Scheherazade Skrevet 27. november 2008 #81 Del Skrevet 27. november 2008 Det er ganske mye jobb ja, babyen min sover jo ganske mye, men sjelden i vuggen sin. Det er jo litt begrenset hva man får gjort med armene full av baby. Nå ligger han faktisk i vuggen sin, vi ga en smokk og det falt i smak. Det blir vel lettere å komme seg ut etterhvert når det blir litt mer forutsigbart når de skal ha mat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 27. november 2008 #82 Del Skrevet 27. november 2008 Gratulerer som nybakt mamma, Mirabella Tenker det er godt å endelig være ferdig med ventetiden og fått se lillejenta:) Fikk tårer i øynene da jeg leste fødselshistorien din, den var så fin. Og jeg får nesten lyst på en liten selv når jeg leser videre. Husker også veldig godt fra da jeg fikk min første, hvor mye livet ble snudd opp ned, og at dettok tid før rutinene kom. Men de kommer, ting vil gå bedre og bedre dag for dag. I mellomtiden får du bare kose deg med lillejenta:) Har jo fulgt med deg lenge nå, selv om det blir sånn innimellom, men jeg husker godt da du ble gravid, og hvor glad jeg ble på dine vegne. Kan ikke jeg få tilgang til bloggen din? Det hadde vært så artig å få se bilde av henne når du får lagt ut. Masse klemmer fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 28. november 2008 Forfatter #83 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg er helt sikker på at når dere kommer inn i rutiner og I blir større så kommer ting til å gå av seg selv, men det tar nok litt mer enn to uker Kos deg hjemme hos foreldrene dine! Ja, me får satsa på det! Me har det fint heime hos foreldra mine. Godt å få litt hjelp med I., når mannen min er vekke - og spesielt sidan I. ha vore ganske urolig på dagtid dei to siste dagane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 28. november 2008 Forfatter #84 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Det er ganske mye jobb ja, babyen min sover jo ganske mye, men sjelden i vuggen sin. Det er jo litt begrenset hva man får gjort med armene full av baby. Nå ligger han faktisk i vuggen sin, vi ga en smokk og det falt i smak. Det blir vel lettere å komme seg ut etterhvert når det blir litt mer forutsigbart når de skal ha mat! Det er travelt å ha ein liten baby i hus, ja! Me har også prøvd å gi I. smokk, men det har vore lite populært så langt. Ho blir skikkelig sint når ho får smokken i munnen, og protesterer vilt. I. vil helst ha mat veldig ofte, men no prøver eg å la det gå minst 2 timar mellom kvar gang eg ammar henne. Følte at eg ikkje gjode noko anna enn å amma i starten, for I. ville liggja og suga omtrent heile tida. Og ofte har ho brukt meg som smokk - ho ligg då berre og kosesuger, sjølv om ho egentlig er mett. Prøver å venna henne av med det no. Men skriker ho mykje og ingenting anna hjelper, så lar eg henne fortsatt få kosesuga litt. Ho er jo så liten enda, så eg kan jo ikkje vera altfor steng med henne. På søndag er det meldt fint ver her i Bergen, så då håpar eg me kjem oss ut på vår første trilletur med lille I. Me må jo snart få prøvd ut den nye vogna, for I. er jo over 2 veker gammal allerede! Men det har egentlig ikkje vore noko særlig turvær foreløpig. Først regna det i store mengder - så kom snøen, og det vart kaldt og glatt. Men på søndag satsar me på å få tatt oss ein trilletur! Endret 28. november 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 28. november 2008 Forfatter #85 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Gratulerer som nybakt mamma, Mirabella Tenker det er godt å endelig være ferdig med ventetiden og fått se lillejenta:) Fikk tårer i øynene da jeg leste fødselshistorien din, den var så fin. Og jeg får nesten lyst på en liten selv når jeg leser videre. Husker også veldig godt fra da jeg fikk min første, hvor mye livet ble snudd opp ned, og at dettok tid før rutinene kom. Men de kommer, ting vil gå bedre og bedre dag for dag. I mellomtiden får du bare kose deg med lillejenta:) Har jo fulgt med deg lenge nå, selv om det blir sånn innimellom, men jeg husker godt da du ble gravid, og hvor glad jeg ble på dine vegne. Kan ikke jeg få tilgang til bloggen din? Det hadde vært så artig å få se bilde av henne når du får lagt ut. Masse klemmer fra meg Tusen takk for det, Nabodama, og velkommen til den nye dagboka mi! Ja, det er utrulig godt at ventetida endelig er over - og at eg no har den vesle godjenta mi hos meg, som eg har venta så lenge på. Ja, det er virkelig sant at livet blir snudd opp ned når ein får ein liten baby! Frå å vera vant med å kunne gjera som eg vil, er det ein stor overgang å måtte setja mine eigne behov til side - og bruka nesten all tida mi på ein liten baby, som er totalt avhengig av meg. Det er fantastisk å vera mamma, men også slitsomt og litt skummelt. Eg strevar for å gjera alt eg kan for at lille I. skal ha det så bra som mulig - og eg blir fortvila når ho griner og ikkje virkar fornøyd, og eg ikkje veit kva som er gale. Eg har jo heile livet drøymt om å bli mamma, og no er eg endelig mamma til verdens skjønnaste lille jente! Det er berre så utrulig fantastisk å tenka på - at eg må minna meg sjølv på kor heldig eg faktisk er, når det kjem periodar der eg er veldig sliten og lei. For eg skal nok takla ein del skriking og mangel på søvn, når eg er så heldig å få vera mamma til lille I. Klart du kan få tilgang til bloggen min, du også! Skal prøva å få lagt ut bilder av lille I. i bloggen min, så fort som mulig. Endret 28. november 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 28. november 2008 #86 Del Skrevet 28. november 2008 Er I flink til å gape høyt og ikke tulle noe med ammingen? Jeg syns ammingen går bedre og bedre her, og S er blitt veldig flink, men av og til småtuller han litt enda. Da blir jeg litt usikker på når det har blitt bra nok, slik at vi også kan prøve med smokk... Fikk anbefalt på sykehuset å vente med smokk og flaske til hvert fall en måned hadde gått. Andre sier "til ammingen er problemfri"... Nå er jo snart S 3 uker, om 11 dager er han en måned...!! Så tida har jo snart gått uansett. Men må si jeg er redd for å begynne for tidlig, slik at jeg skal ødelegge ammingen... Nå er vi heller ikke opprådd med skriking da, så det går jo veldig greit enda. Men ser at han er veldig ivrig på å ta hendene og fingrene sine i munnen av og til, og jeg vil heller at han skal få smokk, enn å ta totten. Smokk er lettere i forhold til avvending! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 28. november 2008 Forfatter #87 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Dei tre siste nettene har I. sove kjempegodt! Ho våknar eit par gangar i løpet av natta, og då ammar eg henne. Så sovnar ho igjen med ein gang etterpå, eg legg henne tilbake i senga si, og ho søv søtt vidare. Får jammen håpa det fortset slik! Så får det heller vera at ho er ganske urolig og griner ein del på dagtid for tida. For det er så utrulig godt å få sova skikkelig om nettene, slik at eg er utkvilt og klar for ein ny dag når morgonen kjem. Endret 28. november 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 28. november 2008 Forfatter #88 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Er I flink til å gape høyt og ikke tulle noe med ammingen? Jeg syns ammingen går bedre og bedre her, og S er blitt veldig flink, men av og til småtuller han litt enda. Da blir jeg litt usikker på når det har blitt bra nok, slik at vi også kan prøve med smokk... Fikk anbefalt på sykehuset å vente med smokk og flaske til hvert fall en måned hadde gått. Andre sier "til ammingen er problemfri"... Nå er jo snart S 3 uker, om 11 dager er han en måned...!! Så tida har jo snart gått uansett. Men må si jeg er redd for å begynne for tidlig, slik at jeg skal ødelegge ammingen... Nå er vi heller ikke opprådd med skriking da, så det går jo veldig greit enda. Men ser at han er veldig ivrig på å ta hendene og fingrene sine i munnen av og til, og jeg vil heller at han skal få smokk, enn å ta totten. Smokk er lettere i forhold til avvending! I. har faktisk vore utrulig flink til å gapa skikkelig og suga riktig, heilt frå starten av! Så der har eg vore heldig. Ho suger effektivt når ho er sulten, og blir fort ferdig. Men så liker ho å liggja og kosesuga, sjølv om ho er mett. Eg merkar fort når ho suger kun for å suga, og ikkje fordi ho er sulten - for då suger ho på ein annan måte, meir sånn sutting. Og det er det eg prøver å venna henne litt av med, slik at ho ikkje blir ligjande altfor ofte ved puppen. Eg fekk beskjed om at me berre kunne prøva med smokk, sidan amminga gjekk så bra, for det virkar som om I. har eit stort sugebehov. Foreløpig har me ikkje fått henne til å ta smokken, ho blir like sint kvar gang me prøver. Men ho liker å suga på fingrane sine, og det synst eg egentlig er heilt greit. Endret 28. november 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 28. november 2008 #89 Del Skrevet 28. november 2008 Er I flink til å gape høyt og ikke tulle noe med ammingen? Jeg syns ammingen går bedre og bedre her, og S er blitt veldig flink, men av og til småtuller han litt enda. Da blir jeg litt usikker på når det har blitt bra nok, slik at vi også kan prøve med smokk... Fikk anbefalt på sykehuset å vente med smokk og flaske til hvert fall en måned hadde gått. Andre sier "til ammingen er problemfri"... Nå er jo snart S 3 uker, om 11 dager er han en måned...!! Så tida har jo snart gått uansett. Men må si jeg er redd for å begynne for tidlig, slik at jeg skal ødelegge ammingen... Nå er vi heller ikke opprådd med skriking da, så det går jo veldig greit enda. Men ser at han er veldig ivrig på å ta hendene og fingrene sine i munnen av og til, og jeg vil heller at han skal få smokk, enn å ta totten. Smokk er lettere i forhold til avvending! Vi lurte også veldig på når det var greit å prøve, og jeg var utrolig nervøs første gangen. Her hadde vi ikke noe valg, ettersom vi ikke klarte å få i ham nok mat med koppen lengre. Han suger også litt på fingrene sine, og jeg også tenker heller smokk enn fingre. Men han har ikke etablert et veldig nært forhold til smokken ennå da, den hjelper ikke ved skriking! Vi har vært noen trilleturer, både før forrige helg, og på mandag. Mandag var det jo veldig fint, kaldt da og litt snø, men vi var ute en times tid iallfall. Får kanskje satse på søndag vi også da, helt enig i at det har ikke fristet noe særlig de siste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 30. november 2008 Forfatter #90 Del Skrevet 30. november 2008 Vi lurte også veldig på når det var greit å prøve, og jeg var utrolig nervøs første gangen. Her hadde vi ikke noe valg, ettersom vi ikke klarte å få i ham nok mat med koppen lengre. Han suger også litt på fingrene sine, og jeg også tenker heller smokk enn fingre. Men han har ikke etablert et veldig nært forhold til smokken ennå da, den hjelper ikke ved skriking! Vi har vært noen trilleturer, både før forrige helg, og på mandag. Mandag var det jo veldig fint, kaldt da og litt snø, men vi var ute en times tid iallfall. Får kanskje satse på søndag vi også da, helt enig i at det har ikke fristet noe særlig de siste dagene. I går kveld burde me nok ha gitt I. morsmelkserstatning, for ho var heilt "vill"! Det var fullstendig umulig å roa henne ned og få henne til å sova, ved å bera rundt på henne eller leggja henne ned i senga. Ho stressa for harde livet med å finna puppen, og saug seg fast i meg. Trur eg var heilt tom for melk til slutt, men ho stressa like fælt, og ville suga konstant i timevis. Likevel vart ho ikkje fornøyd! Og ho hylskreik og vart heilt hysterisk kvar gang eg prøvde å ta henne vekk frå puppen. Haldt på og styrte heilt til klokka var 3 i natt, før ho endeleg sovna. Slitsomt! I dag har I. heldigvis vore rolig og fornøyd. Har amma henne med nokre timars mellomrom, og ho har sove i lengre periodar om gangen. Er veldig spent på korleis denne natta blir! Begynnar ho slik som ho gjorde forrige natt, så kjem me til å gi henne MME. For slik som det var siste natta, kan me ikkje ha det - for det er altfor slitsomt både for oss og for lille I. Me skulle på vår første trilletur i dag, men så kom me aldri så langt. Været vart heller ikkje så fint som det var meldt. Men i morgon kjem visst finveret, så då SKAL me ut på tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 30. november 2008 #91 Del Skrevet 30. november 2008 Kjedelig at I ikke tar smokk. Er flere på barselgruppa mi som har babyer som ikke tar smokk, har du prøvd forskjellige smokker og smokker med forskjellie materialer (latex vs silikon) ? Hvis du ikke har gjort det kan det være lurt, enkelte unger liker bare én type materiale eller én type smokk, og det finnes lassevis av forskjellige smokker Så bra de siste nettene har vært fine i forhold til nattesøvn! Det er veldig viktig for å ikke slite seg helt ut, husker hvordan det var ... Kos dere på første trilleturen i morgen! Ha en fortsatt fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 1. desember 2008 #92 Del Skrevet 1. desember 2008 Forsiktig så du ikke blir sår av all ammingen da... På helsestasjonen blir jeg oppfordret til å sette grenser dersom det blir for mye. Vanskelig det der... Jeg hadde nok gitt flaske i en slik situasjin, enten med pumpemelk eller mme, men det er jo mye lettere for meg siden jeg har fått beskjed om å gjøre det. Man vil jo gjerne gjøre det korrekte... Om hun ikke tar smokk, er det jo ikke sikkert hun vil ha flaske heller med en gang+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #93 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Kjedelig at I ikke tar smokk. Er flere på barselgruppa mi som har babyer som ikke tar smokk, har du prøvd forskjellige smokker og smokker med forskjellie materialer (latex vs silikon) ? Hvis du ikke har gjort det kan det være lurt, enkelte unger liker bare én type materiale eller én type smokk, og det finnes lassevis av forskjellige smokker Så bra de siste nettene har vært fine i forhold til nattesøvn! Det er veldig viktig for å ikke slite seg helt ut, husker hvordan det var ... Kos dere på første trilleturen i morgen! Ha en fortsatt fin kveld Me har prøvd to forskjellige typar smokkar, men me får vel testa ut enda fleire sortar! For det hadde vore greit om I. tok smokk, sidan ho har eit så stort sugebehov. Og om kvelden er det ofte ekstra ille, for då brukar ho puppen min som smokk - og ho ligg og suger seg i søvn, sjølv om ho egentlig ikkje er sulten. Ikkje heilt bra... Det som er veldig bra, er at når I. først har sovna for kvelden, så søv ho godt. Problemet er berre at det ofte blir veldig seint før ho vil sova! I går kveld sovna ho ikkje før klokka var 2 om natta, og kvelden før vart klokka 3. Og det er litt for seint! Heldigvis skreik ikkje I. i går kveld/natt, og det virka som om ho fekk nok mat og var fornøyd. Men ho var lys våken, og absolutt ikkje klar for å sova når mamma og pappa var trøtte og ville leggja seg. Det endte med at me la oss til slutt, før I. hadde sovna. Men eg veit ikkje kor lurt det var, for då ville ho berre liggja tett inntil meg og bruka puppen min som smokk. Og det gjorde ho ikkje så lenge me var oppe. Slik låg ho og saug i ein time etter at me hadde lagt oss, før ho endeleg sovna. Då var klokka som sagt 2 om natta. Trur me må bli enda flinkare til å halda I. våken tidleg på kvelden, slik at ho er trøtt når me vil ha henne i seng for kvelden. Ja, no har me endeleg vore på vår første trilletur! I. sov søtt i vogna si på heile turen, og vogna var god å kjøra. Godt å koma seg ut ein tur! Endret 1. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #94 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Forsiktig så du ikke blir sår av all ammingen da... På helsestasjonen blir jeg oppfordret til å sette grenser dersom det blir for mye. Vanskelig det der... Jeg hadde nok gitt flaske i en slik situasjin, enten med pumpemelk eller mme, men det er jo mye lettere for meg siden jeg har fått beskjed om å gjøre det. Man vil jo gjerne gjøre det korrekte... Om hun ikke tar smokk, er det jo ikke sikkert hun vil ha flaske heller med en gang+ Har hendt at eg har blitt litt sår av all amminga, ja - når I. ligg og suger i timevis, og brukar meg som smokk. Veit at det ikkje er heilt bra å la henne få suga så lenge om gangen, og spesielt ikkje når ho berre suger for å suga, og ikkje fordi ho er sulten. Var jo det ho gjorde i går kveld, etter at me hadde lagt oss. For då var ho egentlig rolig og fornøyd, men ville berre ha nærhet og kos. Men kvelden før hadde eg nok for lite melk, så då er eg ganske sikker på at I. saug så mykje fordi ho var sulten. Merka på henne at ho var heilt annleis då, for ho stressa og ville suga heile tida, men klarte aldri å roa seg og sovna - og så grein ho masse. Så då burde eg absolutt ha gitt henne MME på flaske, ja! Grunnen til at eg ikkje gjorde det, var fordi eg var åleine med I. den kvelden. Og eg orka ikkje begynna å koka på flasker og finna ut av korleis eg skulle måla opp og laga til morsmelkserstatninga - for eg hadde meir enn nok med å ta meg av ei skrikande og illsint I.! No har me iallfall kokt opp og gjort klar ei flaske, slik at det skal bli lettare neste gang me får bruk for å gi I. MME. Har forresten tenkt å kjøpa meg ei pumpe, slik at eg kan pumpa meg og frysa ned morsmelk, dagar der eg har mykje melk. For det er vel sikkert enda bedre for I. å få morsmelk på flaske, enn å få MME. Endret 1. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 1. desember 2008 #95 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg fikk høre at brystet aldri kan bli ordentlig tomt, jeg!!??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 1. desember 2008 #96 Del Skrevet 1. desember 2008 Hei Mirabella. Jeg vet ikke om du husker meg, jeg? Vi "snakket" litt sammen på prøverforumet for en stund siden. Uansett tenkte jeg det var på tide med en stor gratulasjon til deg, mannen din og lille I. (ja, for det er nok litt av en prestasjon å bli født også)! Håper det er lite fantastisk å være mor som du har drømt om. Selv måtte vi gå en ganske lang vei før vi endelig også var "på vei" etter 1. ICSI. Jeg er 11 uker på vei i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cloudberry Skrevet 1. desember 2008 #97 Del Skrevet 1. desember 2008 Vil bare slå et slag for å teste ut flere typer smukker jeg... Lillemannen hadde samme tendenser som I i strten, men alt ble mye bedre da vi endelig fant en smukk som funka. Nå var han sikkert 3 mnd før han begynte å bruke smukk "på ordentlig", men det er utrolig hva som hjelper på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #98 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Jeg fikk høre at brystet aldri kan bli ordentlig tomt, jeg!!??? Kan godt henda at det stemmer, og at det alltid er litt melk i brysta. Men eg trur nok brysta kan bli rimelig tomme - så det er nok isåfall ikkje snakk om mange dråpane som blir igjen til slutt, etter at babyen har sugd i timevis. Endret 2. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #99 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Hei Mirabella. Jeg vet ikke om du husker meg, jeg? Vi "snakket" litt sammen på prøverforumet for en stund siden. Uansett tenkte jeg det var på tide med en stor gratulasjon til deg, mannen din og lille I. (ja, for det er nok litt av en prestasjon å bli født også)! Håper det er lite fantastisk å være mor som du har drømt om. Selv måtte vi gå en ganske lang vei før vi endelig også var "på vei" etter 1. ICSI. Jeg er 11 uker på vei i dag Heisann, og velkommen til dagboka mi, Harlekin! Kjekt at du tittar innom! Joda, eg hugsar nicket ditt - men eg har gløymt kva det var me snakka om på prøverforumet. Tusen takk for gratulasjon! Ja, det er absolutt minst like fantastisk å vera mamma, som eg hadde drøymt om. I. er berre så utrulig skjønn, og mamma sitt lille gull. Det er klart at det også er travelt å ha ein liten baby å ta seg av døgnet rundt - men det er absolutt verdt at slitet, når eg ser på den nydelege vesle jenta som eg er så heldig å få vera mamma til. Gratulerer så utrulig mykje med ein liten spire i magen! Veldig kjekt å høyra at det endeleg klaffa for dåke, etter lang tids prøving. Endret 2. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #100 Del Skrevet 2. desember 2008 Vil bare slå et slag for å teste ut flere typer smukker jeg... Lillemannen hadde samme tendenser som I i strten, men alt ble mye bedre da vi endelig fant en smukk som funka. Nå var han sikkert 3 mnd før han begynte å bruke smukk "på ordentlig", men det er utrolig hva som hjelper på... Ja, me blir nok nødt til å testa ut nokon fleire smokkar snart. Mannen min var forresten og henta Rimipakken i går, og der var det med eit par smokkar - så dei må jo testast ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå