Gå til innhold

Blir man skuffet over hjemmestrikkete julegaver?


Gjest Miley

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er foreldre/besteforeldre, event. gudforeldre som skal ta seg av hva barna ønsker seg, ihvertfall av den dyre sorten, og kanskje ikke alltid av den sorten som er mest nødvendig.

Tante, onkler, søskenebarn, venner kan kjøpe mer fornuftige gaver, som sokker, truser, klær, event. billige leker, CD`er, spill, DVD, osv. Alt med en liten klype salt, men ihvertfall som et utgangspunkt:)

F.eks i år har jeg sagt at barna trenger veldig sokker, og slikt. Ikke spill, verken til PC eller ps2.

Det er jeg skikkelig uenig i. Synes tanter og venners foreldre er de som virkelig skal ha lov til å kjøpe ufornuftige ting. Det er jo foreldrenes ansvar å oppdra, og passe på at de har alt de trenger, da kan de kjøpe de kjedelige julegavene selv.

Om søstra mi hadde sagt at jeg bare fikk lov til å kjøpe sokker til vesla til jul hadde jeg ikke lagt mye omtanke i sokkevalget, og droppet julegaver etter 12 år eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri tenkt på at det skal være noe skille på hvem som "kan" kjøpe hva. Er vant til å få nyttig e og unyttige gaver til jul, uansett hvem det er fra. Tanken om at barn helst bør få bare kule gaver har aldri streifet meg, synes det er en selvfølge at barn kan få nye polvotter av tante hvis det er det man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at det skal være noe skille på hvem som "kan" kjøpe hva. Er vant til å få nyttig e og unyttige gaver til jul, uansett hvem det er fra. Tanken om at barn helst bør få bare kule gaver har aldri streifet meg, synes det er en selvfølge at barn kan få nye polvotter av tante hvis det er det man trenger.

Selvsagt. Men om barnet trenger nye polvotter synes jeg det er litt egoistisk av foreldrene å si at tanten må kjøpe dem, så de selv kan kjøpe prinsessedill.

Når det er sagt har jeg stått for det meste av strikketøyet til niesa mi, men da er det fordi jeg selv vil, ikke fordi jeg må. Når man ikke har egne barn har man gjerne litt ekstra penger man kan bruke på nettopp tantebarn (eller barnebarn når ungene har blitt store, og ikke koster noe mer). Da er det fint og hyggelig å kunne gi fine morsomme ting ungen faktisk ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest inne på juleforumet sitter man igjen med følelsen av at alle julegaver må være dyre, eksklusive og som sagt dyre. Veldig dyre. Så nå begynner jeg å bli nervøs. Blir jeg årets store julegaveflopp?

Jeg har strikket til alle barna, gavene kommer på ca 50 kr i garn og fem seks timers arbeid, pluss minus. Hvor skuffet blir man da? Bør jeg ta en siste innspurt og heller kjøpe noe dyrt og fancy til barna, og sende de hjemmestrikkete til Russland?

Edit: ikke mine barn, andres barn. Venners barn osv..

Jeg setter veldig stor pris på hjemmestrikket.

Barna får ofte hele sett fra mamma.

Det ligger mye arbeid og omtanke bak hjemmestrikking.

Syns nå jeg da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Men om barnet trenger nye polvotter synes jeg det er litt egoistisk av foreldrene å si at tanten må kjøpe dem, så de selv kan kjøpe prinsessedill.

Hm, sånn har jeg aldri tenkt på det. Selv kommer jeg fra en familie med dårlig råd. Jeg fikk alltid polvotter av tante (fordi mine foreldre ønsket seg det til meg, og det var kjekt å få en konkret ting å kjøpe). Dette var ting mine foreldre måtte kjøpt hvert år uansett, fordi barna trengte det. At andre i familien handlet polvotter gjorde at mine foreldre hadde råd til feks å kjøpe et spill jeg ønsket meg. Som barn syntes jeg det var helt greit (selv om jeg ikke skjønte det da, at det var slik det hang sammen), og nå som jeg selv har barn synes jeg fremdeles det er helt ok. Man er uansett ikke forpliktet til å følge en ønskeliste.

Julegavehandel er tilsynelatende aldri så komplisert som på internettforum, med en haug med dos and don'ts. Irl har jeg aldri merket noe til dette, heldigvis. (Sist jul fikk feks Junior på 1 år bilsete av besteforeldre, fordi vi som foreldre ønsket oss det til ham. Ikke verdens kuleste gave, men kjekt for oss foreldre. Leker har han uansett nok av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...