Gå til innhold

Forbud mot fyrverkeri!


Gjest Betty89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

P.S Ja, jeg vet at noen dyr er redde (har selv en hel dyrehage hjemme). Men er det farlig om de er redde da? Det er nesten det samme som når det tordner og lynet kraftig ute.

Det er ikke det som er grunne. Grunnen er hovedsakelig for å ungå for mange personskader og branner på private og offentlige boliger\byggninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av meg synes det er trist fordi å se fyrverkeri over hele himmelen klokken tolv er for meg et fantastisk vakkert syn. Men jeg ser absolutt fordelene - jeg har selv en hund som er nervevrak i en uke pga dette. I tillegg har vi jo som nevnt person- og husulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad for forbudet.

Hvor bor du da, ts, som aldri har hørt om folk som har fått raketter i huset sitt? Og hvor det er så lite raketter at det er ikke bråker mer enn torden?

Jeg bor i Bergen. Hvert. Eneste. År. smeller det raketter inn i veggene våre. I forfjor tok det fyr i garasjen, vi klarte heldigvis stoppe det selv. I fjor tok det fyr i en haug med materialer som lå helt inntil husveggen. Det klarte vi også å stoppe, men materialene var ubrukelige etterpå. Hadde vi ikke vært hjemme, kunne det gått veldig veldig galt. Garasjen til en av naboene brant ned til grunnen for tre år siden. Nyttårsaften er den travleste natten for brannvesenet. Hvert år er det flere eneboliger som blir totalskadet. Og så må du huske på alle brannene som blir slukket i tide. Det er veldig mange branntilløp som ikke havner i avisen.

Vi sender aldri opp fyrverkeri selv. Men stort sett alle naboene går helt av skaftet med fyrverkeri. Og ettersom vi bor i en by, er det hus på alle kanter, og raketter som derfor flakser alle veier. Det ser ikke ut i uken etter nyttårsaften. Rakettdrit overalt, som unger går og plukker opp.

Og om du tror det bare er de som skyter opp raketter som blir skadet, er du veldig naiv. Ja, de fleste skader er på folk som har skutt opp selv. Men det er faktisk mange som blir truffet av andres raketter.

Synet ditt på dyr er skremmende. Jeg synes litt synd på dyrene dine, om du ikke synes det er farlig at dyr blir redde! Det er IKKE bare å holde dem inne. Bråket fra fyrverkeri her kan overhodet ikke sammenlignes med torden. Jeg har aldri opplevd torden som er i nærheten engang av det bråket det er av raketter. Vinduene klirrer. Og det er ikke bare én kveld, det er minst et par uker. At dine dyr ikke blir redde, mener du det er et argument? "Mine dyr er ikke redde, så da er ingen andres dyr redde heller"?. Mange dyr blir så redde at de må få beroligende tabletter. Har du ikke fått med deg at det hvert år er oppslag i alle landets aviser med råd fra dyrlegen om hvordan man kan hjelpe dyrene sine på nyttårsaften? Det finnes cd'er med beroligende musikk for dyr. Folk blir rådet til å gå ned i kjellerboden med hundene og være der med dem (kjempegøy å tilbringe nyttårsaften i en bod, sant?). Folk kan ikke gå på fest, for de må være hjemme med en vettskremt hund. Hunden til en av naboene ble drept i romjulen for et par år siden, da den ble så skremt da en rakett gikk av da de var ute på tur at den løp rett ut i veien og ble påkjørt.

Og dette er bare husdyrene. Har du tenkt på at det finnes ville dyr også? Som ikke har noe sted å gjemme seg for bråket?

Nei, takke meg til. Det eneste positive med fyrverkeri er at det er pent å se på. Når man ser hvor mange negative ting det er med fyrverkeri, så er det helt latterlig å sutre over at det er et forbud.

Jeg støtter forslaget om kommunale oppskytninger, gjort av profesjonelle. Det blir også mye stiligere enn noen fislete småraketter som folk skyter opp selv. Idrettslag kunne også tjent en slant på å arrangere oppskytninger, i grisgrendte strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er finans- og miljøkrise i Norge og verden. Da virker det ikke så fornuftig å sende millioner av kroner opp i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er finans- og miljøkrise i Norge og verden. Da virker det ikke så fornuftig å sende millioner av kroner opp i lufta.

Helt enig i dette. Det er enorme summer som blir "kastet bort" på fyrverkeri hvert år, og det ligger mye søppel rundt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er finans- og miljøkrise i Norge og verden. Da virker det ikke så fornuftig å sende millioner av kroner opp i lufta.

Nei, det virker ikke så fornuftig, men akkurat hva privatpersoner ønsker å bruke pengene sine på, er tross alt deres eget valg. Jeg tviler nemlig på at det å ikke bruke penger på raketter, betyr at man donerer summene til miljøformål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det virker ikke så fornuftig, men akkurat hva privatpersoner ønsker å bruke pengene sine på, er tross alt deres eget valg. Jeg tviler nemlig på at det å ikke bruke penger på raketter, betyr at man donerer summene til miljøformål.

Signere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det folk bruker pengene sine får kraftige konsekvenser for andre, så synes jeg ikke at det er utelukkende deres eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det folk bruker pengene sine får kraftige konsekvenser for andre, så synes jeg ikke at det er utelukkende deres eget valg.

Oppsending av fyrverkeri får jo konsekvenser for andre, og jeg er for et forbud. Men i seg selv at man "kaster" bort penger i trange tider, har vel ikke så mye med andre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for forbudet, og har ventet på dette (dette er ikke noe nytt i flere andre land). Vi bor i Oslo og liker å ta en tur ned til byen på nyttårsaften, men å gå nedover fra Majorstua til Karl Johan feks oppleves som risikosport på nyttårsaften. Det står folk og skyter opp raketter over alt, edru eller i fylla, med eller uten kontroll, og de går på kryss og tvers. Jeg ser egentlig ingenting negativt med forbudet, man kan fremdeles kjøpe batterier o.l så det er ikke slik at det vil bli null raketter på nyttårsaften. Nå har ikke jeg lest om kommunene kommer til å sende opp raketter , men i en del andre land feks Frankrike står brannvesnet for rakettoppskytninger, det hadde vært fint om de kunne gjort noe sånt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror skadeomfanget kommer til å øke, nå som alle fyllefantene må holde kassen med bakkefyrverkeri opp til øret, for å sikte på naboen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror skadeomfanget kommer til å øke, nå som alle fyllefantene må holde kassen med bakkefyrverkeri opp til øret, for å sikte på naboen...

Evolusjon i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er det forferdelig om noe slikt skulle skjedd. Men sjangsen er så liten at jeg synes ikke det er et stort argument for å opprette en lov, mot fyrverkeri!

Og nå som det er uovlig så er sjansen enda mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge det folk bruker pengene sine får kraftige konsekvenser for andre, så synes jeg ikke at det er utelukkende deres eget valg.

Her må jeg være uenig med deg. Så lenge folk ikke gjør noe ulovlig, så er det deres valg hva de vil bruke pengene sine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg være uenig med deg. Så lenge folk ikke gjør noe ulovlig, så er det deres valg hva de vil bruke pengene sine på.

Men nå er det ulovlig. ;)

Jeg skjønner hva du mener - etter hva jeg har forstått så har du et ganske individualistisk og liberalistisk syn generelt sett, så vi ser nok dette litt forskjellig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...