Gå til innhold

Blir man skuffet over hjemmestrikkete julegaver?


Gjest Miley

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest inne på juleforumet sitter man igjen med følelsen av at alle julegaver må være dyre, eksklusive og som sagt dyre. Veldig dyre. Så nå begynner jeg å bli nervøs. Blir jeg årets store julegaveflopp?

Jeg har strikket til alle barna, gavene kommer på ca 50 kr i garn og fem seks timers arbeid, pluss minus. Hvor skuffet blir man da? Bør jeg ta en siste innspurt og heller kjøpe noe dyrt og fancy til barna, og sende de hjemmestrikkete til Russland?

Edit: ikke mine barn, andres barn. Venners barn osv..

Endret av Miley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir ikke skuffet over hjemmestrikk, ihvertfall ikke så lenge det er pent laget. Men barn? Kommer vel litt an på alderen? Det er jo ikke det mest spennende gaven kanskje, men det er jo ingen konkurranse heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmestrikk er jo kjempekoselig :) Jeg blir bestandig veldig glad om noen har strikket noe til meg (de få gangene det har skjedd..).

Edit: Hadde også som barn blitt glad for det.

Endret av *Ulla*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjeleglad om jeg får hjemmestrikkede julegaver. Men som barn var jeg nok litt bortskjemt, og da kom det veldig an på hva det var. Hvis jeg fikk en fin genser ble jeg glad, om det var sokker, vanter osv, kanskje ikke. Men foreldrene blir sikkert glade. ;)

Skal julegaver være en popularitetskonkurranse da? Du har lagt mye arbeid i dette, om barna ikke vet å sette pris på det har de kanskje godt av å lære seg at man ikke alltid får dyre gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste barn har vel hjemmestrikk som nr 1 på ønskelisten sin, men det syns jeg ikke du skal ta så tungt. Barn får nok plastikk-dill, og når de blir større vil de skjønne hvor mye omtanke og arbeid det lå bak gavene fra deg.

De er heldige som har deg som gidder å strikke til seg! Mulig ikke barna ser det selv, men foreldrene vil nok i allefall verdsette det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes vel aldri hjemmestrikkede sokker, tøfler, votter etc var det mest spennede og det jeg ropte høyest for på julaften, men de ble alltid veldig godt brukt likevel, og satt pris på.

At ikke hjemmestrikkede gaver er det som er mest wow på selve julaften, betyr ikke at det ikke blir satt minst like stor pris på i hverdagen.

Og som andre sier, det er vel egentlig ingen popularitetskonkurranse, så at de kanskje roper høyere over andre gaver, betyr det egentlig så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmestrikkede labber vekte nok ikke størst respons fra meg på julaften da jeg var liten, men det var de første som røk til når det var kaldt. Åhh, da var de gode! :ler:

I dag hadde jeg blitt superglad for et par hjemmestrikkede labber, et skjerf eller votter. Det er så digg, særlig hvis det er i varmt og deilig ull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmestrikk, og setter kjempepris på det! Jeg kan ikke strikke selv, så jeg vet altså at det ligger mye arbeid bak.. ;)

Besteforeldrene til min kjære synes alltid det er så vanskelig å kjøpe til meg, så da ønsker jeg meg alltid hjemmestrikk, og de blir kjempelettet ;)

Ungene husker ikke hva de får fra hvem uansett, og foreldrene vet nok å sette pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får så mangen pakker og de husker jo ikke hva de fikk av de forskjellige. Jeg synes det er bra at de får noe annet enn bare leker!

Hjemmestrikk er jo kjempefine gaver!! ;) Jeg hadde blitt kjempeglad hvis jeg får noe sånn til jul! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten: Absolutt! Myke pakker var nitriste, sokker, votter og strømpebukser fremfor leker, makan :sur::grine:

(De som påstår noe annet har sikkert bare glemt hvordan det var å måtte klistre på seg smilet og takke for kjedelige strikke-votter når man egentlig ønsket seg den nyeste barbi-dukken)

Som voksen: Absolutt ikke, hadde blitt kjempeglad uansett hva det var, hjemmestrikket er kjempekoselig med mye tid bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du strikket?

Jeg tror kanskje barn synes myke pakker genrelt ikke lokker så mye som harde, men så synes jeg heller ikke at det er noe det skal tas hensyn til. Hele gavegreiene blir jo så trist til slutt, det er jo ingenting som er "bra nok".

Barn setter kanskje ikke nok pris på arbeidet du har lagt ned og resultat, men jeg synes du skal gi det likevel. Jeg er sikker på at de blir glade! Og hvis de har nogenlunde fornuftige foreldre vil vel de være nøy med å kla det falle en kommentar om at: "Tenk, dette har hun brukt mange timer på å lage til deg. Det var snilt! og så fint det ble!" Det ville i allefall jeg sagt!

Hvis jeg som voksen hadde fått noe pent hjemmestrikket: Halleluja!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt kjempeglad! Jeg elsker alle slags sjall og votter og luer og så videre, så det hadde faktisk vært kjempefint!

Men om barn blir gla er jo litt avhengig av alder.. Tror ikke det blir den mest populære gaven for en 14-år gammel gutt for eksempel ;)

Men det å gi julegaver er jo ikke noe konkurranse og i løpet av et par år setter også den gutten kanskje mye mer pris på akkurat den gaven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var liten: Absolutt! Myke pakker var nitriste, sokker, votter og strømpebukser fremfor leker, makan :sur::grine:

(De som påstår noe annet har sikkert bare glemt hvordan det var å måtte klistre på seg smilet og takke for kjedelige strikke-votter når man egentlig ønsket seg den nyeste barbi-dukken)

Som voksen: Absolutt ikke, hadde blitt kjempeglad uansett hva det var, hjemmestrikket er kjempekoselig med mye tid bak :)

helt enig, men en ting, til tross for at jeg altså syntes hjemmestrikkede sokker var nitrist og kjedelig som barn, så er det DE pakkene jeg husker best idag som voksen.

Jeg husker at jeg syntes det var kjedelig ja, men det som gjør at jeg husker de gavene best, er fordi i dag som voksen er det DE pakkene jeg husker med en sånn "mmmh, så deilig" følelse.

Jeg husker at de var gode å ha på, og synes det er kjempedeilig å få nå i voksen alder, fordi jeg husker for varmt og godt det var når jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde aldri blitt skuffet over det!! Meeen, som barn så husker jeg at det var litt kejdelig å få myke gaver ja :sjenert:

Til våre tantunger hadde jeg gladelig strikket om jeg var flinkere til det, men da hadde det gjerne blitt litt strikk og en leke i tillegg. Vi har faste summer vi kjøper for og holder oss sånn noenlunde til de.

Men til dine venners barn ol. så må det være perfekt tenker jeg da ;) Du strikker jo veldig pent også!!

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste over her: Selv syntes jeg det var kjedelig å få, mens foreldrene mine var sjeleglade. Og ullvottene og ullsokkene ble jo utrolig mye brukt, da - slet de ut på forholdsvis kort tid, tenker jeg. ;)

Ellers har jeg og samboer funnet ut at vi ikke vil være med på ekstremkjøpefesten som våre bortskjemte nieser og nevøer er vant til. Ergo blir det ullundertøy og bøker kjøpt på salg fra kjipe tante og onkel i år. Hadde jeg kunnet strikke hadde det blitt hjemmestrikk, men siden jeg ikke kan det får det bli litt dyrere fornuftsgaver kjøpt på butikken.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir veldig glad for hjemmestrikkede gaver :) Jeg er 21, men husker da jeg var yngre at jeg syntes det var kjempekoselig med gavene jeg fikk av tanten til mamma, som strikket sokker og gjerne la med en liten heklet engel eller lignende. Det er kjempemye fint i strikk en kan lage selv. Jeg blir også glad for duker og lignende som bestemor broderer til meg. Hjemmelagede gaver er omtenksomme gaver, skulle bare ønske jeg klarte å lage noe selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest inne på juleforumet sitter man igjen med følelsen av at alle julegaver må være dyre, eksklusive og som sagt dyre. Veldig dyre. Så nå begynner jeg å bli nervøs. Blir jeg årets store julegaveflopp?

Jeg har strikket til alle barna, gavene kommer på ca 50 kr i garn og fem seks timers arbeid, pluss minus. Hvor skuffet blir man da? Bør jeg ta en siste innspurt og heller kjøpe noe dyrt og fancy til barna, og sende de hjemmestrikkete til Russland?

Edit: ikke mine barn, andres barn. Venners barn osv..

Tja, se slik på det: du gir dem en gave som hadde kostet 600-700 kroner på en julemesse eller i en husflidsbutikk... du har bare hoppet over et ledd.

En kjempeflott gave spør du meg! :)

Mine barn har alltid vært kjempeglade for strikkeklær, spesielt luer, sokker, genser og skjerf, og "all time" favorittgave jenta mi har fått, er to store strikkede julenisser hun har fått fra tanten sin.

Konklusjonen her i huset, er at hjemmestrikk er flotte gaver, og blir satt stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde noen som strikket gaver til meg og min sønn! Hadde blitt kjempeglad for slike gaver, og spesielt tanken på at noen har brukt så mye tid på en gave til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen elsker jeg hjemmestrikkede gaver, spesielt sokker. Som barn var det ok, men ikke det jeg jublet høyest over. Hvis du vil helgardere deg kan du jo kjøpe en marsipangris eller ett julehefte å legge ved, koster lite, og gjør gaven litt mer barnevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...