Gå til innhold

Hvorfor ser boligene fortsatt like dyre ut som i 2005?


Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
:Nikke: Jepp, også bare i 2007 gikk prisene opp 11%, og i 2005-2006 lå prisvekst på 6-7%.

Dere kan tydeligvis mer om dette enn meg. Hva betyr prisøkning i forhold til prisstigning for prisene? altså, hvor mye mer kan prisene synke før de er på 2005-nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger man ut bolig med tilnærmet markedspris vil kjøpere trolig likevel forvente å få prute...

Dette er ikek helt riktig, for det er markedet som bestemmer markedsprisen. I dag er den fortsatt altfor høy, derfor har vi nå en stgnasjon i markedet hvor det nesten ikke skjer omsetninger. om en kprt stund vil selgerne presses til å gå ned i pris, og da vil vi få det store krakket - 20-30% nedgang fra der vi er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leietaker
Jeg hadde aldri solgt under takst - da hadde jeg heller leid ut leiligheten eller huset. Vet om flere som gjør det samme¨.

Men uansett så har det å gjøre med hva du skal selge og hvor i landet du bor. Her i Stavanger-området er prisene ikke gått ned i det hele tatt - tror heller de har gått opp.

det er mange som gjør det har jeg inntrykk av. og mange som sitter på gjerdet å venter på å kjøpe. tror nok det blir et skikkelig trykk etterhvert som situasjonen stabiliserer seg (dessverre, for det er først da vi kan kjøpe..). folk må jo bo også, og leieprisene her jeg bor har i alle fall steget KRAFTIG de siste mnd... det merkes i ja. de "ekspertene" som sier at det lønner seg å leie nå, har ikke leid bolig her i byen for å si det sånn :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikek helt riktig, for det er markedet som bestemmer markedsprisen. I dag er den fortsatt altfor høy, derfor har vi nå en stgnasjon i markedet hvor det nesten ikke skjer omsetninger. om en kprt stund vil selgerne presses til å gå ned i pris, og da vil vi få det store krakket - 20-30% nedgang fra der vi er i dag.

og da vil folk kjøpe igjen, og prisene presses oppover - ærlig talt, dette har vi (gamle) sett før flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

situasjonen per i dag:

høye boligpriser + høy rente + usikkerhet i markedet = tregt marked og lavere priser

tenkt situasjon om et år eller to eller tre (jeg er jo ikke synsk heller da :fnise: ) :

lavere boligpriser + lav rente (staten forespeiler 2,5 %) + optimisme i markedet = større omsetningshastighet + høyere priser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da vil folk kjøpe igjen, og prisene presses oppover - ærlig talt, dette har vi (gamle) sett før flere ganger.

Ikke opp fullt så mye, i og med at det er vanskeligere å få lån i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

situasjonen per i dag:

høye boligpriser + høy rente + usikkerhet i markedet = tregt marked og lavere priser

tenkt situasjon om et år eller to eller tre (jeg er jo ikke synsk heller da :fnise: ) :

lavere boligpriser + lav rente (staten forespeiler 2,5 %) + optimisme i markedet = større omsetningshastighet + høyere priser

dette har jeg også hørt - av forelesern min (med påfølgende grafer for å støtte oppunder resonnementet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke opp fullt så mye, i og med at det er vanskeligere å få lån i banken.

men om noen år vil mange ha spart opp egenkapital, og dermed ha bedre forutsetninger for lån i banken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

situasjonen per i dag:

høye boligpriser + høy rente + usikkerhet i markedet = tregt marked og lavere priser

tenkt situasjon om et år eller to eller tre (jeg er jo ikke synsk heller da :fnise: ) :

lavere boligpriser + lav rente (staten forespeiler 2,5 %) + optimisme i markedet = større omsetningshastighet + høyere priser

Men nå glemte du finanskrisen! ;) Og den økende arbeidsledigheten. Folk får dårligere råd, og ingen gidder å betale 2 millionber for 40 kvadratmeter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå glemte du finanskrisen! ;) Og den økende arbeidsledigheten. Folk får dårligere råd, og ingen gidder å betale 2 millionber for 40 kvadratmeter lenger.

resonnementet holder vel vann uansett det.. folk flytter, formerer seg og behøver tak over hodet. at det forsetter å synke framover er det vel ingen som nekter for, men at det snur, går oppover igjen, for så å synke igjen er vel ikke så fjernt å anta? jeg har ikke påstått at ikke 40 kvm leiligheter vil synke i pris, men at med lavere priser følger økt etterspørsel..altså en sirkel. (se eksempler i 1930-krise, etterkrigstida og 1980/90-krisa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

resonnementet holder vel vann uansett det.. folk flytter, formerer seg og behøver tak over hodet. at det forsetter å synke framover er det vel ingen som nekter for, men at det snur, går oppover igjen, for så å synke igjen er vel ikke så fjernt å anta? jeg har ikke påstått at ikke 40 kvm leiligheter vil synke i pris, men at med lavere priser følger økt etterspørsel..altså en sirkel. (se eksempler i 1930-krise, etterkrigstida og 1980/90-krisa)

det skulle være "har ikke påstått at 40 kvm leiligheter IKKE vil synke i pris". har forøvrig heller ikke glemt finanskrisa, men tror folk forøvrig glemmer at markedet svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavanger går prisene skyhøyt rett opp til himmels! Der er alle millionærer.

stiger prisene i stavanger altså? hvor mye siden den nasjonale pristoppen i 2007?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_nina_*
stiger prisene i stavanger altså? hvor mye siden den nasjonale pristoppen i 2007?

De stiger ikke lengre, men har kortere omsetningstid enn andre steder og prisene har ikke sunket tilsvarende resten av Norge så vidt jeg kan lese i lokalavisen.

Personlig måtte jeg ut med 850 000 over prisantydning på eneboligen jeg kjøpte våren 2008 i Stavanger. Nå mener jeg boligen hadde en mye høyere verdi for meg enn hva de hadde priset den til så pris kontra markedsverditakster etc er meg egentlig revnende likegyldig. Markedsverdien er den prisen kjøperne er villige til å betale. Vi hadde takstmann inne for å gjøre en reell boligtakst (ikke de tøvete verditakstene som florerer i markedet og egentlig bare er synsing fra en takstmann som sjekker overflatene på boligen) og denne taksten var mye høyere enn verditaksten og prisantydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange som gjør det har jeg inntrykk av. og mange som sitter på gjerdet å venter på å kjøpe. tror nok det blir et skikkelig trykk etterhvert som situasjonen stabiliserer seg (dessverre, for det er først da vi kan kjøpe..). folk må jo bo også, og leieprisene her jeg bor har i alle fall steget KRAFTIG de siste mnd... det merkes i ja. de "ekspertene" som sier at det lønner seg å leie nå, har ikke leid bolig her i byen for å si det sånn :kjefte:

Ta det med ro, dette ordner seg. Hvis du ser på finn.no nå så er det sinnssykt mange boliger for utleie, dobbelt så mange som i fjor på denne tiden. Når det blir flere utleieobjekter, så går prisene ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleulv

jeg eier en leilighet som jeg leier ut. Jeg kommer nok ikke til å selge på lenge sånn som markedet er nå. Men dersom det blir et krakk, kunne jeg tenke meg å kjøpe hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg eier en leilighet som jeg leier ut. Jeg kommer nok ikke til å selge på lenge sånn som markedet er nå. Men dersom det blir et krakk, kunne jeg tenke meg å kjøpe hus...

Men hvis du SKAL selge, så bør du jo heller selge nå istedet for å vente? Du tror vel ikke at prisene kommer opp på dagens nivå de nærmeste 15 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Men hvis du SKAL selge, så bør du jo heller selge nå istedet for å vente? Du tror vel ikke at prisene kommer opp på dagens nivå de nærmeste 15 årene?

Nå får jeg nok ikke solgt. Dessuten tjener jeg mer på å leie den ut og få betalt ned lånet enn å selge den. Jeg snakker bare om å kjøpe hus hvis det blir et krakk, og det tror jeg ikke det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nikoline_*
Nå får jeg nok ikke solgt. Dessuten tjener jeg mer på å leie den ut og få betalt ned lånet enn å selge den. Jeg snakker bare om å kjøpe hus hvis det blir et krakk, og det tror jeg ikke det blir...

Det holder jeg med deg i. Vi har både enebolig og leilighet .. bor i eneboligen og leier ut leiligheten. Kommer til å leie den ut helt til den er nedbetalt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...