Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

No blei eg lei meg, når eg las det. Klart guten din er flink! Du må slutte å skrive sånt! Som eg skreiv, brukar heller ikkje min unge skje. Han kastar både tallerkenar og koppar veggimellom, han og. Heilt normalt :)

Jeg mente ikke noe mer med det enn det som er. Fakta. Han er ikke flink til å spise selv. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig slitsomt når maten går veggimellom, men de må vel bare få prøve seg. Foreløpig holder jeg fatet unna henne og laster skjeen full av mat, som hun faktisk får inn i munnen uten å rote for mye. Får hun tak i skålen, fyker den i gulvet, eller hun klasker hendene i maten så den skvetter, og skviser den ut mellom fingrene (se bilder i bloggen, for den som har adressen).

En venninne av meg har ei jente som er 5 uker eldre, og hun spiser kun selv, og har gjort det en god stund. Hadde I skulle gjort det, hadde hun sultet ihjel, eller jeg hadde måttet amme oftere enn jeg gjør.

Ifølge barnehagen nekter I å spise varmmat, og de lurte på hvordan hun er hjemme? Hun er absolutt ikke storspist, og spiser aldri over halvparten av det vi har laget i stand før det blir tull og hun vil ikke mer. I barnehagen hadde hun visstnok ikke villet ha noe, men kanskje det er uvant mat? I går var det visst tomatsuppe med makaroni, og tidligere fiskepinner eller pudding med potetmos. Jeg mistenker at hun nekter pga. uvant smak, for her i huset bruker vi ikke posemat i det hele tatt. Eller det kan være situasjonen? :klø:

Nå har hun derimot spist nesten full porsjon hjemmelaget havregrøt med linfrø og banan, så det varierer.

Ellers er ord for dagen snørr. :eeeh: Jeg skjønner ikke hvordan en sånn liten krabat kan produsere sånne mengder snørr.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger lillegutt ca. 18.30. Og da sover han til 06.30 - 07.00. Hvertfall vanligvis, men de siste ukene har det vært baluba hele natta. I natt sov jeg fra 03.30 - 07.00. Ikke så greit å fungere i en jobb som krever stor konsentrasjon da. Han sover en gang i barnehagen, mellom en halv time til to timer, som oftest en drøy time.

Noen som har prøvd Landlord bleier? Kjøpte en pakke i stad bare fordi det var så billig at vi måtte prøve - 4,90 for femti bleier. Under fem kroner, hvordan er det mulig?

Vi bruker landlord mye og er veldig fornøyd :) Men 4,90 :hakeslepp: Det var jo vanvittig billig, trodde det var rundt 20-30 kr for en pakke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser hun brødskive selv, og annen "tørr" mat selv. Hun får ikke til å spise med skje enda, men vi øver litt innimellom for at hun en dag skal få det til. Vi gir henne ofte en skje/gaffel selv på bordet som hun slår i maten, men det er sjeldent det er mat på den som blir ført inn i munnen. Om hun får spise med fingrene kommer ann på dagsformen vår, hvis vi orker mye søl så får hun lov og når vi ikke orker det så mater vi henne med skje.

Her spises det middagsglass på mandag, tirdag og onsdag, fordi vi slutter så sent at middagen må gjøres i stand på 1 minutt helst. Noen ganger tar jeg av en middagsporsjon fra det vi har til middag og sparer det til dagen etter så varmer vi det bare i microen, men det er ikke alltid jeg husker på det. Vi har også alltid middagsglass som ligger i stelleveska sammen med skje og smekke i tilfelle vi ikke er hjemme ved middagstider.

Men jeg slutter tidlig torsdag og fredag og de dagene + helgen får hun hjemmelaget mat. Hun er ganske alteter og det er lenge siden jeg har opplevd at hun ikke spiser noe.

Vi deler maten opp i små biter, men moser det ikke så veldig lenger. Men når det er saus til så blander jeg alt sammen til en "grøt" og da blir det jo litt most også.

Men hun har god matlyst. Her om dagen spiste hun tre fiskeboller, 1,5 potet og sikkert 1/2 gulrot.

Favorittmaten er uten tvil spagetti og kylling.

En annen ting er at hun ikke vil drikke melk, det kan hende det er smaken eller konsistensen eller noe, men hun bare vil ikke drikke det. Så vi har begynt med biola. Men da lurer jeg på hvor mye biola hun skal få, for det elsker hun nemlig og drikker lett opp hele tåteflaska si med biola. Hittil har hun fått det til frokost og til kveldsmat, men synes det blir veldig mye biola. Vi kan jo la være å fylle flasken helt opp og gi henne vannflasken ved siden av.

Også lurer jeg på hvor ofte deres får frukt, yoghurt og kjeks?

Og om dere gir egg, kokt eller stekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en småkresen unge, så hun får yoghurt hver dag, for det er en ting hun alltid spiser. Jeg blander gjerne Biola naturell med litt hjemmelaget fruktmos (frosne poser med smoothieblanding er geniale), og har gjerne i litt havregryn i tillegg. Av og til får hun også med en liten boks vanlig yoghurt i barnehagen. Joda, sukker er skadelig, men det er mer skadelig å ikke spise noe. Egg liker hun også, og får gjerne både kokt og stekt, og aller helst ganske bløtkokt. :)

Melk drikker hun fortsatt ikke, men jeg ammer. Hun fikk smake litt melk i barnehagen, men hadde visst knepet sammen munnen og snudd seg bort i avsky. Hun drikker litt Biola, faktisk både naturell og smakssatt, men ikke mer enn 1/2 glass. Vi gir det i plastglass, og ikke i tutkopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også brukt landlord mye, og er kjempefornøyd :) Har ikke merket noe forskjell på dei og libero sine.

M får hjelp til mat som spises av skje, av og til klarer ho å holde skjeen selv og vi lesser på, men for det meste er det pus som får all maten da. Ho vil ha alt vi spiser, så å prøve å gi henne noe annet funker skjelden. Middag spiser ho selv med gaffel eller fingrer, og vi hjelper litt visst det er "blaut" middag. Brødmat spiser ho selv.

Jeg sitter her og lurer på om M har fått vannkopper. Men jeg er så usikker på om det faktisk er det, eller noe annet! Jeg trodde først det var utslett etter merkelappen, for det var bittesmå røde prikker. Men nå ser jeg at det er nesten over hele kroppen, og det er 2 prikker nesten under arma og 3 på kneet som er litt større. Kan det være noe annet enn vannkopper? Det går i barnehagen også..Ingen feber eller dårlig form da..

Får bare se an utover dagen hvordan det utvikler seg tenker jeg :)

Ringer man til lege? Er jo ikke noe de kan gjøre? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J spiser mye mat selv, vi gir ham en gaffel/skje som han øver seg med (vi fyller opp for ham, for det klarer han ikke), og så har vi en skje/gaffel som vi mater han med innimellom, sånn at det ikke skal ta timesvis å få i han maten. All brød mat spiser han selv. Vi deler skivene i 4, han er veldig flink til å spise brødmat. Han drikker mest vann til måltidene, men får melk i havregrøten og til lunch.

Her har J fått øyekatarr. De sa på fredag at det gikk i barnehagen, så vi var forberedt da det dukket opp gørr i øyekroken i går. I dag var øyet helt gjenklistret da han våknet. Vi lagde eget saltvann ved å ta en teksje salt i 1/2 liter kokt vann og nå ser han veldig fin ut.

Nå har mannen dratt til byen med ham, så jeg fikk sove lenge og ha litt alenetid da jeg stod opp :) Nå sal jeg bare drikke opp teen min, så reiser jeg og nedover.

Ha en fin helg damer :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke noe mer med det enn det som er. Fakta. Han er ikke flink til å spise selv. Punktum.

Greit, det berre høyrtes ikkje særleg koseleg ut. Har jo merka meg at du ofte er ganske hårsår på kva din unge gjer og kan ift andre, var vel berre eit forsøk på å påpeike at alle ungar er ulike, ogat det ikkje er noko poeng i å drive å samanlikne heile tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, imli. Jeg vet jeg er hårsår med tanke på amming, men med tanke på utvikling og slikt føler jeg ikke at det bryr meg. Vi stresser absolutt ikke med hverken språk, gåing eller spising. Da har jeg sikkert uttrykt meg klønete hvis det er inntrykket. Uansett - jeg har mer enn nok med selvfølelse som mor som følge av manglende amming så jeg trenger ikke mer å bekymre meg over :ler:

Vi prøvde de Landlord bleiene for første gang nå i dag. De virker veldig fine synes jeg. De er myke og tynne og sitter godt på gutten vår.

Jeg merker at fokus på øving på matspising, språket og gåing har kommet litt i bakleksa nå. Han har vært så vanskelig de siste par ukene. Særlig om natta. Og jeg fungerer rett og slett dårlig på tre-fire timers søvn. Leste i en tråd i forumet om morsfølelse og følte at dette ikke var rette tidspunkt å svare på... Jeg blir oppgitt og frustrert når gutten er grinete og vanskelig og vi ikke finner ut hvorfor. Vi hadde jo avvent han med smokken på dagtid, men har kapitulert de siste dagene. Han er blid og fornøyd i barnehagen, men tar det igjen hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Unknown: det høres ut som vannkopper. Legen gjør ingenting. Bare følg med på tempen og hvis hun får høy feber over flere dager skal man kontakte lege. Trøsten er at vannkopper er mindre plagsomt jo yngre barnet er. Plages hun av kløe kan dere smøre på Hvitvask eller Aderma sinkspray. God bedring til jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på hvor ofte deres får frukt, yoghurt og kjeks?

Og om dere gir egg, kokt eller stekt?

Frukt får han daglig. Oftest eple eller banan og ham får noen teskjeer med fruktmos til dessert etter middag.

Yoghurt har han spist tre-fire ganger bare. Men han drikker masse melk, morgen og kveld. Er det eneste han drikker. Blir tilbudt både melk og vann i barnehagen. Han drikker ca. tre skurker med vann fra kopp i løpet av dagen. Melken hjemme til frokost og middag blir gitt i tåteflaske. Eneste alternativet vi har for å få i han væske.

Kjeks får han innimellom hvis vi spiser ute f.eks og han ikke vil ha noe av det vi har og det ikke er hans mattid. Kjøpte en bokstavkjekspakke for vi dro på ferie. Da var han 11 mnd og nå tre måneder senere har han spist ca. halvparten. Vet ikke hvor mye som er for mye?

Han har smakt hardkokt egg en gang og det var ingen suksess. Har ikke prøvd andre former for egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke latt E styre skjeen selv noe særlig, mest matet han.

Han spiser brødskiven selv og ellers mat i biter, men han er veldig glad i å bli matet da :)

Har i det siste begynt å holde flaska litt slev også, men bare hvis han ikke er skrubbsulten og sliten, da orker han nemlig ikke å holde selv ;)

Han liker alle former av egg, yoghurt liker han også, men det har han ikke fått så mye av. Han spiser frukt hver dag i barnehagen, og flere ganger i uken hjemme.

Jeg kan vel telle på en hånd de gangene han har spist kjeks i sitt 13mnd lange liv.

Vann er fortsatt ikke noe tess, men har vi litt babysaft i vannet, så går det ned...og så drikker han masse melk, 1,5dl morgen og kveld, og litt i barnehagen - men melka må være varmet litt opp.

Han spiser egentlig alt, og en av favorittene er indisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M får frukt hver dag omtrent, yoghurt som et lite mellommåltid når det trengs, ca 2 i uka kanskje? Kjeks får ho til lørdagsgodt sammen med noen rosiner, kjempestas!

Kokt egg er synst ho ikke er noe godt, enda. Men vi fortsetter og prøve. Stekt har jeg ikke tenkt på, det tror jeg vi skal prøve i kveld :)

Melk får ho til frokost og kveldsmaten.

Nå er vi sikker på at det er vannkopper M har fått, for prikkene forandret seg til sånn som vannkopper skal se ut (i mitt hode). Så nå har jeg akkurat vært på lekebutikken og kjøpt ett par nye leker og vi gjør oss klar for en hjemmeuke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini er er glad i yoghurt, får det ein gong eller to i veka, tenkjer eg. Kjeks sånn ein skjelden gong. Frukt dagleg, mest banan og eple. Blautkokt egg smakar han av meg nesten kvar morgon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G har ikke smakt så mye på egg, men han synes det er passe ok. Har bare smakt hardkokt da. Frukt får han hver dag. Det er eget fruktmåltid i barnehagen, og vi har alltid frukt hjemme. Dessuten smakesetter vi oftest grøten hans med litt fruktmos.

Ellers må jeg nesten ønske de syke små og store god bedring. G er forkjølet (bli vekket omtrent hver time om natta nå), og det samme er både jeg og mannen. Godt det ikke er noe verre, for G er stort sett i perlehumør selv om halsen plager han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi problemer med ekstremt sår rumpe, og smører Inotyol for harde livet. Jeg har også skiftet ca. hver time på henne, men det har allikevel vært 3-4 bæsjebleier med tydeligvis sterkt innhold. Jeg ser store kuler nede i tannkjøttet, så det er vel noe på gang.

Nå fikk jeg tips om krystallfiolett på bleieutslett, men typisk nok litt for sent til å kunne kjøpe det før helga. Men det skal kjøpes inn så jeg kan ha på lur til neste gang. Ømfintlig hud er noe herk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høst og barnehagestart er vel oppskriften på syke barn.

:Nikke:

Her har vi problemer med ekstremt sår rumpe, og smører Inotyol for harde livet. Jeg har også skiftet ca. hver time på henne, men det har allikevel vært 3-4 bæsjebleier med tydeligvis sterkt innhold. Jeg ser store kuler nede i tannkjøttet, så det er vel noe på gang.

Nå fikk jeg tips om krystallfiolett på bleieutslett, men typisk nok litt for sent til å kunne kjøpe det før helga. Men det skal kjøpes inn så jeg kan ha på lur til neste gang. Ømfintlig hud er noe herk!

Vi fikk tips fra apotekdama om SebaMed sin spesialkrem sist vi hadde tannbæsj og sår rumpe, funket kjempebra! Og vi har ikke hatt sår rumpe siden :)

(så vet du det)

De sykebarn dagene blir "fylt opp igjen" etter jul, sant? Så vi har 10 fram til nyttår?

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt barn følger kalenderår ja, heldigvis :ler:

Her har vi ei lita berte som de siste 2-3 månedene til tider nekter og bli mata. Så hun har blitt veldig flink til å spise med skje selv. Litt søl blir det jo selvsagt, men ser stadig bedring. Som regel får hun samme mat som oss også deler vi det i biter som hun gafler i seg selv, noen ganger blir det glass også da det ikke matcher med middagen vår alltid.

Brødskive har hun vel spist selv siden hun begynte med det, deler som regel brødskiva i 4 så hun får i seg mest mulig. Deler vi den i to blir det ofte så mye til overs som følger skorpa ned på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt og middagsglass mater vi. Har faktisk ikke prøvd at han får skjea selv... Det kommer ikke til å funke her enda. Må holde tallerken langt unna, den blir slengt veggimellom om han får tak og grøten blir klint utover hans spisebord (som sitter fast på stolen), på vårt spisebord, på stolen, gulvet, taket, inni øyne, ører osv... Har visst ikke så flink gutt vi.

Veeel, da er mine enda mindre flinke for de har ikke fått prøve seg med skje engang her hjemme. Jeg grøsser ved tanken på to villbasser som kaster mat og skjeer veggimellom. Nå har jeg vært på besøk hos en vennine som har en gutt som er 5 mnd eldre og han spiste grøten selv. Jeg ble veldig imponert og nå skal vi begynne å øve littegrann. Bare frykter at jeg klikker når to stk skal kline ned spisebordet og gulvet rundt... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...