Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er igrunn enig. Og når jeg har fått høre at både jeg og samboer brukte bleier til vi begynte på skolen (om natta) så blir jeg bare mer og mer frista til å finne en måte å avvenne tidlig på. Tror det blir investering i potte her også. Vi kan jo LETT se på vesla når hun både tisser og bæsjer, så det er nok ikke noe problem.

Men hvordan gjør dere det? Ved det minste tegn til bæsjing så "river" dere av klærne og setter han på potta? Har dere potta i nærheten alltid, eller har dere den på badet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen forklare meg filosofien bak å sette 5-6 mnders babyer på potte? Hva er EC? Dette har jeg aldri hørt om, men hvor tidlig tror man det er mulig å slutte med bleiene?

Har aldri hørt om noen som har prøvd dette her, så det blir jo spennende å se om det har noen effekt. Foreløpig har vel ikke babyene særlig kontroll på noe som helst?

Skrevet

Så bra mini fikk hjelp fort da, Imli - god bedring til han!

---

Ingen tenner så langt - men hadde tre bæsjeblere igår og en sålangt idag, og en virkelig sutrete gutt disse to dagene - nå håper jeg det er like før altså!!

Vi sliter med dagsoving igjen - dere som han babyer over 6 mnd - hvor ofte og lenge sover de på dagen?

E vil liksom ikke sove - er kjempetrøtt og vi prøver å legge han, men han bare vil opp og hyler. Så til slutt gir vi opp, og så er han tilsynelatende kjempevåken igjen.

Han sover nå, men ikke sovet siden 7 i dag tidlig. Har blitt lenger og lenger tid mellom lurene, og det er sikkert normalt når de blir eldre. Så nå håper jeg hanheller sover litt lenger men sjeldnere...

*lov å håpe* :sjenert:

Skrevet

I har stort sett tre lurer, en lang og to korte på ca en halvtime hver. Men nå ser det ut til at hun kutter ned på sovetiden, for hun har tidligere sovet opptil tre timer på den første luren, men nå stort sett 1-1,5 timer. Men hun sovner sent på kvelden, selv om det også ser ut til at en endring er på vei der.

Hun er kjempeenkel å legge på dagtid. Rett i vogna, så sover hun i løpet av 1-2 minutter. Men dersom hun våkner, er det ingenting vi kan gjøre for å få henne til å sove lenger.

Skrevet
I har stort sett tre lurer, en lang og to korte på ca en halvtime hver. Men nå ser det ut til at hun kutter ned på sovetiden, for hun har tidligere sovet opptil tre timer på den første luren, men nå stort sett 1-1,5 timer. Men hun sovner sent på kvelden, selv om det også ser ut til at en endring er på vei der.

Hun er kjempeenkel å legge på dagtid. Rett i vogna, så sover hun i løpet av 1-2 minutter. Men dersom hun våkner, er det ingenting vi kan gjøre for å få henne til å sove lenger.

E har jo aldri vært noen dagsover....sover max 45 minutter pr lur (ca 2-3 lurer) og helst bare 30 minutter.

Kan vel telle på to hender hvor mange ganger han har sovet 1 time eller mer...

Skrevet

Huff, så ekkelt Imli. Godt dere fikk rask behandling. GOd bedring til lillegutt.

J sover 2 lurer om dagen. Det varierer veldig hvor lange de er, alt i fra 30 min til 3 timer. Tilsammen sover han nok 3,5 timer på dagtid, også varierer det om det er to ca like lange, eller en lang og en kort lur.

Skrevet
Jeg er igrunn enig. Og når jeg har fått høre at både jeg og samboer brukte bleier til vi begynte på skolen (om natta) så blir jeg bare mer og mer frista til å finne en måte å avvenne tidlig på. Tror det blir investering i potte her også. Vi kan jo LETT se på vesla når hun både tisser og bæsjer, så det er nok ikke noe problem.

Men hvordan gjør dere det? Ved det minste tegn til bæsjing så "river" dere av klærne og setter han på potta? Har dere potta i nærheten alltid, eller har dere den på badet?

Når han stronter, er det rett på badet, av med klærne og på potta. I det siste så har han stoppet strontingen når vi har plukket han opp og til vi har fått av han klærne. Så da går det greit.

Kan noen forklare meg filosofien bak å sette 5-6 mnders babyer på potte? Hva er EC? Dette har jeg aldri hørt om, men hvor tidlig tror man det er mulig å slutte med bleiene?

Har aldri hørt om noen som har prøvd dette her, så det blir jo spennende å se om det har noen effekt. Foreløpig har vel ikke babyene særlig kontroll på noe som helst?

EC, som er en en form for kommunikasjon mellom omsorgsgiver og barn kan en begynne med omtrent fra nyfødt av. Muy kort fortalt er EC:

Alt fra nyfødt av vil de fleste/alle barn gi signaler når de skal tisse ellerbæsje, og det er disse man som forelder søker å lære, slik at barnet kan få gjøre fra seg på potta eller over vasken. Gjerne mens forelderennlager en signallyd barnet etterhvert vil forbinde med å tisse ellerbæsje. Typisk setter foreldre som driver med denne kommunikasjonsformen barnet på potta, eller holder over vask, når barnet har spist eller sovet. altså når man uansett velger å skifte bleie. En del gjør det oftere også, og etterhvert lærer man seg barnets mønster for når det skal tisse og bæsje. Det er ikke slik at man som forelder vil forvente noe hver gang barnet settes på potta eller holdes over vask. Dette er ment å være et positivt samspil mellom barn og foreldre.

Etterhvert som barnet vokser til, vil det oftest selv gi signallyd når de må gjøre fra seg. Således kan man få barnet tørr, men ikke nødvendigvis bleiefri på dagtid ganske tidlig. Gjerne helt ned i 18 månders alder.

Her er en grei link: http://ecsweden.se/

Det er en del flere, men nå valgte jeg denne siden den er svensk.

-----------------------------------------------------------------

Jeg kjenner ei som nå har ei jente på 18 mnd som er helt dagtørr. :)

Så bra mini fikk hjelp fort da, Imli - god bedring til han!

---

Ingen tenner så langt - men hadde tre bæsjeblere igår og en sålangt idag, og en virkelig sutrete gutt disse to dagene - nå håper jeg det er like før altså!!

Vi sliter med dagsoving igjen - dere som han babyer over 6 mnd - hvor ofte og lenge sover de på dagen?

E vil liksom ikke sove - er kjempetrøtt og vi prøver å legge han, men han bare vil opp og hyler. Så til slutt gir vi opp, og så er han tilsynelatende kjempevåken igjen.

Han sover nå, men ikke sovet siden 7 i dag tidlig. Har blitt lenger og lenger tid mellom lurene, og det er sikkert normalt når de blir eldre. Så nå håper jeg hanheller sover litt lenger men sjeldnere...

*lov å håpe* :sjenert:

Kjedelig med sovingen. Her var han våken fra 08.15 til 11.45 pga. helsestasjonen, og da var han overtrøtt og muggen. Ikke det at det hjalp med sprøyter heller da...

Ellers er han 8060 og 67 lang. :)

Skrevet

Vår sov 3 ganger om dagen, helt til vi var på helsestasjon for 6 mnd kontroll. Da sa helsesøster at vi burde begynne å tenke på å trappe ned til to lurer, og ved 1 års alder skulle de ha en. Og han hørte visst på henne (noe jeg egentlig ikke hadde tenkt til, han skal få bestemme selv). Men den siste uka har det bare blitt to lurer om dagen, en på ca. 1 time og en på ca. 2 timer.

----

Når er permisjonen over for dere mødre da? Det er vel kanskje noen som har begynt å jobbe igjen? Jeg skal tilbake i jobb etter påske. Gruer meg til å være borte fra lillegutt, gleder meg til å treffe voksne mennesker og føle at jeg gjør noe samfunnsnyttig igjen (vet det ikke er sånn, men føler jeg snyter litt på staten som får betalt for å være hjemme med babyen min. Gud så heldige vi er i Norge)

Skrevet

Jeg er jo student, så for meg er det litt annerledes. Jeg skal ikke tilbake i aktivitet før august.

Skrevet

Jeg begynner etter påske. Gruer meg, men trøste meg med at prinsessa får kose seg sammen med pappaen sin. Også blir det litt godt å komme seg ut av huset igjen.

Ellers er vesla i dårlig form i dag, kasta opp, feber og veldig slapp. Gitt henne en paracet, så håper formen hennes kommer seg snart, hun gjør jo egentlig ingenting nå da, bare sover eller skal bli bært og kosa med.

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg også skal bli student, så egentlig skal jeg ikke begynne før august :)

(men jeg må nok finne en deltidsjobb eller sommerjobb og tjene ett par tusen innimellom tenker jeg...)

Nå har jeg ryddet i alle kle som er for små og lagt vekk, tenkte jeg skulle selge unna å gi bort litt! Jeg tror ikke jeg får bruk for det på en stund, så er ikke vits i å ha det liggende og bruke plass :)

Litt trist kjente jeg....Og tenkt så lita ho var engang :hjerte:

Skrevet

Soon

:bursdag: :bursdag: Gratulerer så mye med dagen :bursdag: :bursdag:

Skrevet
:bursdag: Soon! Ser Tussi kom meg i forkjøpet...Nótt her på forumet fødte på bursdagen din. Etter sånn ca. halvannet døgn med rier....
Skrevet
Når er permisjonen over for dere mødre da? Det er vel kanskje noen som har begynt å jobbe igjen? Jeg skal tilbake i jobb etter påske. Gruer meg til å være borte fra lillegutt, gleder meg til å treffe voksne mennesker og føle at jeg gjør noe samfunnsnyttig igjen (vet det ikke er sånn, men føler jeg snyter litt på staten som får betalt for å være hjemme med babyen min. Gud så heldige vi er i Norge)

Jeg begynner å jobbe i august. Jeg har 7 ekstra tvillinguker pluss en god del ferie. Dermed skal ungene i bhg fra 2. august.

Skrevet

Takk for gratulasjoner, jenter :)

---

Jeg skal jobbe i mars, men skal ha 5 uker permisjon + 4 uker ferie etter det igjen, så blir en liten "prøverunde" på jobben, før jeg kan kose meg hjemme en stund til ;)

Skrevet

Jeg driver å søker litt på jobber (da jeg er student og egentlig ikke skal begynne før i august), har søkt på to 20% stillingsjobber. Så kanskje jeg skal ut i arbeid allerede fra neste uke :)

Må si jeg gleder meg veldig til å komme ut blandt folk igjen, og det skal nok bli godt å kunne savne vesla litt. Har ikke vært borte fra henne mer enn en times tid (én gang) da jeg var på butikken, siden juleferien.

Gratulerer med dagen Soon :)

Skrevet
Jeg driver å søker litt på jobber (da jeg er student og egentlig ikke skal begynne før i august), har søkt på to 20% stillingsjobber. Så kanskje jeg skal ut i arbeid allerede fra neste uke :)

Må si jeg gleder meg veldig til å komme ut blandt folk igjen, og det skal nok bli godt å kunne savne vesla litt. Har ikke vært borte fra henne mer enn en times tid (én gang) da jeg var på butikken, siden juleferien.

Gratulerer med dagen Soon :)

Takker og bukker ;)

Ja, det blir nok både rart og godt å jobbe igjen - kjære trøster meg med at det er så godt å komme hjem til oss to her hjemme, som han har savnet hele dagen, så det skal nok gå så fint å jobbe litt igjen :gjeiper:

Gjest Unknown
Skrevet

God morgen jenter!

I dag har vi vært oppe siden 7 vi..1 time for tidlig synes jeg!

Men vi begynner å få til nettene, så da blir det vell tidligere morgen kan jeg tenke meg :)

Hvordan har dere det i dag?

Skrevet

Hehe, det er vel prisen å betale for å få til søvnen om natten og kvelden. Her er J våkne mellom 05.30 og 06.30 hver dag, så jeg begynner å bli vant til det egentlig. Pleier å legge meg nedpå litt når han sover første luren sin i 9-tida. Og så hender det mannen tar med J på badet når han dusjer, og lar han sitte i stolen sin mens mannen spiser frokost, så da får jeg sove litt ekstra.

Skrevet

Her vil hun ikke sove den første luren, og det er kjipt, siden de andre bare er små halvtimer. :roll: Men jeg gir meg ikke, og nå står vogna inne i gangen, og jeg tar henne ikke opp hvis hun ikke skriker. Jeg håper hun sovner igjen, for en halvtime er litt lite når hun ellers sover i hvertfall 1,5 timer. I går ble det fire lurer pga. samme tullet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...