Gjest Mindy Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 En liten "undersøkelse" bare: Når tenåringen skal ta sertifikat for bil (eventuelt moped), hvem betaler? - Foreldre (evt andre foresatte) - Tenåringen selv - Foreldre/foresatte og tenåringen i fellesskap Hadde vært kjekt å vite hva som er vanlig. Og hvis foreldre er med på å dekke utgiftene, eller sponser hele greia, stilles det da betingelser? Som at tenåringen må jobbe ekstra på hjemmebane eller noe annet?
Gjest Gitte Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Mamma og pappa betalte for mitt førerkort. Uten betingelser.
Gjest kona Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Vi har sagt at vi kan betale halvparten, resten må de betale selv. Ingen betingelser forøvrig.
Kvist Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Jeg betalte for mitt, uten hjelp fra foreldrene i det hele tatt.
Rosalie Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Foreldrene mine betalte lappen både for meg og min bror. Men bil fikk vi ikke. Vi kommer fra et sted praktisk talt uten kollektivtilbud, så lappen måtte vi i grunnen ha, og ingen av oss hadde hatt råd til å ta den selv.
Morgause Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Det er såpass dyrt å ta lappen at jeg synes det er urimelig å forvente at foreldrene skal betale for dette. Når man er 18 og eldre så bør man jo ha en jobb i tillegg, så da kan man ihvertfall betale mesteparten selv.
suzie Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Betalte selv med noe tilskudd fra foreldrene mine.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Tenåringen? Er det sånn at man automatisk får sertifikat når man er 18-19, eller? Jeg er 24 og har ikke sertifikat. Jeg fikk ikke penger av foreldrene mine, og har ikke hatt mulighet til å ta lappen de siste årene.
Paibunn Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Jeg betalte i utgangspunkte selv, men fikk litt hjelp av foreldrene mine når jeg hadde lite penger. Syns det var veldig greit, men jeg jobbet jo ved siden av skolen
Gjest ts Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Tenåringen? Er det sånn at man automatisk får sertifikat når man er 18-19, eller? Jeg er 24 og har ikke sertifikat. Jeg fikk ikke penger av foreldrene mine, og har ikke hatt mulighet til å ta lappen de siste årene. Jeg spurte angående tenåringer fordi de oftere bor hjemme ennå og forsørges av foreldrene enn de som er 20 eller mer. Tok ikke lappen før jeg var 23 selv. Og betalte selv.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Jeg fikk lappen av mine foreldre. Grunnen var at jeg holdt meg unna røyk og alkohol til jeg fylte 18. Er veldig fornøyd med denne ordningen og tror den kan være fornuftig for mange!
Gjest svanungen Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Mener å huske at jeg betalte ordinære kjøretimer selv, mens mine foreldre betalte det obligatoriske (som den gang ikke var så omfattende som i dag). De hadde to barn, og ønsket at det skulle bli så likt som mulig, derfor var det en grei ordning at de betalte det obligatoriske. Holdt meg også unna røyk og alkohol frem til jeg var 18, samt at jeg ikke tok mopedlappen (var ingen streng betingelse, men synes det var greit allikevel). Fikk stort sett låne bil når jeg hadde behov for det, og kjøpte først egen bil for snaut 4 år siden (25 år gammel den gang). Endret 8. desember 2008 av svanungen
Alex Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Eg var yngste og den eneste som holdt meg unna røyk og alkohol slik reglene hjemme var, men mine foreldre betalte lappen både første og andre gang for broren min og for meg og min søster.. Selv om jeg synes at det bare er rett og rimelig at de betaler tilbake nå i ettertid siden de begge røykte før de fikk lappen.. men desverre har de ikkje råd til det derfor lar mamme være å gjennomføre dette.. Men i bunn og grun tror eg at dette fungerer veldig bra for de fleste.. jeg flyttet ut ikke så lenge etter og fikk meg jobb.. så etter 3 mnd for meg selv kjøpte eg meg egen bil.. Så den dag i dag er eg den eneste av vår søskenflokk på tre som har egen bil.. de to andre har fremdeles ikke penger til det..
LukaFrost Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 Foreldrene mine betalte lappen både for meg og søstra mi. Vi lovte vel noe i retning av å ikke begynne å røyke, men det har aldri vært aktuelt like vel. Vi kommer fra et sted med dårlig kollektivtransport og det var en selvfølge at vi tok lappen da vi var 18. De fleste hjemme tar lappen når de er 18. Det er vanskelig for ungdommer å finne ekstrajobb hjemme. Busser går heller ikke hver time. Jeg har heller aldri måtte betale for å bruke bilen hjemme. Det er jo en stor fordel at ungdommene tar lappen. De kan kjøre ærender for foreldre og besteforeldre når foreldrene selv ikke kan. Man slipper å være avhengig av å bli kjørt av foreldrene. Osv... Da mamma var ung hadde hun ikke så veldig lyst til å ta lappen, men morfar insisterte. En klok mann.
Modic Skrevet 8. desember 2008 #16 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Jeg tok lappen på 18-årsdagen, og betalte alt selv, med oppsparte penger fra jobb, bursdager og konfirmasjon. Ingen tilskudd fra foreldrene. Bodde på et lite sted, og måtte ha lappen - fantes ikke kollektivtransport bortsett fra skolebuss til barne- og ungdomsskole. Fikk låne bilen gratis hjemme når en av dem var ledige, men måtte selv betale bensin på lengre turer (var f.eks. på ferie i Sverige sammen med en venninne). Kjøpte min første bil som 21-åring, for oppsparte penger og lån i banken! Endret 8. desember 2008 av Modic
Puserjenta Skrevet 8. desember 2008 #17 Skrevet 8. desember 2008 Jeg fikk førerkort i 17 årsgave. Jeg syns det var veldig praktisk for at blir utgiftene spredt veldig utover året fram til man fyller 18. Nå ville jeg som foreldre gitt deler av det obligatoriske i bursdagsgave og julegave. Kan jo starte med trafikalt grunnkurs når de er 15 år.
Gjest *Mim* Skrevet 8. desember 2008 #18 Skrevet 8. desember 2008 Vi betaler lappen for tenåringen vår. Hun har en jobb og tjener penger, men hun ber oss sjelden om noe, og slik vi bor er det nesten en nødvendighet med lappen. Bil kjøper vi ikke til henne, men det kan hende vi hjelper til litt. Det blir godt å slippe å hente og kjøre henne, og jeg håper hun kan avlaste litt med kjøring av søsken også etterhvert.
Gjest imli Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Jeg betalte alt selv, med penger jeg tjente på deltidsjobb. Foreldrene mine hadde ikke råd til å betale lappen for tre barn. Synes det er greit om de betaler selv jeg, så lærer de å jobbe for det de ønsker seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå