og sovne i en stol på julaften.

For meg som voksen er jula ferie, god mat, familietilhørighet og barnelykke. Men kanskje nettopp fordi jula er en veldig følelsemessig høytid, blir jeg også en smule melankolsk og mør. Det er en tid med store kontraster, og det er ikke fritt for at jeg føler at verden deler seg i to: de som kjøper gaver til krampa tar dem og gasser seg i mat og luksus, og de som ikke får være med på festen. Jeg sender en ekstra tanke til alle barn som har det fælt på julaften, fordi mamma og pappa krangler, drikker og slåss, til uteligger og narkomane som er forvist til å se på kjøpefesten vår, og ikke minst alle rundt i verden hvis største julegave er å holde liv i seg selv og familien i år også... Jeg gjør også dette til et tema i våre egne juleforberedelser. Mulig det gjør meg til en party pooper, men jeg håper virkelig at ungene- selv om de skal glede seg og ønske seg det de vil- klarer å se litt lenger enn gavehaugen og få med seg noe av julens budskap.

Til TS, er det noe spesielt som gjør at du ikke gleder deg til jula, eller er det bare generelt, at du ikke får Den Store Lykkefølelsen? Det siste tror jeg ikke er unormalt, og jeg kjenner flere som ikke føler noe spesielt i forhold til jul. De bryr seg bare ikke særlig om det, og det må da være lov. Av de som har et anstrengt forhold til jula, har jeg dessverre inntrykk av at det bunner i dårlige erfaringer, vanskelig familiesituasjon etc. Men det er bare sånn jeg oppfatter det.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri blitt mer lykkelig. Bare mer stressa :fnise:

Har samtidig hatt evnen til å kose meg med ungene i førjulstiden.

I år er jeg definitivt ikke lykkeligere. Bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke mer lykkelig, nei. Men synes førjulstiden er veldig koselig, og ikke stressende i det hele tatt. Men vi reiser bort i jula og romjula da.

Jeg begynner å kjøpe/lage gaver allerede i Oktober, slik at det ikke skal være noe stress. Det er ikke sånn at jeg går på bevisst julegavehandel i oktober altså, men hvis jeg feks ser en ting i en butikk som jeg synes passer som gave til den eller den, så kjøper jeg det. Når desember kommer er jeg nesten ferdig. Da holder jeg på med juleaktiviteter og hører på julemusikk, og gleder meg til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er heller ikke lykkelig mht jul...

greier ikke følge med i galloppen ALT for mye kav,stress og mas rundt meg. Kjøper julegaver fordi jeg føler jeg må, pynter litt. Gjør meg feridg med pynting i midten av desember,så kan jeg roe ned resten av tiden.

(jeg er voksen med halvvoksne barn)

Har ett ambivalent forhold til jul, mye trist og traumatisk har skjedd i forindelse med jul/nyttår.

Så greier ikke la være å tenke: hva blir det i år? :sukk:

De 7 siste årene har jeg kunne tengt meg og reist langt vekk for å komme unna, men blir hjemme. Hvorfor? jo, det er jo hyggelig å treffe familie og venner. men der også, alt med måte!

Men ferie? har jo noen fridager (de røde dagne), men det er mange som jobber også i romjulen og dagene før. Har alltid misunt de av mine venner som har juleferie fra lillejulaften til 2 nyttårsdag.. slik er det ikke for alle :unsure:

men uansett TS, ønsker de ei fin jultid på dine premisser.. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir såvisst ikke lykkelig av jula, snarere juledeprimert. Jeg bor langt unna familien og feirer jul alene. Det er i og for seg selvvalgt for dels hater jeg fly og flyplasser som er pakket i julerushet og dels blir det alltid elendig vær. Men i tillegg til dette orker jeg ikke feire med familien. Hadde jeg bodd nærmere så jeg kunne tilbragt julekvelden der og så reist til mitt igjen, så hadde det vært kos, men slik det nå er må jeg nesten være der en ukes tid hvis jeg først reiser. Det blir for mye.

Det er ikke det at jeg kommer fra noen slem familie. Slett ikke. Faktisk har jeg veldig snille foreldre, og den øvrige familien er også snill og grei. Det er bare det at de er fokusert på alt som er negativt til enhver tid og i jula får de ekstra god tid til å være på minussiden. Alltid er det noen som er syke eller noen som lurer på om de er i ferd med å bli syke (vi snakker relativt små ting her - som forkjølelse eller magevondt av julemat...). Hvis man mot formodning skulle være i toppform så må man snakke om andre slektninger som er syke eller strir med andre ting. Og er alt bra på den fronten også, så har man alltids noe elendighet i nyhetene eller værmeldinga å fokusere på.

:fnise: Jeg vet jeg setter det på spissen nå, men etter x antall år med virkelig eller oppfunnet elendighet, så er jeg rett og slett så lei at jeg ikke orker mer. Jeg må ha en viss avstand. Men selv det er jo ikke problemfritt for da blir jeg sittende med dårlig samvittighet for at jeg ikke er der for mine "ensomme gamle".

Men hvis alt er bra i foreldreheimen og den dårlige samvittigheten dempes så kan jeg kose meg med juledagene i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Tja, synes advent er litt koselig. Synes også at jula er helt ok.

Har ikke inntrykk av at alle blir glade i jula.

Har derimot inntrykk av at en del sier de ikke liker jul, gjerne pga problemer i familien. Og at det er "in" å mene at julefeiringen er overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å svare på spørsmålet ditt *smask*

Hvilke familiesituasjon er du i?

Hvor gammel er du?

Sikkert fler enn meg som trenger litt mer informasjon. :)

Jeg er en av dem som blir litt salig av pepperkakelukt, julemusikk, pynting og høytidsfølelse...

Mye går jo på det at barna gleder seg så veldig. Ikke bare til gavene, men de setter så pris på både juleaktiviteter og de små tradisjonene vi har.

Desember er jo et stress uten like, med en kvart million avslutninger, konserter, oppvisninger, det er Luciafrokoster og nissefester og generelt et voldsomt tidspress. Det gjør at jeg legger lista ganske lavt når det gjelder pynting, baking og vasking. Jeg gjør det jo rent og fint til jul, men å ha nypussede vinduer og støvfrie overskap er ikke noen prioritet, rett og slett fordi jeg vil unngå å bli sliten og sur og sovne i en stol på julaften.

For meg som voksen er jula ferie, god mat, familietilhørighet og barnelykke. Men kanskje nettopp fordi jula er en veldig følelsemessig høytid, blir jeg også en smule melankolsk og mør. Det er en tid med store kontraster, og det er ikke fritt for at jeg føler at verden deler seg i to: de som kjøper gaver til krampa tar dem og gasser seg i mat og luksus, og de som ikke får være med på festen. Jeg sender en ekstra tanke til alle barn som har det fælt på julaften, fordi mamma og pappa krangler, drikker og slåss, til uteligger og narkomane som er forvist til å se på kjøpefesten vår, og ikke minst alle rundt i verden hvis største julegave er å holde liv i seg selv og familien i år også... Jeg gjør også dette til et tema i våre egne juleforberedelser. Mulig det gjør meg til en party pooper, men jeg håper virkelig at ungene- selv om de skal glede seg og ønske seg det de vil- klarer å se litt lenger enn gavehaugen og få med seg noe av julens budskap.

Til TS, er det noe spesielt som gjør at du ikke gleder deg til jula, eller er det bare generelt, at du ikke får Den Store Lykkefølelsen? Det siste tror jeg ikke er unormalt, og jeg kjenner flere som ikke føler noe spesielt i forhold til jul. De bryr seg bare ikke særlig om det, og det må da være lov. Av de som har et anstrengt forhold til jula, har jeg dessverre inntrykk av at det bunner i dårlige erfaringer, vanskelig familiesituasjon etc. Men det er bare sånn jeg oppfatter det.

Jeg er samboer uten barn. Er 38 år gammel. Vi skal få besøk av svigerforeldrene mine samt min far på julaften. Vi feirer jul med pinnekjøtt, juletre og gaver som alle andre. Vil påpeke at jeg ikke er ulykkelig i jula, tvert om! Jeg har et julepyntet hjem og spiller julemusikk, baker og planlegger gaveinnkjøp som alle andre. Det jeg ville fram til er at alle virker så superlykkelige fordi det er jul. Juleforumet ble allerede åpnet i august, regner med at det var pga pågang fra forumbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke lykkeligere, nei. Ei heller mindre lykkelig. Jeg synes det er koselig å samles med familie/svigers og ha en koselig markering av dagen sammen. Bare slappe av og nyte god mat, koselige filmer og hverandres selskap i mørketida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jula og er ganske happy om dagen, men vet ikke om jeg vil si at jeg er noe mer lykkelig. Jeg elsker å bake, lage konfekt, lage ting selv og pynte, så da er jo jula perfekt for meg. Jeg liker den tida her, førjulstida, egentlig bedre enn selve juledagene da, men jeg koser meg med familie og god mat og litt bedre tid enn ellers.

Tror ikke så mange er så mye lykkeligere enda, selv om mange koser seg med juletradisjonene. Det er jo mange som synes det er stress og mas, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jag är ambivalent.

Jag tycker det är mysigt. Jag gillar ljusen och mörkret, jag gillar dofterna och jag gillar att förbereda (städa, pynta och ställa i ordning) för att vakna i ett julaktigt hem på julafton.

Jag tycker om att gå i butiker och titta efter presenter som passar mottagaren, slå in dem och fixa...

Jag tycker om att träffa familj på middag och samkväm

MEN

det kan bli otroligt stressande med en massa saker som måste hinnas med, det är fullt med förväntningar och traditioner som ska uppfyllas. Det är seder som kan krocka, och saker som inte blir som någon tänkt sig.

Det är efterfrågan på "vad önskar du dig" och egentligen kan det vara ganska stelt samtidigt som det ska vara avslappnat.

Jag hade gott kunnat vara utan julfirande för egen del men barn och familj gör att det inte går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i selve julen, og prøver bevisst å velge hva jeg vil gjøre og hva jeg ikke vil gjøre. Hva er viktig for meg, og hva ønsker jeg å videreføre til min datter av tradisjoner.

Men jeg har en noe spesiell familie. De fleste bor langt unna, heldigvis, og jeg har vokst opp med altfor mye alkohol i hjemmet. Og min mor stresset seg syk hele desember, maste og vasket og var utslitt, sur og grinete hele tiden. Det er hun fortsatt den dag i dag. Kan ikke huske sist hun sa noe positivt til meg. Derfor betyr ikke familie og "familieliv" det samme for meg som for mange andre.

Juleglede for meg er å ta det med ro, høre på julemusikk, gjøre noe sammen uten å stresse, bake litt, pynte litt, bry seg om de rundt seg; for meg er det gode venner. Jeg tar søndagene fri fra butikker, går på adventskonsert, passer tantebarn, og går med nisselue i hele desember. Da holder jeg ørene varme og andre kan trekke på smilebåndet når de ser meg.

:nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Det jeg ville fram til er at alle virker så superlykkelige fordi det er jul. Juleforumet ble allerede åpnet i august, regner med at det var pga pågang fra forumbrukere.

Jeg er glad for at det snart er jul og gleder meg til jula. Og jeg synes det er hyggelig å diskutere ting på juleforumet. Men jeg vil ikke påstå at jeg "blir lykkelig av jula". Den er et hyggelig lyspunkt i den mørke tida og er en positiv ting i livet -som så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir tristere i julen enn ellers, men gjør det beste jeg kan ut av den med tanke på ungene uansett. Så vi får gode stunder sammen med pynting, baking, shopping osv. Men når kveldene kommer er jeg mørkere til sinns enn til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...