Gå til innhold

Forbud mot fyrverkeri!


Gjest Betty89

Anbefalte innlegg

Fy faen må jeg bare si! I år er det forbud mot raketter med styringspinne og fyrverkeri som ser ut som leketøy! Må bare spørre: Hva er det som feiler regjeringen?

Vi får da faen meg ikke lovt til noe her i landet snart! Jeg har sett frem til nytt år helt siden i fjord! Men etter jeg fant ut denne nyheten, fikk jeg rett og slett ikke lyst til å feire lenger!

Ja, jeg vet det er mange skader. Men de fleste skadene som oppstår er lettere skader som brannsår ol!

Det er så mye annet man kan skade oss på! hvorfor kutter de ikke det ut? F.eks Tobakk, Alkohol, Skatebrett osv...

Synes ABSOLUTT det skal være lovt til å kjøpe fyrverkeri av alle slags. Det har jo en aldersgrense på 18 år uansett.

Alle vet at fyrverkeri kan bringe med skader, så da får dem som er redde for skader, unngå å kjøpe da!

Her i landet er det faen meg ikke mye man får gjøre lenger!

En natt med fyrverkeri kan vi ikke unne oss!

Si din mening!

Endret av Betty89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får flytte da.. :roll:

Synes det er bra jeg, folk har jo ikke vett til å være fornuftige. Dessuten er det mange dyr som er livredd fyrverkeri, og nyttårsaften og dagene rundt (pga at folk ikke klarer å overholde tidsbegrensingene på fyrverkeri..) er et mareritt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i år allerede? Så bra! :D Jeg har ønsket meg en sånn lov siden jeg var liten.

Dessuten blir det jo ikke slutt på fyrverkeri, det skal vel fyres opp på en litt tryggere og sosial måte bare? (hyggelig for dem som ikke har noen å feire med også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S Ja, jeg vet at noen dyr er redde (har selv en hel dyrehage hjemme). Men er det farlig om de er redde da? Det er nesten det samme som når det tordner og lynet kraftig ute.

Endret av Betty89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om JEG ikke skyter opp fyrverkeri fordi jeg vil unngå å bli skadet, så kan det jo faktisk skje at jeg blir skadet av DITT fyrverkeri. Glad det nå vil blir mer kontrollert oppskyting.

Du får trøste deg med at det nye året kommer enten du har fyrverkeri eller ei. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overlykkelig over den nye loven!

Personlig synes jeg det er en fantastisk lov. Endelig slipper jeg gå livredd rundt hele romjulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, selv om JEG ikke skyter opp fyrverkeri fordi jeg vil unngå å bli skadet, så kan det jo faktisk skje at jeg blir skadet av DITT fyrverkeri. Glad det nå vil blir mer kontrollert oppskyting.

Du får trøste deg med at det nye året kommer enten du har fyrverkeri eller ei. :D

Vel, hadde ikke hatt noen planer om å stå tett sammen med andre når jeg skjøt opp rakettene! :)

Glad det blir mer kontrollert? Er det noe i Norge som IKKE er kontrollert?

I gjennomsnitt skader 130 stk seg pr år på fyrverkeri, mye mer som skader seg på f.eks tobakk på et år.

Det er snakk om EN natt! Er det såå farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at privat fyrverkeri blir forbudt.

For det første volder det utrolig mange unødvendige skader hvert år. For det andre er det ganske stusslige greier. Med mindre man spanderer en tusenlapp eller to er det stort sett et lite hvin og en bitteliten, rød eksplosjon som forsvinner like fort som den kom.

Det jeg hadde ønsket meg (etter å ha bodd i Japan, der de har et slikt system), var et nyttårsrakettgilde i kommunal regi- eller gjerne sponset av private aktører. Et hundretusenkroners-show i hver by, på hvert sted, der folk faktisk fikk et fantastisk show, en heidundrende start på det nye året, i steden for at vi driver og sender kjedelige fattigmannsraketter i øynene på hverandre i fylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her flyr det opp raketter mer enn en natt for å si det sånn!

Og alle dyra som er livredde! Noen må jo dopes ned! Men man kan jo ikke dope dem ned i en uke heller da.

Dessuten vet vi jo alle at røyk og alkohol bare er lovlig fordi staten tjener grovt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at det er forbudt. At det skal være lov for fulle folk å risikere å brenne ned andres hus bare fordi det er koselig med raketter, er mer enn jeg begriper.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har så panikk for ikke og se en rød dott eller to, så dra til sverige og kjøp da vel?

trur neppe onkel politi vil dra rundt for og kontrolere at ingen sender ulovelig fyrverkeri liksom:-)

på en måte er jeg i mot loven, det er jo en stor opplevelse for unga og se pappa/mamma sende raketer osv, menn du hverden å glad jeg er for at det blir roet noe ned nå.

er bare redd for at de fulle idiotene som prøver og gjøre hverandre blinde med raketter vil få tak i raketter uanseth, og dermed forestte med og sikte på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det såå viktig? ;)

Faktisk! Pleier å bruke over en tusenlapp på fyrverkeri, koser meg med å sette opp raketter med venner osv... Det er en den dagen i året vi virkelig får leke oss!

Nå kommer nyttår bare til å bli en normal fest, bare med god mat. Kjedelig.... :tristbla:

Og: Skal vi kutte ut fyrverkeri pga dyr noen dyr er redde? Hold dem inne da!

( Og jeg skal feire en plass det ikke er noe felles oppskytning! )

Til Nbp: En rød dott? De jeg skyter opp lyser opp hele himmelen ;)

Og til Vera Vinge: Det er fåtall av hus som brenner ned. Som sagt det er det samme som en natt med lyn og torden... ikke så farlig!

Endret av Betty89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen må jeg bare si! I år er det forbud mot raketter med styringspinne og fyrverkeri som ser ut som leketøy! Må bare spørre: Hva er det som feiler regjeringen?

Vi får da faen meg ikke lovt til noe her i landet snart! Jeg har sett frem til nytt år helt siden i fjord! Men etter jeg fant ut denne nyheten, fikk jeg rett og slett ikke lyst til å feire lenger!

Ja, jeg vet det er mange skader. Men de fleste skadene som oppstår er lettere skader som brannsår ol!

Det er så mye annet man kan skade oss på! hvorfor kutter de ikke det ut? F.eks Tobakk, Alkohol, Skatebrett osv...

Synes ABSOLUTT det skal være lovt til å kjøpe fyrverkeri av alle slags. Det har jo en aldersgrense på 18 år uansett.

Alle vet at fyrverkeri kan bringe med skader, så da får dem som er redde for skader, unngå å kjøpe da!

Her i landet er det faen meg ikke mye man får gjøre lenger!

En natt med fyrverkeri kan vi ikke unne oss!

Si din mening!

Min mening:

Det at du skal bli sykepleier bekymrer meg! Særlig når du tar så lett på brannsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om EN natt! Er det såå farlig?

Spør de som har mistet fingre og syn, og de vil nok kunne gi deg et svar. Og det er vanskelig å ta deg på alvor når du beskriver brannsår som lette skader. Selv om de selvsagt kommer i varierende grad. At berusede folk skal få sende opp fyrverkeri er galskap, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesssssss! Digg å endelig kunne glede seg til nyttår igjen! Jeg personlig hater fyrverkeri og smelling, og jeg mistrives maksimalt på nyttårsaften. Så i år er det håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du er så på det at regjeringen forbyr og forbyr. Om denne debatten er noe som helst representativ for befolkningens mening, så hadde personlig fyrverkeri-oppskyting uansett blitt forbudt ved en folkeavstemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nbp: En rød dott? De jeg skyter opp lyser opp hele himmelen ;)

pleier kjøpe en familie pakke eller to, en eller to stk som er ok resten er bare fisere:-)

menn unga koser seg de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør de som har mistet fingre og syn, og de vil nok kunne gi deg et svar. Og det er vanskelig å ta deg på alvor når du beskriver brannsår som lette skader. Selv om de selvsagt kommer i varierende grad. At berusede folk skal få sende opp fyrverkeri er galskap, rett og slett.

Er det ikke deres eget valg da? DE VET at det kan oppstå skader om de skyter opp i beruset tilstand!

At jeg skal bli sykepleier har ingenting med saken å gjøre.

Og uansett er det fåtall som får skikkelig store skader. Kan miste synet om man tenner på en grill også, men det er vel ikke forbudt for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om EN natt! Er det såå farlig?

Nei, det er ikke bare snakke om EN natt, hadde det enda vært det! Folk begynner jo oppskytingen lenge før jul, og det popper opp raketter med ujevne mellomrom til langt uti januar.

P.S Ja, jeg vet at noen dyr er redde. Men er det farlig om de er redde da?

Eh ja, det kan faktisk være det. Har bl.a en gammel hund som får tilnærmet panikk hver gang han hører en rakett. Er faktisk alvorlig bekymret for at hjertet hans skal ta kvelden på nyttårsaften pga stress.

Og: Skal vi kutte ut fyrverkeri pga dyr noen dyr er redde? Hold dem inne da!

Og du påstår du har dyr selv? Selvfølgelig holder jeg dyrene inne på nytårsaften, kunne ikke falle meg inn å la de være ute blant fyrverkeri og fulle tullinger. Men tror du virkelig man ikke merker noe til fyrverkeri så lenge man er innendørs? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...