Gå til innhold

Forbud mot fyrverkeri!


Gjest Betty89

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette forbudet er helt greit. Har selv hatt noen skumle opplevelser med raketter og sånne ting som surrer rundt på bakken. Det blir nok vel så mye fyverkeri i år som i fjor. Tror nok ikke vi trenger å bekymre oss for det. Det er jo bare de med pinne som er forbudt, og de er jo ganske kjipe i grunn alikevell.

Jeg er også veldig for at kommunen skal skyte opp raketter, da blir det mye finere og mer kvalitet over det, enn all den dritten som skytes opp rundt omkring i de tusen hjem.

Endret av IrmaAdele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt synd på dem som bor utforbi byene...

Hvorfor det? Det er jo bare de med styrepinne som skal bort. Ikke alt det andre. Da er det vel ikke noe mer synd på de, som det er på de som bor i byen vel? Jeg synes forøvrig ikke det er synd på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med det er ikke et argument mot heller.

P.s Det kommer til å være mange barn som kommer til å savne å se raketter og leke med små tankser ol.

Klarer ikke la vær å kommentere den nederste setningen her...

Jeg ville aldri latt mine barn leke med fyrverkeri, det gjør vel ingen andre oppegående foreldre heller. Fyrverkeri er ikke leketøy.

Det er også 18års aldersgrense for all type fyrverkeri.

Jeg synes forbudet som nå er kommet er helt genialt!

Når det er sagt så liker jeg å se på profesjonelt og pent fyrverkeri som er sendt opp av profesjonelle pyroteknikere.

Endret av MaiL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nok opplevelser med fyrverkeri oppfyrt av fulle folk som har null kontroll på hva de driver på med. Så jeg foretrekker fyrverkeri i ordnede former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer ikke la vær å kommentere den nederste setningen her...

Jeg ville aldri latt mine barn leke med fyrverkeri, det gjør vel ingen andre oppegående foreldre heller. Fyrverkeri er ikke leketøy.

Det er også 18års aldersgrense for all type fyrverkeri.

Jeg synes forbudet som nå er kommet er helt genialt!

Når det er sagt så liker jeg å se på profesjonelt og pent fyrverkeri som er sendt opp av profesjonelle pyroteknikere.

Får de ikke holde på stjerneskudd heller? Det er 16 år.

Små tankser lekte jeg (og alle jeg kjente) med, det var bare en liten fontene som kom ut. Selfølgelig fins det voksne som ikke lar barna leke med fyrverkeri, men de fleste jeg vet om får lovt. (Fra 10 års alderen)

Endret av Betty89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt fyrverkeri blir ikke forbudt? Faen heller. Da blir jeg nødt til å sitte inne i år igjen mens de andre står ute og "koser" seg i infernoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Så alt fyrverkeri blir ikke forbudt? Faen heller. Da blir jeg nødt til å sitte inne i år igjen mens de andre står ute og "koser" seg i infernoet.

Det er 8 timar i året. Eg trur du overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 8 timar i året. Eg trur du overlever.

Bare åtte timer i året? De begynner i midten av Desember og sluttet langt ute i Januar. Så følgetlig kan det ikke være åtte timer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen må jeg bare si! I år er det forbud mot raketter med styringspinne og fyrverkeri som ser ut som leketøy! Må bare spørre: Hva er det som feiler regjeringen?

Vi får da faen meg ikke lovt til noe her i landet snart! Jeg har sett frem til nytt år helt siden i fjord! Men etter jeg fant ut denne nyheten, fikk jeg rett og slett ikke lyst til å feire lenger!

Ja, jeg vet det er mange skader. Men de fleste skadene som oppstår er lettere skader som brannsår ol!

Det er så mye annet man kan skade oss på! hvorfor kutter de ikke det ut? F.eks Tobakk, Alkohol, Skatebrett osv...

Synes ABSOLUTT det skal være lovt til å kjøpe fyrverkeri av alle slags. Det har jo en aldersgrense på 18 år uansett.

Alle vet at fyrverkeri kan bringe med skader, så da får dem som er redde for skader, unngå å kjøpe da!

Her i landet er det faen meg ikke mye man får gjøre lenger!

En natt med fyrverkeri kan vi ikke unne oss!

Si din mening!

Står 89 for året du er født? syns du er lite voksen for snart å være 20 år.

Du blander også inn mye annet i debatten.

Du har anledning til å kjøpe fyrverkeri. Bakkestyrt-effektfyrverkeri.

Du har ikke lyst til å feire pga dette? Jeg må le, min sønn på 8 gleder seg uansett.

Du har heller ike fujgt med hva skader dette har gjort, det er ikke noen enkle brannsår. Det har vert store skader. Det har rammet uskyldige,rakettene har skjenet ut. Det har vert branner i hus og totalødeleggelse. hvor mange har ikke mistet synet pga dette?

nei, vet du hva. legg deg tidlig den kvelden, så slipper du og ergre deg.

De aller fleste er veldig glade for denne loven. Den skulle ha komt for mange år siden.

Du endrer nok innstilling den dagen du får hus og barn.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, sier nå jeg! Forhåpentligvis blir det snart forbudt å skyte opp raketter i det hele tatt(mener da altså at kommune/lign gjør dette under ordnede former heller)

Jeg har aldri vært noe glad dette bråket som følger med jula, fra ca 27 des. til 5

7 januar hører vi raketter i hytt og gevær. Ikke er det skøy for dyra(har selv hatt en hund som var livende redd for raketter. Ikke nytter det å sitte inne for det bråket høres uansett, og ikke går det an å gå tur i dagene før og etter nyttår fordi noen bruker flere tusen på raketter og sender dermed opp i flere dager!

Har også vært utfor noen hendelser med raketter, som var direkte skumle og farlige. Et år, da vi ikke feiret nyttår hjemme, fikk vi tlf om at en rakett hadde gått gjennom taket. Far måtte dra hjem i full fart, men Heldigvis var det "bare" brent hull i taket og gjennom. Denne hadde ingenting med fulle folk gjøre, eller at den var satt opp på gal måte, osv.. Det var feil el lign. med selve raketten!

Har hatt fere lign. episoder, hvor innbl. av alkohol ikke har vært grunn til farlighetene, ei heller at raketten er satt opp feil, osv.

Nei, Godt Nytt År folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig mange som tar feil her inne. Det sendes ikke opp raketter lenge før nyttår. I alle fall ikke dette året. For nå selger de ikke fyrverkeri før dagen før.

Og ja, det kan oppstå store skader men det kan det jo med alt. Grilling, sykkling, sterinlys, jakt og fiske.... You name it! ALT kan gi skader ved uriktig bruk. Men blir det forbudt da? Nei.....

Om folk ikke overlever 8 timer med pang så får de holde seg inne...

Og forresten; sa jeg noen gang at jeg ikke kom til å feire nyttår fordi rakettene er blitt forbudt? Svar: Nei, jeg kommer til å feire for det...

Endret av Betty89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Sorry, men her tar du feil. I år blir det fortsatt solgt fyrverkeri i samme periode som før, men det er foreslått innskrenkinger fra neste år.

Og vanligvis blir det faktisk skutt opp raketter både lenge før og lenge etter nyttårsaften, noe som forhåpentligvis vil bli bedre når det salgsperioden innskrenkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som tar feil her inne. Det sendes ikke opp raketter lenge før nyttår. I alle fall ikke dette året. For nå selger de ikke fyrverkeri før dagen før.

Og ja, det kan oppstå store skader men det kan det jo med alt. Grilling, sykkling, sterinlys, jakt og fiske.... You name it! ALT kan gi skader ved uriktig bruk. Men blir det forbudt da? Nei.....

Om folk ikke overlever 8 timer med pang så får de holde seg inne...

Og forresten; sa jeg noen gang at jeg ikke kom til å feire nyttår fordi rakettene er blitt forbudt? Svar: Nei, jeg kommer til å feire for det...

Jeg beklager, men nå begynner du å høre ut som en sutrete unge som helst vil ha viljen sin. ;) Ja, mye er farlig. Ikke alt er forbudt. Raketter er noe hundretusenvis av mennesker skyter opp på samme dag, innen samme tidsrom, og på mer eller mindre sikre måter. Dette har vist seg å gi til dels alvorlige personskader og materielle skader for millioner! Så regjeringen og stortinget gikk inn for et forbud mot den mest ustabile typen rakett.

Er det så krise da? Eller er det det faktum at akkurat dette forbudet plager deg, som gjør at det er så krise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...