Eske Skrevet 18. februar 2009 #61 Skrevet 18. februar 2009 Jeg fikk lappen av mine foreldre fordi jeg ikke begynte å røyke. De inngikk samme avtale med min bror, men han brøt den og har nå betalt tilbake det sertifikatet kostet. Mine foreldre betalte for alt som hadde med sertifikatet å gjøre. Sånn er det her i huset også. Jeg får lappen i bursdagsgave når jeg blir 18 i juni Og du som ikke så hva røyking og billappen har med hverandre å gjøre? Det gjør ikke jeg heller, men jeg vet at min mor er klar over hvor dumt det er å røyke, for ikke å snakke om dyrt, og ville spandere lappen på meg om jeg klarte å la være å rote meg bort i unødvendigheten
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #62 Skrevet 18. februar 2009 Jeg betalte mesteparten selv, men fikk hjelp av mine foreldre til langkjøring og glattkjørig, og besteforeldrene mine var så greie at de betalte oppkjøringen Ingen betingelser, men jeg synes det er kjekt å kjøre, og kjører gjerne mine søsken, foreldre eller besteforeldre
Gjest Christabelle Skrevet 18. februar 2009 #63 Skrevet 18. februar 2009 Jeg fikk penger til lappen av mamma da jeg var 17/18, men jeg brukte de pengene på husleie da jeg bodde på hybel, og ikke hadde fast jobb. Da jeg fikk jobb, tok jeg masse kjøretimer, og betalte alt selv. Da jeg endelig skulle kjøre opp og ta de resterende kjøretimene, fikk jeg dekket det av svigerforeldrene mine. Så prosentvis : Jeg: 35 % Mamma: 50 % Svigerforeldre: 15 %
Gjest Stjernedryss Skrevet 18. februar 2009 #64 Skrevet 18. februar 2009 Jeg og søstern min skulle få bil og lappen når vi ble 18 hvis vi ikke begynte å røyke. Begge fikk både bil og lappen uten andre betingelser. (Ingen av oss røyker)
Gjest NiChia Skrevet 18. februar 2009 #65 Skrevet 18. februar 2009 Jeg må betale lappen selv, men skal få bil i bursdags- eller julegave det året jeg blir ferdig med lappen
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #66 Skrevet 19. februar 2009 jeg vokste opp et sted hvor man måtte ha lappen (bussen gikk 1-2 ganger om dagen), men mine foreldre betalte ikke. Eller; jeg fikk 2 kjøretimer. Resten måtte jeg betale selv = ta opp lån til... Det skal -ikke_ mine unger behøve, så når de skal ta lappen blir det absolutt en gave fra oss, uten betingelser.
Gjest Lille Bie Skrevet 19. februar 2009 #67 Skrevet 19. februar 2009 En liten "undersøkelse" bare: Når tenåringen skal ta sertifikat for bil (eventuelt moped), hvem betaler? - Foreldre (evt andre foresatte) - Tenåringen selv - Foreldre/foresatte og tenåringen i fellesskap Hadde vært kjekt å vite hva som er vanlig. Og hvis foreldre er med på å dekke utgiftene, eller sponser hele greia, stilles det da betingelser? Som at tenåringen må jobbe ekstra på hjemmebane eller noe annet? Jeg og min bror fikk begge lappen og bil til pappa og mamma når vi ble 18, mot at vi ikke begynte å røyke. Jeg røyket fast ei stund etter jeg ble 18, og røyker nå litt her og litt der, men de har ikke krevd at jeg betaler dem tilbake eller at jeg ga fra meg bilen min.
Nala Skrevet 19. februar 2009 #68 Skrevet 19. februar 2009 Mine foreldre sparte til både meg og brødrene mine fra vi var små. Pengene fikk vi da vi ble 18, og disse kunne vi bruke på sertifikatet. Nå skal det sies at vi alle har jobbet ved siden av skolen, men likevel var det fint å få hjelp når det er snakk om så store beløp. Jeg og mannen sparer til våre. Vi sparer i fond. Det koster å ta lappen, og så lenge vi har mulighet til det ønsker jeg å hjelpe dem når den tid kommer. Vi kommer ikke til å sette betingelser. Syns det er latterlig å sette som betingelse at man ikke begynner å røyke for eksempel. Så dersom en av to søsken begynner å røyke skal man spandere et femsifret beløp på den ene og ikke den andre? Litt sånn, "vi er så skuffet over deg, men søsteren/broren din er sååå flink så h*n får 25 000 kroner av oss". Skjønner ikke sammenhengen. Det må da være bedre å prøve å gi ungene selvtillit til å motstå røykepresset, å få dem til å skjønne hvorfor det er lurt å la vær å røyke? Og ikke minst prøve å være gode rollemodeller selv.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 19. februar 2009 #69 Skrevet 19. februar 2009 Mine foreldre sparte til både meg og brødrene mine fra vi var små. Pengene fikk vi da vi ble 18, og disse kunne vi bruke på sertifikatet. Nå skal det sies at vi alle har jobbet ved siden av skolen, men likevel var det fint å få hjelp når det er snakk om så store beløp. Jeg og mannen sparer til våre. Vi sparer i fond. Det koster å ta lappen, og så lenge vi har mulighet til det ønsker jeg å hjelpe dem når den tid kommer. Vi kommer ikke til å sette betingelser. Syns det er latterlig å sette som betingelse at man ikke begynner å røyke for eksempel. Så dersom en av to søsken begynner å røyke skal man spandere et femsifret beløp på den ene og ikke den andre? Litt sånn, "vi er så skuffet over deg, men søsteren/broren din er sååå flink så h*n får 25 000 kroner av oss". Skjønner ikke sammenhengen. Det må da være bedre å prøve å gi ungene selvtillit til å motstå røykepresset, å få dem til å skjønne hvorfor det er lurt å la vær å røyke? Og ikke minst prøve å være gode rollemodeller selv. Helt enig med deg. Jeg har et barn som røyker og et som ikke røyker .. kunne aldri tenkt meg å gjøre forskjell på dem. Det er snakk om veldig mye penger - et sertifikat koster en helt formue nå til dags. Dessuten vet jeg om flere som faktisk har smugrøykt til og dermed fått lappen fordi mor og far ikke gjennomskuet det. Har også sett et par tilfeller hvor vedkommende faktisk begynte å røyke etter at han hadde fått lappen av foreldrene ..
Leiah Skrevet 19. februar 2009 #70 Skrevet 19. februar 2009 Jeg betalte lappen selv, og det skal mine barn også gjøre! Jeg brukte de siste restene av konfirmasjonsgaven til lappen, og i tillegg lærte jeg at jeg måtte jobbe ved siden av skolen og tjene egne penger for å kunne få det som jeg har lyst på. Mine foreldre var bevisst på at jeg skulle lære meg hva penger er. Det var svært nyttig, og det nyter jeg høstene av i dag Jeg kommer fra bygda hvor vi er avhengig av bil, men måtte pent klare å betale lappen selv. Hvorfor skal foreldre betale barna sitt førerkort når de selv kan jobbe og spare seg opp penger til det?
flickan Skrevet 19. februar 2009 #71 Skrevet 19. februar 2009 Jeg fikk lappen av mine foreldre, men har aldri fått lommepenger hjemme, så jeg har nok lært meg verdien av penger likevel. Har hatt jobb ved siden av skolen siden jeg var 13. Skjønner ikke hvorfor folk må sette likhetstegn mellom å betale alt selv og pengevett. Det finnes mellom ting. Føler meg overhodet ikke bortskjemt fordi jeg fikk lappen. Om vi har økonomi til det, kommer vi også til å betale lappen for våre fremtidige barn, men om det er uten betingelser, det vet jeg ikke enda.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå