Gjest Pupsilure Skrevet 8. desember 2008 #21 Skrevet 8. desember 2008 Jeg betalte hele førerkortet selv. Men fikk en bil i julegave, en kjempebillig og stygg bil som jeg hadde i et par år. Var kjempefornøyd jeg Og da den begynte å bli litt for sliten, fikk jeg bil i bursdagsgave. En litt bedre en, men fortsatt en gammel bil.
Gjest78 Skrevet 8. desember 2008 #22 Skrevet 8. desember 2008 Jeg fikk lappen av pappa, ingen betingelser. Begynte å ta lappen da jeg var 17-18, ble ferdig da jeg var 26. Broren min fikk både motorsykkellappen og billappen.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #23 Skrevet 8. desember 2008 Jeg fikk teorikurset av foreldrene mine, resten betalte jeg selv.
Leanne Skrevet 8. desember 2008 #24 Skrevet 8. desember 2008 jeg fikk lappen av foreldrene mine.. Men min mor ville ikke betale teorikurs for meg, hun ville heller at jeg skulle lese boka og så gikk vi gjennom det sammen etter tema.... tror nok vi kommer til å betale for barna når de blir store... men det er jo så lenge til at vi egentlig ikke har tenkt på det... Men kommer vel til å fordele det litt fra de fyller 16... Trafikalt grunnkurs, kjøretimer obligatoriske timer til bursdag/jul...
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #25 Skrevet 8. desember 2008 Jeg tok lappen for ti-elleve år siden som 18-åring, og betalte en del selv, resten betalte mamma. Tror dette var det vanlige for klassekameratene mine også. Men jeg måtte til stadighet høre at hun egentlig ikke hadde råd, og eneste grunnen til at hun sponset ca annenhver kjøretime var fordi storebroren min hadde fått hjelp da han tok lappen. Ble til slutt så lei av sytingen at jeg jobbet alt jeg maktet etter skoletid for å betale mest mulig selv, men mamma betalt nok likevel ca halvparten.
camilla* Skrevet 8. desember 2008 #27 Skrevet 8. desember 2008 Fikk lappen mot at jeg ikke begynte å røyke. Det samme var for søskene mine. Søsteren min røyker, men sa det ikke hjemme , og den dag dag vet ikke foreldrene våre at hun røyker.. Vi har satt samme regel for barna våre. Men de opplever besteforeldre med kols og hjerteinfarkt pga røyking, så tror ikke de begynner...men man vet aldri.. Her vi bor er det usentralt, lite kollektivt, og man trenger moped/bil. Selv om det er noen år til de kan få lappen så vil det bli godt når de kan kjøre selv til trening og venner !!
Dåsa Skrevet 8. desember 2008 #28 Skrevet 8. desember 2008 Foreldrene mine betalte uten betingelser. Vi snakket vel egentlig ikke så mye rundt det. De skjønte vel at hvis jeg skulle ha betalt så ville jeg ikke kjørt bil i det neste århundret pga. studier. Men jeg tenkte mye på det så jeg prøvde å ta så få timer som mulig. Det funket som motivasjon for meg
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 8. desember 2008 #29 Skrevet 8. desember 2008 Jeg betalte kjøretimer og teorikurs selv - så betalte mor og far oppkjøringen. Men dette er veldig mange år siden - kjøretimene koster 5 ganger så mye nå, i tillegg koster alt det obligatoriske en hel haug med penger. Bare langkjøringen på slutten koster 7500,- og glattkjøringen koster 3500,- +++++ så summene idag kan ikke sammenlignes med de utgiftene jeg hadde. Vi har sagt til ungene våre at vi betaler lappen for dem .. er nå ferdig med eldstemann og skal igang med yngste sitt. For meg er det så viktig at de tar lappen nå at jeg heller hjelper med betalingen. Setter ingen betingelser .. det er jeg totalt imot. Det virker nesten som om man må kjøpe ungenes evne til å ta egne avgjørelser. Dessuten kjenner jeg flere som røykte i smug for at de skulle få lappen av mor og far ... og kjenner også en som begynte å røyke etter at han ble 18 og hadde fått lappen påkostet av mor.
Dåsa Skrevet 8. desember 2008 #30 Skrevet 8. desember 2008 Fikk lappen mot at jeg ikke begynte å røyke. Det samme var for søskene mine. Søsteren min røyker, men sa det ikke hjemme , og den dag dag vet ikke foreldrene våre at hun røyker.. Vi har satt samme regel for barna våre. Men de opplever besteforeldre med kols og hjerteinfarkt pga røyking, så tror ikke de begynner...men man vet aldri.. Her vi bor er det usentralt, lite kollektivt, og man trenger moped/bil. Selv om det er noen år til de kan få lappen så vil det bli godt når de kan kjøre selv til trening og venner !! Har på en måte fått inntrykk av at dette ikke fungerer så bra. Kjenner mange som har hatt dette som en betingelse, men alle som har hatt det har hatt et eller flere søsken som har begynt å røyke/snuse. Dermed har de måttet holde det skjult eller så har det endt opp med at foreldrene har betalt likevel. Men det er i min vennekrets da. Kan jo hende det fungerer for andre.
Dåsa Skrevet 8. desember 2008 #31 Skrevet 8. desember 2008 Jeg betalte kjøretimer og teorikurs selv - så betalte mor og far oppkjøringen. Men dette er veldig mange år siden - kjøretimene koster 5 ganger så mye nå, i tillegg koster alt det obligatoriske en hel haug med penger. Bare langkjøringen på slutten koster 7500,- og glattkjøringen koster 3500,- +++++ så summene idag kan ikke sammenlignes med de utgiftene jeg hadde. Vi har sagt til ungene våre at vi betaler lappen for dem .. er nå ferdig med eldstemann og skal igang med yngste sitt. For meg er det så viktig at de tar lappen nå at jeg heller hjelper med betalingen. Setter ingen betingelser .. det er jeg totalt imot. Det virker nesten som om man må kjøpe ungenes evne til å ta egne avgjørelser. Dessuten kjenner jeg flere som røykte i smug for at de skulle få lappen av mor og far ... og kjenner også en som begynte å røyke etter at han ble 18 og hadde fått lappen påkostet av mor. Kjenner så godt igjen denne!
Rosalie Skrevet 8. desember 2008 #32 Skrevet 8. desember 2008 Har på en måte fått inntrykk av at dette ikke fungerer så bra. Kjenner mange som har hatt dette som en betingelse, men alle som har hatt det har hatt et eller flere søsken som har begynt å røyke/snuse. Dermed har de måttet holde det skjult eller så har det endt opp med at foreldrene har betalt likevel. Men det er i min vennekrets da. Kan jo hende det fungerer for andre. Slik er det der jeg kommer fra, også. Jeg fikk lappen betingelsesløst (dvs. jeg måtte ta lappen så raskt som mulig etter 18-årsdagen min var eneste betingelse), for foreldrene mine gadd ikke å oppmuntre til løgn.
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 8. desember 2008 #34 Skrevet 8. desember 2008 Hadde jeg bodd hjemme hadde jeg fått lappen av min far, iallefall delvis, men jeg valgte å ikke gjøre det slik. Så når jeg skal ta lappen må jeg betale den selv. Desverre har jeg lite penger og uten jobb i øyeblikket(har søkt på den eneste som faktisk er ledig som kan fungere for meg-alle andre er jobber som krever høy utdannelse som jeg ikke har) så det blir sikkert ikke før om noen år. Kjæresten min tar lappen nå og jeg ser hvor dyrt det er...så gruer meg! Hadde langkjøring fra Bø til Oslo forrige uke...over 7000 kr!!!!! Enn så lenge får jeg heller tilpasse meg bussrutene(som går en gang i timen sånn ca)
Gjest Glør Skrevet 8. desember 2008 #35 Skrevet 8. desember 2008 Setter ingen betingelser .. det er jeg totalt imot. Det virker nesten som om man må kjøpe ungenes evne til å ta egne avgjørelser. Dessuten kjenner jeg flere som røykte i smug for at de skulle få lappen av mor og far ... og kjenner også en som begynte å røyke etter at han ble 18 og hadde fått lappen påkostet av mor. Enig i dette. Når ungene er gamle nok til å få lappen er de 18 år og myndige, og dermed må de kunne ta slike avgjørelser selv. Så får man heller prøve å påvirke dem så godt man kan før dette, med holdninger, å ikke røyke selv, osv. Selv betalte jeg frste lappen selv, med pengene jeg hadde spart opp på egen konto gjennom oppveksten. Hovedsaklig konfirmasjonspenger og pengegaver fra familie, som mine foreldre lærte meg å spare fra jeg var liten. Da jeg utvidet førerkortet senere betalte mine foreldre dette, siden de hadde råd til det, og jeg trengte det. Dersom jeg får barn kommer jeg til å strekke meg ganske langt for å kunen spandere lappen på dem, rett og slett fordi det er himla dyrt, og vi bor i ett land hvor man fort er avhengig av å ha den.
flickan Skrevet 8. desember 2008 #36 Skrevet 8. desember 2008 Vi fikk lappen av foreldrene våre mot at vi ikke begynte å røyke. Det var god motivasjon da jeg var veldig ung husker jeg, men ble mindre viktig etterhvert. Men begynte aldri å røyke heldigvis. Hadde aldri hatt råd til å betale selv i den alderen, selv om jeg jobbet ved siden av skolen. Svindyrt jo.
Jade Skrevet 8. desember 2008 #37 Skrevet 8. desember 2008 Foreldrene mine betalte lappen. Jeg brukte bil nr.2 når jeg fikk lov (fikk ikke egen), og hjalp til med ærender og kjøring av minsten.
Gjest Gjest_mindi_* Skrevet 8. desember 2008 #38 Skrevet 8. desember 2008 at foreldre skal spandere lappen på ungen gjør meg kvalm. ungen får tjene pengene selv! det er jo snakk om et femsifret tall jo! bortskjemte drittunger!
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 #39 Skrevet 8. desember 2008 Både jeg og mine søsken fikk førerkort uten betingelser. Kommer til å betale det for mine barn også.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #40 Skrevet 8. desember 2008 at foreldre skal spandere lappen på ungen gjør meg kvalm. ungen får tjene pengene selv! det er jo snakk om et femsifret tall jo! bortskjemte drittunger! Ja, nettopp fordi det er snakk om store beløp, som mange 18-åringer ikke har mulighet til å tjene opp selv, vil jo mange foreldre hjelpe barna med dette da. I mange jobber stiller man også sterkere om man har lappen i det minste. Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt, ville jeg ha hjulpet til i alle fall å gi dem en bra start på voksenlivet. Ville vel stilt seg annerledes om barna forlangte det, ikke hjalp til hjemme og slike ting. Man er ikke nødvendigvis bortskjemt selv om foreldrene hjelper dem med dyre investeringer som lappen faktisk er. Jeg fikk økonomisk hjelp til kjøretimer, foreldrene mine hadde ikke mulighet til å øvelseskjøre med meg, så de hjalp meg med penger i steden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå