Gå til innhold

Hvor langt går du på en time?


hysteria

Anbefalte innlegg

Ved vanlig rask gange går jeg ca 6 km/t. Da blir jeg varm, men ikke svett. Når jeg går for mosjonens del går jeg fortere, 7-8 km/t avhengig av terrenget.

På tredemøllen på helsestudioet er 6 km/t oppført som jogging. Det kan da umulig være effektivt å jogge så sakte? Jeg bruker det tempoet som oppvarming og på slutten av økten.

Her spørs det vel hva du mener med effektivt? Å jogge 6 km/t er mer effektivt om du ønsker å forbrenne kcal fordi kroppen bruker mer energi når du jogger enn når du går i samme tempoet. Ved 7-8 km/t skjer det en veksling mellom når gange/jogging er mest energi"sparende". Dvs opp til dette tempoet forbrenner kroppen mindre ved å gå enn å jogge, fortere enn det er jogging minst energikrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å jogge 6 km/t er mer effektivt om du ønsker å forbrenne kcal fordi kroppen bruker mer energi når du jogger enn når du går i samme tempoet. Ved 7-8 km/t skjer det en veksling mellom når gange/jogging er mest energi"sparende". Dvs opp til dette tempoet forbrenner kroppen mindre ved å gå enn å jogge, fortere enn det er jogging minst energikrevende.

Jeg tenkte på jogging i 6 km/t. For meg som er ganske langbent og vant til å gå mye, er dette tempoet ikke spesielt rask gange, og umulig joggetempo. Men at man på flat mark bruker fler kalorier på å jogge enn å gå i 6 km/t er jo logisk ettersom man da må bruke mer energi på å få kroppen "opp i plan", so to speak. :fnise:

Selv jogger jeg først når tempoet er for raskt til at det er fysisk mulig for meg å gå uten å bli kappgjenger, og da løper jeg heller enn å jogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på jogging i 6 km/t. For meg som er ganske langbent og vant til å gå mye, er dette tempoet ikke spesielt rask gange, og umulig joggetempo. Men at man på flat mark bruker fler kalorier på å jogge enn å gå i 6 km/t er jo logisk ettersom man da må bruke mer energi på å få kroppen "opp i plan", so to speak. :fnise:

Selv jogger jeg først når tempoet er for raskt til at det er fysisk mulig for meg å gå uten å bli kappgjenger, og da løper jeg heller enn å jogge.

Jeg vet ikke om du forsto meg riktig, men jeg mente altså jogge 6 km/t vs gå 6 km/t forbrenner mer kcal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...