Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

De er så skjønne disse små. Så deilig at hun sover natte gjennom. Har dere måtte avvenne henne, eller har det gått av seg selv?

Forresten, tenkte på dyneproblemet deres. Dere kan jo eventuelt kjøpe en pose hun kan sove i. Den får hun ikke sparket av seg og hun får vel ikke snudd seg heller.

Har prøvd å bare legge ett teppe over henne nå, og det får faktisk ligge i fred. Så da får jeg være fornøyd med at hun har noe over seg i alle fall. Hun har det jo relativt varmt på rommet, så det skal jo holde.

Vi har ikke avvent noe nei. Slutta med amminga og og da gikk det seg egentlgi til selv. Var flaske ett par uker, men plutselig sovnet hun bare mens jeg laget flaske, så da har det bare gått seg til. Utrolig godt egentlig, bare hun slutter å våkne så mye på natta, men jeg skal vel ikke klage ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi trodde vi skulle på babysvømming, men der hadde de tatt vinterferie. Så da ble det shopping av gave til svigermors bursdag i stedet. Sikkert ikke like spennende for en liten gutt som elsker å bade, men han var da smørblid helt til vi kom hjem. Da var han sulten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi har snorket i hele dag! :tongue:

M kaver med å få fram den andre tanna, så det har blitt endel sutring og lite søvn..Og maaange bæsjebleier!

Men nå er det tett før den kommer seg igjennom, og da blir det nok bra igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært første dag på jobb, og det gikk over all forventning.

Godt å gjøre noe annet en liten stund, og godt å saavne gutta mine og komme hjem til de etter endt arbeidsdag :)

Ser ut som tann nr. to er på vei opp her også :jepp:

Kjære har vært så flink første dagen - lagde hjemmelaget lapskaus til oss - og det ble noen glass til E også, dog uten salt og kål og sånt selvfølgelig.

Forsinket 6mnd kontroll i morra - blir spennende å se vekt og lengde nå, tror ikke det skal være så myyye mer enn sist i vekt iallefall ;)

Jeg rekker akkurat å bli med før jobb, jippi!

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynner man med litt større biter i maten?

Leste litt på de ferdigglassene fra 8 måneder, trinn 3. Der stod det at man skulle begynne når trinn 2 (6 mnd) fungerte bra. Trinn 3 har mer biter og tyggemotstand og var fint nå som tennene har kommet frem...

Vel, her har vi ingen tenner. Skal vi bare fortsette med helt finmoset, eller kan man øve på biter selv uten tenner?

----

Prøvde forresten med grøt før mme i går, men da drakk han jo ingenting. Spiste samme mengde, men ikke noe melk. Hvor mye væske skal disse små egentlig ha i seg om dagen? Vanligvis drikker vår nå 800 ml mme om dagen, men hvis vi skal øke grøt/ middag blir det jo mindre væske. Hva er minstekravet?

Og deres unger som drikker vann - hvor mye vann drikker de i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste litt på de ferdigglassene fra 8 måneder, trinn 3. Der stod det at man skulle begynne når trinn 2 (6 mnd) fungerte bra. Trinn 3 har mer biter og tyggemotstand og var fint nå som tennene har kommet frem...

Vel, her har vi ingen tenner. Skal vi bare fortsette med helt finmoset, eller kan man øve på biter selv uten tenner?

----

Prøvde forresten med grøt før mme i går, men da drakk han jo ingenting. Spiste samme mengde, men ikke noe melk. Hvor mye væske skal disse små egentlig ha i seg om dagen? Vanligvis drikker vår nå 800 ml mme om dagen, men hvis vi skal øke grøt/ middag blir det jo mindre væske. Hva er minstekravet?

Jeg begynte med 8 mnders glass ved åtte måneder. Da hadde begge to små tenner hver. Alikevel tror jeg at de tygger med gommene og de har ingen problemer med bitene. Du kan bare fortsette med 6 mnders glass en stund til, det gjør ingen ting å gi dem også. Du kan også mose åtte måneders glassene med gaffel.

Jeg vet ikke hvor mye melk mine drikker nå, men det er helt normalt at de kutter drastisk ned på melken når de spiser mat. Fra nå av er det fast og ikke flytende føde som skal være hovedkosten. Mine drikker melk til frokost (pupp) før de får grøt og vann ca 45 min senere. Mine får mme til lunch, sammen med grøten og drikker kanskje 20-50 ml hver. De får vann til middag og melk til kvelds.

Mine liker vann kjempegodt, prøv å tilby barnet vann en stund etter måltidet også, da er de som regel mye tørstere. Gi også litt vann rett før blunder og trilleturer, da sover de bedre. Det er viktig å tilby dem vann utover dagen, ikke bare ved spising. Mine drikker glupsk av flaske/tutekopp hvis de har lekt en stund på gulvet.

Mine drikker også en del vann hvis de våkner på natten, men jeg holder ikke styr på hvor mye de drikker eksakt. Her er bleiene gode og våte, så jeg regner med at de får nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----

Vi begynte med 8 mnd glass for en liten stund siden. L liker med biter mer enn uten virker det som. Har just fått tenner her, så han har bare brukt gommene. Er vel tre uker siden vi begynte med brød også, det har gått over all forventning. Nå spiser han nesten ei skive når han først spiser.

Når det gjelder vann så aner jeg egentlig ikke hvor mye han får i seg, men du kan jo f.eks måle opp 100 ml og se hvor mye det er igjen nå dagen er omme. Her får han vann til måltider og pupp utenom.

Jeg gir:

Pupp ca klokka 06.00

frokost 09.00 (grøt/brød pluss vann) om han har får brød pleier han å få pupp etter ca en halvtime

lunsj 13.00 (pupp eller litt frukt, eventuelt brød)

middag 16.00-17.00 grøt og litt middag

før han legger seg pleier han å få litt pupp i tillegg.

Kan legge til at det stadig vekk blir pupp mellom måltidene. Tror ikke jeg har overflod av melk nå så da spiser han tit og ofte. Vil bare nyte det nå før det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var noen som sa at ved 6 mnd skal de ha 600 ml mme, og ved 9 mnd 300ml, var det du Effy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har lært å hyle i dag. :roll: Jeg trodde ikke det kunne bo så høy lyd i den lille kroppen, men joda. Jeg tror nesten hun ble litt forbauset selv, men hun fortsatte og fortsatte, og lo innimellom. :fnise:

Matinnføringen her går sakte, men sikkert. Grøt er absolutt ikke favoritt, og nå har hun i tillegg lært å blåse den ut under høytrykk. Fruktmos av div. slag går derimot ned på høykant, og Småfolk-pasta (sånn mellommåltid) var også greit. Derimot så hun ut som om jeg forsøkte å drepe henne da jeg forsøkte 8-mnd-glasset fra Småfolk med fiskeboller.

Pga. matnekten har jeg en pause fra hjemmelaget, for det er så kjipt å måtte kaste alt man har lagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt nok en natt med kaving og herjing pga. tenner. Stakkaren får ikke sove, vrir og vender på seg, sutrer og klør, eter opp hendene og smokken i halvsøvne. Han endet opp på armen min til slutt etter to runder med mat og trøst, og bleieskift siden jeg like godt var i gang...

Jeg synes nesten det er et under at han er smørblid nå.

Vi har forøvrig funnet ut at blomkål ikke er stas, og at det beste i verden, hva grøt angår, er når den serveres med ferskrevet gult eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt nok en natt med kaving og herjing pga. tenner. Stakkaren får ikke sove, vrir og vender på seg, sutrer og klør, eter opp hendene og smokken i halvsøvne. Han endet opp på armen min til slutt etter to runder med mat og trøst, og bleieskift siden jeg like godt var i gang...

Jeg synes nesten det er et under at han er smørblid nå.

Vi har forøvrig funnet ut at blomkål ikke er stas, og at det beste i verden, hva grøt angår, er når den serveres med ferskrevet gult eple.

Det er jammen meg ikke barebare med disse små altså. Ganske frustrerende å ikke kunne gjøre noenting. Godt han er snill nå da :)

Forøvrig så er de fleste ungene her ganske tidlig ute med tennene. L var jo nesten 8 mnd så ganske på gjennomsittet, men flere er jo 4-5 mnd. Mannen her fikk ikke tenner før han var 11 mnd, så det er stor forskjell. Nei, nå er han våken her, så skal vi kle oss og ned til legen en tur. Lurer på om jeg har lavt jerninnhold. Blir så fort svimmel når jeg reiser meg, gjerne lenge etterpå også.

Ha en fin dag videre i :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til hos legen. :) Vi skal snart ut i drittlukta. (Les: vi har et stort vann i nærheten hvor det er null omskifting hva oksygen angår, så all forråtnelsesgassene har lagt seg som et lokk i dalen pga. kulden.) Det stinker svovel/råtne egg, og det er ikke å anbefale). men middag må vi ha, så da bærer det avsted.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennomsnittsalderen for tanngjennombrudd er vel ca 6 måneder, men omfatter alle fra dem som er født med tenner, til dem som nærmer seg året før de første tennene bryter fram.

Vi har hatt enda en god natt, etter litt styring ved leggetid. Det går seg nok til etterhvert, vil jeg tro. Nå skal vi straks stikke avgårde på trilletur i det nydelige været. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var noen som sa at ved 6 mnd skal de ha 600 ml mme, og ved 9 mnd 300ml, var det du Effy?

Vi var på forsinket 6mnd kontroll idag og da vi sa at han fikk 3x200ml og to grøtmåltider pr dag, sa de at han heslt skulle ha bare 500ml om dagen... Mente jeg hadde hørt 600ml her inne jeg også.

Forøvrig har E blitt 8090g og 66cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må ta med i beregninga at det er MME i ferdiggrautar som blandas med vatn, når man gir MME.

Mini er jo yngst her, så me er fortsatt berre i smaksprøvefasen... Han får litt graut og litt most banan e.el kvar kveld, og det er det. Gler meg til me får meir dreis på det... Ammar fortsatt minst tre gonger kvar natt :Gjesp: Ikkje tek han smokk heller, og ikkje har han begynt med tommel, noko eg trudde han skulle, sidan broren gjorde/gjer det. Dermed har han ikkje noko ekstra å sutte på, og dermed blir han vel ekstra glad i puppen.

Utviklinga går stadig framover; no rullar han seg begge vegar heile tida når han ligg på golvet, og han akar seg litt rundt, mest bakover men litt framover og. Kjem seg opp i krabbestilling, og greier å stå slik nokre få sekund ;)

Vatn får me ikkje gitt han; flaskenektar... Så det er vel berre å gi opp foreløpig. Eldstemann tok ikkje flaske før 9 mnd, så han fekk berre pupp som drikke før det. Men til MME-babyane vil eg tru at det er greit å begynne å gi maten fyrst, og mjølka til slutt, når dei er så gamle som 8 mnd. Blir vel berre å trappe ned på MME etterkvart, og trappe opp på mat, og innføre vatn så godt som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir stort sett vann fra kopp eller glass vi. Da drikker han som bare det. Har det bare på flaske/tutekopp om vi skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må ta med i beregninga at det er MME i ferdiggrautar som blandas med vatn, når man gir MME.

Mini er jo yngst her, så me er fortsatt berre i smaksprøvefasen... Han får litt graut og litt most banan e.el kvar kveld, og det er det. Gler meg til me får meir dreis på det... Ammar fortsatt minst tre gonger kvar natt :Gjesp: Ikkje tek han smokk heller, og ikkje har han begynt med tommel, noko eg trudde han skulle, sidan broren gjorde/gjer det. Dermed har han ikkje noko ekstra å sutte på, og dermed blir han vel ekstra glad i puppen.

Utviklinga går stadig framover; no rullar han seg begge vegar heile tida når han ligg på golvet, og han akar seg litt rundt, mest bakover men litt framover og. Kjem seg opp i krabbestilling, og greier å stå slik nokre få sekund ;)

Vatn får me ikkje gitt han; flaskenektar... Så det er vel berre å gi opp foreløpig. Eldstemann tok ikkje flaske før 9 mnd, så han fekk berre pupp som drikke før det. Men til MME-babyane vil eg tru at det er greit å begynne å gi maten fyrst, og mjølka til slutt, når dei er så gamle som 8 mnd. Blir vel berre å trappe ned på MME etterkvart, og trappe opp på mat, og innføre vatn så godt som det går.

Så tidlig ute gutten din er med krabbing og alt da - artig :)

Prøv å gi vann med skje eller kopp. E er ikke veldig glad i vann han heller, men han drikker nå litt av skje i allefall...

---

Kan jo slenge på at på kontrollen idag så sa HS at man skal gradvis øke antall måltider, og at ved 9mnd alder skal de ha 4 faste måltider.

Var vel litt snakk om dette en annen dag her på tråden.

Hun sa også at man kunne gi brød først ved ca 8mnd...men det er vel litt forskjellig praksis vil jeg tro.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nekter på vann i det store og det hele han. Vil ikke ha, og kniper igjen munnen. Tutekopp er for snålinger. :ler:

Ellers spiser han før han får flaske, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nekter på vann i det store og det hele han. Vil ikke ha, og kniper igjen munnen. Tutekopp er for snålinger. :ler:

Ellers spiser han før han får flaske, og det er helt greit.

:ler:

Så dere gir både mme og fast føde i samme måltid?

Vi gjør ikke det lenger vi... :sjenert: Kun fast + det lille vi får i han av vann - eller kun mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...