Gå til innhold

Forbud mot fyrverkeri!


Gjest Betty89

Anbefalte innlegg

For å si det slik: DEM som blir skadet av fyrverkeri er som oftest den som skyter dem opp i eventuelt beruset tilstand. I andre tilfeller er det DEM som er med, den som skyter opp. Så moralen blir: Er du redd for å få en rakett i huet, så ikke vær med fulle ungdommer som skyter rundt seg! Du får sannsynligvis ikke skader om du eller andre ved din side setter rakettene opp slik som bruksanvisningen forklarer.

Det er FÅTALL av hus som får skader. Og de fleste hundene klarer seg en kveld!

Og til dere som sier det er sykt av meg å si brannsår er lettere skader:

De fleste skader knyttet til fyrverkeri er overfladiske brannsår, øyeskader og mindre kutt. Men det er også registrert alvorlige øyeskader, sterke forbrenninger og ødelagte hender og fingre.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/aktuel....html?id=532267

Overfladiske brannsår er lettere skader!

Først og fremst: her starter rakettoppskytingen 3. juledag, og holder på langt uti første uka av januar... det er altså ikke snakk om bare en kveld/natt.

Vi sender ikke opp raketter selv, men har opplevd temmelig mange nestenulykker de siste årene, og er veldig glade for et forbud.

Senest i fjor var det 4 raketter som ble skutt inn i veggen vår, pluss en som traff vinduet! Heldigvis ble ikke vinduet knust, men veggen var sotsvart etter treffene.

Disse rakettene var sendt opp av edru voksne, som hadde fulgt alle reglene for trygg oppskyting, men som på grunn av uventede omstendigheter opplevde at rakettene ikke gikk dit de skulle.

Ellers har jeg opplevd at en butikk har blitt satt i full fyr på grunn av en nyttårsrakett, og jeg så også hvordan drita fulle kvinnfolk hindret brannmennene i å gjøre jobben sin fordi de prøvde å sjekke dem opp...

Til slutt må jeg også fortelle om han som fikk ødelagt hånden sin på grunn av en løpsk rakett. Han fikk ikke brannskader, men nerveskader etter at raketten gikk av (2 timer forsinket) i hånda hans... Han måtte omskoleres fra sin jobb som snekker i etterkant.

Dette er en persons opplevelser...

Mannen min har like mange, om ikke enda fler historier, og det samme har alle jeg kjenner...

Det er tusenvis av "nesten-ulykker" hvert år, og jeg må si at jeg reagerer på din holdning "eneste kvelden i året vi kan leke oss!"

Man leker ikke med fyrverkeri, og det er slike holdninger som gjør et forbud nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare la oss glemme hele denne tåden!

Virker som alle bare tenker på alt det negative med fyrverkeri, og ingenting posetivt!

Jeg synes heller aldersgrensa burde stige, fyrverkeriet mer sikkert, og så får folk velge om de vil kjøpe eller ikke!

Er fullt klar over at skader kan oppstå, men det skjer med fyrverkeri og uten. (Fulle folk som kaster flasker ol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la oss glemme hele denne tåden!

Virker som alle bare tenker på alt det negative med fyrverkeri, og ingenting posetivt!

Det er ikke sånn at du eier tråden selv om du har startet den. :roll:

Velkommen etter forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tusenvis av "nesten-ulykker" hvert år, og jeg må si at jeg reagerer på din holdning "eneste kvelden i året vi kan leke oss!"

Man leker ikke med fyrverkeri, og det er slike holdninger som gjør et forbud nødvendig!

Det er ikke bokstavelig talt ment! Det er ikke som jeg leker lasso med rakettene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du eier tråden selv om du har startet den. :roll:

Velkommen etter forresten.

Nei, men jeg har vel lovt å be dem glemme dem? Er du redd for å bli kontrollert?

Alt du kommer på å kritisere! Du trenger ikke ta alt så bokstavelig!

FORRESTEN: Tror det kommer til å bli mer hjemmelagede bomber heller... Som ikke er bra

Endret av Betty89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la oss glemme hele denne tåden!

Virker som alle bare tenker på alt det negative med fyrverkeri, og ingenting posetivt!

Hva mener du?

Det er da mange som har sagt at de liker å se på ordentlig fyrverkeri i denne tråden!

Det er bare ikke så mange som liker det nok til å ta sjansen på å få en rakett inn i huset sitt, eller i ansiktet.

Fyrverkeri er flott å se på, og det er enda flottere å se på når de som sender det opp KAN det!

Så kan vi resten holde stjerneskuddene og "fontenene" våre, og kose oss med et fantastisk syn, og faktisk vite at ingen blir skadde, og at husene våre fremdeles står 1. nyttårsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke et forbud er bra hvis det basere seg på at noen er idioter (les ikke klarer å holde seg innenfor tidsrammen og er uansvarlige når det kommer til farlige ting som fyrverkeri). Når det er sagt så støtter jeg forbudet av dyrehensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor dere som er redde for å få en rakett i huset/ fjeset bor!

Har aldri opplevd eller hørt om lignende her hvor jeg bor... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor dere som er redde for å få en rakett i huset/ fjeset bor!

Har aldri opplevd eller hørt om lignende her hvor jeg bor... :lete:

Boligfeltet vårt ligger i en kråning, og har ca 250 eneboliger, hvorav de fleste sender opp raketter.

Vi bor nederst... alle sender da rakettene sine ned mot husene i denne gaten.

I fjor plukket vi opp ca 30 raketter fra hagen og terrassen vår... det samme gjorde naboene våre.

Og hvis du leste innlegget mitt, fikk vi 5 av disse direkte på husvegg/vindu!

Så for vår del er det ikke bare at vi er redde for å få en rakett i huset, det er en reell mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er jo ikke snakk om noe totalforbud mot alt som smeller. Fyrverkeri blir det, og jeg fatter ikke hva som er så viktig med at det absolutt skal ha pinne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Vera Vinge: Det er fåtall av hus som brenner ned. Som sagt det er det samme som en natt med lyn og torden... ikke så farlig!

Når det er flere hus enn om det ikke sendes opp private fyrverkeri, syns jeg det er et argument for forbud. Så lenge fyrverkeri ikke er viktig eller nødvendig, syns jeg det er langt viktigere at hus får stå i fred. Lyn og torden får man ikke gjort så mye med. I motsetning til privat oppskytning av fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er jo ikke snakk om noe totalforbud mot alt som smeller. Fyrverkeri blir det, og jeg fatter ikke hva som er så viktig med at det absolutt skal ha pinne på.

Jeg er klar over det... Men skal man ha rakett-lignende batterier må man opp i tusenlappen og dem varer maks 1 min.

Raketter var forhåndsvis billig, og man kunne sende en opp da og en opp da!

Nå har jeg råd til et batterier som gir skikkelig effekt. Som kun kan skytes opp en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du redd for å få en rakett i huet, så ikke vær med fulle ungdommer som skyter rundt seg!

Ærlig talt, mener du virkelig at folk skal ta ansvar for seg selv og hvem de velger å være sammen med? Det går ikke i Noreg, vettu. Her må Moder Stat inn i å regulere oss - til alle de uansvarliges glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lamia Lenis

HURRA!! sier nå bare jeg, hvis jeg slipper alle de ubrukelige rakettene hvert år... Jeg er omtrent like redd dem som dyrene er, og har blitt truffet flere ganger. Jeg har hatt hunder som omtrent har fått nerveproblemer etter nyttårsaftener. Jeg HATER fyrverkeri, og håper egentlig det blir totalforbud mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, mener du virkelig at folk skal ta ansvar for seg selv og hvem de velger å være sammen med? Det går ikke i Noreg, vettu. Her må Moder Stat inn i å regulere oss - til alle de uansvarliges glede.

Kanskje du bør flytte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at de fordømte pinnerakettene er så billige, og jeg er glad jeg slipper å ha dem susende rundt øra om jeg går ut.

Ser det argumenteres med denne ene kvelden i året, men som flere sier her inne... det er jo nesten en hel måned med oppskytinger og smelling. Det slipper vi nå med de dyrere batteriene, folk flest får ikke kjøpt mer enn at de skyter det opp på under en time :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer ikke til å savne rakettene. Oppskytingen startet også hos oss lenge før nyttårsaften og hunden min pleide å sitte nede på badet og skjelve som et aspeløv, selv om vi ga den beroligende og puttet voks i ørene dens. For ikke å nevne hesten min. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg måtte se til den, og den sto og rullet med øyene. I *hele* romjula...

Og jeg må bare føye til: de to tingene som irriterer meg mest på nyttårsaften er

1) at en del foreldre lar barna sine som gjerne er ned i 5års alderen få prøve å skyte opp en rakett sammen med pappa/farfer/onkel el. fordi dette er under "kontrollerte omgivelser" og "ingenting kan gå galt". Seriøst, jeg får fnatt av å se dette...

2) unger løper rundt dagen etter og leker med avfyrte raketter fordi disse ikke har blitt ryddet opp (har har en del ungdom og fulle voksne noe å svare for) eller fordi noen foreldre faktisk tror at det ikke er et problem! Jeg har hørt forklaringer om at "de har blitt våte over nattet", "det er ikke noe der ute som ikke har blitt fyrt av" og "de får jo ikke tenkt på dem". Ugh.

Men når det er sagt så er jeg også forkjemper for kommunalt show, slik man har i mange andre land/byer (mye større byer enn Oslo, mange flere mennesker, og der ingen har lov til å sende opp egne raketter eller har noen tradisjon med dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønner, kommer jo fortsatt dyrene til å bli redde? Batteriene smeller jo de også, og de dyrene som bor nærme et slikt evt kommunalt rakettshow.

Jeg er helt for forbudet mot pinneraketter jeg altså, av sikkerhetsmessige hensyn. Av dyrehensyn burde man jo være i mot all rakettskyting.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt skuffet jeg også, men når jeg tenker over det så er jo batteriene uansett mye heftigere. Sutrekoppene kommer nok ikke til å få en stille nyttårsaften i år heller, nei. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...