Gå til innhold

Skravletråd 2009


Mirabella83

Anbefalte innlegg

Her går alt veldig bra om dagen. De verste raserianfallene er over, og snuppa er mer harmonisk enn på lenge. Lillebror forguder henne, og de leker/herjer gjerne, men som oftest fører det til at en av dem begynner å gråte... Vel, det går seg vel til etterhvert.

Ellers har hun vokst mye det siste året, og er ikke minst av alle på samme alder lenger. Jeg målte henne til 103 cm i dag, og hun veier rundt 15 kg. Det siste er merkelig, så lite mat hun faktisk inntar, men hun tar det vel igjen i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen tvil om hvem som er snuppa`s store helt, og motsatt her heller.

Hun hviiiner av fryd når han tøyser og leker med henne, og det er så herlig å se hvilken glede de har av hverandre allerede :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av aktiviteter har snuppa noen uker nå gått på balltrening for barn fra 4 år og oppover, mest fordi bestevenninnen som er året yngre (jada) er med på det. Det er så koselig å se hvor godt de to kommer overens, og de møtes oftere og oftere utenom barnehagetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også fått seg en bestevenn i barnehagen. De har det veldig morro, eller de krangler... Så jeg er glad for at han har flere venner, et par gutter til og et par jenter han veksler på. Artig å se små vennskap vokse frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her føler jeg at jeg kan melde meg litt ut. Prat om nummer tre? Hehe.. her er det ikke aktuelt med nummer to en gang.

Jeg har aldri vært noe barnemenneske og er fortsatt ikke det. Sånn som nå, så har sønnen besøk av en kamerat. Og det er ikke noe galt med kameraten, han er en flott gutt. Men jeg liker rett og slett ikke barn, bortsett fra mitt eget. Som jeg helt ærlig også må ha pauser fra. Jeg er dessverre ikke noen perfekt mamma og har stort behov for egentid. Min egen identitet, som voksen person, som kollega, som kone, som datter osv er veldig viktig for meg, jeg kan ikke være bare mamma.

Min egen sønn gir meg masse, er helt herlig og jeg elsker han, men jeg velger glatt å beise terassegulvet fremfor å passe på to 3-åringer. Det er langt fra noe tradisjonelt kjønnsmønster i denne heimen. Pappa passer sønnen med besøk av venner, mamma beiser ute. Tror faktisk det er noe av det siste jeg vil gjøre, å være sammen med mange unger. Jeg gruer meg til bursdagsfeiringer!! Men gleder meg til å se sønnen glad! :)

Jeg har mer enn nok med å følge opp han vi har. Jeg har ikke mer overskudd eller tid til å følge opp flere enn han etterhvert med lekser, fritidsaktiviteter osv. Så ja, jeg har barn og er glad i han jeg har, men ikke flere!! Så skyt meg - jeg er ingen fødte mor..

PS! Dette er skrevet i en stund da jeg er rasende sinna og tålmodigheten min fullstendig brukt opp etter to 3-åringer her som ikke hører for fem flat øre!!! Aaaahh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten stund etterpå klarer han å smelte meg fullstendig under legginga. To myke, varme hender om halsen, en knusekos og en skikkelig lei seg gutt som sier: unnskyld, skal høre nå mamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også "nok" iblandt, selv om jeg liker de fleste unger! Å beise terassegulv i fred og ro kan mange ganger være å foretrekke det. Jeg synes ikke det er vanskelig å sende barnet i bhg for min del, jeg har ikke behov selv for å se dem 24 t i døgnet. Jeg har i den situasjonen kun fokus på deres behov for å se meg, faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg kunne skrevet akkurat det samme innlegget, Aricept, selv om jeg ønsker meg enda et barn til etterhvert. :) Det er ikke sånn at tilværelsen er en evig dans på roser her heller. Faktisk så er ikke jeg heller overbegeistret for andres barn. Det overrasker meg veldig, for før jeg selv fikk barn var jeg helt tullerusk etter andres barn. Nå får jeg dekket dosen min, og mer til, hjemme. J hadde med to gutter (brødrepar) fra barnehagen for første gang i forrige uke, og jeg trodde jeg skulle dø (ikke bokstavelig talt da). Jeg var UTSLITT. Og jeg synes guttene var noen ufordragelige drittunger. Jeg ble sur, og jeg merket at barna ble usikre på meg (gjestene) fordi jeg var så streng. Da mannen endelig kom hjem (to timer forsinket) ga jeg bare stafettpinnen til han og murte meg inne på soverommet. Følte meg som verdens verste mor og lurte på hvordan i svarte jeg skal klare å håndtere slikt i fremtiden. Jeg hadde sett for meg en koselig ettermiddag med guttene+gjester, vi skulle kose oss med taco (mine gutters favoritt). Det endte med at gjestene ikke likte NOE av det vi serverte. De synes mine barn hadde lite leker (noe de antagelig har etter andres målestokk). De ville spille TV-spill (noe vi ikke har), og synes ALT var kjedelig. Haha, det ble ikke som jeg trodde i det hele tatt. Jeg ble istedet den sure mora uten humor, og som kommanderte de til å leke med kjedelige leker.

Jeg har tenkt på det i ettertid, og innsett at disse aldri burde ha vært med min sønn hjem. Det var den ene gutten som spurte selv, og siden moren stod rett ved siden av så ble det til at vi avtalte det sånn. Men jeg fant ut etterpå at han er 2 år eldre enn min sønn, mens lillebroren er på J sin alder. Det var en DÅRLIG match, og neste gang skal jeg si nei. Jeg vil heller prøve å bli bedre kjent med de på J sin alder, og som han leker mer med i bhg. Vi er jo fortsatt litt nye etter at vi flyttet nedover, så det har tatt litt tid for J å få seg gode venner.

Og så er det en ting til jeg er utrolig dårlig på: Tidlige morgener. Herregud ,som jeg gleder meg til å kunne sove lenger. I det siste har J våknet i 6-tiden hver dag, og det er så slitsomt. Han synes det er kjedelig å se på TV, så han kommer stort sett inn til oss og prater og prater og prater. Har lyst til å dryle han i veggen innimellom. :ler:

Ellers er det det med oppfølging når de blir eldre som gjør at jeg er usikker på om jeg ønsker en til eller ikke. Det er vanskelig å se for seg nå hvordan det blir. Jeg synes ting går veldig fint nå, men kanskje vil en tredjemann velte lasset?

Uansett, jeg er også utslitt til tider. Det er slitsomt å ha små barn. Men jeg synes ikke det er dobbelt så slitsomt med to enn med bare 1. Det føles kanskje bare som 1,2 barn. De leker fint sammen, og har veldig stor glede av hverandre. Jeg kommer fra en stor familie selv, og har alltid ønsket meg mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest NiChia

Oi wow! Her har det jammen skjedd mye på noen år siden jeg var innom sist. Stakk innom egentlig bare for å se gjennom gamle meldinger, fordi jeg og bestemor til unga snakket om når eldstejenta fikk tenner, så tenkte jeg kanskje hadde skrevet noe om det her. Hehe.

Statusoppdatering herfra er iallefall som følger:
Livet blir ikke alltid som man tror. Jeg og faren til eldstejenta gikk fra hverandre da hun var 1,5 år. Da hadde vi alt funnet ut at vi skulle flytte nærmere familien hans, og søkt barnehageplass til jentungen. Så det endte med at de flyttet, og nå har jeg samvær en uke i mnd med henne.

Jeg fant meg ny kjæreste, vi hadde vært sammen i 1 år da jeg fant ut at jeg var gravid, det endte med at jeg valgte å ta abort pga jeg og baby hadde forskjellig blod så baby sitt blod gjorde meg kjempesyk, og prosenten var så stor for at enten jeg eller baby, eller begge to ikke kom til å overleve.

3 mnd etter aborten var jeg gravid på nytt, og lykken var stor. Helt til jeg fant ut at han drev et dobbelspill uten like.
Minstejenta kom til verden i desember, og etter mye "krig" om omsorgen og jeg har slitt masse med psyken så endte vi opp med å flytte hjem igjen til min mor. Og det er trygt og godt for både meg og begge jentene.

Jeg og faren til eldstejenta kommer veldig godt overens, og vi skal på ferie sammen om en måned til Danmark med begge jentene. Vi gleder oss til herlige dager. Faren til minstejenta prøver jeg å ha minst mulig kontakt med, men han presser stadig på og krever samvær osv. Nå er det rettssak som står for døren, og det gruer jeg meg veldig til. Men den blir antagelig ikke før i september, så vi har hele sommeren og kose oss sammen på før det blir virkelig uvær.

Her er det IKKE snakk om noen nr 3. Plutselig er livet snudd helt på hodet, og jeg har barn med to forskjellige fedre. Har ingen planer om å gå tilbake til noen av dem, og synes 2 fedre holder. Orker ikke tanken på å få det til å fungere med 3 fedre engang. (Selv om jeg helt ærlig fortsatt ønsker meg en liten lillebror...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var litt av en historie NiChia. Så trist å lese at dere gikk fra hverandre, og at du har hatt det så tøft de siste årene. Men gratulerer med ei lita lillesøster :)

Nei, livet blir ikke alltid som man har tenkt, det er sant. Men heldigvis blir det som regel bra nok likevel. Ønsker deg alt godt, NiCia :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, NiChia, det var litt av en historie. :klemmer:

Nei, livet blir ikke alltid som forventet. Her har vi også opplevd litt andre tilstander de siste månedene enn vi hadde forventet. I februar klikket ryggen til mannen min plutselig, og han kunne ikke gå, sitte eller ligge. Diagnosen var prolaps, og ingenting annet enn tid har hjulpet for å få ham bedre. Nå var han nesten helt frisk, og vi hadde ferien bestilt, heldigvis med avbestillingsforsikring, for plutselig skjedde det igjen. Det rare er at det skjer uten forvarsel; han blir plutselig veldig dårlig, og nå har han ikke sovet på to netter pga. smerter. Cocktailen av smertestillende som legen skrev ut i går, har bare kortvarig effekt. Det er så tungt å se ham sånn, og det er også stressende å plutselig være alene om alt når man er vant til å være to om jobbene.

Kroppen leges jo over tid, men plutselig må vi kullkaste alt vi har av sommerplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, NiChia - det var trist lesning ang trøbbel med fedrene.

Men gratulerer med en lillesøster da ;)

Hvordan syns du det er å bare se eldstejenta en uke i måneden??

Ønsker deg lykke til med rettsaken :klem:

Honesty - skjønner godt det er tungt å se mannen syk og å måtte gjøre alt selv, håper han blir frisk snart.

Var forresten innom bloggen din en dag her, snuppa di har blitt så stor og fin, og lillebror like så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her var det blitt stille....

Feiret 4 års dagen til E idag - tiden har gått så fort.

Syns ikke det er så lenge siden vi delte tanker og følelser her inne ang fødsler og nyfødte babyer ;)

Er det bra med dere alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står alt bra til :-)

Hadde en super ferie i Danmark og vi koste oss alle sammen med Legoland, dyreparker, bading, shopping og det som hører Danmarksferie til. Feiret 4-års dagen på ferie og i barnehagen på etterskudd nå i august.

Begynte på ny avdeling i barnehagen denne uka. Over på stor base og siste avdeling før skolen om to år!! Han er en sjenert gutt, ikke av de tøffeste. Men rampete sammen med de to bestevennene ja! Og alt for avhengig av de. Krise hvis de ikke er i barnehagen.

4-års kontroll på helsestasjonen er gjennomført. Kontroll av høyde, vekt, syn og språk. Og han er helt normal :-) Godt syn, litt bedre ordforråd en gjennomsnittet, litt høyere enn gjennomsnittet og mye tyngre enn gjennomsnittet.

Ellers er jeg ferdig med skolen, savner studiene, men liker fritiden min. Ny stilling, moro, men skummelt med alt som innebærer arbeidsgiveransvar (personal, ledelse og økonomi). Liker meg absolutt best da jeg kan jobbe faglig, som jeg fortsatt gjør mest av heldigvis. Og litt utfordringer får jeg vel takle for 250' mer i året. Som igjen gjør at vi er i full gang med oppussing hjemme. Soverommet ferdig, to boder til pers akkurat nå.

Livet med en 4-åring er helt ålreit ;-) Synes det blir bedre og bedre jo eldre han blir. Mer og mer fornuftige samtaler. Og den aller verste trassen er bedre, men ikke borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Deilig med liv i denne tråden også! :jepp:

Vi har det også veldig bra om dagen :) 4-årsdagen er planlagt og bare 4 dager unna! Og en bursdagsgave på forhånd i dag: huske med sklie på. Den har M ventet lenge på!

Vi var 10 dager på tur alene i sommer, noe som var helt fantastisk! Kristiansand, dyrepark og sol :sol: Herlig for oss som overhodet ikke er vandt til sol i mer enn 2 dager i strekk :tongue:

M på ny avdeling og barnehagestart for T har gått supert. Jeg er i gang med studier som jeg hittil (en uke) synes er gøy! Men travelt. Jeg prøver å jobbe så mye som mulig i tillegg, men har litt problemer med å rekke alt. Må nok litt nye rutiner til og mannen får lære seg å ta i et tak hjemme igjen, da vil det nok ordne seg :)

Vi driver også med oppussing. (Ikke fordi lønnen min har steget :fnise:) Her står badet for tur, og jeg gleder meg sånn til å få det ferdig. Det blir et langtidsprosjekt, og jeg håper vi blir ferdig til våren, kanskje. Vi skal gjøre nesten alt selv og i tillegg til jobber, studier og helger fulle av aktiviteter ser vi at det kan ta seg tid :ler: Men heldigvis er det bad nr2, så vi har et vi kan bruke.

Herlighet, jeg føler det snart er jul :ler: Tiden går alt for fort for tiden, men vi har det supert og jeg elsker at permisjonen min er over og at timeplanen er full!

Hva jobber du med Aricept? Og hva har du studert? Visst du vil fortelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet alt om hvordan det er å studere og jobbe og ta vare på familie samtidig. Jeg studerte fulltid og jobbet halvtid. Med ett barn og en fantastisk mann som virkelig stiller opp med husarbeid, var det allikevel to beintøffe år. Men veldig glad jeg gjorde det, trengte det for meg selv og det gagner familien. :-) Savner studietiden allerede...

Endret av Edie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har vi det også fint om dagen. Snuppa er betraktelig lettere å ha med å gjøre, og lillebror er blitt 16 mnd gammel, og har akkurat begynt i barnehage, så jeg har fått begynt å jobbe litt igjen. :)

Storejenta overnattet hos besteforeldrene fra lørdag til søndag sammen med kusinene sine på 7 og 10, og hadde visst hatt det storveis. Det er fint for henne å få oppmerksomhet uten at lillebror er tilstede, for han er en virvelvind som krever sitt.

Men alt i alt er det fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Unknown

Her blir fort litt stille ja.. :)

Vi har det bra! Sliter litt med å få dagene til å gå rundt med jobb, studier, barnehage og mye overtid på mannen, men snart er det jul og 2 uker ferie! :) Tiden går alt for fort her.

På tirsdag skal vi på 4-års kontroll, har dere vært på det? Hvordan var det?

Og hva ønsker deres 4-åringer seg i julegave? Synes det blir værre og værre å svare på det for hvert år som går, her er jo så mye leker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært på 4-års kontroll, men fikk høre, da jeg var med lillesøster på 1-års kontroll, at de tok den når de var rundt 4 1/2 - lå litt på etterskudd...

Julegaver ja... E ønsker seg playmobil sjørøverskip, og det er nettopp den han får av oss også ;)

Er jo litt forskjell på jenter og gutter på den alderen, så her går det mye i playmobil, duplo, filmer, brannmann sam-ting, rattkjelke etc..

Men mye leker ja, det kan jeg også skrive under på... blir storopprydding og utskifting etter jul tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...