Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Da er våre to ganske lik i adferden, Soon. :)Vår kan finne på å begynne å grine ved overdose med baby, men ellers er han den største sympatigråteren ever!

Jeg skal krysse fingrene for bursdagstenner! :)

Her i gården tisset og bæsjet han på potte for første gang. Han syntes det var SÅ stas å være på potta, og jeg skal si at han hadde MYE lettere for å få av seg. Et lite press og det var ute, i motsetning til all pressingen han ellers gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. :)

Vi fikk potte i posten i dag, så da måtte vi jo sette gutten oppå. Vi støttet han, og han likte å sitte på den. :)Han syntes det var kjempestas! :fnise:

Er det vanlig potte du mener? Er ikke det veldig tidlig? Aldri hørt om noen som begynner med det så tidlig, derfor jeg måtte spørre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg står gjerne opp tidlig, bare jeg får sove om natta! ;)

Nå har vi begynt med 3 måltider på dagen og kun nattemat når vi legger oss, kl 3 og på morgenen..Har bare prøvd i natt da, og det gikk litt bra..Var våken en time med sutring (var nok fornærma når ho bare fikk vann og smokk :fnise: ) også fikk ho bare smokk noen ganger og sovna da med en gang igjen..

Hvor mye regner dere som ett middagsmåltid? Er det meningen at dei skal spise et helt glass (sånt lite) til ett måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, jeg hadde en ekkel opplevelse i sted. I kastet opp så spruten stod, i flere bølger. Jeg lurte på hvorfor hun var så stille, men hun var kanskje kvalm, stakkar. :tristbla:

Da vi hadde fått skiftet alt av klær og badet, virket hun helt normal igjen, men nå sover hun en liten lur, etter planen. Vi får se hvor lenge hun sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig potte du mener? Er ikke det veldig tidlig? Aldri hørt om noen som begynner med det så tidlig, derfor jeg måtte spørre. :)

Ja, det er vanlig potte, men vi driver ikke vanlig pottetrening. Vi driver EC (light), som vil si at jeg leser signalene hans for nå han må bæsje og setter han på potta, støtter han og lar han gjøre det der. Ofte tisser han rett etterpå også. Så slipper han å gjøre det i bleia.

Jeg kommer også til å sette han på potta etter han har sovet, og når vi kommer hjem fra tur, for da må babyer ofte tisse. Vi gjør det hele til noe positivt, lager en lyd når han bæsjer, en når han tisser, og slik lærer han å forbinde lyd med handling. Vi forventer selvsagt ikke at han skal gjøre noe hver gang han er på potta da. :) Når han blir større vil han forhåpentligvis selv kunne signalisere godt når han vil på potte, og slik bli dagtørr tidligere.

Vi diskuterte så smått EC for et par sider tilbake, eller så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forresten ikke vanskelig å se at I skal bæsje, for der er det både grimaser og høylydt pressing, og som oftest har hun vært regelmessig, også, så jeg kunne godt satt henne på potte om morgenen, for eksempel. Men først må potta i hus. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte potte i dag. Den fra Babybjørn med høy rygg. Var veldig moro å undersøke den, og hun lo fornøyd da jeg tok av bleia og satt henne der. Satt og glisa og lo i et kvarter eller noe, uten at det kom noe da. Men helt klart veldig stas å sitte der.

Har tenkt til å gjøre det omtrent som Saeria, det er i hvertfall planen. Så får vi se om det blir mest til faste tider (morgenstellet, etter dupp/mat osv) eller om vi går mer over mot EC-light etterhvert.

Men, den Babybjørnpotta kommer jo med løs potte oppi en slags stol, hvorfor i alle dager kan de ikke selge to størrelse på innsatsen? Skulle gjerne hatt en med litt mindre hull når rumpa er så liten enda ;) Og jeg målte på Babyshop i sta, det er den minste de har der. Hehe, dama trodde jeg var sprø. Og hun lurte på hvorfor jeg skulle ha den med minst åpning, de vanlige åpningene passet jo alle. Så satte jeg snuppa (med klær selvfølgelig) oppå den vi endte opp med, for å se hvordan hun satt. Da fikk dama det travelt med å spørre om jeg virkelig skulle ha potte til en som var så liten. Så det er nok ikke flest av babyene som begynner så tidlig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt runde nummer to med bæsj på potta, så dette er jo lovende.

Kan tenke meg at dama så litt rart på deg, Kvist. :fnise: Men nå har foreldre og barn magasinet en ok artikkel om EC i det nyeste nummeret, så da vil flere få mer info om det. Er ei på det andre forumet som er med i artikkelen.

Honesty: Hun er lik G, lager lyder som bare det, når det er stodbutikk på gang. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L bæsjer alltid når han sover han, pleier som regel å være den første luren han har på morran. Må innrømme jeg synes det er litt spesielt å begynne så tidlig da :sjenert:

Men så er det jo sabla kjekt at de er tidlige ferdig med bleie, så jeg ser den.

Men hvordan skulle jeg ha gjort det da, når han alltid bæsjer men han sover? Har faktisk ikke opplevd at han bæsjer når han er våken på flere måneder. Hvis jeg setter han på potte selvom han ikke gjør noe, vil han da skjønne det etterhvert?

Kanskje vi må kjøpe en for morro vi også, selvom jeg synes det er veldig spesielt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte jeg ble deg litt svar skyldig, minniemusepus, for jeg er ikke ekspert på EC. Men jeg spurte noen som kan dette bedre enn meg, og fikk følgende svar:

"Er du sikker på at barnet sover mens det bæsjer? Altså dyp søvn?

Når man først starter og barnet blir oppmerksom på at det kan gjøre ting andre steder og får svar på sine "utrykk/språk" for at det må, vil det også opparbeide en mer våkenhet og antagelig våkne helt selv om det må mens det sover.

A:Noe kan være at det holder igjen ubevisst mens det er våken, men når det sover er musklene mer avslappet og det vil ha lettere for å bruke trykketrangen i den halvvåkne,nestenvåken tilstanden.

B:Om barnet får bæsjet mens det er våken på dertil egnet sted, vil det sannsynligvis ike ah samme behovet for å bædsje når det sover heller, se ovenfor."

Så ved å tilby barnet et annet sted som potte/vask, vil det etterhvert kunne bli mer interessert i å bæsje i våken tilstand når det får komme i en potte/vask.

------------------------------------------------------------------

Vi hadde tredje runde med bæsj, men det gikk så fort at vi ikke rakk noe...mistenkelig likt mønsteret for da han fikk tenner sist. *krysser fingrene for at det er fort overstått*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har me kommi heim frå sjukehuset med mini. Han hadde ikkje berre falsk krupp (for den bjeffehosta bedra seg då han fekk medisin), men også eit forkjølelsesvirus, sannsynligvis RS-viruset. Han fekk nesten ikkje puste i går, og me måtte dra til legen, som sendt oss rett på sjukehuset. Heldigvis, viss ikkje kunne det ha gått ganske ille... Mini responderte bra på behandlinga, så me fekk komme heim i dag, men har med pustemaskin heim, så me skal gi han behandling (puste i maske) kvar tredje time heime fyrste døgnet, og etter behov fram til fredag føremiddag, då me skal inn igjen til sjekk. Då er han forhåpentleg frisk igjen. Han er i alle fall mykje betre. Hostar berre litt, og pustar mykje lettare.

På sjukehuset spurte dei forresten om kor ofte eg amma, og då eg fortalte at eg amma minst to gonger kvar natt, reagerte faktisk sjukepleiaren med å si "så flott!" :) Veldig deilig å få litt ros for den innsatsen det faktisk er å amme ofte, istadet for den vanlege tiraden om at alle ungar skal sove heile natta frå 5-6 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Det hørtes ikke noe kjekt ut Imli! Bra dei tok det så alvorlig og sendte dere på sykehuset, og :tommelsmil: for en grei sykepleier! Jammen godt å få skryt av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har me kommi heim frå sjukehuset med mini. Han hadde ikkje berre falsk krupp (for den bjeffehosta bedra seg då han fekk medisin), men også eit forkjølelsesvirus, sannsynligvis RS-viruset. Han fekk nesten ikkje puste i går, og me måtte dra til legen, som sendt oss rett på sjukehuset. Heldigvis, viss ikkje kunne det ha gått ganske ille... Mini responderte bra på behandlinga, så me fekk komme heim i dag, men har med pustemaskin heim, så me skal gi han behandling (puste i maske) kvar tredje time heime fyrste døgnet, og etter behov fram til fredag føremiddag, då me skal inn igjen til sjekk. Då er han forhåpentleg frisk igjen. Han er i alle fall mykje betre. Hostar berre litt, og pustar mykje lettare.

På sjukehuset spurte dei forresten om kor ofte eg amma, og då eg fortalte at eg amma minst to gonger kvar natt, reagerte faktisk sjukepleiaren med å si "så flott!" :) Veldig deilig å få litt ros for den innsatsen det faktisk er å amme ofte, istadet for den vanlege tiraden om at alle ungar skal sove heile natta frå 5-6 mnd...

Huffda, så ekkelt :tristbla:

Godt å få litt ros ja, for det er jammen meg et "arbeid" det også.

Men det er jo koselig også da :)

God bedring til lillemannen deres :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig potte, men vi driver ikke vanlig pottetrening. Vi driver EC (light), som vil si at jeg leser signalene hans for nå han må bæsje og setter han på potta, støtter han og lar han gjøre det der. Ofte tisser han rett etterpå også. Så slipper han å gjøre det i bleia.

Jeg kommer også til å sette han på potta etter han har sovet, og når vi kommer hjem fra tur, for da må babyer ofte tisse. Vi gjør det hele til noe positivt, lager en lyd når han bæsjer, en når han tisser, og slik lærer han å forbinde lyd med handling. Vi forventer selvsagt ikke at han skal gjøre noe hver gang han er på potta da. :) Når han blir større vil han forhåpentligvis selv kunne signalisere godt når han vil på potte, og slik bli dagtørr tidligere.

Vi diskuterte så smått EC for et par sider tilbake, eller så. :)

Blir det litt som klikkertrening på hund/hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også en måte å se det på. :fnise: På sikt er det hvertfall mulig å få barnet dagtørr tidlig, og så gradvis nattørr.

Det frister ikke å drive med bleier til han er 4 for å si det sånn. Da tar jeg heller en "Maaammaaaaa! Kom og tøøøøøørk!". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...