Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

@Soon: Hva mener du med at dere får svi for at dere bærer ham i søvn? Babyer er ikke så beregnende, og hvis det er det som trengs i en periode, kan dere jo bare gi ham det, og så gå tilbake når situasjonen har stabilisert seg. Jeg mener fortsatt at man ikke kan skjemme bort en baby med trygghet og kontakt, og det virker som om det er behovet han har. :klemmer:

Jeg er ikke enig med deg her. Dette handler om at ungene etterhvert må lære seg å sovne selv uten å bli bært eller bysset på. Synes det høres forferdelig tungvint ut å måtte bære babyen i søvn når de er over året, men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt, og ikke minst er det stor forskjell på babyene.

Men jeg er enig at de ikke kan få nok kos, trygghet og kontakt, synes bare ikke det skal gå utover legging etc..

Innimellom er L vrang å legge, og det hender vi tar han med inn i stua igjen, men det er nok ikke fordi han ikke er trygg eller vil ha kos. Han vil bare ikke sove og vil være der det skjer eller så er han overtrøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok en fase som går over selv om det ikke føles slik nå. :klemmer:

(Sier jeg, som er så desperat etter søvn at jeg faktisk vurderer å legge meg på gjesterommet, og heller tusle inn når hun våkner, for ellers våkner hun hver gang jeg går inn på soverommet).

Du har ingen som kunne passet henne litt så du fikk deg litt søvn da? Det høres ut som du kunne trengt litt søvn, når du er "alene" atpåtil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok litt ulikt syn på hvor beregnende babyer er. Ingen her har snakket om å bære i søvn til de er over året, men i unntakstilfeller (tannsmerter osv) må det være helt greit, i stedet for å la dem ligge og gråte.

Bestemor kunne nok passet henne, men (1) hun skal jo på jobb tidlig i morgen, og (2) snuppsi vil uansett ha pupp når hun våkner, så da er vi like langt.

Men det er ikke nettene som er hovedproblemet for tida, men heller at hun sliter med et eller annet på kveldstid. Vi skal til helsestasjonen på onsdag, så får jeg snakket med helsesøster da.

Men nå tar jeg sjansen på å tusle ned på soverommet. Kryss fingrene for meg! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme syn som deg, H. Er ikke så overraskende det da. ;) Lykke til med å tusle på soverommet. Skal straks i køya jeg og. G har vært veldig urolig i kveld. Pappaen ligger inne hos han nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok litt ulikt syn på hvor beregnende babyer er. Ingen her har snakket om å bære i søvn til de er over året, men i unntakstilfeller (tannsmerter osv) må det være helt greit, i stedet for å la dem ligge og gråte.

Bestemor kunne nok passet henne, men (1) hun skal jo på jobb tidlig i morgen, og (2) snuppsi vil uansett ha pupp når hun våkner, så da er vi like langt.

Men det er ikke nettene som er hovedproblemet for tida, men heller at hun sliter med et eller annet på kveldstid. Vi skal til helsestasjonen på onsdag, så får jeg snakket med helsesøster da.

Men nå tar jeg sjansen på å tusle ned på soverommet. Kryss fingrene for meg! :tommelopp:

I unntakstilfeller er jeg selvfølgelig helt enig. Lar ikke lillemann ligge å gråte om jeg tror det er tenner eller annet. Da ligger han gjerne på fanget vårt i stua til han sovner.

Hvordan gikk det å snike seg inn i går? Endte du opp på gjesterommet? Kanskje bestemoren din kan ha henne litt mens du ordner til gjesterommet i dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lagt meg uten problemer, og fikk sove til 01.30 før hun våknet og ville ha mat. Det ble litt sutring og gnikking av ansikt etter kl 04, men da syntes jeg det var for sent til å begynne å styre med Dentinox og Paracet, så hun fikk ligge på brystet og i armkroken. Så natten har ikke vært så ille. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt med en bra natt. G survet litt han også, så han endte opp på armen i femtiden. Da orket jeg ikke styre med å pakke dyne på han, gi han smokk og klut og generelt høre på kaving. Han gned seg til kinnene han også, så jeg vet det er tenner. Synd de tar sin salige tid med å vise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere nevner at byssing er greit i unntakstilstander som tannvondt etc - og det er jeg helt enig i.

Problemet vårt er at vi alltid bysser, og at lillegutten ikke roer seg når vi skal prøve å endre på rutinene.

Han bare hylgriner, og det tar like lang tid å roe han ned - om ikke lenger tid, enn om vi bare hadde bysset han i søvn...

Så vi har nok latt det gå for langt, og aner ikke helt hvordan vi skal få en slutt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi lå jo med G når han skulle sove. Uansett om det var på dag- eller kveldstid. Han ville ikke roe seg ellers. Plutselig en dag syntes han det var greit. Så kan hende gutten deres trenger litt tid også? Hva med å prøve Fade-away? http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm

Det er jo en søvnassosiasjon han sliter med (vuggingen), så da er det verdt et forsøk å fortsette søvntreningen, om ikke annet så ved en annen metode enn opp-ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp/ned funket dårlig her, også. Hun ble bare mer hysterisk av det, så det vi gjorde, var rett og slett å lytte til hjertet, være der for henne, og trøste etter behov. Her var puppen den sterkeste søvnassosiasjonen, så for å bryte litt av det mønsteret, ammet jeg henne, la henne, og så fikk pappaen stå for resten av trøstingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er sliten av byssing Soon, har dessverre ikke så mange råd å komme med, for det virker som du har prøvd det meste. :klemmer:

Her hadde vi en slitsom kveld i går. Lillegutt våknet etter bare 1 times soving og var helt utrøstelig. Han gråt og gråt i over en time. Han var pottetett med en stygg hoste. Det virket som om han fikk litt panikk når han ble lagt ned, for da forverret det seg nok. Vi fikk etterhvert løst opp litt med saltvannspray og rhinox-dråper, og gav ham også en paracet tilfelle det var tenner som plaget ham. Han "kollapset" hvertfall til slutt og sov til 4-tiden i natt, og sov videre til kl 08 etter å ha fått litt pupp. Huff er ikke noe moro når de er syke. Heldigvis er han i forholdsvis god form på dagen, og han spiser og drikker greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er litt som Honesty sier, at han bli mer hysterisk av å bli roet og så lagt ned igjen.

Men vi får bare fortsette å prøve - er heldigvis ikke sånn at vi er utslitt av å bysse, men mer tanken på at vi kanskje må fortsette veldig lenge med det som skremmer.

Men, vi får bare ta tiden til hjelp :)

Takk for tips, Saeria, og for trøst, BD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere nevner at byssing er greit i unntakstilstander som tannvondt etc - og det er jeg helt enig i.

Problemet vårt er at vi alltid bysser, og at lillegutten ikke roer seg når vi skal prøve å endre på rutinene.

Han bare hylgriner, og det tar like lang tid å roe han ned - om ikke lenger tid, enn om vi bare hadde bysset han i søvn...

Så vi har nok latt det gå for langt, og aner ikke helt hvordan vi skal få en slutt på dette.

Samme problemet her også, på dagtid. Jeg føler at vi har latt det gått for langt. Hvorfor skal han plutselig synes det er greit å bli lagt ned våken nå liksom? Min største frykt er at jeg må bysse så lenge han er avhengig av dupp på dagtid...

Stakkars gutten din BD. Det er ikke så greit når de små er syke.

Honesty: Jeg ville seriøst vurdert å sove på annet rom hvis du har muligheten. Det gjør underverker for nattesøvnen.

Endret av effy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var det som skjedde hos oss. G godtok plutselig at vi bare la han, og gikk. Vi hadde ikke bysset, men lå ved han, strøk han på hodet, holdt han i hånda og sånn.

Håper uansett dere får barn som etterhvert godtar soving uten byssing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: Vi har hatt litt samme problemer som dere, så har lyst til å prøve å gi deg noen tips.

Forsøk å legg han på et stadig tidligere tidspunkt i innsovningsfasen. Nå regner jeg med dere bysser til han sover fullstendig, før dere lirker han forsiktig ned i sengen? Hvis dere nå prøver å legge han ned med en gang han sovner, og deretter fortsetter å rugge på ham i sengen til han er helt sovnet (vi bruker å legge hånden på brystet til lillemann og armen nedover kroppen, og ruger så frem og tilbake). Hvis han våkner tar dere han opp og prøver det samme en gang til, og deretter enda en gang, før dere gir opp for i dag, og legger han slik dere gjør nå. Så prøver dere på nytt i morgen osv. Når han godtar dette, prøver dere å legge han ned rett før han har sovnet, og rugger han i sengen. Så samme prosedyre hvis han ikke godtar det, ta han opp og prøv igjen. Så kan dere legge han ned bare han har blitt slapp, og rugges til han nesten har sovnet. Deretter kan dere legge han ned med en gang han er trøtt, og bare rugge i sengen. Så avvenner dere ruggingen i sengen på samme måte.

Ikke bli irritert for at leggingen tar lengre tid på denne måten, prøv å tenk på det som en treningsfase. Etterhvert trenger han mindre og mindre byssing og rugging for å sovne.

Det er også lurt å øve på andre måter å sovne på, f.eks ved puppen (hvis du ammer), i vogn, i bil osv, slik at han skjønner at han ikke bysses.

Vi har også hatt hell med å gi han flere ting han assosierer med søvn. Vi spiller musikk, fant på spotify en som har laget musikk spesielt for å få barn til å sove - http://open.spotify.com/album/2jxIfA6005OKFBjOrmDlqJ, eller skal også mozarts rolige sanger også fungere bra. I begynnelsen spiller du da musikken bare når han allerede er trøtt og holder på å sovne, og etterhvert vil han da forbinde musikken med søvn. I tillegg har han en bamse og koseklut som han kun får når han skal sove, og han får også smokk bare når han er trøtt.

Andre ting kan være bad før leggetid hvis dere ikke allerede gjør det, massasje, si en spesiell setning hver gang han skal sove (vi sier "Nå er det natta, nå må du sove E") osv. Eksperimenter også med andre ting som roer han ned når han gråter, jeg oppdaget f.eks at lillemann gjerne sluttet å gråte hvis jeg la hodet mitt på magen hans en liten stund, eller klemmer han, og deretter kan han av og til rugges i søvn i sengen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, Alice i Eventyrland.

Vi pleide tidligere å legge han ned etter han hadde sovnet, nå prøver vi akkurat i det han sovner.

Hender innimellom at vi legger han ned hvis vi ser han er rett før søvnen, og da sovner han når han får smokken og kosen - så ja, det kan se ut som tipset ditt kan hjelpe :klem:

Ellers får han også bare smokk og kosen når han skal sove, aldri at han får ha det på dagtid i våken tilstand, det har vi iallefall vært strenge med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sovnar som regel mini av seg sjølv, men det er litt opp og ned. Nokre gonger sovnar han ved puppen, og då er det berre å legge han. Er han vaken, legg eg han i senga, syng ein song og kosar han litt, og så går eg ut. Som regel sovnar han, men det hender han ligg og sutrar litt. Eg syns ikkje det gjer noko at han ligg litt og sutrar/lagar lydar, men gråter han, går eg opp til han, tar han opp litt, roar han ned, og legg han tilbake. På andre forsøk sovnar han så og seie alltid. *bank i bordet*

Fast føde går fortsatt ikkje bra, han et kanskje ein kvart porsjon graut kvar kveld viss eg er heldig. Har forsøkt middag og, men det likte han i alle fall ikkje. Blir litt :sukk: , for han vaknar jo fortsatt ofte om nettane. Hender det er gode nettar med berre to ammingar, men som regel fleir. Han havnar alltid i vår seng, eg orkar jo ikkje sitte oppe og amme 4-5 gonger kvar natt heller... Så som regel havnar han i vår seng etter andre amming. Han ligg på eiget rom no - eller saman med broren då, mens me har flytta dobbeltsenga inn på eit anna rom. Det går greit, berre kjipt å måtte gå inn på eit anna rom kvar gong han vaknar ;) Men eg kan jo ikkje nekte han mat om natta heller, når han tydeleg er svolten. Berre morsmjølk er jo ikkje nok for ein unge på over 7 mnd. Så eg håper verkeleg det løsnar med maten snart... Har lurt på å prøve med brødskive, han har jo 6 tennar, og han elsker å gnage på tørre brodskalkar. Men så fort han får noko bitar i munnen, brekk han seg og gulpar/kastar opp... Så det er ikkje så lett...

Ellers ser det vel ut til at eg blir åleinemor og, på toppen av alt... :sjenert:

Ikkje noko bestemt enno altså, men eg levnar ikkje dette mykje håp. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har spist en hel middagsporsjon i dag (pasta i plastboks fra Småfolk), og litt grøt til kvelds, også. :) Jeg håper det betyr at det går framover.

Håper dere finner ut av ting, imli. På den ene eller den andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med biter i mat (inkludert brød, kanskje særlig brød) ser ut til å løsne seg litt for G. han dytter maten frem med tunga, og tygger med de to tennene han har, så kanskje det er trening mini trenger, imli.

Ellers signerer jeg Honesty. Jeg håper virkelig det ordner seg for deg, på den ene eller andre måten. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange :klemmer: til deg Imli, kan ikke være lett å ta den avgjørelsen, når du ikke bare har deg selv å tenke på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...