Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet
Da tror jeg at jeg hadde sagt, det er du og. Han har da vært med å lage ungen, og du trenger å være litt våken/tildels uthvilt du også som skal ta deg av barnet.

Her tar jeg alt om nettene, jeg er jo bare oppe en gang, stort sett. Allikevel tilbød han seg å ta nattmating hvertfall ene dagen i helga, slik at jeg får sove litt sammenhengende. Han er også den som står opp med G da, slik at han får prøvd seg alene med han, og slik at jeg får et par timer ekstra på puten.

Skjønner jeg er heldig, samtidig mener mannen at det er det minste han kan gjøre. Han er faktisk glad for at jeg er så snill og tar alt ansvar i uka, så jammen er det forskjell på mennene her.

Han har et veldig godt forhold til gutten sin, og når han kommer hjem fra jobb får han alltid et kjempestort smil og masse sprelling fra G. :hjerte:

Jeg tar også alt på nettene i ukedagene, og så er vi to om det i helgene (de helgene kjære har fri).

Men han står ofte opp med E om morran når han begynner sent, sånn at jeg kan sove litt lenger.

Funker veldig bra for oss, og jeg hadde ikke taklet det hvis min kjære var som din mann, Minnimusepus.

Sorry å si det, men han vil du ha ett barn til med, med det samme...? :sjenert:

Akkurat det med nattevåk føler jeg nok er mest min "jobb" med tanke på at han skal på jobb/skole. Kan nok telle på ei hånd, kanskje to, de gangene han har stått opp med L siden han ble født. Men nå ble det mye klaging her, er jo ikke det jeg egentlig vil, men når jeg hører hvordan mennene deres tar seg av ungene så blir jeg jo litt misunnelig da. Men så er det andre ting min mann gjør, som ikke andres gjør :)

Ja, jeg vil gjerne ha en unge til ja. Det er slitsomt og tungt de første månedene, men så blir det som regel bedre når de blir større og mannfolkene kan ha de med på litt mer. Av andre tråder her inne er jeg ikke den eneste som har en mann som ikke bidrar så altfor masse. Men så vet jeg liksom ikke hva jeg kan "kreve" heller?

Han har jo eksamner og innleveringer titt og ofte. Hadde han hatt en 8-4 jobb hadde det vært helt anderledes, da hadde ha ikke hatt hverken lekser eller arbeide utenom skolen. Han er nok borte mer enn det en vanlig arbeider er med tanke på at han må jobbe med innleveringer utenom skole også.

Noen dager (ca 1-2 dager i uka) er han på skole fra 08.00 - 15.30 for så å reise på jobb fra 16.00 - 20.00 og er da hjemme ca 20.30

De ukene han jobber lørdager jobber han fra 10.00 - 18.00, og da kan jeg godt skjønne at han ønsker å sove lenge på søndagen, selvom jeg også har hatt L hele dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det skjønner jeg, Minnimusepus, men nå tenkte jeg spesielt på nattavvenningen. Det er en meget begrenset periode (her var det knapt 4 netter), og som er mye enklere om far tar seg av den. Her synes jeg du kan kreve mer fra ham. Jeg tenkte ikke på hverdagen sånn ellers. Dessuten synes jeg kansje dere kunne tatt annenhver søndag, evt at han tok lørdag før han begynner kl 10.. Men det er meg da ;) Jeg har også tatt J om natten helt frem til nå. Det er jo pupp han ville ha, og da er det ikke mye far kan gjøre.

Skrevet

I kveld skal vi teste pappalegging her, og jeg grugleder meg. Hittil har hun jo sovet sammen med meg, men nå synes jeg det er på tide at hun starter i egen seng, så da kan vi slå det sammen og la pappaen få øve på legging samtidig. Vi er litt sent ute i forhold til andre her, men det er sånn det har blitt, spesielt siden vi valgte samsoving fra dag 1. Nå kommer hun nok over i vår seng når hun våkner for mat, men tanken er at hun skal starte kvelden i sprinkelsenga.

Kryss fingrene for at det fungerer! :redd:

Skrevet
Akkurat det skjønner jeg, Minnimusepus, men nå tenkte jeg spesielt på nattavvenningen. Det er en meget begrenset periode (her var det knapt 4 netter), og som er mye enklere om far tar seg av den. Her synes jeg du kan kreve mer fra ham. Jeg tenkte ikke på hverdagen sånn ellers. Dessuten synes jeg kansje dere kunne tatt annenhver søndag, evt at han tok lørdag før han begynner kl 10.. Men det er meg da ;) Jeg har også tatt J om natten helt frem til nå. Det er jo pupp han ville ha, og da er det ikke mye far kan gjøre.

Ja, vi prøvde når han nesten var 6 mnd. I motsetning til mange andre så brukte vi jo så himla lang tid på avvenning at vi ikke ble ferdige. Men vi klarte å få det ned fra 4 til 2 da. Da var det vi begge som stod opp, så akkurat der hjalp han til, men det var i jula og da hadde han fri :fnise:

Nå blir vi nok å vente til påsken tenker jeg nok, da har han fri igjen, hehe. Er noe med puppen ja, ikke så mye mannfolka får gjort med akkurat det. Vet jo ikke hvordan min mann hadde vært om L fikk flaske, kanskje han hadde stått opp da?

I kveld skal vi teste pappalegging her, og jeg grugleder meg. Hittil har hun jo sovet sammen med meg, men nå synes jeg det er på tide at hun starter i egen seng, så da kan vi slå det sammen og la pappaen få øve på legging samtidig. Vi er litt sent ute i forhold til andre her, men det er sånn det har blitt, spesielt siden vi valgte samsoving fra dag 1. Nå kommer hun nok over i vår seng når hun våkner for mat, men tanken er at hun skal starte kvelden i sprinkelsenga.

Kryss fingrene for at det fungerer! :redd:

Krysser som bare det, det kan bli spennende :)

Om hun sovner der gjør det jo ingenting at hun kommer over til dere, da er dere iallefall i siget :jepp:

Skrevet
En helt annen ting:

Dere som bruker engangsbleier - er det noen av dere som bruker bleiebøtte og er fornøyd med den typen? Frem til nå har vi brukt vanlig søppelbøtte, men puttet bleiene i nappy sacks, sånne luktnøytraliserende poser. Det har funket fint frem til for en stund siden. Bæsjen lukter visst en del verre nå i det siste, så de holder ikke all lukt ute som de gjorde før. Vurderer derfor å investere i en bleiebøtte...

Vi har Angelcare bleiebøtte, og er fornøyd med den.

Eneste "problemet" for oss er at vi bor et stykke unna der man kan få tak i refill-poser til bøtta, så nå for tiden har vi en pose stående ute på trappa hvor vi kaster bleiene... :sjenert:

Men jepp, det er iallefall helt luktfritt i bleiebøtta.

Skrevet

*krysser*

I og med at ammingen gikk skeis, har det ært lett for pappaen å involvere seg i leggingen ganske tidlig. Han sover i den lille senga ved siden av meg, og starter nettene der. Ofte ender han opp i senga etter mannen har gått på jobb da.

Sprinkelseng blir det etterhvert, men eget rom er det nok lenge til. :sjenert:

Skrevet
*krysser*

I og med at ammingen gikk skeis, har det ært lett for pappaen å involvere seg i leggingen ganske tidlig. Han sover i den lille senga ved siden av meg, og starter nettene der. Ofte ender han opp i senga etter mannen har gått på jobb da.

Sprinkelseng blir det etterhvert, men eget rom er det nok lenge til. :sjenert:

Åh, men det er jo så godt å få soverommet tilbake :fnise:

Ingen kritikk altså, men hvorfor velger dere å ha barna på deres rom, dere som gjør det? Er det for enkelhets skyld, trygghet, plassmangel? Bare nysgjerrig ;)

Vi valgte å flytte E på eget rom rett før han ble 6 mnd, det har gått over all forventning, og han har sluttet å våkne når vi legger oss (naturlig nok - vàr på lyd).

Eneste minuset er at det blir noen meter å gå når han våkner å vil ha smokken om natta, men det overlever vi.

Skrevet (endret)

Ja, hovedgrunnen til somlingen har jo vært at jeg ammer veldig mange ganger pr. natt, og at sprinkelsenga føltes altfor stor for den lille jenta. :sjenert:

Vi har henne hos oss (i vår seng, som sagt), og tenker å ha henne der til hun passerer året, i tråd med de offisielle anbefalingene. Vi har rom klart til henne, for så vidt, men det brukes foreløpig til klestørking osv.

Endret av Honesty
Skrevet

Jeg har han med oss fordi det føles riktigst, rett og slett, og også siden det er anbefalt å ha han til året, slik vi har tenkt.

Ikke orker jeg tanken på opp flere ganger om natta for å dytte smokk heller. G er ikke så veldig var på lyd fra oss heller, etter hva jeg har lagt merke til.

Rommet hans er heller ikke klart. Det er oppbevaringsplass for tida. :sjenert:

Skrevet

Her har vi egentlig en veldig grei avtale på nettene syntes jeg. Jeg tar nettene, smokk 2 ganger og flaske en gang. Så står mannen opp med henne og jeg får sove ett par timer ekstra på morgenen. Dette har vi da når mannen har fri eller jobber kveld.

Vi flytta lillemor på eget rom når vi flyttet i desember. Rett og slett fordi det ble for lett og ta henne opp i senga om nettene og da sov vi mye dårligere begge to. Har ikke hatt noen problemer med det så langt litt lenger og gå om natta, men så lenge jeg får den lange søvna etterpå så er det verdt det.

Skrevet (endret)
En helt annen ting:

Dere som bruker engangsbleier - er det noen av dere som bruker bleiebøtte og er fornøyd med den typen? Frem til nå har vi brukt vanlig søppelbøtte, men puttet bleiene i nappy sacks, sånne luktnøytraliserende poser. Det har funket fint frem til for en stund siden. Bæsjen lukter visst en del verre nå i det siste, så de holder ikke all lukt ute som de gjorde før. Vurderer derfor å investere i en bleiebøtte...

Vi har Angelcare bleiebøtte og den fungerer som den skal- dvs ingen lukt på badet:)

Åh, men det er jo så godt å få soverommet tilbake :fnise:

Ingen kritikk altså, men hvorfor velger dere å ha barna på deres rom, dere som gjør det? Er det for enkelhets skyld, trygghet, plassmangel? Bare nysgjerrig ;)

Jeg vurderer å flytte han over på eget rom siden jeg sover så dårlig for tiden. Har lyst å nattavvenne før vi bytter rom slik at vi slipper å gå frem og tilbake mellom rommene... Grunnen til at mange venter er kanskje at det anbefales å vente til 1 år?

Når det gjelder å stå opp om natten: Fram til nå føler jeg at det har vært min jobb siden jeg ammer. MEN nå når vi holder på med nattavvenningen har mannen og jeg blitt enige om at det er hans jobb. Ellers er han flink og avlaster meg i helgene slik at jeg får sove lengre.

Endret av effy
Skrevet

Lillegutt sov til kl 6 i dag :hoppe:

Er veldig fornøyd med det, men han kunne jo gjerne ha drøyd den en liten time....:)

Skrevet

Her sov lillegutt helt til 06.30 i dag :hoppe::hoppe:

Er det noe avtale de har lagt seg i mellom Kvist? :fnise:

I natt vekte jeg mannen, for det hadde jeg bestemt meg for etter dere fortalte hvor flinke deres menn var i går. Han gikk inn å gav han sutten klokka 02.30 og jammen sov han ikke videre til morran. Da hadde han vært uten mat fra 18.00 i går.

Jeg er så overrasket og ikke minst stolt :rødme:

Så får vi se fremover da, hvordan det går. Nå får han jo såpass mye mat på dagen at det holder jo. Spiser gjerne en skive til frokost/grøt og litt middag/skive med oss ved 2-3 tiden for så å få grøt igjen på kvelden. I tillegg får han pupp ca 4 ganger om dagen.

Skrevet

Pangstart på dagen i dag! Hun våknet litt før sju, og jeg tok henne opp til meg i senga, ga henne flaske og la henne ved siden av meg med et kosedyr å leke med. Så må jeg ha slumret av litt, for plutselig ser jeg henne, akkurat i det hun tipper over kanten av senga på mannens side. Hiver meg etter henne men rekker selvfølgelig ikke fram før hun går i gulvet med et brak. :tristbla: Hun sluttet å gråte nesten med en gang jeg tok henne opp, og har et rødt merke i høyre kinn og i panna på høyre side. Sukk, føler seg som den elendige mora da... Så nå er det slutt på slumring og kosing i dobbeltsenga ja, i hvertfall når vi ikke er to voksne, eller i det minste én skikkelig våken voksen.

Ellers har vi bytta til sportsdelen av vogna denne uka, en kjempesuksess. Hun elsket å sitte forover å se seg omkring. Sov godt i den også. Men, vi har arvet mannens gamle vognpose, og den er ikke helt tilpasset dagens vogner akkurat. Tror det blir ny pose til høsten i hvertfall.

Og her er det såpass mange nattvåkninger enda, at tanken på å stå helt opp og gå til et annet rom er helt fjern enda. Rommet står klart, men det blir nok bare lekerom fram til hun sover litt mer sammenhengende.

Skrevet

Del 1 av sprinkelseng-planen gikk bra; pappaen brukte over en og en halv time på legging, men uten særlig skriking, derimot måtte han bære henne en hel del, og hun klamret seg til ham som om hun var livredd da hun ble lagt ned. Men til slutt sovnet hun greit, og sov i fire timer før hun våknet for mat. Hun hadde muligens sovet enda lenger hvis jeg ikke hadde forsøkt å flytte henne over i en bedre posisjon. Etter amming fikk hun sove hos oss, og sov til 04=>ny amming, og til slutt stod vi opp kl 07 pga. bæsjebleie.

Jeg er superfornøyd med bare to oppvåkninger, og ikke minst føltes det deilig å få sove i litt lengre strekker. Håper det går greiere i kveld med leggingen, men han er innstilt på at det tar tid, og har iPod med lydbok klar.

Skrevet (endret)

Huff da, Kvist - kjedelig opplevelse, men virker som det gikk fint da ;) Tror ikke hun er den første babyen til å trille ut av en seng :klem:

---

Huff, E blir mer og mer håpløs med sovinga, og jeg blir mer og mer fortvilet :tristbla:

I går sovnet han kl 19 som vanlig, og jeg måtte dytte smukken ett par ganger på kvelden som vanlig. Plutselig kl 2115 nektet han å sove mer! Stod i bru og hylte bare i senga....prøvde å bysse han og trøste han, sjekket bleien, ga han dentinox og vann, ingenting hjalp.

Tilslutt gav jeg han paracet, i tilfell det var noe med tennene som plaget veldig. Gav han også en liten flaske med melk og malt i tilfelle det var magen som plaget... sovnet da som en stein etterpå.

Men allererede kl 00 måtte jeg inn og gi smukk igjen, og kl 03 og kl 05 - og kl 06 var han lys våken...

Greit, søvn avler søvn, men hvordan skal vi få til det når han nekter å sove på dagen???

2x30-40 minutter er tydeligvis for lite, for han gjesper og er syyltrøtt og selv om jeg prøver å få han i seng med engang jeg ser gjesping eller andre tegn, så må det bysses i en evighet og det begynner å bli tungt!

Har mest lyst å settet meg ned å grine - er så sliten - og jepp, klokka er bare 09.... :trist:

Endret av Soon
Skrevet
Del 1 av sprinkelseng-planen gikk bra; pappaen brukte over en og en halv time på legging, men uten særlig skriking, derimot måtte han bære henne en hel del, og hun klamret seg til ham som om hun var livredd da hun ble lagt ned. Men til slutt sovnet hun greit, og sov i fire timer før hun våknet for mat. Hun hadde muligens sovet enda lenger hvis jeg ikke hadde forsøkt å flytte henne over i en bedre posisjon. Etter amming fikk hun sove hos oss, og sov til 04=>ny amming, og til slutt stod vi opp kl 07 pga. bæsjebleie.

Jeg er superfornøyd med bare to oppvåkninger, og ikke minst føltes det deilig å få sove i litt lengre strekker. Håper det går greiere i kveld med leggingen, men han er innstilt på at det tar tid, og har iPod med lydbok klar.

Wow! Hørtes jo kjempebra ut da, Honesty.

Får håpe det fortsetter!! :jepp:

Skrevet

Hva gjør du for å få ham til å sove på dagtid, Soon? Her funker trilling bra i sånne perioder, og til tider måtte vi trille i hele sovetiden. Slitsomt, men bedre enn ingen søvn, og etterhvert lærte hun å assosiere vogna med søvn, og nå trenger vi som oftest bare ta en sving ut i gata, så sover hun. Ikke alltid like lenge, men litt er bedre enn ingenting.

Men jeg merker at i perioder hvor det er superkaldt, sånn som nå, og hvor vi ikke kan gå tur annet enn to minutter ut i gata, og hvor hun må sove inne, sover hun ikke like bra som dersom hun får en ordentlig trilletur først, og får sove ute. Puh, lang setning. :ler:

Skrevet

Men vi har problemer med maten. Hun blånekter å spise annet enn ting hun får i hånden, og der får hun jo ikke i seg noe særlig. Hun spiser fruktmos under tvil, men alt annet som serveres på skje blir møtt med en foraktelig mine og blåsing. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...