Gå til innhold

Hva skjer med verden? 12-13 årige jenter og sminke.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Så nettopp en reportasje på Tv2 om 12-13 år gamle ungjenter som var med på et såkalt sminkekurs i kommunal regi.

Er verden virkelig så gal idag, at små ungjenter som faen ikke har fådd hår på dåsa, skal få lov og være med på sminkekurs? Med og arrangere et sminkekurs for småjenter, risikerer man at jentene får i tankene at de skal bli glamourmodeller og det som verre er. Har en venninne i 16-årsalderen som fikk sminke av moren i bursdagsgave når hun var 11 år. Idag har hun droppet ut av skolen og er på photosession i lettkledde klær stadig vekk. Vil vi virkelig at ungene våre skal bli oppdratt til og se best ut og pryde speilet til en hver tid, ha best mulig former og ha pupper som selveste Lene Alexandra?

Men hey, jeg er kanskje bare en 15 år gammel gutt som kanskje ikke forstår hvordan verden virkelig har blitt..

Hva mener du om denne saken? Er det rett, er det galt?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er da ikke noe nytt. Når jeg var 11 for mange herrens år siden sminket da jentene seg da og. Det er vel en del av prosessen man skal igjennom.

Om man sminker seg som ung har neppe noe å si på senere yrkesvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verden virkelig så gal idag, at små ungjenter som faen ikke har fådd hår på dåsa, skal få lov og være med på sminkekurs?

Nå er det slett ikke uvanlig at 12-13-åringer har "hår på dåsa", og det er helt naturlig at jenter interesserer seg for sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Nå har faktisk Lene Alexandra kvittet seg med puppene sine, så de var visst ikke så OK alikevel :fnise:

Men ja, over til det du skriver om. Du er en 15 år gammel gutt som har slike tanker om dette? Virkelig? Hadde ikke sett denne komme, imponerer meg litt egentlig. Da jeg var 15 år så føyk alle guttene etter den mest sminkede jenta i området, gjorde ikke så mye om hun var 12 eller 14, så lenge ansiktet var pent dandert. Godt det fortsatt er noen 15 åringer der ute som ikke har fått hjernen lammet av hormoner. Må ogsi si meg helt enig i innlegget ditt. Kan ikke snakke for andre, men da jeg var 11-12 år, noe som er ca 10 år siden + -, så gikk ikke jeg rundt med tupert hår eller sminket ansikt. Jeg lekte med barbiehester og diverse. Jeg ser dagens ungdommer i den alderen ser ut som de minst kunne vært 16. Ikke bare i ansikt og hår med sminke og diverse, men også klærne de velger å gå med. Hva jeg syns om det? At foreldrene skulle satt ned foten hardt og gale, men sikkert litt kjipt å være den eneste "ungen" i klassen uten 1,2 kg sminke i ansiktet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jenter på 12-13 interesserer seg for sminke syns jeg virker ganske normalt. Men at de skal på sminkekurs i kommunal regi.... det syns jeg er sært! Har ikke kommunene annet å bruke penger på enn sminkekurs til barnerumper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... Men kanskje fører det noe godt med seg? At det blir færre av disse knall gulbrune ungjentene med hvitbleket hår og et tonn maskara..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12-13 åringer er slett ikke småjenter .. jeg synes det hørtes ut som et bra tiltak. Kommunen her jeg bor arrangerer alt mulig så hvorfor ikke noe som mange unge jenter kan ha bruk for.

Husker godt at jeg eksprimenterte masse med sminke jeg og .. til forferdelse for min mor som var kosmetolog og jobbet med sminke til daglig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Da jeg var 12- 13 hadde jeg da bare hår her og der og like store pupper som jeg har i dag (er 21), og jeg og de fleste andre på min alder hadde eksperimentert med sminke en stund. Utfallet var vel så som så, kanskje et sminkekurs ikke hadde vært dumt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminkekurs i kommunal regi er helt sikkert del av en plan om å fange opp jenter, og da må de ha tilbud som fenger og møte jentene på deres premisser.

Og hvis disse jentene lærer seg å sminke seg pent er det vel bare vinn-vinn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Luna_*

Hei!

Jeg synes det er imponerende hvis du er en 15 år gammle gutt, du som startet debatten! Godt at du engasjerer deg!

Ja, jenter på 12-13 år er veldig unge, men mange er godt i gang med puperteten på i denne alderen. Det er ikke rart en vil eksprimentere litt med sminke.

Jeg så på tv, dr. phil, som uttalte seg om når det var greit at unge jenter begynte å sminke seg. Han mente det var greit hvis foreldrene følte seg komfortable med dette, og hvis barna ikke sminket seg for å tiltrekke seg gutter. Altså, hvis jenta sminket seg for å føle seg litt finere (selvfølelse), så var det greit. Men da bare litt maskara, lett eyeliner og lyse toner av øyenskygge.

Dette er jeg egentlig helt enig i. Jeg eksprimenterte en del med sminke og hadde en gang lilla lippestift, og lilla øyenskygge. Husker det var ei som spurte hva som hadde skjedd med meg, om jeg hadde ramla og slått meg. Så, det er ikke tvil om at jeg så helt jævlig ut. Hvorfor ikke heller da lære dem hvordan man sminker seg fint, og nøytralt, og forteller dem at målet med sminke er ikke å se eldst mulig ut, men heller kanskje å kunne pynte seg litt, slik at en føler seg godt med seg selv.

Så sminkekurs trenger faktisk ikke å være en så veldig dårlig ide, men hvis jeg var foreldre, så ville jeg sjekket ut hva som ble lært på kurset, slik at ikke dattera mi kom hjem som en brunkrem-dukke, med tre tonn maskara.

Det er ingenting galt i et lett lag med nøytral og fin sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg tror ikke dr. phil har noe å si når det kommer til hva slags sminke unge jenter kan bruke og ikke. hehe.. 12- 13-åringer kan da bruke akkurat like mye sminke som det jeg gjør, som er flere forskjellige produkter, men bare litt av hvert produkt. Og det finnes foreldre som aldri kommer til å føle seg komfortable med at deres døtre sminker seg, så jeg synes ikke at foreldrenes komfortnivå skal bestemme om de kan sminke seg eller ikke. Det er noe jenter må få bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer en 20 år siden jeg var på den alderen, og likevel sminket altså jenter i 12-13 års alderen seg, så det er nok ikke verden idag som har skylden for jenters sminking. ;)

Det som er like vanlig idag som når jeg var tenåring, er at jentene begynner å leke med sminke, og ser helt jævlige ut fordi di ikke har peil på hvordan det skal gjøres pent, så jeg synes faktisk sminkekurs kan være rett så greit jeg. Og det er vel sikkert ment mye for å gi jentene en aktivitet, de får vært sosiale uten å henge rundt, de går gjort noe de synes er moro og kult samtidig som de faktisk lærer noe de kan ha bruk for resten av livet.

ser overhode ikke noe problem med sminkekurs for 12-13 årige jenter, og nei, de kommer IKKE til å bli glam-modeller bare fordi de sminker seg!

Dersom du nå får informasjon om at veeeeldig mange kvinner idag, har sminket seg i den alderen du her kritiserer, også tenker du over hvor stor prosent av voksne kvinner som har valgt å droppe utdannelse og gode jobber for en glam-modell-karriære, synes du det fremdeles er en link mellom tidlig sminkebruk og yrkesvalg?

Ingen jeg kjenner er eller har vært glammodell, og vi sminket oss tidlig alle som en.

Puppene til Lene Alexandra har jo virkelig blitt OK, etter at hun tok ut siliconen, så ser det da ut som hun har akkurat like normalt fine pupper som enhver annen kvinne.

Jeg ser dagens ungdommer i den alderen ser ut som de minst kunne vært 16. Ikke bare i ansikt og hår med sminke og diverse, men også klærne de velger å gå med. Hva jeg syns om det? At foreldrene skulle satt ned foten hardt og gale, men sikkert litt kjipt å være den eneste "ungen" i klassen uten 1,2 kg sminke i ansiktet også.

Vi kom glatt inn på 16års disko og lurte vaktene hver helg, vi sminket oss og kunne nok lett bli tatt for 16 vi også, det er vel egentlig ikke SÅ enkelt å se forskjell bestandig.

Hadde min mor satt foten ned og nektet meg å bruke sminke, hadde jeg bare sminket meg ett annet sted en hjemme, så tror på en måte ikke det er akkurat den kampen mange foreldre gidder å ta.

at man ikke aksepterer direkte horete utseende er så, jeg hadde nok vært enig i å sette ned foten om det gikk over en grense, men vi har alle forskjellige grenser for hva vi synes er ok.

Jaja... Men kanskje fører det noe godt med seg? At det blir færre av disse knall gulbrune ungjentene med hvitbleket hår og et tonn maskara..? ;)

jupp, jeg ser mange fordeler ved ett slikt tiltak, vi så helt for jævlige ut til tider, og ser det samme hos mange i den alderen i dag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sminkekurs i kommunal regi er helt sikkert del av en plan om å fange opp jenter, og da må de ha tilbud som fenger og møte jentene på deres premisser.

Og hvis disse jentene lærer seg å sminke seg pent er det vel bare vinn-vinn ;)

Tror nok du er svært nære sannheten her, ja.

Ellers begynte jeg med sminke daglig da jeg var 11 år (dvs nesten 20 år siden). Mamma likte det ikke, men hun visste jo at dersom hun nektet meg det, sminket jeg meg bare et annet sted enn hjemme. Så i stedet for å nekte meg det, lærte hun meg enkel og diskret hverdags-make-up, og var med meg og kjøpte ordentlige produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Jeg tror nok ikke det er en direkte sammenheng mellom det å sminke seg som 12-åring og det å ende opp som glamourmodell, da hadde det vært en litt større bransje vi snakket om. Bra at du engasjerer deg ts, men jeg syns det er en god idé at jenter får kurs, så får de det rette forholdet til sminke fra de er såpass unge.

Jeg skulle gjerne ha blitt fortalt hvordan man burde legge hverdagsmakeup da jeg var 13. Skrekk og gru, jeg så temmelig ille ut med den sminken, men det har da blitt folk av meg likevel ;) Som flere sier, dette er ikke noen ny trend.

Personlig mener jeg at å legge sminke er en av de mest uskyldige måtene jenter kan eksperimentere på i begynnelsen av puberteten (som er godt igang for mange når man er 12 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søstera mi er 12 år, og jeg synes hun ser mye mer feminin ut når hun får på seg litt mascara, og siden utseende faktisk er ganske viktig i den alderen (enten vi liker det eller ikke) synes jeg det er bedre at hun sminker seg litt og tar seg bra ut enn at hun skal være en grå mus.

Jeg sminket henne og krøllet håret for noen måneder siden, og hun ble nydelig, og følte seg kjempepen. Hun er veldig jordnær og er ikke blant de "populære" jentene, så at hun skal få føle seg smashing av og til har jeg ingenting imot.

Men alt med måte, så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*

Det er jo sånt sett bra at det blir arrangert ting som jentene synst er gøy, fordi i de fleste kommuner er tiltakene nærmest borte. De fleste henger rundt i gatene, kjøpesenteret og kan havne på plasser de ikke burde havne.

Nå er min søster 12 og hun er ikke noen liten jente fordi om hun kun er 12 år.

Så jeg synst ikke det er så gale.

Jeg sminket meg også i den alderen, ikke nødvendigvis så utrolig vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest
Det er jo sånt sett bra at det blir arrangert ting som jentene synst er gøy, fordi i de fleste kommuner er tiltakene nærmest borte. De fleste henger rundt i gatene, kjøpesenteret og kan havne på plasser de ikke burde havne.

Nå er min søster 12 og hun er ikke noen liten jente fordi om hun kun er 12 år.

Så jeg synst ikke det er så gale.

Jeg sminket meg også i den alderen, ikke nødvendigvis så utrolig vakkert.

Eg kan ikke forstå et barn for lov å smøre seg med ren kjemikalien blanding.Uufff

Kjemikalier i shampoo,kosmetikk,renhold u.l fører til tidlig pubertet hos 7 årige...

Det viser seg at kjemikalier som vi omgås med til vanlig kan føre til at våre barn kommer alt for tidlig i puberteten.

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/k...ticle698426.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...