Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pangstart på dagen i dag! Hun våknet litt før sju, og jeg tok henne opp til meg i senga, ga henne flaske og la henne ved siden av meg med et kosedyr å leke med. Så må jeg ha slumret av litt, for plutselig ser jeg henne, akkurat i det hun tipper over kanten av senga på mannens side. Hiver meg etter henne men rekker selvfølgelig ikke fram før hun går i gulvet med et brak. :tristbla: Hun sluttet å gråte nesten med en gang jeg tok henne opp, og har et rødt merke i høyre kinn og i panna på høyre side. Sukk, føler seg som den elendige mora da... Så nå er det slutt på slumring og kosing i dobbeltsenga ja, i hvertfall når vi ikke er to voksne, eller i det minste én skikkelig våken voksen.

Og her er det såpass mange nattvåkninger enda, at tanken på å stå helt opp og gå til et annet rom er helt fjern enda. Rommet står klart, men det blir nok bare lekerom fram til hun sover litt mer sammenhengende.

Huffda, det var nok ikke noe greit nei. Jeg har ikke opplevd det selv, men har hørt mange fortelle at de har trilla ut av senga eller sofaen. Når jeg skal amme han i senga ammer jeg allid så han ligger på yttersiden først og deretter ligger han i midten av oss og suger på høyre pupp. Da ligger han som regel stille mellom oss.

Det kan være hun sover bedre på sitt eget rom, at du slipper en amming. Det hjalp veldig å ha han på eget rom her iallefall, da våkner han ikke når vi skal legge oss eller når mannen snorker :)

Del 1 av sprinkelseng-planen gikk bra; pappaen brukte over en og en halv time på legging, men uten særlig skriking, derimot måtte han bære henne en hel del, og hun klamret seg til ham som om hun var livredd da hun ble lagt ned. Men til slutt sovnet hun greit, og sov i fire timer før hun våknet for mat. Hun hadde muligens sovet enda lenger hvis jeg ikke hadde forsøkt å flytte henne over i en bedre posisjon. Etter amming fikk hun sove hos oss, og sov til 04=>ny amming, og til slutt stod vi opp kl 07 pga. bæsjebleie.

Jeg er superfornøyd med bare to oppvåkninger, og ikke minst føltes det deilig å få sove i litt lengre strekker. Håper det går greiere i kveld med leggingen, men han er innstilt på at det tar tid, og har iPod med lydbok klar.

Så godt det gikk til slutt, det var nok deilig tenker jeg, også så deilig å få soverommet tilbake :)

Første mannen gjorde her var å lese donald på senga, det har han jo ikke kunne gjøre siden L var et par måneder.

Spennende å høre hvordan det går til kvelden, krysser fingrene.

---------

I stad når jeg kom ut fra kjøkkenet satt L på knærne forran gåbilen sin :biggrin:

Ble litt paff, men han gjorde det flere ganger etterpå. Han klarer ikke helt å komme seg ned igjen da, han prøvde å skli forran på magen igjen, men da stupte han jo rett i kanten på bilen og begynte å gråte. De må tåle mye disse små, mye de skal lære seg :)

Men nå har det skjedd så masse i det siste. Han begynte å krype/krabbe, reise seg opp i knestående etter kasser og nå setter seg på knærne. Han kan jo ikke sitte selv enda, men det er vel ikke lenge til det kommer det heller.

Var forresten på 8 mnd kontroll i går, blir vel mer 7 1/2 måneds kontroll. Da var han 70 cm og 7875 kg. Følger kurven sin helt perfekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hva gjør du for å få ham til å sove på dagtid, Soon? Her funker trilling bra i sånne perioder, og til tider måtte vi trille i hele sovetiden. Slitsomt, men bedre enn ingen søvn, og etterhvert lærte hun å assosiere vogna med søvn, og nå trenger vi som oftest bare ta en sving ut i gata, så sover hun. Ikke alltid like lenge, men litt er bedre enn ingenting.

Men jeg merker at i perioder hvor det er superkaldt, sånn som nå, og hvor vi ikke kan gå tur annet enn to minutter ut i gata, og hvor hun må sove inne, sover hun ikke like bra som dersom hun får en ordentlig trilletur først, og får sove ute. Puh, lang setning. :ler:

Vi har så mye kaldvær her - idag f.eks er det -26 grader, og da er det så kjipt å basere soving på trilling.

Og hvis vi triller og stopper vogna, så er han klin våken igjen...

Så her prøver vi å legge han når han begynner å bli trøtt, stryke, kose, smokken, kosen etc, men da er han plutselig lys våken (men sutrete).

Så da må det bysses, eneste som ser ut til å hjelpe, desverre.

Og som sagt, jeg begynner å bli helt utslitt av dette :tristbla: tar meg selv i å bli litt likegyldig til E innimellom, for jeg er så lei og trøtt - og det er skummelt!

Endret av Soon
Skrevet
Huff, E blir mer og mer håpløs med sovinga, og jeg blir mer og mer fortvilet :tristbla:

I går sovnet han kl 19 som vanlig, og jeg måtte dytte smukken ett par ganger på kvelden som vanlig. Plutselig kl 2115 nektet han å sove mer! Stod i bru og hylte bare i senga....prøvde å bysse han og trøste han, sjekket bleien, ga han dentinox og vann, ingenting hjalp.

Tilslutt gav jeg han paracet, i tilfell det var noe med tennene som plaget veldig. Gav han også en liten flaske med melk og malt i tilfelle det var magen som plaget... sovnet da som en stein etterpå.

Men allererede kl 00 måtte jeg inn og gi smukk igjen, og kl 03 og kl 05 - og kl 06 var han lys våken...

Greit, søvn avler søvn, men hvordan skal vi få til det når han nekter å sove på dagen???

2x30-40 minutter er tydeligvis for lite, for han gjesper og er syyltrøtt og selv om jeg prøver å få han i seng med engang jeg ser gjesping eller andre tegn, så må det bysses i en evighet og det begynner å bli tungt!

Har mest lyst å settet meg ned å grine - er så sliten - og jepp, klokka er bare 09.... :trist:

Jeg har ikke så masse å komme med, for akkurat dagsovinga har han vært flink til stort sett hele veien, men lar dere han ligge å gråte litt på dagen om han ikke vil sove? Her hender det vi må inn og ut et titalls ganger på dagtid før han endelig sovner, da har han liggi å sutra hele tiden. Har også hendt jeg har tatt han opp og hatt han på fanget litt for så å legge han, og da har han sovna med en gang.

Ammer du? Så kan du gi han litt mat om han sutrer sånn, det hjelper også innimellom.

Ble et rotete innlegg det her men :sjenert:

L sover 3 ganger til dagen.

En dag kan f.eks være som dette:

06.00 stå opp

07.30 - 08.30 sover

11.00 - 12.00 sover

15.00 - 16.00 sover

19.00 legger seg

Vi forsøkte for halvannen måned siden å kutte ned til soving to ganger, men da ble han å grinete at det måtte vi bare slutte med.

Men han har lengre og lengre intervaller nå, så om en måneds tid kutter vi det ned til to sovinger.

Skrevet
tar meg selv i å bli litt likegyldig til E innimellom, for jeg er så lei og trøtt - og det er skummelt!

Om det hjelper noe så har jeg også følt det slik :)

Helt normalt når en er trøtt og sliten.

:klemmer:

Kanskje du kan bade han like før han skal sove, bare for å se om han sovner lettere eller sover lengre?

Skrevet

Her sov hun tidligere tre lurer, hvorav en var lang (1-3 timer) og de andre på under en time. Vel, den lange er blitt delt opp, så de siste ukene har hun sovet fire. Det blir mange runder med påkledning og avkledning pr. dag, men når man har hund må man allikevel ut, og to av turene er bare 10-15 minutter lange. :)

Det er ikke snakk om eget rom, Minnimusepus, men egen seng på vårt rom. Vi har nemlig samsovet helt til nå.

Skrevet

De siste dagene har J vært ganske sutrete på dagen, og vanskelig å legge. Jeg har pleid å legge ham etter ca 3 timer våken-tid. I går prøvde vi med bare 1 soving. Det fungerte veldig bra i går, da sov han i nesten 3 timer på dagen, og var strålende fornøyd de timene han var våken. Vi skal prøve i dag igjen, og se om det kan funke. Hvis ikke grå vi tilbake til 2 sovinger om dagen.

Huff, ekkel opplevelse kvist. :klemmer: Vi har (heldigvis?) så lite soverom at den ene siden er inntil veggen, så hvis jeg ligger i sengen med J ligger han alltid inn mot veggen.

Her blir det lenge til J får eget rom, dessverre. Vi har bare 1 soverom, og vi skal bo her til jeg er ferdig med studiene, og da er J 2-3 år.

Skrevet (endret)

Soon:

Kipt med dagsovingen, jeg vet hvordan det er :klemmer:

Her må jeg trille eller bysse og det går ofte i 4x30 min dupper..Det er slitsomt. De siste ukene har jeg kuttet ned til 3 dupper og da hender det at han slår til med en laaaaang dupp på 1 time/ 1t 15 min :skratte:

denne siden står det om dagsoving og at det er veldig normalt at barn fra 4-9 mnd har 30 min dupper.

Endret av effy
Skrevet

Uff, så ekkelt, Kvist.

Soon: Her er det også 30-45 minutter med soving, pr. lur. Skal han sove noe lenger, må jeg sove med han, eller snike meg inn rett før han har en lett oppvåkning, slik at jeg kan lulle han inn i søvnen igjen.

Skrevet
Jeg har ikke så masse å komme med, for akkurat dagsovinga har han vært flink til stort sett hele veien, men lar dere han ligge å gråte litt på dagen om han ikke vil sove? Her hender det vi må inn og ut et titalls ganger på dagtid før han endelig sovner, da har han liggi å sutra hele tiden. Har også hendt jeg har tatt han opp og hatt han på fanget litt for så å legge han, og da har han sovna med en gang.

Ammer du? Så kan du gi han litt mat om han sutrer sånn, det hjelper også innimellom.

Ble et rotete innlegg det her men :sjenert:

L sover 3 ganger til dagen.

En dag kan f.eks være som dette:

06.00 stå opp

07.30 - 08.30 sover

11.00 - 12.00 sover

15.00 - 16.00 sover

19.00 legger seg

Vi forsøkte for halvannen måned siden å kutte ned til soving to ganger, men da ble han å grinete at det måtte vi bare slutte med.

Men han har lengre og lengre intervaller nå, så om en måneds tid kutter vi det ned til to sovinger.

Jeg lar han sutre ja, men ikke hylgrine, da tar jeg han opp.

Når han sutrer trøster jeg i senga.

Ammer ikke, så melk er ikke så greit i vår situasjon.

Skrevet
Om det hjelper noe så har jeg også følt det slik :)

Helt normalt når en er trøtt og sliten.

:klemmer:

Kanskje du kan bade han like før han skal sove, bare for å se om han sovner lettere eller sover lengre?

Godt å høre det ikke bare er meg.

Han hater å bade alene, og jeg er alene med han på dagtid, så da blir det vanskelig å bade.

Men vi bader han annenhver kveld ca (for mannen jobber tidlig annenhver dag, og vi må være to for å bade han) - og jeg ser ingen forskjell på de nettene han bader først og de andre nettene...

Soon:

Kipt med dagsovingen, jeg vet hvordan det er :klemmer:

Her må jeg trille eller bysse og det går ofte i 4x30 min dupper..Det er slitsomt. De siste ukene har jeg kuttet ned til 3 dupper og da hender det at han slår til med en laaaaang dupp på 1 time/ 1t 15 min :skratte:

denne siden står det om dagsoving og at det er veldig normalt at barn fra 4-9 mnd har 30 min dupper.

Ja, det hender jo en gang annenhver måned eller noe at han slumper til å sover lenge ja - snakk om en drøy time ;)

Uff, så ekkelt, Kvist.

Soon: Her er det også 30-45 minutter med soving, pr. lur. Skal han sove noe lenger, må jeg sove med han, eller snike meg inn rett før han har en lett oppvåkning, slik at jeg kan lulle han inn i søvnen igjen.

Har prøvd metoden din også, desverre var det ikke noe stas ;)

Skrevet

Har dere vugge, soon?

Kanskje han sovner lettere på magen?

Prøvd mindre/mer klær?

Har liksom ingen ordentlig gode råd :klem:

Skrevet
Har dere vugge, soon?

Kanskje han sovner lettere på magen?

Prøvd mindre/mer klær?

Har liksom ingen ordentlig gode råd :klem:

Har vugge - vi ikke sove der heller...

Legger vi han på magen, blir han bare liggende med hodet opp og se seg rundt, så det funker heller ikke...

Prøvd alt fra mye til lite klær, ikke noen forskjell...

Men ellers takk for forsøket ;)

Skrevet

Jeg kan sikkert google meg til svaret, men spør allikevel jeg.. Hvorfor er det anbefalt at ungen skal sove på samme rom som foreldrene til de er 1 år?

Gutten vår vokste ut av vugga si da han var bare 3 mnd. Sprinkelseng er det ikke plass til på vårt soverom, så han ble lagt over på eget rom. Og der ligger han enda. Det er rommet ved siden av, så vi har dørene oppe i mellom så vi hører han godt (og bikkja i gangen..) Både han og vi sov bedre etter han kom over på eget rom. Men - han har jo mange oppvåkninger om natta, vi er store smokkdyttere (selv om han klarer det selv hvis han vil, men bare kaver seg opp på natta om det ikke går på første forsøk). Kan denne uroligheten ha noe med eget rom å gjøre? (ikke at jeg vurderer å flytte allikevel for å få plass til han på rommet vårt.. ;) )

Skrevet

Han er nå rar også...her klager jeg på sovinga, og nå, mens min far driver å fjerner fliser på kjellergulvet med et verktøy som bråker noe ut av en annen verden, da sovnet han etter at jeg bysset i 2 minutter.... :dåne: :fnise:

Vet jo at de kan sovne til durelyder fra støvsuger, oppvaskmaskin etc, men et slagborr liksom...:ler:

Skrevet

Det har med krybbedød å gjøre. Jeg mener å ha lest at babyer bør ligge på samme rom som foreldrene minimum de første 6 mnd, men aller helst det første leveåret. Faren for krybbedød blir mindre etter 6 mnd.

Personlig ser jeg ikke problemet med å legge babyen på annet rom når det er i nærheten av foreldrerommet og man hører babyen. I mitt tilfelle så trenger jeg bare å få ut finger'n å gjøre det snart :gjeiper:

Skrevet

Hjelper å klage, nå er vi på tredje luren :hoppe: for første gang på en uke eller noe sånt!

Og det uten altfor mye styr og byssing - men å legge han i senga for å sovne selv er nytteløst.

Tenner har vel også litt av skylden vil jeg tru, skulle ønske han slapp så mye irritasjon for hver eneste tann.

Foreløpig bare en som har kommet frem, men det kløs febrilsk fortsatt ja.

Skrevet (endret)

Så bra med dagsoving, Soon! :)

----

Et spørsmål angående mat til disse små. Jeg har hele tiden vært av den oppfatningen at mm/ mme er hovedmaten frem til 1 år, med tillegg av annet mat fra 6 (4) måneders alder. Har jeg skjønt det feil?

Min venninne med en sønn bare noen dager eldre enn min, mente nemlig at man skulle være "ferdig" med all melk innen ett år. Altså at man skal bygge opp til kun annen mat til da. Hennes sønn får tre fulle grøtmåltider om dagen, og en full middagsporsjon pluss mm etter behov. Sønnen min får hovedsaklig melk (800 ml mme/ daglig) og 1/2-1 grøtmåltid om dagen, og 1/2 middagsmåltid om dagen (pluss noen teskjeer fruktmos).

Hvordan skal man egentlig gjøre dette? Hva er vanlig at en 7 mnd baby spiser? Og hva skal en 1-åring spise? Når går man over fra melk til kun fast føde og vann (evt. melk) som tørstedrikk til maten?

---

Og har noen idéer til god mat som kan serveres mannen i morgen? Vi feirer nemlig årsjubileum (åtte år).

Endret av Aricept
Skrevet

Endelig kjenner vi tanna :hoppe:

Veldig grinete da, og det at han har sove 15 minutter siden klokka eleve i dag gjør det jo ikke akkurat noe bedre :gjeiper:

Men det gjør ikkeno, vi får jo en tann :hoppe::hoppe::hoppe::tanpuss:

---------------

Biff med noisetter,bernaisesaus,brokkoli og maiskolbe er mmmmm :)

Gratulerer med 8-års dag i morgen.

Skrevet

Jeg tenker som deg ang. mat, Aricept. Det første leveåret er morsmelk eller MME hovedernæring, med tillegg av fast føde som innføres gradvis. Jeg mener å ha lest at man på engelsk sier at "in the first year, food is just for fun". :) Her har vi en liten matvegrer, eller i hvertfall en bestemt frøken som vil spise selv, så innføringen av fast føde går tregt.

I har sovet godt i to netter nå. Første økt i sprinkelsenga, deretter sammen med oss, men hun har kun hatt to oppvåkninger pr. natt. :tommelsmil:

Skrevet

Her har vi ett alvorlig dyneproblem. Vesla nekter og ha på seg dyne i senga. Hvis hun sover og jeg legger dyna over, så sparker hun på helt til dyna er borte også snur hun seg til sida og sover videre. Har 19-20 grader inne på rommet hennes, men føler liksom hun burde ha på seg dyna for og få det litt lunere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...