Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør

Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slutt med denne dialektkranglingen nå da. En slik diskusjon/krangel bør dere ta i Språk-forumet

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde tidligere i dag og jeg tenkte fort at denne skal på KG, selv om det ikke var en kjempehendelse.

Jeg var på en matbutikk for å handle og da jeg var ferdig, stilte jeg meg i kø i kassen. Det var en med en del varer som ble ekspedert og en person til bak denne, så meg. Det var også en ansatt i tippekassen som var rett ved siden av min kasse. Etter at hun i kassen hadde gjort seg ferdig med første, så er hun i tippingen ferdig med sitt og så begynner de å prate sammen og når man prater kan man selvfølgelig ikke gjøre noe i kassen, kan man vel???? Han foran meg begynte å se litt småstresset ut, han skulle bare ha en liten ting og ta ut penger, men det tok et minutt før han fikk dette. Jeg hadde selvfølgelig begynt å legge ting på båndet, men kassadamen satt ikke det på selv om det begynte å hope seg litt opp. Kom meg ikke lenger fremover pga han foran og min handlevogn. Etter mer samtale med tippedamen (uten at noe kunne pipes gjennom samtidig), ble det endelig min tur. Resten hadde vært greit om hun ikke hadde "glemt" å sette på det andre båndet. Jeg liker å pakke ting i min rekkefølge (større/tunge ting i ryggsekk, så mindre ting oppå og i pose) og måtte strekke meg etter noe (det var ikke mulig å gå forbi på den siden, for der var tippekassen). Er jo vant med at bånd 2 er i gang så og si hele tiden, men det var vanskelig her. Jeg hadde for så vidt god tid og det irriterte meg ikke mye, men nok til at det måtte nevnes her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere denne uken klarte jeg å si "pulekenn" istedenfor kulepenn... :sjenert::overrasket:

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dagens dumme ansatt går til hu dærre dillyduzit; 

"Dersom nøkkelen passer, kom tilbake så vi får filt opp en ny" 

"Nei vent" 

x2 

Og sånn gikk da den. Kunden bare lo og skjønte hva jeg mente, men herregud så idiot jeg følte meg. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag klarte jeg å si "den er mer khriller enn trim" om en bok. Kunden så rart på meg. 

Jeg trenger en fridag. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

I matbutikken opplever jeg oftere enn jeg skulle tro som kunde at de ansatte i kassen ikke ruller varene nedover båndet, hvor jeg ofte må strekke meg veldig for å få tak i de. Noen ganger ruller de det meste, hvor noe dessverre ikke kommer langt nok ned. Selv ikke med full innsats rekker jeg hen til de øverste varene. Når jeg da spør om de kan sende varene litt lengre ned, får jeg gjerne stygge blikk eller blir ignorert... Det kan også være vanskelig å få kontakt med den ansatte, hvor de da betjener neste kunde. Om jeg da prøver å få kontakt, så høflig jeg kan, kan jeg nesten høre alle banneordene den ansatte tenker om meg som kunde for å være så frekk. 

Jeg lurer oppriktig på hvorfor ansatte blir så sint for dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 26.2.2016 at 23.20, Sugar&Spice skrev:

Jeg dreit meg ut på jobb i dag :(

Det kom en skikkelig hyggelig danske (hallo - alle dansker er kjempehyggelige! Ja til flere dansker i butikken!) inn, og jeg følte raskt at han her kan man prate litt med og tulle og ha en fin tone med. Alt gikk tipptopp og jeg følte at alt var 100%+ på kundeservicedelen. (spurte selv om det var presanger og om han trengte papir etc...)

Jeg scanner inn varene, legger alt i en pose og sier "det blir 349kr! Oi, det hadde jeg ikke turt å si på dansk!" med verdens største smil og glimt i øyet. (De har jo så håpløst tallsystem, sant...)

Så smiler dansken og bare "trehundre og førtini kroner heter det på dansk". Åh, så... kommentaren min ble jo bare helt feil - jeg tenkte at tallsystemet var vanskelig men det begynner jo på femti :( ÆSJ  det var pinlige saker! Jeg prøvde å være morsom og så bare... faila det totalt!

:rodme::sjenert:

Han tok det jo med et smil da men jeg ble rød :( Skulle ønske jeg lot være å gjøre sånne ting, hahahahah.

Ikke helt, det heter ni-og-førr.

Anonymkode: b0950...5b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kjøpe meg sofa en dag og dro på en stor møbelforetning i Oslo med venninna mi. Først ser jeg på en nede som ser ganske grei ut og er på tilbud, men jeg velger å titte mer rundt oppe fordi jeg hadde sett ut en jeg ville se på før jeg bestemte meg.

Får tak i en ansatt som ser ut som han ønsker å ende livet sitt der og da.

Meg: Hei, jeg vil gjerne se på den sofaen som er avbildet her. Det står at den er i butikken.
Ansatt: Den står nede i inngangen.
Meg: Nei.
Ansatt: Jo
Meg: Ehh, nei. Jeg så nettopp på den og den er ikke lik. Størrelsen er heller ikke lik.
Ansatt: Da vet jeg ikke, la oss se.

Så begynner turen rundt i senteret. Og vi gikk og vi gikk og vi gikk. Så kom vi omsider til en sofa og han:

"det er denne"
Meg: Ehh, nei.

Vi leter litt til og finner den omsider. Problemet var da at sjeselongen var på feil side og jeg ønsket å se den på riktig side.

Meg: Ehh, du hadde ikke hatt den fremme et sted med sjeselongen på motsatt side?
Ansatt: Joda

Vi rusler litt rundt igjen i butikken.

Ansatt: Her er den

Og vi gjentok hele forbanna runden før han omsider fant riktig sofa.

Når jeg og venninna mi omsider kommer til kassen etter mye om og men, så blir vi stående over 10 minutter i kø, mens de prøver å overbevise en utenlandsk familie som åpenbart slet med språket å forstå hva det betydde å kjøpe ting på avbetaling.

Ansatt: Så får du en regning om 9 måneder
Kunde: Ikke betale noe
Ansatt: Ikke nå nei, men om 9 måneder
Kunde: Ikke betale noe, alt gratis?

Også videre, også videre, også videre.

Neste gang jeg kjøper meg noe møbler så velger jeg nok ikke den butikken ...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde med min datter på da ca 3år og hennes kinesiske venninne på samme alder inn på en klesbutikk. Venninna hadde overnattet en hel helg så jeg hadde kjøpt identiske klær til dem for moro skyld. Min datter typisk nordisk, blondt krøllete hår og har blå øyne. Venninna (som er kinesisk....) - har svart stritt hår og mørke øyne. Inne i butikken går de to rundt og en ansatt kikker på dem og kommenterer: " åå, så bedårende de er! Med likedan antrekk og greier.. - er de tvillinger"? ....... 

Anonymkode: 4dbfa...48e

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde med min datter på da ca 3år og hennes kinesiske venninne på samme alder inn på en klesbutikk. Venninna hadde overnattet en hel helg så jeg hadde kjøpt identiske klær til dem for moro skyld. Min datter typisk nordisk, blondt krøllete hår og har blå øyne. Venninna (som er kinesisk....) - har svart stritt hår og mørke øyne. Inne i butikken går de to rundt og en ansatt kikker på dem og kommenterer: " åå, så bedårende de er! Med likedan antrekk og greier.. - er de tvillinger"? ....... 

:skratte:

Det slår jo til og med hun som sa at søsteren min og jeg hadde identistke øyne.
Vi har forskjellige farger på øynene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
27 minutter siden, S00l skrev:

Jeg skulle kjøpe meg sofa en dag og dro på en stor møbelforetning i Oslo med venninna mi. Først ser jeg på en nede som ser ganske grei ut og er på tilbud, men jeg velger å titte mer rundt oppe fordi jeg hadde sett ut en jeg ville se på før jeg bestemte meg.

Får tak i en ansatt som ser ut som han ønsker å ende livet sitt der og da.

Meg: Hei, jeg vil gjerne se på den sofaen som er avbildet her. Det står at den er i butikken.
Ansatt: Den står nede i inngangen.
Meg: Nei.
Ansatt: Jo
Meg: Ehh, nei. Jeg så nettopp på den og den er ikke lik. Størrelsen er heller ikke lik.
Ansatt: Da vet jeg ikke, la oss se.

Så begynner turen rundt i senteret. Og vi gikk og vi gikk og vi gikk. Så kom vi omsider til en sofa og han:

"det er denne"

Vi leter litt til og finner den omsider. Problemet var da at sjeselongen var på feil side og jeg ønsket å se den på riktig side.

Meg: Ehh, du hadde ikke hatt den fremme et sted med sjeselongen på motsatt side?
Ansatt: Joda

Vi rusler litt rundt igjen i butikken.

Ansatt: Her er den

Og vi gjentok hele forbanna runden før han omsider fant riktig sofa.

Når jeg og venninna mi omsider kommer til kassen etter mye om og men, så blir vi stående over 10 minutter i kø, mens de prøver å overbevise en utenlandsk familie som åpenbart slet med språket å forstå hva det betydde å kjøpe ting på avbetaling.

Ansatt: Så får du en regning om 9 måneder
Kunde: Ikke betale noe
Ansatt: Ikke nå nei, men om 9 måneder
Kunde: Ikke betale noe, alt gratis?

Også videre, også videre, også videre.

Neste gang jeg kjøper meg noe møbler så velger jeg nok ikke den butikken ...

Her skjønte jeg ikke hva du mener helt ifh tittel på tråden,annet enn at den ansatte var en smule sta. At dere måtte gå og gå er jo fordi forretningen er stor da,og det er jo ikke noe den ansatte kan noe for akkurat. Skulle han ha hentet sofaen til deg? Skulle han snudd/flyttet sjeselongen til rett side? Og ang det i kassa,så måtte de jo forklare kunder som ikke forsto?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29. februar 2016 at 7.58, AnonymBruker skrev:

I Trøndelag, ja. Det er et helt ukjent ord i Oslo som ikke brukes. Jeg har full forståelse for at den ansatte ikke forsto det og ingen forståelse for at kommentaren ble plassert her. Det er ikke sånn at trønderdialekten er Norges midtpunkt. 

Anonymkode: 2ee7e...098

Nå har det seg jo slik at h*n som skrev innlegget først brukte ordet "poinnj" og da kassadamen ikke forsto det sa vedkommende "under" istedenfor og pekte til og med på den som hang under. Kassadamen  forsto tydeligvis ikke hva "under" betød heller, før etter at hun  hadde tenkt seg om og spurte om h*n mente "unner".

var ikke sååå vanskelig å forstå da...

Anonymkode: de0d1...29a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blomsterert skrev:

Her skjønte jeg ikke hva du mener helt ifh tittel på tråden,annet enn at den ansatte var en smule sta. At dere måtte gå og gå er jo fordi forretningen er stor da,og det er jo ikke noe den ansatte kan noe for akkurat. Skulle han ha hentet sofaen til deg? Skulle han snudd/flyttet sjeselongen til rett side? Og ang det i kassa,så måtte de jo forklare kunder som ikke forsto?

Problemet var ikke at vi måtte gå rundt, men at vi til stadighet måtte fortelle den ansatte at han viste oss feil sofa, til tross for at han hadde sett hvilken sofa jeg skulle se på. Ser jeg kunne lagt til flere linjer for å forklare det. Han var påståelig på at sofaene han viste oss var de korrekte sofaene. Gjentatte ganger, selv etter å ha sett bildet jeg tok med hvor målene på sofaen stod og hva sofaen het. Var ikke noe problem med å gå rundt i forretningen, var et problem at han åpenbart ville lempe meg til første sofa og så gå sin vei. Flere ganger.

Deretter, de kundene som slet med å forstå kunden visste ikke hva slags avtale de holdt på å gå inn på. Jeg skjønner man skal tilby den nedbetalingen for å få ekstra cash til butikken, men de forstod virkelig ikke hva de gikk inn på. Helt ærlig vet jeg ikke om de i det hele tatt fikk kjøpt det, for de virket så nye i landet at jeg tror ikke de hadde opptjent seg kredittverdighet til et slikt kredittkort. Når man ser de sliter så mye med å forstå hva slags avtale de går inn på, så bør man kanskje la være å prakke på de en kredittavtale.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, når jeg var tidlig i tenårene hadde jeg og søster reist hjem fra en ferietur i utlandet alene fordi foreldrene våre skulle være igjen på noe jobbgreier. Da vi kom til passkontrollen sier mannen i skranken mens han står å ser på passene våre: dere må være tvillinger!

.... Det er 2 år mellom oss. 

Anonymkode: 7668b...689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

99 % av tiden er jeg veldig fornøyd når jeg handler, men iblant synes jeg ansatte kan være ufattelig trege:

Meg: Hei, har dere xx (ganske vanlig matvare)? 

Ansatt: Sto det ikke i hylla?

Meg: Nei :)

Ansatt: Åja, det kan hende vi har det på lageret da....

Og så står bare den ansatte der og ser dumt på meg! Altså, jeg mener, om dere kan ha det på lager, hadde du da giddet å gå og sjekke for meg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:fnise:  :fnise: Doomsday government president assassination virus BLACK-OPS Enigma Firefly 1984 spy

Anonymkode: a1838...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt, det heter ni-og-førr.

Anonymkode: b0950...5b9

Okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...