Gå til innhold

Hadde du blitt skuffet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er tanken som teller, og har de så dårlig økonomi at det er eneste alternativ så får det bare gå. Men hadde min mor hatt 10 000 på konto og gitt meg noe til 20 kr fra fretex, da hadde jeg flippa litt :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.S.

Nei de er ikke fattige ,har utbetalt 20.000 kr i mnd og ingen gjeld.

Hun blir bare mer og mer gjerrig etterhvert-

Så sitte hun på julekvelden med så mange fine presanger fra alle barn og barnebarn.

PS.vil også slutte å gi til de barnebarna som er konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.S.

Nei de er ikke fattige ,har utbetalt 20.000 kr i mnd og ingen gjeld.

Hun blir bare mer og mer gjerrig etterhvert-

Så sitte hun på julekvelden med så mange fine presanger fra alle barn og barnebarn.

PS.vil også slutte å gi til de barnebarna som er konfirmert.

Når ble 20.000 mye? Det er faktisk ikke så veldig mye å få utbetalt i måneden det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.S.

Nei de er ikke fattige ,har utbetalt 20.000 kr i mnd og ingen gjeld.

Hun blir bare mer og mer gjerrig etterhvert-

Så sitte hun på julekvelden med så mange fine presanger fra alle barn og barnebarn.

PS.vil også slutte å gi til de barnebarna som er konfirmert.

Dersom det er 20 000 utbetalt, ingen gjeld, få og lave regninger, og ellers kan de bruke på seg selv, ja da syns jeg det er litt gjerrig med tanke på at hun selv får pene gaver.. Tanken som teller, men hva er egentlig tanken når man sitter med penger i lomma og velger å gi bort det billigste som er å få kjøpt, i tillegg fra en butikk der folk gir ting til, pga de ikke vil ha dem selv mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ble 20.000 mye? Det er faktisk ikke så veldig mye å få utbetalt i måneden det da..

det er faktisk mye når man er gjeldsfri. jeg har 16.000 kr utbetalt i mnd og betaler på studielån og andre smålån. jeg forventer av meg selv å kjøpe ordentlige og nye gaver til familien asså. skulle bare mangle.

en ting er når jeg var student og hadde bare noen få tusenlapper i måneden. da ble smågaver som flaxlodd og lignende.men ærlig talt, 20.000 kr er mer enn nok til å kjøpe ordentlige gaver til de nærmeste i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten skjønner jeg ikke hva som er så billig med Fretex (hvis det var prisen som var poenget.) Man får like billige, og nye, ting andre steder.

Så det virker kanskje litt rart å handle alle gavene der med mindre det er et bevisst valg pga miljø/gjenbruk el.l.

Vi får alltid ting fra Europris og lignende steder som vi ikke trenger (grelt sengetøy som ikke kan byttes, merkelige fritidsklær, morgenkåpe i syke farger el.l.) fra noen i familien. Og da lurer jeg egentlig på hva som er galt med en vanlig eske konfekt eller noe annet til samme prisen.

Noen ganger bruker folk for mye energi på å finne billige gaver som egentlig ikke virker annet enn billige uansett. Og siden det faktisk er omtanken som gjelder, er det egentlig like greit å gi noe skikkelig som samtidig ikke er så kostbart det heller. Snop, vin, servietter, stearinlys, raggsokker eller noe annet praktisk. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs VELDIG på situasjonen generelt og personen man får det fra.

Hadde jeg fått en gave fra Fretex fordi personen tenkte at den passet til meg og at jeg ville blitt glad for den, så hadde det vært kjempefint.

Hadde personen gjort det fordi han/hun var bevisst påmiljø og gjenbruk er det også kjempefint.

Om personen hadde gjort det kun for å være gjerrig, er det ikke så hyggelig. Det betyr ikke at jeg mener at dyre gaver er bedre enn billige gaver; noen av de fineste gavene jeg har fått har vel vært bortimot gratis. Det er heller tanken bak som avslører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten skjønner jeg ikke hva som er så billig med Fretex (hvis det var prisen som var poenget.) Man får like billige, og nye, ting andre steder.

Så det virker kanskje litt rart å handle alle gavene der med mindre det er et bevisst valg pga miljø/gjenbruk el.l.

Vi får alltid ting fra Europris og lignende steder som vi ikke trenger (grelt sengetøy som ikke kan byttes, merkelige fritidsklær, morgenkåpe i syke farger el.l.) fra noen i familien. Og da lurer jeg egentlig på hva som er galt med en vanlig eske konfekt eller noe annet til samme prisen.

Noen ganger bruker folk for mye energi på å finne billige gaver som egentlig ikke virker annet enn billige uansett. Og siden det faktisk er omtanken som gjelder, er det egentlig like greit å gi noe skikkelig som samtidig ikke er så kostbart det heller. Snop, vin, servietter, stearinlys, raggsokker eller noe annet praktisk. Synes jeg.

Jeg kan gå dit og finne 2-3 SKIKKELIG slitesterke merkebukser, og betale 75 kr pr stk. De samme buksene koster faktisk 600-1000 kr i butikken. Jeg handler der både pga jeg ikke har råd til slikt i butikken, men også fordi jeg syns det blir unødvendig mye miljøsvinn om jeg skulle kjøpt nye klær HELE tiden. Typen kjøpte også en skikkelig bra Marlboro frakk der til 700 kr, de koster vel i snitt 5-8000 nye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da litt avhengig av hva det er? Gave fra Fretex kan jo bety så mye :)

Så for min del er det veldig avhengig av kontekst, hvorfor gaven har blitt kjøpt derfra og hva det er.

Noen fine eldre bøker - ja, takk!

Noen stygge skåler eller vaser - neineineinei!

Hvis man vil/kan ikke bruke mye penger, kjøp gjerne en boks sjokolade, eller en ikke så dyr flaske vin eller strikk votter eller noe sånt.. Prisen er ikke alt, men billige gaver som er bare billige og ubrukelige er ikke noe moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids en del gode kjøp på Fretex, spesielt slikt som man ikke får kjøpt andre steder. Så selvsagt KAN man finne kupp på Fretex, men jeg finner oftere overpriset tull.

Som babyklær som er dyrere enn de var da de ble kjøpt på HM. Eller leker fra Ikea som er litt i stykker og koster mer enn de gjør nye.

Men nå virket det ikke som om HI sin mor hadde trålt Fretex etter fantastiske kjøp da, eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltids en del gode kjøp på Fretex, spesielt slikt som man ikke får kjøpt andre steder. Så selvsagt KAN man finne kupp på Fretex, men jeg finner oftere overpriset tull.

Som babyklær som er dyrere enn de var da de ble kjøpt på HM. Eller leker fra Ikea som er litt i stykker og koster mer enn de gjør nye.

Men nå virket det ikke som om HI sin mor hadde trålt Fretex etter fantastiske kjøp da, eller har jeg misforstått noe?

Ah sann sett ja, jeg skal ikke uttale meg på den, for jeg ser hverken etter babyklær eller leker, men har funnet mye fint i klær som gjerne koster 10 ganger mer i butikken, og de ser heller ikke særlig brukt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Farmoren min er av den typen. Hun bruker et sted mellom 10 og 30 kroner per gave, og det er som regel bare tøys hun kjøper, bortsett fra når hun kjøper til favorittbarnebarnet sitt, da er det gjerne et sted mellom 1000 og 2000 kr hun bruker.

Jeg syns hun heller kunne latt være.

Men hadde jeg hatt noe i mot en gave fra fretex som var fin? Nei. Heller ikke en gave funnet på loppis eller noe som giveren ikke har bruk for selv, men mener passer perfekt til meg.

Men prinsippet å finne noe billigst mulig, det syns jeg er smålig. Har man ikke råd, bør man heller si at man dropper "unødvendige" gaver i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Milly_*
hadde du/dere blitt skuffet .

vis hele familien får gaver fra forelder fra fretex?

Jeg ville blitt glad og tenkt, endelig noen som tenker på miljøet og som har forstått at jeg har alt jeg trenger og ikke trenger (dyre) ting. En fornuftig sjel som ikke bruker i bøtte og spann på julegaver.Bra :goodbye:

Gaven fra fretex kan faktisk være veldig gjennomtenkt, den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 20 000 i måneden, og tro meg, når regningene er betalt er det ikke mye igjen.

Men spørsmålet var: blir du skuffet om du får gave fra Fretex?

Svaret er: Det kommer helt an på hva det er. Fretex har mye fint. Jeg kjøper selv mye der, også julegaver. Jeg går på jakt i bruktbutikker hele året etter julegaver. Nettopp gjorde jeg et kjempekupp. Min mor samler på et helt spesielt kaffeservice som har gått ut av produksjon, altså finnes ikke det i butikkene lengre. Men jeg fant flere deler som hun mangler på en bruktbutikk, og dette til en meget hyggelig pris. Sånne ting kjøper jeg. Og sånne ting liker jeg å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...