The Kitten Skrevet 8. desember 2008 #41 Skrevet 8. desember 2008 En liten "undersøkelse" bare: Når tenåringen skal ta sertifikat for bil (eventuelt moped), hvem betaler? - Foreldre (evt andre foresatte) - Tenåringen selv - Foreldre/foresatte og tenåringen i fellesskap Hadde vært kjekt å vite hva som er vanlig. Og hvis foreldre er med på å dekke utgiftene, eller sponser hele greia, stilles det da betingelser? Som at tenåringen må jobbe ekstra på hjemmebane eller noe annet? Jeg fikk lappen av mine foreldre fordi jeg ikke begynte å røyke. De inngikk samme avtale med min bror, men han brøt den og har nå betalt tilbake det sertifikatet kostet. Mine foreldre betalte for alt som hadde med sertifikatet å gjøre.
The Kitten Skrevet 8. desember 2008 #42 Skrevet 8. desember 2008 at foreldre skal spandere lappen på ungen gjør meg kvalm. ungen får tjene pengene selv! det er jo snakk om et femsifret tall jo! bortskjemte drittunger! Helt enig! Man er uten tvil bortskjemt om man får økonomisk hjelp.
Dåsa Skrevet 8. desember 2008 #43 Skrevet 8. desember 2008 at foreldre skal spandere lappen på ungen gjør meg kvalm. ungen får tjene pengene selv! det er jo snakk om et femsifret tall jo! bortskjemte drittunger! Det synes ikke jeg. Nå er jeg en av dem som fikk. Men jeg kjører jo alltid foreldrene mine mye når jeg kan. Det gagner jo dem. Hadde ikke hatt lappen nå hvis de ikke hadde betalt. Hva skulle jeg betalt kjøretimer med? Studielån?
Gjest Gjest_bio_* Skrevet 9. desember 2008 #44 Skrevet 9. desember 2008 at foreldre skal spandere lappen på ungen gjør meg kvalm. ungen får tjene pengene selv! det er jo snakk om et femsifret tall jo! bortskjemte drittunger! Og hvordan skal en 17-18-åring greie det da? Bor man i en stor by er det ikke så farlig med lappen, men kommer man fra et mindre sentralt sted i dette landet må man jo kjøre for å kunne komme seg på skole/besøke venner/ta en tur på kino eller hva det nå måtte være. Mest prakisk for alle parter at poden selv kan kjøre da! Har foreldrene så dårlig råd at de ikke kan spandere hele, evt kun deler av sertifikatet, er det selvsagt greit. Selv tok jeg lappen som utvekslingsstudent i USA på high school, og betalte en slikk og ingenting (20 dollar?), men hadde jeg ikke gjort det, hadde mamma og pappa betalt. Mine tre søsken fikk sertifikatet påspandert av våre foreldre.
Idnar Skrevet 9. desember 2008 #45 Skrevet 9. desember 2008 Min bror og jeg fikk lappen til 18års dagen, mot at vi ikke skulle røyke. Røyking var uaktuelt for oss uansett Vi fikk låne bilen når vi ville (mot at vi kjørte på butikken hvis vi manglet noe hjemme ) Vi måtte betale for våre egene biler selv, og det gjorde vi vel begge når vi var ca 19 år.
Gjest imli Skrevet 9. desember 2008 #46 Skrevet 9. desember 2008 Og hvordan skal en 17-18-åring greie det da? Bor man i en stor by er det ikke så farlig med lappen, men kommer man fra et mindre sentralt sted i dette landet må man jo kjøre for å kunne komme seg på skole/besøke venner/ta en tur på kino eller hva det nå måtte være. Mest prakisk for alle parter at poden selv kan kjøre da! Har foreldrene så dårlig råd at de ikke kan spandere hele, evt kun deler av sertifikatet, er det selvsagt greit. Selv tok jeg lappen som utvekslingsstudent i USA på high school, og betalte en slikk og ingenting (20 dollar?), men hadde jeg ikke gjort det, hadde mamma og pappa betalt. Mine tre søsken fikk sertifikatet påspandert av våre foreldre. Med en deltidsjobb? Jeg hadde deltidsjobb fra jeg var 16, og sparte penger til lappen. pluss at jeg brukte pengene jeg fikk til konfirmasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #47 Skrevet 9. desember 2008 Med en deltidsjobb? Jeg hadde deltidsjobb fra jeg var 16, og sparte penger til lappen. pluss at jeg brukte pengene jeg fikk til konfirmasjonen. Synes det er mye bedre at en elev på videregående skole konsentrerer seg om skolen. Skjønner forsåvidt heller ikke hvorfor det er så mange som tydeligvis er prinsipielt imot at foreldre skal spandere ting på sine barn.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 9. desember 2008 #48 Skrevet 9. desember 2008 Jeg betalte alt selv, med penger jeg tjente på deltidsjobb. Foreldrene mine hadde ikke råd til å betale lappen for tre barn. Synes det er greit om de betaler selv jeg, så lærer de å jobbe for det de ønsker seg. Mine unger jobber ved siden av skolen - men allikevel betalte vi lappen for dem. De pengene de tjener på ekstrajobben brukes til ting vi eller måtte betalt for dem. Med en liten ekstrajobb så klarer man ikke betale både lappen, klær og lommepenger .. Så hvis du brukte pengene du tjente på lappen så måtte helt sikkert foreldrene dine støtte deg med andre ting.
Heritære Skrevet 9. desember 2008 #49 Skrevet 9. desember 2008 De to eldste har betalt lappen selv, men de jobbet begge to og tjente egne penger. Den yngste skal begynne nå og han har vi lovd å dekke 1/3 del hver (vi er skilt) mot han ikke startet å røyke. Ingen andre betingelser. Bil må han betale selv, men tror nok det blir en stund til da han er student og vil være det i mange år fortsatt da han skal starte på Universitetet til høsten 09.
Gjest imli Skrevet 9. desember 2008 #50 Skrevet 9. desember 2008 Mine unger jobber ved siden av skolen - men allikevel betalte vi lappen for dem. De pengene de tjener på ekstrajobben brukes til ting vi eller måtte betalt for dem. Med en liten ekstrajobb så klarer man ikke betale både lappen, klær og lommepenger .. Så hvis du brukte pengene du tjente på lappen så måtte helt sikkert foreldrene dine støtte deg med andre ting. Faktisk ikke... De hadde dårlig råd og jeg betalte alt av eget forbruk (lommepenger) selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #51 Skrevet 9. desember 2008 Jeg forstår ærlig talt ikke betingelsen at man ikke skal begynne å røyke mot at foreldrene betaler lappen?? Hva har de to greiene med hverandre å gjøre, unntatt at begge deler er svindyrt?
Teriyaki Skrevet 9. desember 2008 #53 Skrevet 9. desember 2008 Er ikke helt sikker på hvordan det blir enda. Pappa har betalt alt hittil, og betaler oppkjøringen også, men vi setter oss sikkert ned og blir enige om hvor mye jeg skal betale når jeg er ferdig. Står forhåpentligvis første forsøket, slik at det ikke blir enda dyrere.
Gjest Gjest_L_* Skrevet 18. februar 2009 #54 Skrevet 18. februar 2009 Jeg skulle få lappen av mine foreldre hvis jeg ikke begynnte å røyke. Dessvere gjorde jeg det, men jeg fikk låne penger av dem til førerkortet. Tror det er lurt å hjelpe/låne barna sine med penger til førerkortet. Når man er 17/18 er man mere gira på å ta førerkortet, pluss at de fleste rundt dem gjør det. Jo eldre man blir, jo vanskeligere blir det å ta førerkortet. Dels pga teori ++ men også fordi det ikke er noen rundt som gjør det.. Ser også at de som ikke har lappen idag, baserer seg veldig på de som har det. Så da "trenger" de ikke førerkort i like stor grad. Jeg vil absolutt anbefale foreldre å hjelpe barna sine. Trenger ikke være store summer, men for å få dem i gang. ( Det kan jo hjelpe de voksene når de skal i selskaper også. hehehe) Sier ikke at det er en selvfølge at foreldre skal betale, sier bare at det kan være et lite push i rompa til barna Beløpet man ønsker å støtte sine barn med får være opp til hver enkelt familie. (det med null røyk og alkohol kan også være litt naivt og tenke. Det er mange unge som holder dette skjult fra sine foreldre. Ikke vær for god troende med den reglen/gulroten.) Men det er jo selvfølgelig mange som holder seg til den regelen også da
Gjest Gjest_L_* Skrevet 18. februar 2009 #55 Skrevet 18. februar 2009 det skal også sies at jeg er enebarn. Mine foreldre tjener ikke syyykt mye, men det er nok lettere med ett barn enn feks tre. Men det vet jeg egentlig ikke noe om i og med at jeg kun er 23 år og ikke har barn enda.
liv Skrevet 18. februar 2009 #56 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Jeg betalte mitt, men jeg fikk et år på folkehøgskole med lommepenger. FIkk selve oppkjøringen i 18årsgave da. Søstern valgte lappen og fikk også kjøretimene Endret 18. februar 2009 av liv
Phaedra Skrevet 18. februar 2009 #57 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Foreldrene mine betalte for alt. Ingen betingelser. Foreldrene til venninnene mine betalte også alt, men noen hadde betingelser om at de ikke skulle begynne å røyke. De begynte å røyke i smug hele gjengen ;P Endret 18. februar 2009 av Phaedra
LilleBille Skrevet 18. februar 2009 #58 Skrevet 18. februar 2009 Vi betaler lappen får barna våre - og de får da tilgang på bil når ikke vi bruker dem - mot at de stiller som sjafører om det skulle være behov. Stort sett har det at de har kjørt selv gjort at jeg har sluppet å hente fra trening etc. sent på kveld (kollektivtilbud er ikke like bra alle steder) - så for meg har det opplagt vært en lettelse når de kunne kjøre selv. Nå har vi øvelseskjørt mye på forhånd - så det blir ikke snakk om så mange timer - men det runder jo fort 10-15.000,-. Forøvrig kan jeg ikke se at det er negativt at foreldre betaler lappen for barna. Det er jo ikke ensbetydende med at de er late/bortskjemte etc.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #59 Skrevet 18. februar 2009 Jeg fikk også betalt førerkortet av mamma og pappa. Men det er over 10 år siden nå og prisen var en helt annen enn den er i dag.
Gjest Gjest_LilBlossom_* Skrevet 18. februar 2009 #60 Skrevet 18. februar 2009 Jeg betalte for mitt. Mine foreldre betalte deler av min bror sitt, men da det var min tur, var jeg ikke så interesert, og vi hadde lite penger. Tok det for 2 år siden, i USA, til total sum av 20 USD.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå