Gå til innhold

Hvorfor ser boligene fortsatt like dyre ut som i 2005?


Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Men hvis du SKAL selge, så bør du jo heller selge nå istedet for å vente? Du tror vel ikke at prisene kommer opp på dagens nivå de nærmeste 15 årene?

Jeg tror prisene kan komme opp på dagens nivå lenge før det har gått 15 år. Prisene har vært unaturlig høye en periode nå, sammenlignet med gjennomsnittsinntekten her i landet. Men inntektene vil stige, og da vil også husprisene stige atter en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror prisene kan komme opp på dagens nivå lenge før det har gått 15 år. Prisene har vært unaturlig høye en periode nå, sammenlignet med gjennomsnittsinntekten her i landet. Men inntektene vil stige, og da vil også husprisene stige atter en gang.

Her motsier du jo deg selv, det er som du sier: prisene har vært (og er fortsatt) unaturlig høye. Unaturlig, ikke sant? Og derfor lite sannsynlig at de kommer opp på samme nivå før folket OG BANKENE har glemt krisen. og tro meg: det tar minst 15 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men inntektene vil stige, og da vil også husprisene stige atter en gang.

Nei, inntektene vil ikke stige. Si, meg følger du ikke med? Det er allerede varslet at lønnsoppgjøret til våren ikke vil gi høyere lønnsvekst.

Samtidig har du kanskje fått med deg at arbeidsledigheten er på full fart oppover? FOlk må flytte, folk må selge, og boligprisene går nedover for hver eneste dag. Mandag kommer nye tall, og jeg kan garantere deg at de er rødere enn de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder jeg med deg i. Vi har både enebolig og leilighet .. bor i eneboligen og leier ut leiligheten. Kommer til å leie den ut helt til den er nedbetalt ..

I hundre år eller? For det første skatter du av leieinntektene, for det andre har du vedlikeholdsutgifter. Det du sitter igjen med i måneden er så lite at du ikke nedbetaler en leilighet i ditt livsløp i allfall :)

Uøkonomisk og dumt å sitte med to boliger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker bare om å kjøpe hus hvis det blir et krakk, og det tror jeg ikke det blir...

Men det er allerede et krakk lilleulv, alle kaller dette et krakk. Spørsmålet er hvor STORT krakket blir, er 20% mye? 30% 40% Jeg tror vi er bare halvveis i denne nedgangen, at prisene har sunket 15% og skal ned til 30-40%. Samtidig ser jeg at flere boliger som ikke blir solgt har fått redusert prisantydningen med 25%, og ikke alle oppnår DEN summen heller. Senest i går kveld aksepterte naboen bud på leiligheten sin på 1.870.000. Vet du hva taksten var? 2.650.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du SKAL selge, så bør du jo heller selge nå istedet for å vente? Du tror vel ikke at prisene kommer opp på dagens nivå de nærmeste 15 årene?

Nå er ikke jeg den du svarte, men SELVFØLGELIG tror jeg prisene stiger de nærmeste 15 årene.

Historiske fakta (hentet fra Statistisk sentralbyrå (SSB), har ikke lagt ved tall, det står klart på deres nettsider, samt rapport fra Norges Bank):

1921 - 1928: bankkrise. I følge tall fra Norges Bank var ikke boligpriser utfallet til denne krisen, som primært var en bankkrise. Dette skiller i stor del denne krisen fra 1980-krisen og 2008-krisen.

1987: pristopp i Norge. Finanskrise.

1992: fem år etter pristoppen er det bunnivå. Økt arbeidsledighet.

1994: syv år etter pristoppen og fem år etter bunnen, er prisene allerede over 1987-nivå. De svinger litt i 1995, for så å øke jevnt.

2007: pristopp i Norge.

2008: finanskrise. Boligpriser på mellom 10-15% reduksjon. Økt arbeidsledighet (dog mindre enn i 2005).

Nå er ikke jeg en spåmann, og ingen kan vel si sikkert hvordan dette vil ende. Likevel synes jeg det er betenkelig å komme med nedlatende bemerkninger til folk som ikke tror på en langvarig boligprisnedgang (noe også fakta støtter). Det virker mer som redsel og fungerer som en selvoppfyllende profeti, med å skremme folk til at krisen er mer omfattende enn den er. Dette taper både du og jeg på på sikt, da man forsterker den psykologiske effekten finanskrisen har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, inntektene vil ikke stige. Si, meg følger du ikke med? Det er allerede varslet at lønnsoppgjøret til våren ikke vil gi høyere lønnsvekst.

Samtidig har du kanskje fått med deg at arbeidsledigheten er på full fart oppover? FOlk må flytte, folk må selge, og boligprisene går nedover for hver eneste dag. Mandag kommer nye tall, og jeg kan garantere deg at de er rødere enn de siste månedene.

Kjære deg da... Prøv å se LITT fram i tid! Klart inntektene vil stige, men kanskje ikke i 2009. Tror du dagens inntektsnivå vil være gjeldende om 10 år? Om 20 år?

Man må evne å tenke litt langsiktig for å kunne delta i denne type diskusjon uten å dumme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her motsier du jo deg selv, det er som du sier: prisene har vært (og er fortsatt) unaturlig høye. Unaturlig, ikke sant? Og derfor lite sannsynlig at de kommer opp på samme nivå før folket OG BANKENE har glemt krisen. og tro meg: det tar minst 15 år...

Det som er unaturlig høyt i 2008 er ikke nødvendigvis unaturlig høyt i 2012. Uansett, det har sjelden før tatt så lang tid som 15 år å glemme en finanskrise. At du har en elefants hukommelse betyr ikke at samfunnet som helhet har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solgt leilighet

Jeg kjøpte en leilighet i 2006, fikk megler til å komme å se på leiligheten min i 2007. Da fikk jeg forespeilet en prisantydning 100.000 over det jeg selv ga for leiligheten (uten å ha gjort noe med leiligheten). Da jeg skulle selge nå i sommer var prisantydningen tilsvarende det jeg selv kjøpte leiligheten for og det var også det den ble solgt for. Så markedet er nok tilbake på 2005/2006 nivå. De meglerkontorene jeg har vært i kontakt med nå i høst og takstmenn har alle sammen sagt at prøver å sette prisantydning på samme nivå som antatt markedsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er unaturlig høyt i 2008 er ikke nødvendigvis unaturlig høyt i 2012. Uansett, det har sjelden før tatt så lang tid som 15 år å glemme en finanskrise.

Dette er jo helt feil, en finanskrise glemmes ikke så fort. Du må, som flere allerede har nevnt, forstå at det er HELHETEN som hindrer at boligprisene vil stige igjen. Uroen legger seg ikke på lenge, hver dag går bedrifter konkurs her i landet, hver dag blir det nye arbeidsledige. Mange av disse blir tvunget til å flytte og til å selge boligene sine, og flere av dem må naturlig nok gå på store tap. Mange klarer heller ikke å forsvare lånene sine. og dette kommer i TILLEGG til et boligmarkedet som allerede er på vei nedover i full fart.

Jeg VET dette, jeg jobber med det til daglig, og da blir man litt oppgitt over påstander som de du kommer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarters spørsmål, så tror jeg heller at det foreløbig forholder seg slik at både meglere og selgere vil ha en viss sum for boligen de legger ut for salg. Selve nedgangen (når det gjelder prisantydning) kan nok først og fremst merkes med at flere og flere boliger ikke blir solgt (litt av årsaken er at det nå er vanskeligere å få lån, mange opplever at jobben er blitt usikker osv). Og da blir de på ny lagt ut for salg med redusert pris. Slik er det i hvertfall her jeg bor.

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nikoline_*
I hundre år eller? For det første skatter du av leieinntektene, for det andre har du vedlikeholdsutgifter. Det du sitter igjen med i måneden er så lite at du ikke nedbetaler en leilighet i ditt livsløp i allfall :)

Uøkonomisk og dumt å sitte med to boliger nå.

I hundre år? :ler: Unnskyld meg - men det kan være litt greit å ikke kommentere ting du ikke har greie på.

Vi kommer til å leie den ut i lang tid - for oss er dette sparing på samme måte som vi sparer i aksjer, fond og en enebolig. Her i Stavanger har faktisk ikke prisene på bolig gått ned - tvert imot, så har de gått opp. Ja, stemmer at vi må skatte av leieinntektene - men vi får også trekke fra alle driftsutgifter på skatten .. og da kan vi til og med ta med utgifter vi har på eneboligen vår .. ikke helt stuerent, men jeg har ingen skrupler ved å gjøre det.

Den månedlige leien overstiger det vi betaler i lån hver måned så for oss er dette en glimrende løsning, de pengene som overstiger lånet dekker skatten på leieinntektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo helt feil, 1) en finanskrise glemmes ikke så fort. Du må, som flere allerede har nevnt, forstå at det er HELHETEN som hindrer at boligprisene vil stige igjen. 2) Uroen legger seg ikke på lenge, hver dag går bedrifter konkurs her i landet, 3) hver dag blir det nye arbeidsledige. Mange av disse blir tvunget til å flytte og til å selge boligene sine, og flere av dem må naturlig nok gå på store tap. Mange klarer heller ikke å forsvare lånene sine. og dette kommer i TILLEGG til et boligmarkedet som allerede er på vei nedover i full fart.

4) Jeg VET dette, jeg jobber med det til daglig, og da blir man litt oppgitt over påstander som de du kommer med :)

1) Jo det er mulig, tidligere har dette vært tilfelle (syv år tok det ved 1987-krisa).

2) Dette VET du ikke. Dette er ren spekulasjon.

3) I 2005 var arbeidsledigheten større enn den foreløpig er. Da var det likevel ingen som ropte om krise. Det tok seg opp igjen etter et år. Nå har vi kombinert økt arbeidsledighet og finanskrise; ganske tilsvarende situasjonen på 80-tallet.

4) Ingen VET dette med sikkerhet. Til og med ekspertene, SSB, siviløkonomer og andre med faglig kompetansje presiserer sin usikkerhet. Da blir det (i mine øyne) litt spesielt at du skal sitte inne med denne forhåndskunnskapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er unaturlig høyt i 2008 er ikke nødvendigvis unaturlig høyt i 2012. Uansett, det har sjelden før tatt så lang tid som 15 år å glemme en finanskrise. At du har en elefants hukommelse betyr ikke at samfunnet som helhet har det.

Jeg er veldig enig med deg! Utsagnet støttes med 100 % :) Jeg tror mange "forståsegpåere" rett og slett ikke husker tidligere kriser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjesten_*
I hundre år eller? For det første skatter du av leieinntektene, for det andre har du vedlikeholdsutgifter. Det du sitter igjen med i måneden er så lite at du ikke nedbetaler en leilighet i ditt livsløp i allfall :)

Uøkonomisk og dumt å sitte med to boliger nå.

Dette kan du da ikke uttale deg om å generelt grunnlag.

- jeg får skattefradrag på renteutgiftene jeg har på lånet

- det er netto overskudd man skatter av, ikke beløpet leietakerene betaler. Man kan ta fradrag for vedlikehold, forsikring, eiendomskatt mm. Det man sitter igjen med å betaler skatt av er derfor betydelig mindre enn selve leiebeløpet

Jeg har regnet på dette, og i fjor satt jeg igjen med rundt 1100,- i pluss hver måned. Jeg har da regnet med både skatten jeg jeg må betale av netto overskudd, skattefradraget jeg får pga renteutgifter og anndet. Regnestykket kan bli noe annerledes i år grunnet renten, men jeg vil nok gå i pluss uansett.

I tillegg til et totalt overskudd vil jeg om ca 14 år sitte igjen med en helt nedbetalt leilighet.

Hvorfor i all verden skal jeg da selge nå, med synkende salgspriser, når jeg kan leie ut og gå i pluss hver måned - i tillegg til at jeg om 14 år kan selge en gjeldfri bolig?

Eller sitte på boligen enda lengre og sitte igjen med største delen av leieinntektene? Bare betal 28% av netto overskudd.

Har man høyt lån og ikke får tilstrekkelig leieinntekt så blir selvsagt regnestykket annerledes. Men, du kan ikke på generelt plan si at det ikke lønner seg å leie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt feil, en finanskrise glemmes ikke så fort. Du må, som flere allerede har nevnt, forstå at det er HELHETEN som hindrer at boligprisene vil stige igjen. Uroen legger seg ikke på lenge, hver dag går bedrifter konkurs her i landet, hver dag blir det nye arbeidsledige. Mange av disse blir tvunget til å flytte og til å selge boligene sine, og flere av dem må naturlig nok gå på store tap. Mange klarer heller ikke å forsvare lånene sine. og dette kommer i TILLEGG til et boligmarkedet som allerede er på vei nedover i full fart.

Jeg VET dette, jeg jobber med det til daglig, og da blir man litt oppgitt over påstander som de du kommer med :)

Nøyaktig hva jobber du med til daglig? Lager annonser for boligavisene? Du burde i allefall ikke få lov til å gi folk økonomisk veiledning, for noe så bastant som dette burde ingen med virkelig peiling si.

Boligprisene VIL stige igjen, det er det ingen tvil om. Spørsmålet er vel heller NÅR. Jeg vet ikke når, men jeg vil tippe at det skjer lenge før det har gått 15 år.

Jeg foreslår at vi registrerer oss begge to, tar kontakt på pm og inngår et veddemål om dette. Skriftlig. Jeg er villig til å vedde millioner på at prisene er tilbake på 2007-nivå før det har gått 15 år.

*gnir meg i hendene mens jeg venter på lettjente penger* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Det var rette rompa som prompa! :ler:

For det første vet du ingenting om den som skrev det innlegget og hvilken kompetanse som ligger bak utsagnet. Din kommentar passer kun når du kommenterer en du VET ikke har peiling på det som blir sagt. Det kan du umulig vite i dette tilfellet.

Sånn utover det så må det jo bare sies at du ikke akkurat bidrar edruelig til debatten med sånne barnslige utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundre år? :ler: Unnskyld meg - men det kan være litt greit å ikke kommentere ting du ikke har greie på.

Vi kommer til å leie den ut i lang tid - for oss er dette sparing på samme måte som vi sparer i aksjer, fond og en enebolig. Her i Stavanger har faktisk ikke prisene på bolig gått ned - tvert imot, så har de gått opp. Ja, stemmer at vi må skatte av leieinntektene - men vi får også trekke fra alle driftsutgifter på skatten .. og da kan vi til og med ta med utgifter vi har på eneboligen vår .. ikke helt stuerent, men jeg har ingen skrupler ved å gjøre det.

Den månedlige leien overstiger det vi betaler i lån hver måned så for oss er dette en glimrende løsning, de pengene som overstiger lånet dekker skatten på leieinntektene.

For et tulleinnlegg :ler: Ingen biter på dette skjønner du vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...