Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine drikker vanlig melk om morgenen, resten av dagen går det i vann. Eldstemann drikker kanskje 1-2 dl melk om dagen, da han gjerne vil ha et glass til kveldsmaten. Ellers går det i vann. Jeg synes det er fint å kombinere melk og vann, med overvekt på vann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her går det mest i melk faktisk. Etter vi startet med vanlig melk som han elsker blir det mest melk til måltidene. Dvs til frokost i og lunsj i bhg samt til kveldsmaten. Til middag får han enten vann eller utspedt juice.

Endret av Elizia
Skrevet (endret)

Jeg ammer minst fire ganger i døgnet fortsatt, og snuppa er totalt puppegal. Hun river og sliter i meg, og sutrer høyt hvis jeg tar bort puppen. Men nå som hun har begynt i barnehage, blir det med morgenamming, kanskje etter barnehagen/ettermiddag, før leggetid og litt i løpet av natt/morgen. Jeg har jo tenkt å la henne selvavvenne, men det spørs om hun ikke må hjelpes litt på vei etterhvert. Samtidig er hun ikke særlig matglad, så jeg er glad for at hun får i seg noe.

Ellers drikker hun mest vann, men innimellom også litt Biola, juice eller smoothie. Men vann virker å være det hun liker best selv.

I dag sovnet hun faktisk til ganske normal tid, for første gang siden hun startet i barnehagen. Hun er litt tett og forkjølet, så våknet fordi hun hostet, men nå har hun sovet i over en time etter det, også. Jeg satser på at det varer i noen timer. :)

Endret av Honesty
Skrevet

Eg har også ein puppegal unge, ammar berre på morgonen no, men den blir nok lei å avenne... Er så deilig å berre ta med ungen inn i senga og slumre vidare når han vaknar kl fem... Og han griner og sutrar viss ikkje han får pupp. Men samtidig har eg mistanke om grunnen til at han vaknar ein del om natta, og så tidleg om morgonen, er at han vil ha pupp... Så eg satsar på å slutte no. Eitt år på mandag :)

Skrevet

Jeg er jo mye alene, og når hun våkner i 1-2-tida på natten, tar jeg henne inn til meg, og da er det gjort. Hun hadde garantert sovet bedre dersom jeg hadde energi til å amme og så legge henne tilbake i sengen sin, men da er jeg for svak, gitt. :sjenert: De gangene det har skjedd, har hun sovet godt, gjerne til 5, og da har hun kommet opp til oss og stort sett roet seg greit.

Men pga. tingenes tilstand prioriterer jeg å få mest mulig søvn, og da blir det til at vi samsover, skjønt forsøker å sove er vel heller mer korrekt.

Skrevet

Jeg tenker all ære til dere som tar dere av ungen alene. Jeg har faktisk kun hatt lillegutt hele dagen alene en eller to ganger. Og merker det veldig godt på ettermiddagen da mannen vanligvis kommer hjem. Det er godt å få hjelp til underholdningen da han begynner å bli sutrete.

Mannen har vært mer alene med han hele dager (i antall timer har jo jeg vært mer alene med han) de gangene jeg har vært bortreist på kurs.

Skrevet

Å, for en natt! Lillegutt ble lagt kl. 18.30 som vanlig i går. Var stille en time, ikke sikker på om han sov eller ikke. Så begynte skriking. Han har vært våken i HELE natt! Vi har prøvd alt, kl. 2 kapitulerte vi. Jeg stod opp med han, han er nemlig fornøyd når han er i stua. Mannen overtok for meg i femtida. Jeg sover litt nå (våkner bare av hylinga når han prøves å legges) og så skal mannen få sove litt om noen timer.

Hva er galt? Han må jo være trøtt, vært våken i et utall antall timer nå...

Skrevet

Det er ikke alltid lett å finne ut hva som er galt, dessverre. Han har ikke feber? Vondt i magen? Det kan jo også være utviklingssprang, men da tror jeg det mer er uro enn skriking, i hvertfall her.

I våknet også hver halvtime etter at hun ble lagt kl 19, så kl 22 kapitulerte jeg og la meg sammen med henne. Det var riktignok ikke hyling, men en saftig bæsjebleie første gang (skjer aldri ellers), og etter det har hun vekselvis hengt fast på puppen eller turnet.

:forvirret:

I går, derimot, sov hun godt om natten og sov til 8.30, men det var sikkert ikke særlig smart, for hun sov en knapp halvtime resten av dagen.

Skrevet

Huff, slitsomt med våkenetter jenter!

Håper dere finner ut av det, Aricept.

Trenger ett råd her jenter:

E begynner i barnehagen på onsdag og for enkelhets skyld tenker vi å ha vogna hans stående der hele tiden for å sove i.

Men vi trenger jo en sportsvogn/trille for å ha hjemme også, noen som har forslag?

Tenker liksom om en trille er bra nok, tror ikke han kommer til å sove noe mer i vogn her hjemme/på tur, han er for opptatt av å kikke seg rundt og har ikke sovet i vogn på mange mndr.

Sett en TitaniumBaby trille på finn til salgs, men vet liksom ikke om det er bra nok... ;)

Skrevet

Vi har gjort motsatt: kjøpt en brukt Brio-vogn og Voksi-pose til barnehagen, og har vogna hjemme i tillegg.

Titanium Breeze er super, men jeg tror ikke jeg ville hatt den som fast sovevogn, pga. faren for velt. Den er jo liten og lett, og smal i tillegg. Har barnehagen sovevogner? Det har vår barnehage, men vi kjøpte allikevel egen (som jeg snart må frakte ned dit).

Skrevet

Jeg kjøpte en brukt simo vogn av søster, og den har han i barnehagen. Vinterpose fikk jeg også med. Vogna er gjerne ikke den smekreste og netteste, men den er i det minste romslig, vanntett og vindtett. Det er selvsagt regntrekk med i tillegg da.

Vi ville ikke sette buggisen i barnehagen. Den har vi selv. Vogner som er brukt i barnehagen har oftest dårligere bruktpris også, og vi ønsker jo å få litt igjen for vår vogn når den selges. ;)

Skrevet

Vi har bare en vogn vi. Jeg triller til barnehagen uansett så da kan han like gjerne sove i den der også. Virker som alle andre har egne sovevogner på avdelingen, men de blir også kjørt til barnehagen.

Jeg er så trøtt at jeg knapt vet hva jeg heter. Han har akkurat blitt lagt og det er forenlig stille. Et døgn siden han skulle ha sovet sist. Han er også så stuptrøtt at øya ruller rundt stakkar. Er nok tenner som plager. To jeksler er brutt igjennom og to til på vei. Et døgn med gråt, snørr og tårer. Bæsjebleier fra topp til tå og ett stykk overtrøtt unge. Det tar på.

Kryss fingrene for oss for at denne natta blir bedre.

Skrevet (endret)

Krysser fingrene for dere, Aricept - stakkars liten og skjønner velidg godt at dere voksne blir utslitt også!

Honesty: Denne trilla heter ikke Titanium Baby Breezer, men Titanium Baby...

Vi må ha med egen vogn i barnehagen.

Greia er at E ikke sover i vogn på tur lenger, og lurene hjemme soves i senga, så vi trenger jo ikke noe slik vogn hjemme lenger. I barnehagen er det jo ikke bra nok med en trille og sove i, så regner med vi finner en brukt trille for å bruke hjemme. Blir uansett bare brukt i helgene og den ene dagen i uka han har fri - liten tid til trilletur på barnehagedager fremover.

Lurer uansett på om vi skal drøye litt og se, E har som sagt ikke sovet i vogna på leeenge - så vi får se om han godtar å sove i den i barnehagen, eller om han må sove i reiseseng der.

Endret av Soon
Skrevet

Takk, men ser ikke ut som det funker. Stålsetter meg for nok en søvnløs natt.

Han har ikke feber, Dentinox hjelper ikke for tannvondt denne gang og saltvannsdråper hjelper tydeligvis ikke nok for tett nese. Bæsjen har jeg ikke noe triks mot. Han sover et kvarter og våkner gråtende. Nesten umulig å roe ned, spenner seg i bro bare han ser senga. Han sov snaue to timer på kjøretur på dagen i dag, men kan jo ikke kjøre rundt hele natta heller. Tror neste triks blir å prøve vogna i sittende stilling for vi får tydeligvis ikke hodeenden høy nok på senga...

Skrevet

Huff, stakkars lillegutten din :klem:

Hva med å gi en paracet hvis det ser ut som det er tenner som plager han?

Skrevet

Jeg ville definitivt prøvd paracet til han. det virker jo som han har vondt, så da er det på sin plass. Dentinox hjelper null og niks når det er så ille som dette.

Skrevet

Uff, prøv ein paracet, Aricept. :kose:

Her har mini fått sin fyrste hårklipp i dag. Begynte verkeleg å bli lang i luggen... No er han "guttekort", blei så fin atte. Litt skjeivt, berre... :sjenert: Ikkje lett å klippe eit 1-åring :forvirret: Eldstemann klipte eg ikkje før han var to, for han har masse krøller, men til slutt såg han litt vel "jentete" ut, så eg klipte han. Og har kler kort håre mykje betre, berre litt synd krøllene blir borte... Mini er og mykje finare med kort hår :jepp:

Har dere klipt ungane?

Skrevet

Stakkar lillegutten din, Aricept (og mammaen og pappaen også). Sier som de andre, gi han paracet. Krysser fingrene for at tennene bryter gjennom nå!

Lillegutt har fått minst en jeksel, og de andre tre er om ikke gjennom, så ivertfall på god vei. Vi har vært forskånet fra tannstyr, det virker ikke som det plager han i det hele tatt å få nye tenner, heldigvis. Han har 9 tenner nå (tror jeg, det er ikke så lett å sjekke lenger ;) )

imli: Vi har ikke svingt saksa enda, det trengs ikke foreløbig :)

Skrevet

Vi må nok finne fram saksa snart. Har vel kommet til det punktet at luggen må legges til sida eller strikk/spenne. Men vet ikke helt hvordan vi skal får til den klippen akkurat, så da blir det heller til at vi utsetter det :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...